Jump to content

Dachs tatt av kongørn


Egil

Recommended Posts

Fikk en trist beskjed i dag, unghunden til en kompis ble tatt av kongørn på rådyrjakt her i går.

Hunden losa fint etter uttaket, men plutselig ble det stille.

Det ble tent opp bål og venta på at hunden skulle komme tilbake, men ingen hund kom.

Eieren fant hunden sin revet og spist på etter noen timers leting, ørna satt på hunden og fløy opp da han kom i nærheten... :cry:

 

Det har aldri vert mere kongørn her enn det er nå, og dette er helt ute ved kysten.

Ikke mye moro å slippe hund når sånt skjer i jaktterrenget vårt... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Må bare kondolere til eiern av bikkja :(

 

Rart det ikke skjer oftere i grunn! Utrolig mye ørn nå til dags. Hvis man beveger seg utendørs her i vesterålen og ikke ser ørn er man enten starre blind eller man kjiker i bakken.

Skjønner ikke hvorfor ikke det er lisensjakt på fanskapet...... :evil: Er skeptisk hver gang ei ørn nærmer seg når jeg jakter med bikkja...

Link to comment
Share on other sites

Slike ørner bør skytes. Har de først startet med å ta hunder vil de ofte fortsette med det. Ser det samme ute i øyene når det gjelder villsau. Dersom en først begynner å ta lam eskalerer det lett slik at tapene kan bli store. Dessuten er det overhengende fare for at også havørna begynner å ta lam etter at den har sett kongeørna gjøre det først. De lærer av hverandre. Den eneste måten å få slutt på det er å gjøre opp kontoen. Byråkratiet for å få lov til det er nok dessverre ugjennomtrengelig. Jeg har heldigvis vært forskånet for dette selv, men kjenner til andre som har fått rasert hele lammeflokken på et par uker.

Link to comment
Share on other sites

Dessuten er det overhengende fare for at også havørna begynner å ta lam etter at den har sett kongeørna gjøre det først. De lærer av hverandre.

 

Javel! Regner med at du har tonnevis med dokumentasjon for denne påstanden, eller er dette kunnskap som nedarves mellom generasjonene ute ved kysten?

 

Jeg har ikke annen dokumentasjon enn at det var akkurat det som skjedde i sommer. Havørna her ute pleier vanligvis ikke å ta lam, men hvis ei av dem "knekker koden" og lærer seg at lam er fornøyelig god mat vil svært ofte andre havørner i nærheten også begynne å ta lam. Tilfeldigheter? Aldri i verden! Dette har jeg også blitt fortalt av folk som har drevet med sau her ute i mange tiår. Det er ikke uten grunn at de som driver seriøst med sau her ute er nøye med å fjerne lam som omkommer fordi de ikke får råmelk eller dør av andre årsaker. De ønsker rett og slett ikke at ørna skal begynne å se på dem som mat. Det er også en kjent sak her ute at kongeørna tar lam oftere enn havørn. Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du tar den hissige tonen i innlegget ditt. Har jeg fornærmet deg på noe vis?

Link to comment
Share on other sites

For et par år siden var det en plass i nabokomunen at havørna begynte å ta lam. Dette var på innmarka etter at sauene var sanka inn for sesongen , altså på høsten. Tror at bare den ene bonden mistet 8 slakteferdige lam på et par tre uker. Ene morgenen i grålysningen satt det 8-10 ørner å spiste på et lam bare 200m fra huset hans.

Link to comment
Share on other sites

Får vel først si kondolerer, trist sak!

 

Så litt OT: Angående lam og havørn så skjedde det samme her i distriktet. En bonde mistet mange lam til ett hekkende havørn par, men ble ikke trodd.

Til slutt fikk han fanget hendelsen på film og da ble forskerene, eller hvem det var, meget "overrasket" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe nytt at ørn lærer av hverandre, de opptrer ofte i flokk her og "jakter" sammen på div vilt.

Satt senest i fjor å studerte åtte havørn stupe etter tur på en svartbak som lå på sjøen, den ene etter den andre løftet opp måsen som forsvarte seg med nebbet som best den kunne.

Men den måtte gi opp til slutt.

 

Dette er forøvrig tredje gangen i år at hunden har blitt angrepet av ørna i området der den ble tatt.

De to første gangene ble den observert da den var iferd med angrepet, og ble skremt vekk.

Hundeeieren var meget skeptisk på å slippe denne dagen pga. tidligere angrep, og prata om det før jaktstart, men var jo optimistisk og trudde ikke det skulle skje igjen... :evil:

Link to comment
Share on other sites

I terrenget hvor jeg har hatt hjortejakt i de seinere år har jeg observert kongeørn regelmessig, samtaler med elgjaktlaget bekrefter også at bestanden er betydelig.

