Jump to content

Julefredning


Locasto

Recommended Posts

Synes egentlig hele julefredningen lukter av at "noen" ikke vil at arbeidere og slikt grums (som jobber lange dager og er slitne i helga) skal besudle den edle jakten, men at denne skal forbeholdes adelsmenn og grunneiere (som jo ikke har en like fastsatt arbeidstid). Noe annet argument for har jeg enda ikke klart å finne...

 

Det er absolutt ikke adelsmenn og grunneiere som står bak denne tulle-fredningen, men derimot en hestehandel mellom (en marginal gruppe i) KRF og AP på 50 tallet. Det er ingen logisk grunn, verken religiøst eller annet, som tilsier at det skal være slikt. I såfall kommer vel alle i Sverige til å brenne i Helvete, ettersom de er så "syndige" at de har tradisjon for å nettopp jakte i romjulen. Det var også ganske vanlig hos mange jegere den gang her i Norge også, og burde bli det igjen syns jeg. Nettopp som en fin mulighet for familie til å komme sammen og utøve sin hobby med hverandre. Noe som muligens ikke er så lett ellers for folk flest, når begge er i full jobb, barna kanskje studerer langt borte osv.

 

Til de som syns det er fint at det er forbudt å jakte i romjulen fordi da kan dere slappe av i sofaen eller drive med annet med familien, hvorfor skal det gå utover oss andre som har lyst til å jakte? Det må vel være bedre at hver enkelt kan bestemme over seg selv?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tok visst feil lengre opp ser jeg. Det ER forbudt å jakte i påsken. Tok likevel ikke hundre prosent feil!

 

Viltloven:

§ 10. (dager med jaktforbud)

Jakt og fangst er ikke tillatt i tiden fra og med 24. desember til og med 31. desember og ikke på langfredag, påskeaften og første påskedag.

 

NJFF sier dette om julefredning, utledet fra viltloven:

§10 Dager med jaktforbud

Av følelsesmessige grunner er jakt forbudt hele romjulen inkl. jule- og nyttårsaften samt langfredag, påskeaften og første påskedag. Jakt og fangst har tradisjonelt vært uønsket av mange i disse periodene.

 

Antar at dette stemmer. For hvilke andre grunner kan det være til høytidsfredning?

 

En skal vel ikke brøle så altfor høyt om å oppheve julefredning. Om man foretok en folkeavstemning tipper jeg at flertalle vil ha fredning da det store flertallet av befolkningen faktisk ikke jakter.

 

Kunne derimot heller tenkt meg at skogsfugljakta (orrhane og tiur) fortsatte ut januar, på samme måte som i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Bryr meg egentleg ikkje så mykje om julefreding lenger, men hugsar godt det irriterte meg allvorlig i yngre dagar da det ikkje var familie å tahensyn til. Nå så er det godt nok for meg å ta ein skogstur og trene bikkjer utan å ha våpen med meg.

Men er nå eit underleg paradoks dette med julefreding, for julefredinga har vel eit slags tradisjonsfeste i lova. Og sidan tradisjonen vel var at ein ikkje skulle ta liv i romjula så er det da underlig at vi sender dyr på slakteriet i romjula? Så når vi ikkje er meir skinnhellige enn at tradisjonen må vike for kommersielle interesser, så er det vel heller ingen grunn til å behalde den i jakta?

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns at julefredningen er helt grei, samtidig som at jeg syns dere kommer med veldig gode argumenter for at den skulle opphøre. Det beste argumentet mitt for er at viltet skal få fred. Jeg er helt overbevist om at viltet "skjønner" at de har en liten pause.

Jeg jakter hvert år gås, dette er høydepunktet i jaktsesongen min, og på Herøy begynner denne 1. august. Den 31 juli er det gås OVERALT, på jordene, i sjøen på alle holmer og skjær, men 2. august er godt over halvparten forduftet.

Nå er dette en trekkfugl, og hadde forlatt oss for en periode i nær fremtid uansett, men poenget mitt er: fuglen skjønner at den jaktes på! Og det er denne pausen jeg mener at viltet i norge som jeg dypt respekterer fortjener i aller høyeste grad.

Men det er jo min tankegang, og jeg forstår at mange er uenige men dette var da min mening.

 

Skitt jakt, alle mann 1. Januar :D

Link to comment
Share on other sites

Eg ser for meg eit kompromiss der fredinga vert innskrenka til 24. tom 26. des. Dei andre dagane i romjula ber ikkje mykje preg av høgtid lenger. Er Polet og Biltema åpent so ser eg ikkje mykje grunn til at det skal vere vedtatt "julefred" i skogen.

 

Kan heller få helligdagsfreding på himmelspretten og i pinsehelga. :wink:

 

Denne støtter jeg 100%, delt løsning. Og mange kommer "hjem" til jul, kanskje eneste sjansen til å jakte på gamle jaktmarker. en rolig tur på ski innover skogen med hagle/rifle berger nok flere liv enn det tar etter overflod av ribbefett og akevitt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilhører den majoritet av Verdens befolkning som ikke feirer Jul.

