Jump to content

bilder etter børsemakerjobb


kruttskalle

Recommended Posts

Hei Fossdal !

Jeg skal prøve å få til noe. Men nå må jeg til byen - aquaviten må i hus til jul.

Detter er ingen stor produksjon, men en ren hobby. Trekker riflene for hånd, en og en. Slik det ble gjort for 150 år siden.

Og denne samlingen som beskrevet var vel også litt flaks. Men det går fremover.

 

Man må jo passe på prioritetene :D

Håper du starter en ny tråd om dette :!:

Link to comment
Share on other sites

Ja dette var en grusom gjordt gjengejobb....Ville ikke funnet meg i dette...Enten må han gi tilbake noe av summen eller gjøre om igjen jobben men klart hvis du ikke vil ha kortere løp så må du nok bare finne deg i att det ser slik ut men får igjen noe penger.

 

Også syns jeg du bør oppgi hvem som har gjordt dette så flere slipper å oppleve dette med sine våpen..Og når han svarer som han hadde gjordt er han ikke så særiøs att han burde få mye våpen jobber heller. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Personlig mener jeg navn på børsemaker bør publiseres når det gjøres hårreisende dårlige jobber. Dette for å unngå at andre "kammer(ater)" går i fella...

Børsemakeren legger selv opp til dårlig reklame i den jobben som utføres, på lik linje med andre virksomheter/butikker..

 

Også syns jeg du bør oppgi hvem som har gjordt dette så flere slipper å oppleve dette med sine våpen..Og når han svarer som han hadde gjordt er han ikke så særiøs att han burde få mye våpen jobber heller. :evil:

@Kruttskalle:

Her er iallefall to brukere i tråden som spør hvor dette er gjort, jeg tror ikke du byter noen forumregler om du svarer dem.

Å jeg lurer litt på hvor dette er gjort. Så ikke jeg går på en smell og risikerer betale dyrt for noe som er så stygt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har fått gjenget opp to våpen nettopp. En .308 og en 22LR.

Her har børsemakeren ikke tatt pipa ned til "lille diameter" bakerst på gjengepartiet. Er dette "rett" måte å gjøre det på?

 

.308-pipa ble kappet og fikk en 11graders kroning som ser bra ut (i mine øyer), mens salongen bare ble gjenget. Det har imidlertid skjedd noe med kroninga på salongen ettersom det var et tydelig hakk inn mot bommene på en side (senterspiss som entret skjevt?)(blåneringen var også borte på munningen). Jeg benyttet muligheten til å prøve å krone munningen selv med en rund kule og batteridrill.

Jeg synes selv at resultatet ble ganske bra. Prøveskyting vil vise om jeg har rett.

 

Er det noen som har noe utdypende info om denne måten å krone på?

Jeg brukte boat-tailen til en .308 kule til å slipe med. Den smurte jeg inn med poleringspasta og våpenolje.

Jeg kan prøve å legge ut et bilde av resultatet hvis noen vil vurdere det. Er ikke sikker på om jeg greier å få vist det bra på bildet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det viste seg med nærmere ettersyn at børsemakeren hadde laget feil gjenger på .308n'. Jeg sendte han en mail der jeg forklarte hva han hadde gjort feil. Han la seg langflat og skal gjøre opp jobben og erstatte hele demperen.

Han hadde laget 20 gjenger/tomme istedet for 14x1,5 på våpenet. Diameteren var også litt rar. Den var et sted mellom 14mm og 1/2". Da dette ikke passa i demperen jeg hadde lagt ved hadde han kjørt en tilsvarende gjengetapp i gjennom demperen, i den tro at det var gjengene i demperen som var slitte. Så demperen hadde nå både 14x1,5 og xx-20 gjenger :shock:

 

Jeg får beholde modulene fra min gamle demper som plaster på såret.

 

Jeg er uansett fornøyd med måten han taklet reklamasjonen på. Håper resultatet blir bra neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig vondt for å tro ei pipe er så hard at det ikke går å dreie i den, og det uten at jeg egentlig har noe greie på :mrgreen:

 

Men man dreier jo alt mulig annet rart, noe av det sikkert mye hardere, kommer vel an på teknikk, utstyr og kunnskap på børsemakeren.

Link to comment
Share on other sites

Pipestål er vel i utgangspunktet ganske seigt stål, og ikke særlig hardt eller sprøtt.

Det skal "revne" fremfor å sprenge dersom det skulle være for høyt trykk av en eller annen årsak.

 

Dette med "problemene" ifm å slå gjenger er vel feil skjærehastighet og slike "vanlige" feil som gjøres innimellom. Sløve skjærestål er vel også en gjenganger?

 

Og skulle stålet være hardt og sprøtt, så er det jo bare å skære i henhold til egenskapene på stålet, lavere skjærehastighet, og mindre mating fra dreieren, så bør det vel ikke være alt for store problemer?

 

Jeg har jo sett jobber gjort av medlemmer her på forumet, som IKKE er børsemakere, hvor jobbene er gjort helt uten feil eller mangler, i motsetning til enkelte jobber som har blitt vist frem og er gjort av "erfarne" børsemakere. Go figure!

Link to comment
Share on other sites

Rustfritt (416/410) som piper lages av skal visstnok ha en fordel framfor CrMo (4140) da det maskinerer til en glattere overflate og trenger mindre etterbehandling, det er litt mykere.

Andre bruker 4140S som har en finere kornstruktur og som maskinerer svært bra.

 

416 regnes som mindre slitesterkt, og riper lettere enn CrMo stål. Derimot tåler det utbrenning fra kruttgass bedre enn 4140. Alle sammen er mellom 20 og 30 Rockwell, så harde er de ikke.

