Jump to content

bilder etter børsemakerjobb


kruttskalle

Recommended Posts

denne uken her fikk jeg igjen rifla mi etter en børsemakerjobb som besto av kapping,kroning og gjenging av pipa på min t3 ss.

 

vztv21.jpg

 

2urnmkg.jpg

 

2vjvfrk.jpg

 

som dere ser på bilde 1 og 2 har kroninga en stygg grad.

virker som denne børsemakeren har hatt det litt travelt før han skulle på ferie spør du meg :(

 

burde jeg klage på dette?

Link to comment
Share on other sites

utrolig hvor mye penere gjengene blir med flere små kutt, og litt smøring under gjengeprossessen ja. :D

Og som Fulmen påpekte: Dette godtar vi ikke på grunnkurs(eller vg1 som det jo heter nå)engang.

Link to comment
Share on other sites

Betalte du for "fine" gjenger eller sko dette vera eit billig tapsprosjekt for børsemakeren?

 

Om en betaler lite eller mye for jobben, bør ikke ha noe å si for resultatet. Det er ikke så mye ekstra jobb å lage fine gjenger kontra det eksempelet til kruttskalle. Det kan i beste fall bare kalles voldtekt av børsepipa. En børsemaker med respekt for seg selv ville aldri gitt fra seg noe sånt. Uansett hva han har fått betalt. Det eneste han oppnår med det, er negativ omtale og færre kunder.

Link to comment
Share on other sites

Har vi brukt samme børsemaker? :roll:

 

Henta selv rifla mi på fredag og gjengene er utrolig dårlige :(

Demperen vil ikke sitte skikkelig på pipa når den er skrudd til og om den vris en kvart omgang ut kan demperen vippes fram og tilbake flere millimeter :!:

Hadde ikke sett for meg å få noe slikt fra et annerkjent verksted :(

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig!? Slikt går nesten ikke an å få til uten å prøve! :evil:

 

Jeg kan bare ikke fatte at "børsemakere" (tror jeg vet hvor jobben er gjort!) tør å sende fra seg slikt.

For sikkert hundrede gang så har man her et "fint" lite eksempel på at det ikke er noen garanti å få jobben skikkelig gjort hos en "faglært børsemaker"!

 

@Vingemutteren, om jeg ikke tar mye feil så har jo du tilgang på uendelig mye bra maskiner på jobb, du har ikke vurdert å gjøre arbeidet selv?

 

Her er ei gammel kragpipe jeg kjøpte fra en kammer(at) for en billig penge, pipa er brukt og det er ikke sikkert at det blir den helt store presisjonen,

men likevel så skal det maskineres litt og når man først har ting oppspent...hvorfor ikke ta seg til til å gjøre det skikkelig?? Skjæretid er det mikroskopisk lite å spare på!

 

DSC_0221.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dette var dårlig arbeid, ikke noe annet å si.

 

Tjenester fra børsemakere er regulert i LOV 1989-06-16 nr 63: Lov om håndverkertjenester m.m for forbrukere

LINK

 

Gitt at du har betalt allerede kan du kreve prisavslag, retting (jobben gjort på nytt) og/eller erstatning. Har du for eksempel kappet pipa til kritisk lengde og ikke kan kappe for å gjenge på nytt så bør du kreve erstatning, eventuelt et nytt løp.

 

Du kan lese mer i §21 og tilhørende paragrafer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at enkelte sauerpiper er helt jævlige å få fin overflate på, stålet er rett og slett hardt. kan det være noe lignende?

Men skal være enig i at det ikke var pent.

Jeg fikk krona en pipe hos en importør (reklamasjon) engang. Etterpå gikk pipa enda dårligere enn den gjore før ogprøvde klage på dette. Men fikk beskjed om at det ikke var noe galt med munningen.

En anna børsemaker kutta det løpet og sa noe slikt som at "det så ut som det var krona med billig boremaskin og sløvt bor".

Link to comment
Share on other sites

siden det er så hardt stål,

er det noen som har en t3 ss som kan legge ut et bilde av munningen og gjengene på sitt løp?

 

¨Betalte du for "fine" gjenger eller sko dette vera eit billig tapsprosjekt for børsemakeren?¨

 

betalte 1500kr for jobben, så det kunne umulig være noe tapsprosjekt for børsemakeren :evil:

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg skyte inn et litt halv-topic spørsmål? :oops: Hvis ikke, si fra så sletter jeg.

Nylig fått demper på Howa'en min.

Og stusser på en ting.

Kan sluttstykket ha blitt vanskeligere å få "helt inn i kammeret" (av mangel på bedre forklaring) etter en slik jobb?

Nå stopper det ved kammeret, og jeg må ta i litt godt for å kamre og låse det.

Kan liksom ikke huske at det var sånn før. Ser ingen skader eller slitasjer foreløpig.

Pinlig å spørre børsemakeren, så jeg prøver her. Kan kassen få et kast av en slik jobb?

Kan være hukommelsen som spiller meg et puss, men jeg kan ikke huska å ha reagert på at det stoppet slik før.

