Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

Jeg er ikke helt tryg ved den plastmuffe, så jeg har monteret en i aluminium. Helt tilfældigt fik jeg en tændhættepunktering kort tid efter og aluminiumsmuffen blev siddende på plads.

Så den har opfyldt sit behov og er noget lettere end stål.

 

Her et billede af sluttstykket:

 

DSC_0480.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka T3 6,5x55 og lurer på å kjøpe en KKC stokk og et nytt løp. Så jeg lurte på om jeg må kjøpe et løp som er lagd for Tikka eller om de fleste løp passer :P. Det er min første jakt rifle og er storfornøyd med den. Skyter nesten like bra med den sittende som jeg gjør med min Sauer 200 STR med fullt utstyr :D.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er jeg også medlem i denne klubben.

Tikka T3 Lite, 6,5x55

+

Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50.

 

Håper på å få skutt inn riflen i morgen. Kikkertsikte ble montert av XXL med noe utstyr som "butikk-mannen" viste meg,

og han sa faktisk at etter å ha kalibrert sin egen kikkert (uten å skyte) med dette utstyret, så hadde riflen hans skutt midt i 10-eren.

Kanskje jeg er like heldig. Vi får se...

 

BILDE:

 

http://www.facebook.com/photo.php?pid=9 ... 0526122288

Link to comment
Share on other sites

thumb_532.jpg

 

Tikka LSR prosjektet mitt startet med en forferdelig misshandlet rifle til 1500kr fra finn.no

Georob som hjelper meg med alt som er vanskelig har forkastelig gitt skjønnheten navnet Blomsterpinnen "forde det er det eneste den egner seg til!"

Rifla hadde vært stjålet, og våpennummer hadde vært skåret bort med vinkelsliper. Stokken hadde nesten 1mm med matt gulvlakk og så ut som plastikk eller kanskje mest riktig en stor smørbukk-karamell. Under all lakken fantes en stokk i helt ny skikk!

Stålet så forferdelig ut etter misshandlingen med vinkelsliper og svart lakk for å skjule sårene :cry:

Gleden ble desto større når jeg oppdaget at våpnet var nesten helt ubrukt, og løpet i super stand :D

Det nye våpennummeret ble preget inn på en flate som Georob hadde stelt så godt han kunne med. Så ble alt glassblåst og sendt til Vågsland våpen for blånering. Meget pent ble sålet om jeg må si det selv.

Nytt rødt fiberoptisk forsikte og Packmayer kolbekappe er montert hjemme, sammen med en Z Classik 2,5-10 med lys i optilock montasjer. Beddejobben er tatt på kjøkkenet. Montasjen ble kjøpt brukt her på kammeret.

Totalt er riggen med unntak av kikkerten nå oppe i en pris på 3461kr, og den ser ut som ny :wink:

Jeg er stolt av billig-prosjektet mitt :!:

Hittil i høst har det blitt fire bukker og to rever med 165g Sierra Game King HP.

Warne hurtigmontasjer er på veg i posten, og et ekstra 3-skudds og et 5-skudds magasin ligger til fortolling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått satt på en CTM-4 demper på min Tikka T3 Laminated. Demperen er sandblåst for å matche stokk, rustfritt løp og leupold VX-3 sikte i sølv/rustfritt. Litt jålete må det være lov å være når man først svir av såpass mange tusen på nytt utstyr :)

Dessuten er det jo litt artig å ha en unik Tikka-pakke.. 8)

 

10zqons.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk min første rifle for nesten 3 uker siden og er så langt etter nesten 200 skudd veldig fornøyd. Jeg har vært en årlig rypejeger i 7-8 år men jeg hadde ikke skutt med rifle siden førstegangstjenesten og aldri med kikkert så jeg har forøvrig ikke noe godt sammenlikningsgrunnlag som komplett nybegynner.

 

Siden jeg skal debutere på elgjakt om en måneds tid brukte jeg våren og sommeren på å undersøke ulike modeller i det litt begrensede links-markedet og ble anbefalt Tikka T3. Lederen av jaktlaget mente det var best jeg begynte med en 6.5x55 siden dette var det letteste å lære å skyte med og samtidig det mest brukte i jaktlaget.

 

Samme dagen som jeg fikk rifla var jeg på skytebanen og fikk hjelp til å stille inn kikkerten og skjøt deretter opp det jeg hadde med av ammunisjon for å øve. Uka etter skjøt jeg resten av de obligatoriske skuddene og tok til min egen overaskelse storviltprøven på første forsøk. Blinken så imidlertid mest ut som om jeg hadde fyrt av et hagleskudd på den, så jeg trenger å øve en god del til :) Forrige uke begynte samlingene så smått å komme etter jeg har klart å finne en ok skytestilling liggende og jeg forsøkte også noen stående serier som er mer tilpasset en jaktsituasjon der jeg skal jakte. Jeg ser klart at jeg har behov for så mye trening jeg kan få før jakta og kommer til å dra på skytebanen hver uke frem til jakta så det blir nok et par-tre hundre skudd til i ukene som kommer. Det er skikkelig moro å skyte, så jeg meldte meg like godt inn i det lokale skytterlaget :)

Link to comment
Share on other sites

Får vel melde meg inn i klubben jeg også da :-)

 

Her er min Tikka T-3 Hunter i Links med en Smith & Bender 2,5-10*56 med lys.

Kappet og gjenget for min Atec CTM-4. Riflen er i cal. 6,5 x 55 SE

 

Alt passer perfekt i Pelicase 1720 for trygg frakt i bil, fly, ATV osv.