Jeg har reservasjoner med å slippe kortbeint hunder (dachs) i dette terrenget med en tragisk hendelse for noen år sin hvor en bekjent fikk dachsen sin drept av ørn.

 

En litt overfladisk studie av kongeørn og hvordan den jakter sier meg at med bruk av dekken, i signalfarger kan avverge et angrep. Ikke fordi at stoffet forhindrer at klørene ikke trenger igjenom, men fordi dekkenet sier i sin fragedrakt at dette er noe ukjent. For meg kan dette virke sansynelig, er det noe av dere som har erfaringer som evt styrker dette ?

 

Min Drever har fått et litt spesiellt jakthalsbånd som består av orange og gult reflekser og med tre utstikkende reflekser så han ser litt ut som en litt rar løvtann som er på hell. Dette kan også virke forstyrrende på rovfugl.

 

Mulig ide for reindriftssamer for å redusere tap.

 

Mulig jeg er helt på viddene ..... :lol:

Link to comment
Share on other sites

huffameg :( trist lesing :/

kondolere såmye til hundeeier !

Fjernet av hansen deluxe

at ørn tar lam trenger jeg ingen dokumentasjon for og utale meg om. :!: har selv mistet mye lam i år og for 2 år siden :| ikke morro :(

og det vi kom frem til var at havørna begynner og ta lam nettop når kongeørna har begynt slaktingen i samme område. de lærer nokk av værandre :!:

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere pinadø begynne å bruke nøtta deres.. dette er oppfordring til faunakriminalitet, og gagner iallefall ikke jegerstanden...

 

hva galt har denne ørna gjort? Den evner ikke å se noen forskjell på en dachs, rev, hare, mår, mink eller what ever... ørna skal ha mat, og tar det som blir budt den...

 

Dere må slutte med denne forbannelsen deres over ethvert rovdyr som gjør hva den kan for å overleve. De dyra hører også til i naturen og har sin rettmessige plass.. Eller er det sånn at vi i tillegg til ulven, jerven, gaupa, bjørnen også skal utrydde ørna... ??

Link to comment
Share on other sites

Regna med at "rovdyrpolitiet" dukka raskt opp her med innlegg etter disse kommentarene.. :wink:

Men, Østerdøl.. Jeg er helt enig, unødvendige kommentarer dette.

Uansett, ørnebestanden går stadig oppover tross noen overilte utbrudd på nettet, men jeg skjønner frustrasjonen og grunnen til det...

Link to comment
Share on other sites

..

 

En litt overfladisk studie av kongeørn og hvordan den jakter sier meg at med bruk av dekken, i signalfarger kan avverge et angrep. Ikke fordi at stoffet forhindrer at klørene ikke trenger igjenom, men fordi dekkenet sier i sin fragedrakt at dette er noe ukjent. For meg kan dette virke sansynelig, er det noe av dere som har erfaringer som evt styrker dette ?

 

Min Drever har fått et litt spesiellt jakthalsbånd som består av orange og gult reflekser og med tre utstikkende reflekser så han ser litt ut som en litt rar løvtann som er på hell. Dette kan også virke forstyrrende på rovfugl.

 

Mulig ide for reindriftssamer for å redusere tap.

 

Mulig jeg er helt på viddene ..... :lol:

 

Litt vidreutvikling, hva med å sette på terrorøyne på dekkenet

 

http://www.langvind.no/terroroyne.html

 

terroroyne2.jpg

Link to comment
Share on other sites

med en slik ballong nei, men det finns jo insekter og sommerfugler som bruker farge som indikerer at de er giftige og noen har fargemønster som "falske" øyne.

Mulig det finns en slik kode som man kan bruke på dekken for å hindre/begrense at bikkja blir sett på som ett byttedyr

Link to comment
Share on other sites

bestefaren til en kompis av meg hadde hørt om en som hadde sett at ei havørn tok ei jente på et par måneder, og hadde den i reiret sitt hele oppveksten til jenta. hun lærte seg både å fly, fange fisk, og ei kongeørn som bodde i nærheten lærte henne å ta sau også... så at kongeørna holder sauejaktkurs for havørna er jo ikke annet enn fornuftig!

 

dessuten har jeg hørt om en som skjøt tre tiurer på et skudd på 60 meter med ei kaliber 20 hagle. det var riktignok ganske lenge siden. i den tida de fikk bruke blyhagl...

Link to comment
Share on other sites

Nå må dere pinadø begynne å bruke nøtta deres.. dette er oppfordring til faunakriminalitet, og gagner iallefall ikke jegerstanden...

 

hva galt har denne ørna gjort? Den evner ikke å se noen forskjell på en dachs, rev, hare, mår, mink eller what ever... ørna skal ha mat, og tar det som blir budt den...