Pressisjonen derimot var der ingenting å si på.

Går likt som før, kanskje en anelse høyere.

Link to comment
Share on other sites

siden det er så hardt stål,

er det noen som har en t3 ss som kan legge ut et bilde av munningen og gjengene på sitt løp?

 

¨Betalte du for "fine" gjenger eller sko dette vera eit billig tapsprosjekt for børsemakeren?¨

 

betalte 1500kr for jobben, så det kunne umulig være noe tapsprosjekt for børsemakeren :evil:

 

Bare et lite spm. hvilken "by" er denne jobben gjort i?

både prisen og resultatet er mistenkelig likt mitt....

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg skyte inn et litt halv-topic spørsmål? :oops: Hvis ikke, si fra så sletter jeg.

Nylig fått demper på Howa'en min.

Og stusser på en ting.

Kan sluttstykket ha blitt vanskeligere å få "helt inn i kammeret" (av mangel på bedre forklaring) etter en slik jobb?

Nå stopper det ved kammeret, og jeg må ta i litt godt for å kamre og låse det.

Kan liksom ikke huske at det var sånn før. Ser ingen skader eller slitasjer foreløpig.

Pinlig å spørre børsemakeren, så jeg prøver her. Kan kassen få et kast av en slik jobb?

Kan være hukommelsen som spiller meg et puss, men jeg kan ikke huska å ha reagert på at det stoppet slik før.

Pressisjonen derimot var der ingenting å si på.

Går likt som før, kanskje en anelse høyere.

 

Nå er ikke jeg en børsemaker, men dersom løpet har vært skrudd ut av kassen ved gjenging (bruker man det?) så kan det være at det ikke er skrudd på "rett" måte tilbake.....

 

Bare en tanke.....

Link to comment
Share on other sites

det er vel skjelden lopet blir demontert for gjenging, saann jeg gjor det (og den lokale borsisen) er at man demonterer stokk, avtrekker og kikkert/montasjer for man spenner helt bakkerst paa lopet med kassa inn i spindelen. Men siden kikkert og montasjer har vaert tatt av borsa saa er det helt normalt at ting flytter litt paa seg.

Link to comment
Share on other sites

Til geværpiper blir det brukt seigherdet stål. Rustfritt er av nyere dato.

Vanlig seigherdet stål gir som regel fine flater ved bearbeiding. Sauerpiper er etter min erfaring ikke hardere en annet stål, de er jo kaldhamret de fleste og må være litt føylig.

Jaktpiper krones best i dreibenken med et krummet HS stål og fin mating med olje. Ikke noe mere.

Men hvis den er litt mere brutalt kappet, med baufil eller stikkstål, da må en dreie inn et par tre millimeter, for kaliberet kan være trykt inn en smule.

Husk på å sette stålet litt over senter, da flyr spona ut og skader ikke pipa.

Banepiper avsluttes foran ved å dreie en flate på 10-12 mm et par mm under munning. Deretter slipes en kroning med en egnet bløt med kobberdor med olje/smergel. Kun bommene til riflebunn såvidt berøres. En rundneset pistolkule gjør også jobben.

Mekanisk senkeverktøy er etter min mening ikke å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Etter å ha lest tråden hvor trådstarter la ut bilder av kroning og gjenging ble jeg usikker på hvor godt arbeid som hadde blitt utført på min tikka t3 ss. Dette er min første rifle, så jeg tok ukritisk i mot og var lykkelig som bare det.

 

95920_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/38327/95920.jpg

(ligger litt kjøkkenpapir lo inne i løpet)

 

Munningen er jo litt "hakkete" men selgern at så lenge det var skarpt og jevnt der kula kommer ut så var alt greit. Gjengene var jo også litt ujevne på siden, men det var ikke noe motstand når demperen ble skrudd på.

Er dette en grei jobb?

Hilsen usikker nybegynner!

Link to comment
Share on other sites

@Snapphane, ikke fordi at godt slipte HSS stål ikke fungerer, men slikt verktøy er det ingen vits i å sløse bort tid på idag når man får HM skjær med mye bedre geometri og holdbarhet.

 

@arne mo; Du trenger nok ikke bekymre deg, ikke det peneste jeg har sett, men som evert sier så funker det nok.

Det ser ut som at operatøren har tatt "finish" kuttet ved å ta hele godstykkelsen i ett kutt med hele siden av skjæret, noe som har ført til sperring pga stor friksjon og den hakkete "munningen"

Jeg har torturert en rimelig bra mengde med løp for testing av choke (luftvåpen) og forskjellige kroninger og overraskende nok så skal en munning være rimelig herpa før man merker så mye på skiva.

 

Poenget må vel være at man ikke skal finne seg i å få overtlevert ei børse som ser ut som å har vært gjenga med en rusten og sløv gjengebakke...

Link to comment
Share on other sites

@Snapphane, ikke fordi at godt slipte HSS stål ikke fungerer, men slikt verktøy er det ingen vits i å sløse bort tid på idag når man får HM skjær med mye bedre geometri og holdbarhet.

