Jump to content

Ulv i Oslo?


bobbcat123

Recommended Posts

For å si det på vefsning, din tullk.. :wink: Nå må vi ønske denne og et par tre av dens søsken/artsfrender velkommen til nordmarka. Der kan de få formere seg et par tre år før de store skogeiere merker deres tilstedeværelse og det begynner å forsvinne "slemmestadhamstere". :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En utflytta kar fra hjembygda mi som har tatt det bildet :) Oslo hadde hatt godt av et par-tre ulveflokker ja :)

Han skulle ikke ha hatt lov å "bære" kamera, dette kan medføre at denne ikke blir godtatt som ny borger av hovedstaden. "Illegale innvandrere" lever farlig når de blir avslørt og risikerer å bli sendt tilbake :wink:

Link to comment
Share on other sites

En utflytta kar fra hjembygda mi som har tatt det bildet :) Oslo hadde hatt godt av et par-tre ulveflokker ja :)

Han skulle ikke ha hatt lov å "bære" kamera, dette kan medføre at denne ikke blir godtatt som ny borger av hovedstaden. "Illegale innvandrere" lever farlig når de blir avslørt og risikerer å bli sendt tilbake :wink:

 

Eller som Oddekalv sier det:

 

" - Folk bør glede seg over ulven. Hvis ulven må ut av Oslo, så må Fabian Stang også ut, sier lederen i Norges Miljøvernforbund"

Link to comment
Share on other sites

Eller som Oddekalv sier det:

" - Folk bør glede seg over ulven. Hvis ulven må ut av Oslo, så må Fabian Stang også ut, sier lederen i Norges Miljøvernforbund"

Hva jeg synes om Oddekalv eller hvem av ulven eller Stang som evt gjør mest skade om noen, vil jeg ikke diskutere, men jeg vet hvem jeg hadde valgt :wink:
Link to comment
Share on other sites

Kurtekalv er ikke god i, ja dere vet.... Melk, at du har sett ulv kan vel godt hende, det er jo et skjeldent dyr så derfor er folk vanligvis skeptisk. Hadde en episode her for noen år siden, da gikk det rykter om at noen har sett ulv her i Vefsn. Alle lo og skrattet til de som hadde sett den, men da NINA dokumenterte det ble det stille, ulven var streifulv som var radiomerket. Morro og spennende syntes alle det var helt til den dro tilbake der den kom i fra, riktig nok gjennom en saueflokk først :(

 

Jeger64, du husker vel det?

Link to comment
Share on other sites

*Ironimodus på, saklighetsfilter av*: "Tiggerstaden" tiltrekker seg alle mulige innvandrere fra resten av landet, og fra det store utland - så hvorfor skulle ikke noen sibirske ulver kunne sitte i en park og tygge khat? Og etter som de muligens uler på russisk eller svensk, har de jo krav på norskopplæring - mens eventuelle valper må få morsmålsopplæring!

 

*Ironimodus av, saklighetsfilter stand-by*: Noen av oss ser jo kanskje med et visst skråblikk på det sentrale Østland - og av og til må en kanskje tillate seg å spørre om hvor lite orienterte sentrale Oslo-folk kan være om forholdene i resten av landet? Selveste ordfører Stang går ut og forkynner at denne ulven skal vekk i fra Oslo - i suveren uvitenhet om hvordan f.eks. DN stiller seg til streifulv i områder som ligger utenfor ulvesona!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett ulv i marka før, men har vært redd for at folk ville tro jeg var idiot, så jeg har hold det for meg selv.

Så 2 stk for ca 14-15 år siden.

 

Men folk får tro hva de vil :)

 

I 1977 kom jeg og faren min over ferske bjørnespor og etterlatenskaper på Hallingskarvet, jeg var 7 år gammel, og husker fortsatt hvordan lokalbefolkningen samlet seg rundt bilen vår og holdt på å le seg spent i hjel over disse bytullingene når fatteren stoppet hos lensmannen på veien hjem for å rapportere det vi hadde sett. Det hadde ikke vært bjørn der i manns minne, så vi var skikkelig, skikkelig kørka.

 

Et par dager etterpå sto det "bjørn tok sau på hallingskarvet" i avvisen…

 

Naboen min derimot sverger fortsatt på at han så en kenguru i skogen bak huset….

Link to comment
Share on other sites

Gledeligste jeg har lest på leeeenge :D Tenk så flott at ulven har inntatt hovedstaden. Nå skal vi se om sentrale myndigheter mener det samme som de mener når ulven herjer i "distriktene". Det er som med vindmøller; Helt greit helt til de kommer i egen hage :wink:

 

Nesten alle i de sentrale myndigheter kommer jo fra distriktene så jeg skulle ikke tro det utgjorde noen spesiell forskjell.

Infødte Osloboere eksisterer vel nesten ikke lenger.

Link to comment
Share on other sites

Det er med stor sorg at jeg innser at flere av forummedlemmene synes at vi hundeeiere i Oslo ikke er verdt like mye som folk i resten av landet. Ikke er vi bare mindre verdt, men vi fortjener visstnok å miste noen av våre familiemedlemmer og.

 

Jeg finner ikke ord...

Link to comment
Share on other sites

Synes det er flott med ulv i nærområdet her! Håper å kunne fått et glimt av den, hadde vært spennende. Bikkja tror jeg hadde holdt seg usannsynlig nært matfar med en sånn kar i nærheten så der tror jeg ikke det er noe fare.

