Jump to content

Våpna dine kan hamne på lager


Stoneking

Recommended Posts

  • Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Beklager, jeg fikk ikke dette med linken til. Hvis dere går inn på nrk's webside ligger artikkelen der. Skal visstnok ha sitt opphav i avisen Firda.. Det er tåpelige forslag for de fleste av oss som eier våpen og er ansvarlige og pålitelige våpeneiere.

 

Husk på at det finnes mange lettpåvirkelige sjeler som ikke har noe forhold til våpen annet enn de tragediene som de får lese om i avisene. Vi kan lett ende opp med en situasjon lignende den i England. Jeg er ikke informert i detalj, men det er vel slik at privatpersoner ikke har anledning til å eie våpen og drive skyting eller noe sånt (unntak revejakt, kanskje!!)

Link to comment
Share on other sites

 

Som jeg skrev under den tråden:

 

Skjer dette så gjemmer jeg våpnene mine. Kan love at de ikke blir å finne de. Så får de nå bare gi meg en straff for det, jeg tar den. Men våpnene mine får de aldri!!!

 

Kansje usakelig sagt men nok får være nok fra byråkratiet i dette landet :!::!:

Minner jo om når Tyskerne okuperte Norge dette.

Link to comment
Share on other sites

en slik løsning blir garantert kostbar for skytteren, ikke staten... blir vel så at der blir gebyr for å låse ut våpen, som da må returneres før arbeidsdagen er slutt, så all skyting må foregå mellom 8 og 16, og skal du levere inn etter kl 16 er blir det sikkert 10x gebyr...

 

får for all del håpe at ikke dette skjer...

 

det er nå vel svært få i norge som blir skadet eller drept pr år av det som kommer ut av ett våpen, de bør vel heller bruke resurser på holdningen til norske sjåfører, folk kjører som de skulle ha stjålet både bil og bensin, forbikjøringer i svinger er mer og mer vanelig... greit nok veiene er ikke best, men da får vi kjøre etter forholda...

 

for det er på veiene flest blir skadd og drept, og her er det mulig å gjøre noe.... kontroller, kontroller, og siviele biler på veien ..... mange...

Link to comment
Share on other sites

får for all del håpe at ikke dette skjer
Det er uforenelig med sporten skyting og i særdeleshet håndvåpenskyting (pga mye trening.. :P ). Et lager måtte uansett være 'oppe' 24/7/365 for å tillate både jakt og trening, og vil uansett IKKE stoppe drap begått i affekt....
Link to comment
Share on other sites

Klart man må betale gebyrer for å hente ut/levere våpen! Går jo ikke å drive noe sånt gratis. Men hvor skal man levere alt det andre man har i hjemmet som på rett måte kan brukes som våpen? Kniv, sofaputer, glassflasker, frosne ørreter, lysestaker, frosne elgsteiker osv. (Må plastposer oppbevares forsvarlig forresten?) Vet jammen ikke helt hva jeg skal si jeg. Kanskje Jens kan si noe positivt om jakt og våpen etter at han var på reinsjakt? Dette vil bare virke i motsatt retning tror jeg da. Mere kriminalitet i landet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis et slikt forslag - mot all formodning :wink: - skulle få gjennomslag, vil dette bli satt ut på privat anbudsrunde.

 

Staten har jo ikke kapasitet pr.dags dato - til å serve våpenregisterert godt nok :? .

 

Men antar at jeg slipper gebyret til vaktselskap - for å ha over 25 våpen :)

 

Antar at denne tråden - som mange andre :lol: - er/blir overdimensjonert :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Det blir svært interressant om dette skal gjennomføres på små steder. F.eks et øy samfunn med bare noen få 100 innbyggere og 2 timer reise til nærmeste myndighet. Kravet må jo faktisk være at våpna skal våre tilgjengelig når eieren ønsker det. Folk på jobb "hele" døgnet over hele landet, 365 dager i året, bare for at noen ikke klarer å se hvordan regulering av privat våpen innehav har fått svært negative konsekvenser i andre land.