 

Dere må slutte med denne forbannelsen deres over ethvert rovdyr som gjør hva den kan for å overleve. De dyra hører også til i naturen og har sin rettmessige plass.. Eller er det sånn at vi i tillegg til ulven, jerven, gaupa, bjørnen også skal utrydde ørna... ??

 

Oppfordrer ikke til noe faunakriminalitet, men Østerdøl si meg en ting! Hvorfor skal man ikke høste av dette rovviltet på lik linje med andre rovvilt? Hvorfor frede ørna? For de som er oppegående og kjenner DN, SNO osv vet at tallene de kommer med er skrevet ned på lik linje med at Kjell Inge Røkke hadde 150 000 kr i inntekt og null skatt i fjor, høres det rimelig ut? over 3000 hekkende havørn, over 1500 hekkende kongeørn har vi dokumentert i Norge, dette er et minste tall, naturligvis for å være på den sikre siden. Men det får være grenser for godtruen galskap vi må "kjøpe" av forvaltningsmynderiet...

Hvorfor ikke åpne for kvotejakt på havørn og kongeørn? slik som gaupjakten? Det er plenty av sjiten...og bestanden er levedyktig og vel så det!!

Link to comment
Share on other sites

Det har blitt tatt et par dachser av kongeørn i kommunen hvor jeg kommer fra. Har selv mistet en. Var en stund skeptisk til å slippe i terreng hvor losen kunne gå over skoggrensen.

Ingen av de drepte hadde dekken på. Kjører nå konsekvent med orange dekken på dachsen i håp om at det skal hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

hva galt har denne ørna gjort? Den evner ikke å se noen forskjell på en dachs, rev, hare, mår, mink eller what ever...
Det tror jeg ikke på.

 

Som urban caffelattedrikkende treehugger og ukritisk rovviltelsker er jeg enig med bharsvik, individer som oppdager at husdyr er god og lettjaktet mat bør tas ut ASAP. Bare på den måten kan vi ha en rovviltbestand som kan leve noenlunde greit i strøk der det også vanker folk. Problemet er hvordan man skal gjennomføre slikt på en måte som både er lovlig og ikke for lett kan misbrukes.

Link to comment
Share on other sites

Det er laget en hundevest til beskyttelse mot villsvin (og i noen tilfeller ulv..) i Sverige. Denne er av flere lag med kevlar, og villsvin tennene skal ikke gå igjennom. Den skal visstnok ikke hefte hunder, selv ikke små hunder som dachs. Kunne denne vesten vært noe å tenke på i forbindelse med ørn? Om den holder imot villsvin tenner, så burde vel ikke ørneklørne komme igjennom heller?

 

Kan sikkert finne link, men har den ikke tilgjengelig akkurat nå.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

hva galt har denne ørna gjort? Den evner ikke å se noen forskjell på en dachs, rev, hare, mår, mink eller what ever...
Det tror jeg ikke på.

 

 

Seriøst? At den evner å se forskjell på en dachs og en rev fra maks avstand? Den ser jævelig bra, men dog... At det er rom for å plukke ut problemindivider skal jeg gå med på. En annen sak er hvor lett det er, får en tak i den rette fuglen...

Link to comment
Share on other sites

Det er laget en hundevest til beskyttelse mot villsvin (og i noen tilfeller ulv..) i Sverige. (...) Om den holder imot villsvin tenner, så burde vel ikke ørneklørne komme igjennom heller?

Jeg tror ikke det hjelper særlig mot ørn, iallfall ikke spesialister som kongeørn. Det er velkjent at kongeørna dreper feks reinkalver ved å kjøre "tommelkloa" gjennom skallen og inn i hjernen, og med mindre bikkjene blir utstyrt med helhjelm så er man like langt. :wink:

 

Synes forøvrig de to ørnetrådene her er temmelig like?

Link to comment
Share on other sites

Det er laget en hundevest til beskyttelse mot villsvin (og i noen tilfeller ulv..) i Sverige. (...) Om den holder imot villsvin tenner, så burde vel ikke ørneklørne komme igjennom heller?

Jeg tror ikke det hjelper særlig mot ørn, iallfall ikke spesialister som kongeørn. Det er velkjent at kongeørna dreper feks reinkalver ved å kjøre "tommelkloa" gjennom skallen og inn i hjernen, og med mindre bikkjene blir utstyrt med helhjelm så er man like langt. :wink:

Vel, jeg gir meg ikke så lett...

Vesten skal være bortimot skuddsikker. Haglskudd på 15 meter ga ikke inntregning til innerste neoprenlag. Jeg vil tro at det samme skuddet ville gitt inntregning i skallen til en reinkalv?

Tror man virkelig ikke at det hadde gitt en viss beskyttelse ved ørneangrep?

Fant en link der Jakt og Jägare beskriver vesten. http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=352774

Fant også link til selger i Sverige: http://www.hundskydd.se/bodyswe.asp

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...