Har fått testa mot bjørn, og da var det en som omtrent trødde ned hælene av skoene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Får inderlig håpe at han forsyner seg med kongepudler, chihuahuaer, ildere og andre godsaker! Kom ikke og fortell at fellingstillatelsen er en selvfølge nå, når gråbein dukker opp i storbyen! Håper han har med seg hele slekta si, naboslekta og alle de sultne vennene sine! Husk at dette er mangfoldet DERE I BYEN ønsker!

 

 

Beklager den frekke tonen...

Link to comment
Share on other sites

En ulv i Oslo utgjør neppe noen trussel med tanke på de rovdyrene som allerede regjerer i hovedstaden. Ulven kan kanskje ta for seg av settere på vestkanten, men den kommer antagelig ikke til å stjele kortet ditt, selge dop til barna dine eller voldta byens fruer langs Akerselva.

 

Likevel er jeg sikker på at denne ulven kommer til å få langt mer oppmerksomhet en noe av det ovennevnte. Toppen av lykke blir det når hr. Stang skal kjeppjage dyret ut av hovedstaden.

 

Fy Fabian!

Link to comment
Share on other sites

Er det ulv da? Ser på Dagbladet.no at man etter hvert heller mot at det kan være hund da pelsen ser tynn ut på bildet i VG. Hvorfor er egentlig alle slike bilder alltid så uklare? Greit nok at det kan være mobilbilder, men de fleste i dag har ganske bra mobiler på kameraene sine. Dette her ser jo ut som grøt. Mine møkkamobiler tar bedre bilder!

 

http://www.dagbladet.no/2009/12/04/nyheter/innenriks/rovdyr/ulv/9343625/

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville det vært litt av en opplevelse å få gjensvar på mitt uuuuul på overnattingstur i marka :shock: Hadde fått noen frysninger ned ryggen og minne for livet.

 

Men derfra å romantisere det faktum ar det muligens snart kan etablere seg noen par i våre trakter, se det senariet har mange sider og konsekvenser.

 

Foresten, så jeg ikke en u----? luntende over jordene ved Griniveien en tidlig morgen for noen år siden? Det var iallefall ikke en rev, større, gråaktig, litt tynn i pelsen kanskje.

Hvem kan motstride min observasjon? Alt er mulig.

Link to comment
Share on other sites

- Det er ikke ulv i Oslo. De kommer ikke inn hit på grunn av bråk og støy.

Denne uttalelsen kunne de ha spart seg, støyen rundt Grorud stasjon har ikke økt så mye siden sist en ulv ble påkjørt like nord for stasjonen. Jeg har også sporet ulv gjennom østmarka, frem til åråsen fotballstadion på lillestrøm før den vandret sørøstover igjen. Denne ulven ga f.. i både mennesker bygninger og trafikk. Den prøvde å krysse E6 midt i Skulleruddumpen, men ble hindret av et gjerde.

Link to comment
Share on other sites

For å si det på vefsning, din tullk.. :wink: Nå må vi ønske denne og et par tre av dens søsken/artsfrender velkommen til nordmarka. Der kan de få formere seg et par tre år før de store skogeiere merker deres tilstedeværelse

 

Det vill vi IKKE, for lengs sør i Nordmarka jakter jeg ælj! Og jeg har faen ikke snakket varmt om å ha dette beistet andre steder heller...... 8)

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvorfor ikke "Ulv i Finnmark" er et tema? Rett ved Russland og Finland. Store områder hvor den kan utfolde seg. Den burde ha etablert seg der for lenge siden :wink:

Sikkert for mye mygg der! :lol:

 

Eller så blir det "ordnet" så ikke dritten får etablert seg....... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

er jaggu mye rart her inne nårdu trur det på bilde er en jamthund :shock:

Meg du sikter til? Såfall hvilket bilde? Det jeg linket til er riktig nok en blanding av jämte og husky.

 

 

- Mitt inntrykk er at dette er en ekte ulv. Kroppsfasong, holdning, hode, alt stemmer, sa professor Jon M. Arnemo ved Høgskolen i Hedmark til VG.

Dette er fra den artikkelen jeg linket til.

Stiller meg i tvil om dette er sagt før eller etter den hundeeieren kom fram. Uansett er bildet så dårlig, at de aldri vil dra ei bestemt beslutning utavdet. Forutsatt at ikke orginalen er langt bedre enn hva VG-nett publiserer. Jeg aner at et "kan være" har blitt omskrevet til "er" av skrivekåte journalister.

 

Men for all del, jeg benketer ikke at det kan være ulv i Oslo når som helst, hvor som helst, bare at det akkurat denne gangen mest sannsynlig var et hundedyr av noe tammere slag.

Link to comment
Share on other sites

De som tar feil av en jämthund og en ulv har pokker ikke sett mye ulv!! 8)

Hvis du er i tvil om det kunne være ulv, så er det garantert IKKE ulv!!

 

Eller ikke sett mye Jämthund... Nå er det da snakk om ei blanding av jämte og husky. Ser man videoen på VG-nett ser man at den er litt vassen i tegningene. Drar du ut av Europa kan ulven se så mangt ut, så vil ikke rope så alt for høyt. Kan nok komme rare skapninger her til lands også. Innavlskoffesienten er ganske så mange ganger høyere enn det en tillater hos jämten ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...