Nei, synes ikke realistisk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR Sovjet og satelittstatene (østblokken) hadde noe ala dette for riflede våpen/håndvåpenn (konkuransevåpen på nærmeste statlige skytebane/jaktgevær hos politiet) - haglegeværer mener jeg kunne oppbevares hjemme...

 

Denne infoen er fritt etter hukommelsen..

Link to comment
Share on other sites

Det var en del artige kommentarer på den nyheten gitt.

Jeg hadde sansen for følgende kommentar.

Skrevet av Anders.

 

"Dette hjelper ikke som argument for byråkratiske urbankåte sv folk som bor i Oslo, intetanende om kulturen og det flotte landet som brer seg rundt den byen. DistriktsNorge rammes nok engang av en grå enslig byråkrat i kjelleren i regjeringshuset som i blokkoppgangen der han bor, ser seg lei av at naboen drar på jakt et par ganger i året og fyller livet sitt med jakt og friluftsliv. Det er da vi får slike lover og regler."

Link to comment
Share on other sites

Dette vil dem ikke klare å gjennoføre slik uansett, og ihvertfall ikke med de kravene som nevnes her.

Åpent hele døgnet hele året?? Særlig.

Si at dem vedtar en slik lov: en jeger har anledning til å hente sitt/sine våpen noen dager før jakt og så måtte levere de inn etter avsluttet jakt.

I tillegg vil det garantert koste penger.

Staten gir ikke ved dørene akkurat...

 

Hva med holdningskapende arbeid?

I Norge er sjansen for å bli skutt av en gærning med våpen SVÆRT LITEN!

Hva er sjansen for å bli kvestet/drept i en kollisjon?

 

Slike forslag kommer gjerne fra folk med våpenskrekk eller annen form for aversjon mot våpen.

Sikkert samme folka som annonserer våpen med påmontert sikte feil vei, dem skjønner ikke bæret!

Link to comment
Share on other sites

Visst dette en gang måtte bli tilfelle så er eg ytterst bekymret må eg få sagt...

Og tro at ting blir tilrettelagt vårt behov visst en slik ordning blir realiteten er vel litt optimistisk vil eg tro.

Du kan vere trygg på at våpen depoet da er åpent 0900-1400 og de som er i arbeid har et problem.

Havner vi i en slik ordning så er det jo ikke en service ordning til oss som våpeneiere det er snakk om da..

Derfor vil dette komme til og medføre belastninger for jægre eller aktive skyttere uansett.'

For det er jo virkeligt vi som er er farlig i sammfunnet da... :lol:

Dette er et skritt i retning av og kle av Norge og la de som ikke skulle hatt våpen sitte med like mye våpen som før..

Men ubrukelige AG3 skal vi ha spredd utover det norske land, de gjør jo ikke annet enn og fylle opp plass i våpenskapet :evil:

 

Cracy-John

:evil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg TROR Sovjet og satelittstatene (østblokken) hadde noe ala dette for riflede våpen/håndvåpenn (konkuransevåpen på nærmeste statlige skytebane/jaktgevær hos politiet) - haglegeværer mener jeg kunne oppbevares hjemme...

 

hadde det ikke vært topp om vi skulle begynne å tilnærme oss gamle USSR :D !

 

Hohum... Det ville vel bli litt hurlumhei om regjeringen skulle forsøke å fremme et slikt lovforslag, men som det er nevnt i en annen tråd, så er vel dette en av de tingene man legger til på "smørbrødlisten" for at man skal kunne forsake noe for å oppnå noe som til sammenligning vil virke mindre inngripende. Dessverre er nok ikke vi i posisjon til å legge ut noe like radikalt fra motsatt side.

 

Som det nevnes flere steder, så skal det vel en relativt omgripende infrastruktur og organisasjon til for å få gjennomført noe slikt som "offentlig" oppbevaring av våpen. Da tror jeg nesten at det hadde vært lettere å få gjennomslag for et totalforbud mot sivile våpen.