 

All maskinering som Ole Vatland har gjort på mitt Lilja 416 rustrfitt-løp er speilblank og har nærmest perfekt finish. Sot sitter ikke fast nede i gjengene for demperen engang.

 

Å skylde på at rustfritt er så f..anna hardt er bare en dårlig unnskyldning.

 

Kaldhamrede piper kan ha helt andre maskineringsegenskaper, arbeidsherding og spenninger fra hamringen, og Sako/Tikka er vel kaldhamret? Om de så er av 410, og ikke glødet ut (tror ikke man gløder hamrede piper?) så er de nok bra mye hardere enn ei skjært 4140 pipe. Men sprø? ikke faen?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

For å si det enkelt og greit, en børsemaker som ikke greier å dreie gjenger med akseptabel overflate i rustfrie piper er en elendig maskinarbeider som ikke vet hva han driver med!

Man kan gjerne som leon gjør å blande inn komplekse materialreaksjoner innen sponfraskilling som egentlig ikke er nødvendig å vite et døyt om, likevel så kommer man ikke forbi at den evt kadidat er en elendig operatør om man ikke utifra erfaring kan utføre et akseptabelt resultat!

 

Slurvgubbor! (svensk uttrykk)

Link to comment
Share on other sites

M67: Når pipestålet heter 4140S i stedet for 4140 er det svovellegert for å være kortsponet og lett å jobbe i. Kort levetid er resultatet, akkurat som for 416 stål som er svovellegert 410

4140S inneholder vel 0.05% svovel, det er mere finkornig og iht. ei handbok om stål som ligger på kontoret (og Ignorant) Gir bedre overflate etter maskinering, og nok viktigst for ne pipeprodusent som du sier Lett å jobbe i.

 

416 er vel og mere krom i enn 410? Produsenter bruker uansett 416 i skjærte og knappriflede piper, hos småprodusenter. Mens de bruker 410 til hamring, da det er mere formbart, men ikke så (veldig) lett å maskinere. De ruller også ofte gjenger inn i 410 istf. å maskinere, for det tar sekunder istf minutter.

 

Teoretisk skulle vel hamrede løp bli trangere når en gjenger dem for demper, mens knappriflede skulle "tute". Nå har jeg likevel to knappriflede løp (Anschutz/Lilja) som skyter som en drøm med sine 14mm gjenger.

 

At 4140S har kort levetid vet jeg :(

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser at 416 går opp til 14% krom, mens 410 er opp til 13.5% (12.5±1 vs 13±1), så er det endel mer fosfor og mangan i 416, 0.06 vs 0.04%max, og 1% vs 1.25% max. Som du sier så er det svovel det virkelig er forskjell på: 0.15 i 416, og 0.03 i 410.

 

Ang. valsing av gjenger så har jeg trodd at billige (ala basic Rem 700, Ruger etc. ) Amerikanske rifler "alltid" hadde kaldhamrede løp og valsede gjenger - tror jeg har lest det i et blad engang (?) - men her tror jeg på det du sier.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser at 416 går opp til 14% krom, mens 410 er opp til 13.5% (12.5±1 vs 13±1), så er det endel mer fosfor og mangan i 416, 0.06 vs 0.04%max, og 1% vs 1.25% max. Som du sier så er det svovel det virkelig er forskjell på: 0.15 i 416, og 0.03 i 410.

 

Ang. valsing av gjenger så har jeg trodd at billige (ala basic Rem 700, Ruger etc. ) Amerikanske rifler "alltid" hadde kaldhamrede løp og valsede gjenger - tror jeg har lest det i et blad engang (?) - men her tror jeg på det du sier.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bilder sier vel mer enn tusen ord, så her er mitt bidrag til diskusjonen..

 

I kveld gjenget jeg nettopp en Tikka T3 i rustfritt stål for lyddemper. Riflen er 6.5x55 med varmint løp og demperen er en ASE Ultra Jet-Z .25 . Gjengene er M18x1.

 

Her er bilder av hele prosessen:

 

r9er0x.jpg

Oppspenning i bakkeskive med vippeur slik at løpet blir senterert.

 

104lo5e.jpg

Neddreiing til riktig diameter - 17.990 mm

 

x2jl1g.jpg

Dreiing av 16.5 mm frispor og brysting bak gjengene.

 

2072w3p.jpg

Dreiing av 16.5 mm frispor foran gjengene for å beskytte og å lette senterering av demperen ved montering.

 

10mpzdh.jpg

Første kutt med Sandvik gjengeskjær 1.0 mm stigning. Ca. 0.1mm dypt. Bruker skjæreolje mellom hvert kutt, men den er blåst vekk pga. at fotograferingen skal vise resultatene tydligere.

 

a4btqa.jpg

Ca. 0.3 mm dypt.

 

zojp08.jpg

Halvveis i gjengingen.

 

nqokdg.jpg

Nest siste kutt.

 

ofwspy.jpg

Ferdig! Gjengene er blanke og fine, og bærer ikke preg av å være revet/ha ruflet overflate.

 

153v90x.jpg

Demper montert. Gjengene er så tight i tilpassningen til demperen at den er >99% stabilisert bare på gjengene, slik at sjangsen for å skyte i selve demperen er meget liten, hvis den skulle skru seg litt ut. Likevel sklir demperen fint rundt uten å lugge.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ting tar tid er vel stikkordet, og da må en ha tid til å gjøre det ordentlig, eller la være...

 

Det er vel som Fulmen skrev i en annen tråd på forumet. Et løp er ikke bare et vanlig stykke rør som skal arbeides på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...