Jeg hadde gjerne brukt fridagene mine til min lovlige hobby. Og forstår ikke hvorfor Norske

fundamentalister skal fortelle meg hvordan jeg skal bruke ferien. :lol:

 

Men min filosofi er enkel:

 

Dersom jeg respekterer den andre, respekterer de meg.

Jeg har intet problem med å ta hensyn til mine "kristne" naboer, og håper de liker meg tilbake.

 

God helg til alle. :)

 

PS. Jeg skjøt 3 rådyr 15:45 den 23/12 så jeg rakk akkurat bruke opp kvoten før det ble mørkt.

Kanskje derfor jeg er så bli og fornøyd?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har intet problem med å ta hensyn til mine "kristne" naboer, og håper de liker meg tilbake.

 

Dine "kristne" naboer bryr seg sannsynligvis egentlig døyten om du jakter i romjulen eller ikke. Ihvertfall utifra religiøst overbevisning. Det er INGENTING i kristendommen som sier at det skal være julfredning, og dette bevises ganske enkelt ved å henvise til at det var jakt i romjulen frem til ikke så veldig mange tiår siden. For å ikke nevne at det gjøres fortsatt i Sverige, og de er vel ikke så veldig mye mere syndig på andre siden av grensen en de vi selv er. For å gjenta meg selv, så er romjuls fredningen ganske enkelt et resultat av en politisk hestehandel mellom KRF og AP. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei faen heller, jeg kunne brukt romjula på å jakte rev og kråke dersom den møkkfredninga ikke eksisterte. Og det er MYE bedre enn å sitte her jeg har sitti i hele dag, nemlig foran PCn og råtna :evil:

Jadda, gå på tur sier dere. Vel, det syns jeg er kjedelig. Å gå bare for å gå i snøføyk og -10 grader ser jeg ikke poenget i.

Dyra dreper da hverandre i jula, så hvorfor skulle ikke jeg få jakte på dem?

Tror folk at reven sier: Nei nå er det jul, så nå skal jeg ikke spise den stakkars haren der borte...?

Hadde det ikke vært for Disneyfredninga, ville jeg vært ute hver eneste dag og bedrevet viltpleie, men neida.

 

Mvh

Irritert jeger :evil:

Link to comment
Share on other sites

La oss beholde den tradisjonen.

Mitt syn: Jeg ser heller ikke bort ifra at flertallet av de 200000 som løste jegeravgifta ville mene dette. Tross alt er det få dager det gjelder(selv om det kan bety litt for enkelte). Denne "fred" er dagens allmenhet(ikke jegere) inneforstått med. Tror kanskje det er lurt at vi fortsatt skal respektere akkurat dette. Noe må vi vel bare "fryse fast" og la det gå for det det er. Svenskenes ordning om jakt i jula er like bra, og bør heller ikke endres til "symbolske" regler som julefredning.

Link to comment
Share on other sites

Nei faen heller, jeg kunne brukt romjula på å jakte rev og kråke dersom den møkkfredninga ikke eksisterte. Og det er MYE bedre enn å sitte her jeg har sitti i hele dag, nemlig foran PCn og råtna :evil:

Jadda, gå på tur sier dere. Vel, det syns jeg er kjedelig. Å gå bare for å gå i snøføyk og -10 grader ser jeg ikke poenget i.

Dyra dreper da hverandre i jula, så hvorfor skulle ikke jeg få jakte på dem?

Tror folk at reven sier: Nei nå er det jul, så nå skal jeg ikke spise den stakkars haren der borte...?

Hadde det ikke vært for Disneyfredninga, ville jeg vært ute hver eneste dag og bedrevet viltpleie, men neida.

 

Mvh

Irritert jeger :evil:

 

har AKURATT gjort det samme selv i dag...sitti her siden kl halv 12 haha :lol:

en merker at det er fredningstid...har hund jeg da som jeg kan trene men hun må ha en hviledag eller to...nei en får håpe noen tar til fornuft snart å får dette forbudet bort slik at folk kan jakte.

 

Selvsagt kom den første reven natt til julaften på åtet :evil:

Link to comment
Share on other sites

Fozzy357 skrev:

Min oldefar som eide store områder på østlandet, hadde som regel på 1900 tallet, at dyrene skulle ha fred i julen.

Det er edelt å ønske fred for dyrene i jula for en stor grunneier som kjenner verdien av dyrene. De som levde fra hånd til munn på husmansplasser og småbruk hadde antageligvis et annet syn på saken.

 

Heldigvis trenger ingen å sulte i dagens Norge. Men for meg står denne julefredningen som et symbol på undertrykking. En dæsj bibel, en dæsj business og en dæsj egoisme. Storbonden, lensmannen og presten var gitt all makt på himmel og jord. Utrolig nok har en etterlevning fra det føydale samfunn fått flertall på Stortinget.

Link to comment
Share on other sites

[...] Storbonden, lensmannen og presten var gitt all makt på himmel og jord. Utrolig nok har en etterlevning fra det føydale samfunn fått flertall på Stortinget.