 

Irland hadde (har?) en slik ordning for private jaktvåpen, de mest rabiate politidistriktene stilte med tjenestemann som var med ved bruk.

 

Da slipper jeg jo å føle den store ensomheten på skytebanen når det 20 kalde grader :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Det kommer ikke til å skje!

Vi blir i så fall fratatt alle farlige skytevåpen slik som i UK.

Hvordan skulle man administrert og sikret et lager? Gjøre det på Forsvarets måte?

Ja, de er jo kjent for å ha oversikt, og god sikring av sine lagre.

Lagrene på østlandet ville jo blitt en gullgruve for kjeltringer som vil bygge seg opp et arsenal. Og med så mange praktisk skyttere det begyner å bli enkelte steder, så vil det jo være mye 'snacks' for kjeltringer av dette kaliberet.

Nei, vi overlever nok en del år til med en ordning veldig lik den vi har i dag.

Link to comment
Share on other sites

Pipa får vel en annen lyd dersom vedkommende som er oppegående nok i hue til å fremme et slikt forslag skal sitte døgnet rundt å administrere jobben, papirer, ut/innlevering etc etc....

 

Det er nok lett å fremme et forslag, de fleste konsulenter er flinke slik.

Når det kommer til praktisk gjennomføring er det plutselig litt mer innvikla.

Link to comment
Share on other sites

:?: Næhæ? Det er da mer en nok 'arbeidsledige' i landet som glatt takker ja til denne jobben... Er betalt med 1.200,- i timen.. Skattefritt! (Regning for lønn oversendes taperene som absolutt bare MÅ ha tak i våpna!) :mrgreen: Det meste er beklagligvis lett å få til (inne i hodet..) for sånne papirflyttere! :lol::cry: Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

PASS DERE BUSEMANNEN KOMMER.

 

Du trenger ikke være logistikksjef hos NASA for å skjønne at dette aldri blir gjennomført, det tror jeg faktisk den som slang forslaget ut av seg første gang også forstår.

 

De som ikke skjønner hvorfor Irland og Nord irland har hatt en særskilt streng våpenkontroll bør få igjen skolepengene sine.

 

I stedet for å kaste bort energi på en utopisk undergang bør hver og en av Dere i enhver anledning som byr seg fortelle mennesker rundt dere hvor mye positivt som kommer ut av jakt og friluftsliv, det gode miljøet på skyttebanen og hvor alvorligt vi tar sikkerheten.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg prøver å si er at diskusjonen her og i den andre tråden, samt i pressen er på grunn av akkurat:

hver og en av Dere i enhver anledning som byr seg fortelle mennesker rundt dere hvor mye positivt...
Vi våpeneiere forstår dette! Men vi er beklagligvis ikke alene i Norge! Vær obs på akkurat det! :!:
Link to comment
Share on other sites

"Du trenger ikke være logistikksjef hos NASA for å skjønne at dette aldri blir gjennomført, det tror jeg faktisk den som slang forslaget ut av seg første gang også forstår."

 

Logistikk i NASA - har sikkert ikke så mye med dette spørsmålet å gjøre.

 

Men at man ikke trenger en Bachelorgrad i norsk samfunnsvitenskap - er helt sikkert.

 

- for å forstå hvor dumt dette er - mener jeg :)

 

Praktisk gjennomførbart er det imidlertid:

 

Ved bruk av private aktører - til en sinnsyk pris :(

 

Og hvis en politiker får spørsmålet:

 

Kan vi dra inn 300 mill. på noe sånt?

Hvor mange av de - uansett parti - vil si nei?

 

Jeg er motstander av streiker, demonstrasjoner etc. - men :wink:

 

 

Et sted går grensen for reservasjoner :lol:

Link to comment
Share on other sites

Staten gjorde noe tilsvarende da de skulle ha bompenger av motorsykler også.

Det funka svært dårlig når det plutselig dukka opp 400-500 motorsyklister ved pengebommene...