 

20110821201835.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

Jeg er foreløpig ikke medlem i Tikka klubben enda, men håper og bli det iløpet snarest mulig.

 

Jeg har vært i kontakt med en på kammeret her som selger en Tikka T3 Super Varmint.

Kal. 6,5x55. Løp kappet ned til 45cm, montert A-Tec demper.

Leupold QRW Ringer, og skinne følger med, men ikke kikkert.

Børsa er skutt ca 400 skudd ifølge selger. Går veldig godt.

Kan følge med KKC stokk, farge grå.

Har sett bilder, og børsa ser skikkelig fin ut.

 

Driver bare småviltjakt, og har tenkt å begynne hjemmelading.

 

Her sitter mange med erfaringer med Tikka i alle varianter.

Derfor spør jeg, er dette noe jeg kan lukte på?

 

Tusen takk hvis noen vil dele erfaringer.

 

Mvh.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Får vel melde meg inn i klubben jeg også da :-)

 

Her er min Tikka T-3 Hunter i Links med en Smith & Bender 2,5-10*56 med lys.

Kappet og gjenget for min Atec CTM-4. Riflen er i cal. 6,5 x 55 SE

 

Alt passer perfekt i Pelicase 1720 for trygg frakt i bil, fly, ATV osv.

 

 

STRØKENT! :) hvor har du kjøpt kofferten? =)

Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen.

 

Jeg er foreløpig ikke medlem i Tikka klubben enda, men håper og bli det iløpet snarest mulig.

 

Jeg har vært i kontakt med en på kammeret her som selger en Tikka T3 Super Varmint.

Kal. 6,5x55. Løp kappet ned til 45cm, montert A-Tec demper.

Leupold QRW Ringer, og skinne følger med, men ikke kikkert.

Børsa er skutt ca 400 skudd ifølge selger. Går veldig godt.

Kan følge med KKC stokk, farge grå.

Har sett bilder, og børsa ser skikkelig fin ut.

 

Driver bare småviltjakt, og har tenkt å begynne hjemmelading.

 

Her sitter mange med erfaringer med Tikka i alle varianter.

Derfor spør jeg, er dette noe jeg kan lukte på?

 

Tusen takk hvis noen vil dele erfaringer.

 

Mvh.

Thomas

 

iphone100.jpg?t=1314996239

 

Her er et bilde :)

Link to comment
Share on other sites

@ jeppyou

 

Dette problemet med magasinet har jeg også haft, det jeg har gjort er å åpne magasinet. (ta av bunnen) ta fjæra inni der og strekke den. Dt jeg i senere tid også har blitt mye flinkere til er å ta ut skuddene når jeg ikke er i jaktsituasjon, dette for å spare på fjæra. ikke ta ut magasinet og lagre skudd i det.

 

 

Med det samme jeg skriver her lurer jeg på om noen vet om/ skal selge magasin til Tikka m690 i 30-06. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenkte jeg kunne legge ut noen bilder her jeg også.

Har en Tikka M55 Kalliber 308

Det står nå en S&B 1.5-6 X 42 classic montert på den.

Har tenkt til å kappe løpet på 47 cm og montere en lyddemper på den når jeg får råd til det.

veldig fornøyd med rifla. ligger godt i hendene og går godt.

Skjøyt en elg nå i elgjakta med den :)

 

normal_DSC_0110.jpg

 

normal_DSC_0111.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg kunne legge ut noen bilder her jeg også.

Har en Tikka M55 Kalliber 308

Det står nå en S&B 1.5-6 X 42 classic montert på den.

Har tenkt til å kappe løpet på 47 cm og montere en lyddemper på den når jeg får råd til det.

veldig fornøyd med rifla. ligger godt i hendene og går godt.

Skjøyt en elg nå i elgjakta med den :)

 

Nydelig :)

Link to comment
Share on other sites

Da kaster eg meg inn i tikka-klubben. Spinket å spart LEEEENGE nå, Og plutsleg fekk eg igjenn nok på skatten til å bestille meg en børse. Eg gjekk for en T3 6,5x55 rustfritt. Med std hausken demper. Zeiss Diavari Z 3-12-56 :) Så nå må nok Mauseren få seg en ufrivilleg pause ja. :)

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg også medlem, på papiret i hvertfall hehe

bestillte meg en tikka t3 ss i 6.5x55 med Maxim demper og burris four x 3x12-56 med lys.

 

Eneste dritten er at nå har jeg ventet 4 uker på og få den levert :crazy:

 

Blir gal av og tenke på at mikkel er ute og går uten at jeg får hilse på.

 

Er det noen svakheter ved disse riflene?

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg også medlem, på papiret i hvertfall hehe

bestillte meg en tikka t3 ss i 6.5x55 med Maxim demper og burris four x 3x12-56 med lys.

 

Eneste dritten er at nå har jeg ventet 4 uker på og få den levert :crazy:

 

Blir gal av og tenke på at mikkel er ute og går uten at jeg får hilse på.

 

Er det noen svakheter ved disse riflene?

 

 

fyll stokken med skum :)

 

edit: bare hvis du synes den bråker da. jeg har ikke giddi da jeg ikke har merka noe :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en t3 varmint med en leupold vx3 8,5-25x50 på toppen.

Den har vært med på utrolig mye jakt, men helt egentlig så liker jeg verken stokken eller magasinløsningen. Den blir med pga at både den og kikkerten tåler skikkelig hardkjør og presisjonen er bare helt vanvittig bra. Mulig jeg bytter underbeslag og magasin og duracoather alt. Da blir det et skikkelig arbeidsjern.

Her er den med i fjellet på harejakt :D

47741_442074506976_635346976_5559020_7502474_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...