 

 

Sikkert, men de er vel ikke alltid å få i den profil en ønsker. Og for sliping så kreves spesielle skiver. Dessuten ganske kostbare.

 

Med HSS borer jeg opp utskutte Sauer-piper, og rifler de om. Siste 9,3 pipe hadde en 3 - skudds samling på 22 mm. Det er jeg ganske kry av. Men kombinasjonen sterk rekyl, kort tysk 98 skjefte, kikkert med rimelig kort øyeavstand + stor iver etter å prøve, det kostet meg det første blodige øyenbryn i mitt 72 årige liv.

Link to comment
Share on other sites

 

Med HSS borer jeg opp utskutte Sauer-piper, og rifler de om. Siste 9,3 pipe hadde en 3 - skudds samling på 22 mm. Det er jeg ganske kry av.

 

 

HALLO?? :D

Vi tar gjerne i mot en tråd om dette, altså! Bilder, fremgangsmåte, kaffepauser, we want it all!

Jeg vet at dette er valig praksis i Amerika, men viste ikke at det var noen i Norden som drev med det? I hvor stor grad holder du på?

Link to comment
Share on other sites

Hei Fossdal !

Jeg skal prøve å få til noe. Men nå må jeg til byen - aquaviten må i hus til jul.

Detter er ingen stor produksjon, men en ren hobby. Trekker riflene for hånd, en og en. Slik det ble gjort for 150 år siden.

Og denne samlingen som beskrevet var vel også litt flaks. Men det går fremover.

Link to comment
Share on other sites

@Tunderbrd

Nå vet jeg ikke hvordan Howa er i forhol til Rem, men skjekk at ikke fremre stokkskrue tar i bolten.

 

Tipper det var noe slikt!

Skiftet stokk på den ifår, og når kasse og pipe var ute av den gamle stokken rant sluttstykket inn og ut med null motstand. :D

Heldigvis gjør det fortsatt det, nå i en Houge Overmold-stokk.

Link to comment
Share on other sites

Meget intressant Snapphane, som Fossdal så kunne jeg tenke meg å sett litt av denne prossessen i form av bilder og tekst! :D

 

Når det gjelder HM skjær så er jeg uenig, det er ikke mange operasjoner du ikke kommer i mål med med dagens utvalg av skjær og sliping av HM er ikke all værdens hokuspokus,

du trenger ikke den beste og dyreste diamantskiva som er å komme over, det holder i lange baner med en billig borasonskive til hobbybruk.

 

Så det ikke blir noen misforståelser, jeg vet det er fullt mulig å få perfekt resultat med godt slipt HSS stål.

Link to comment
Share on other sites

@arne mo; Du trenger nok ikke bekymre deg, ikke det peneste jeg har sett, men som evert sier så funker det nok.

Det ser ut som at operatøren har tatt "finish" kuttet ved å ta hele godstykkelsen i ett kutt med hele siden av skjæret, noe som har ført til sperring pga stor friksjon og den hakkete "munningen"

Jeg har torturert en rimelig bra mengde med løp for testing av choke (luftvåpen) og forskjellige kroninger og overraskende nok så skal en munning være rimelig herpa før man merker så mye på skiva.

Da kan jeg roe min nybegynner bekymring og bare skyte i vei :D

Link to comment
Share on other sites

i går snakket jeg med børsemakeren som hadde gjort denne jobben. han sa til meg at det var veldig hardt stål i tikka t3 ss, så det var vanskelig å få gjenginga ¨strøkent¨

 

så nå sitter jeg her med en rifle med stygge gjenger :( etter det børsemakeren sa, så tviler jeg på at de greier å gjøre noe bedre om de prøver igjen :? 1500 rett i dass? :evil:

Link to comment
Share on other sites

nei, selvfølgelig vil han ikke innrømme at han levert fra seg elendig arbeide, det er ikke første gangen en børsemaker reagerer slik på klager....

 

noe av vitsen med å bruke en "fagmann" er at han skal ha kontroll over hva som er riktig verktøy for forskjellige materialer, og være i stand til å gjøre en jobb skikkelig. fabrikken har da klart å skjære gjenger når de skrudde pipa inn i kassa di, altså er det mulig å gjøre en god jobb med riktig verktøy og riktig bruk av verktøyet.

 

det er mye mer respektabelt at en børsemaker sier "sorry, jeg er ikke i stand til å gjøre denne jobben strøkent" enn å levere slikt som det du har fått.

 

jeg vet ikke hvor man går med slikt? forbrukerrådet?

Link to comment
Share on other sites

i går snakket jeg med børsemakeren som hadde gjort denne jobben. han sa til meg at det var veldig hardt stål i tikka t3 ss, så det var vanskelig å få gjenginga ¨strøkent¨

 

Jeg har demper på min Tikka T3 SS, og gjengene ser IKKE sånn ut!

At "stålet er så hardt" er nok bare noe han prøver seg med for å slippe og ta opp igjen jobben.

Ble løpet kappet samtidlig forresten?

Er det kappet til minimumslengden, så kan jo det være grunnen til at han ikke har så veldig lyst til å innrømme den dårlige jobben :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...