Stoppe sykkel, av med hansker og hjelm. Finne lommebok, finne penger, nei sannelig hadde jeg bare en tusenlapp gitt...hmmm, så betale, putte nedi vekslepenger, legge lommebok på plass, ta opp hanskene som falt på bakken, ta på hjelm, ta opp hanskene på nytt fordi dem falt ned igjen, sykkelen starter ikke fordi dødmannsknappen var på.... Neste sykkel gjentar det samme....kun 498 sykler igjen å betjene.......

 

Resten gikk som man forsto gratis...

Link to comment
Share on other sites

Eg vil no påstå at det er både tryggare og betre slik vi har det i dag. For dersom slike som meg, som trenar dagleg, måtte ha henta våpena sine på eit depot. Der måtte ein då skrive under mykje papir, fått ut våpenet, reist heim og trent, inn igjen til depotet, sette inn våpenet og skreve under på endå fleire papir. :evil: Då hadde (eg klikka og) det totale Co2-utsleppet til staten Noreg gått opp minst 25%, til ca 6,5*10 7 tonn. I tillegg hadde vel omtrent 25% av statsbudsjettet til Noreg gått med til administrasjon av ordninga.... :mrgreen:

 

Slik som det er no må jo faktisk dei kriminelle jobbe litt for å få tak i våpen. Dei må reise frå hus til hus og hente i gjennomsnitt 0,4 våpen per innbyggjar i hus som ofte er godt sikra med alarm og liknande :D. Men tenk deg ein A-, B-, eller C-gjeng, utstyrt med ein firehjulstrekkar på 2,5 tonn dersom det hadde vore lager... :roll: Det hadde blitt god tilgang på våpen det.

Link to comment
Share on other sites

Kommer ikke til å skje!! tydeligvis fler noe som ble mista i gølve under fødselen... :?

 

Men hvis det skulle hende, ender det opp med et stort brekk av det våpenlageret, så er alle våpnene borte ;-).

 

I tillegg gleder meg spes til å se Jaktdepotet, xxl etc etc komme og hente våpnene sine hver morgen. Hvorfor skal de være et unntak. Joa, lykke til sier nå jeg...

Link to comment
Share on other sites

Du må nok jobbe litt dersom Staten velger å legge et slik depot en halv kilometer inni fjellet også.

Sivilforsvaret disponerer MANGE slike lokaler...

2,5 tonn er vel litt knapt til å dunke seg gjennom noen sprengsikra dører...Det er gjerne fler slike i slike depoter.

 

Om det berre er slike allereie eksisterande fjellbunkerar som skal brukast, korleis skal ordninga då fungere? Då må ein jo ta seg fri i fleire dagar berre for å få ut eit våpen. :shock: Skal det byggast slike bunkersar, for eksempel ved kvart einaste politikammer, blir det dyrt. Dessutan må jo eit lager vere godt bevakta, helst av væpna personell, for å vere sikkert. Det blir DYRT... :roll:

 

Nei, eg trur vi kan slå fast først som sist, at dette nok er eit av dei siste tiltaka som kjem til å bli sett i verk for betre våpenkontroll. Då blir det nok heller totalforbud mot sivile våpen. :evil:

 

Dei som tek seg tid til å lese kommentarane under artikkelen, vil sjå alle merkelege kommentarar frå personar som for eksempel " vil ha våpenet sitt til Aust-Europearane kjem på døra", eller har andre ganske rare og valdelege motiv for å ha våpen. Eg meinar at det heller burde vore stramma inn litt her. Er du ikkje skikka til å ha våpen, så bør du heller ikkje få ha det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det blir DYRT...
Som sagt er det jo ikke tvil om HVEM som skal bære kostnadene! En annen ting er det jo at 'gjenbruk' av forsvarets* nedlagte ammobunkere er positivt for papirflytterene...

 

*(Forsvaret er sånne grønnkledte som landet hadde før.... Før de ble nedlagt...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...