Jump to content

Tikkaklubben


222. Nitro

Recommended Posts

Litt offtopic, men hvordan er det å skyte på f.eks kråke på 150 meter med zeiss victory 2,5-10x50 med lys å medforstørrende retikkel?

 

Blir lysdoten for stor til å skyte mindre fugler på rundt det holdet?

 

Spurte her fordi jeg ser det er mange med akkurat dette siktet

Våpenet det er snakk om å skyte med er tikka t3

Link to comment
Share on other sites

:roll::lol:

 

Unnskyld. Bare jeg som flåser litt. Nei, selvfølgelig har det ikke noe å si hva du skyter med, men siden du spurte om lysdotten ble for stor, for så å nevne at du skulle skyte med en Tikka T3 som om det faktisk hadde noe å si, så klarte jeg ikke dy meg.

 

Til spørsmålet ditt: Nei, lysdotten vil ikke bli for stor.

Link to comment
Share on other sites

M55 i "nye klær" Lilja 60 cm pipe i 260 Rem. og laminat stokk, bilde er tatt før lakkering , montering av 20 moa pic.skinne og justerbar kolbekappe.Grom presisjon og hastigheter 890 m/s m. 123 gr Scenar.

 

normal_SAM_0004.JPG

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Heisveis, folkens!

 

Var innom og henta mitt første våpen idag.

 

Tikka t3 Hunter i kaliber 6.5x55.

 

Optikk ble Zeiss sin nye Duralyt 2-8x42 m/ opplyst retikkel.

 

Beklager dårlige bilder, men de blir nå ikke stort bedre med mobilen jeg har..

img0391t.jpg

 

img0392n.jpg

 

 

 

 

 

Gleder meg til å prøve den på banen etterpå :D

Link to comment
Share on other sites

God kveld alle tikka eiere!

 

Lure på å kjøpe en brukt tikka t3 synt

i kal308w

I den forbindelse lurer jeg på hva dere som har erfaring med tikka synest er en fornuftig bruktpris på en t3 synt 308w med optiloc montasje, den har gått ca 500-700skudd!

Kappet og gjenget for demper Til 47cm!

 

Mvh JanT

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten virker helt topp foreløpig, men siden det er min første kikkert så skal jeg ikke akkurat påberope meg bred erfaring :)

 

Det eneste jeg kan pirke litt på, er at den har en ørliten tendens til å være litt dosete helt ytterst på lavest forstørring. på 4x og oppover er dette fraværende.

 

Jeg ser forsåvidt ikke på det som noe stort problem foreløpig. Har bare skutt 100-130 skudd med den på banen foreløpig, men det er ikke kikkerten det står på for å plukke de siste poenga ;)

 

Rødpunkten har jeg bare tørrtesta (ikke sett behov for den på banen), men den ser veldig fin ut å ha den dagen jeg skal drive med åtejakt på rev f.eks.

 

Sånn ellers må jeg si at førsteintrykket av børsa som en helhet her helt topp! Over hva jeg forventet. Den er lett å håndtere, sluttstykket går som i smør (synes jeg) og rekylen på 6,5x55 er jo fraværende. Så alt i alt, meget fornøyd med pakka :)

 

Eneste du må være obs på, er at iallefall på 2-8x versjonen av duralyten, så måtte jeg ha en montasje som flyttet den fremre ringen litt bakover (ellers ville kikkerten blitt stående for langt fram)

Link to comment
Share on other sites

Da Kan eg og melde meg inn i tikka klubben med en tikka t3 lite, kjøpt brukt av en her på kammeret!

 

Her er bilde:

53f204a2-b989-7a72.jpg

53f204a2-b9a2-ad2a.jpg

 

Skal montere på Hausken demper og muligens duracoate den når feriepengene/skattepengene tikker inn på konto!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Her vil jeg og være med..

 

Etter og ha vunnet de to siste kammersmellene med en utskutt Tikka i 6,5X55..

Så Tikka fortjener en plass i spaltene...

 

 

Rifla har skutt over 15000 skudd før jeg fikk den, så det løper skulle vel ha blitt bytta..

Men, så lenge rifla ligger på pallplass så trenger hvertfall ikke jeg nytt løp..

Link to comment
Share on other sites

Litt offtopic, men hvordan er det å skyte på f.eks kråke på 150 meter med zeiss victory 2,5-10x50 med lys å medforstørrende retikkel?

 

Blir lysdoten for stor til å skyte mindre fugler på rundt det holdet?

 

Spurte her fordi jeg ser det er mange med akkurat dette siktet

Våpenet det er snakk om å skyte med er tikka t3

 

lys dotten på 3-12-50 duralyt er 0,8cm på 100meter.

Står det i reklamen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da må nok jeg også melde meg inn i denne klubben :D

 

Har nettopp bestillt meg Tikka t3 Lite Stainless i 6,5x55 med Hausken Standard lyddemper toppet med en Meopta Meostar R1 3-12X56 m/lys!

Valget fallt på medforstørrende retikkel 4C, og håper jeg blir fornøyd med det :)

 

Det blir nok noen turer ned på skytebanen når jeg får rifla over helga ja!

Bilder kommer! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

kommer litt ant på hvilket kaliber du skal ha også... Dersom du skal ha et tungt kaliber (les mye rekyl) og du ikke er så glad i bevegelse i børsa, ville jeg valgt Super Varmint. Dersom du skal ha et kaliber med snill rekyl, kan du godt ta SS light. ;)

Link to comment
Share on other sites

Den var flott, vurderer å bytte ut min browning a-bolt 308 win. 09 til en tikka t3 varmint.

Har lest mye bra om den + at det er tungt løp på den.

Har du prøvd den med lyddemper?

A-bolten har jeg opplevd at den etter en 10-15 skudd begynner å "kaste" veldig på skuddene, noe som jeg ikke er så begeistret for.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er ny rifla mi:

 

2em0x1i.jpg

 

 

Tikka t3 Lite SS i 6,5x55 m/Hausken standard toppet med Meopta meostar r1 3-12x56 m/lys

Løpet er kappet til 50 cm :)

 

Er hittil veldig fornøyd med rifla. Blir rådyr og reinsjakt nå i høst + litt rype/toppjakt mot jul :D

Angrer ikke på at jeg satte på lyddemper med det samme! Så godt som all rekyl er borte, og det smeller ikke lengre. Er egentlig som å skyte med salonggevær:p

 

Har også bestillt meg 5-skudds magasin + tofot for bruk i bukkejakta

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Har ett problem ang magasinet på 30-06 T3 ss. Får veldig ofte problemer med å hente skuddene når jeg ladder. Har ett 5 patrons magasin. Har selvfølgelig rotet bort 3 patrons magasinet, så jeg får ikke sammenligne..

 

Men har dere tips å råd??

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 Varmint i .204 Ruger

Duracoated i 3 farver og med hemgjort picatinny og plastdelen på sluttstykket er skiftet med en hemgjort eloxered aluminium.

Den bedste skud gruppe er 8mm udvendigt målt.

Kikkerten er en Leupold Custom shom 6,5-20 x 50 med varmint-reticle og M1 kliktårn.

 

DSC_0502.jpg

 

DSC_0501.jpg

 

DSC_0503.jpg

 

Tikka_sluthoved.jpg

 

mvh

M@X

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...