 

Der begynner vi nok å nærme oss sannheten, og tenk så "genialt": å begrunne i religion, høytid og tradisjon at jakt og fangst er forbudt når "vanlige folk" har fri... Kan jo ikke ha noe av at de uvaskede massene skaffer seg mat på egenhånd, og på den måten ikke er like avhengige av storbonden :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sitat "IvoRei...":

 

"Jeg er helt overbevist om at viltet "skjønner" at de har en liten pause."

 

 

Heilt seriøst? :shock:

 

 

Ja, dette mener jeg helt seriøst. Det er akkurat samme prinsippet som at gåsa skjønner at hun blir jaktet på. Det er en grunn til at holmene er kledd med gås 31. juli, også er det tilnærmet helt fritt 2. august. Og det er ikke på grunn av alle fellingene.

Men dette er noe jeg mener, uten å ha noen vitenskapelige fakta å smelle i bordet. Men jeg mener også at selvlært er vellært:)

Link to comment
Share on other sites

Dette løser vi enkelt!

 

Vi får en minoritet med turban og hijab til å fronte at de jakter hele året i langtbortistan og at det står i Koranen at de skal drepe sin mat for å besudle de vantro kristne i romjula.

 

Denne loven blir da vedtatt uten protester fra noen. :mrgreen:

 

Ps det var en fleip med et snev av sannhet i seg?

Link to comment
Share on other sites

"Jeg er helt overbevist om at viltet "skjønner" at de har en liten pause."

 

Ja, dette mener jeg helt seriøst. Det er akkurat samme prinsippet som at gåsa skjønner at hun blir jaktet på. Det er en grunn til at holmene er kledd med gås 31. juli, også er det tilnærmet helt fritt 2. august. Og det er ikke på grunn av alle fellingene.

Men dette er noe jeg mener, uten å ha noen vitenskapelige fakta å smelle i bordet. Men jeg mener også at selvlært er vellært:)

 

Da skal jeg smelle noen vitenskaplige fakta i bordet til deg :wink:

 

Her antyder du for det første at viltet har en intelligens det ikke har. For det andre er det nettopp at det begynner å smelle som ofte utløser trekket til gåsa, i en kombinasjon med endret atferd blant mennesker (jegere dukker opp i gjessenes habitat).

 

For det tredje; at gåsa trekker tidligere og tidligere skyldes i stor grad selektiv avskyting av gås, utført av oss jegere over mange år. For å forklare det litt nærmere: Gjess som kommer tidlig til hekkeplassene på våren er også først ferdig med hekkinga. Disse gjessene og deres unger er klare til trekk "når det smeller", og har størst overlevelse. De som hekker litt senere er de som blir beskattet av oss jegere, og de avgår da mer og mer som følge av jakt. De som klarer seg er de som hekker tidlig og trekker tidlig, og man får en menneskeskapt endring i hekkeatferd hos gjess. Dette er en sterk årsak til at gjess trekker tidligere og tidligere - det er tidlighekkerne og- trekkerne som etterhvert dominerer bestanden.

 

Litt off-topic dette, men... er det interesse for dette, så kan vi godt kjøre debatten i tråden om gåsjakt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er egentlig merkelig hvor mange med jakt som hobby som har en tendens til å uttale seg kategorisk navlebeskuende så fort det er snakk om retten til jakt, eller manglende sådan.

Har det falt noen inn at julefredning IKKE er til for dyrenes/fuglenes skyld, derimot for menneskets??.. Jula er en "tradisjons-tid", etterhvert utvannet som kommersiell status-tid, men allikevel en høytid, og hadde den ikke vært det hadde de av oss som kan godte seg med romsjulsfri antagelig ikke hatt fri i det hele tatt. Høytiden befester seg i det religiøse, og uten hensynet til den religiøse høytiden vil vi ikke ha dette hensynet heller. Ergo,..det er for å kunne vise respekt for høytiden og de mennesker som ønsker fred og ro og kunne holde denne ukestiden reservert til høytidelige og fredelige kristenopprinnelige ting, at julefredning er et "haleheng" til denne tiden. Det er håpløst egennyttig og respektløst å kalle seg jeger (vilforvalter pr lisens i kraft av avlagt forståelse for vilt og dets egenverd) og samtidig ikke fatte at andre enn folk med våpen/jakt-interresse har behov utover det å fly på jakt og drepe i en kristen høytid :shock: Noen har faktisk interresser i å kunne bevege seg utendørs også i romjula, uten våpen, uten å forstyrres av skudd og/eller los-glamm, uten frykt for rikosjetter eller vådeskudd...og heller la stillheten og en fredelig høytid senke seg i sinnet. Ble veldig malende og billedlig dette... :lol: men det synker nok inn hos de med kapasitet i tråd med mangfold og andres behov :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og høytiden er ikke mer høytidelig enn at vi både går på arbeid, drikk oss fulle og denger kjerring og unger :shock:

Til og med sender vi dyr til slakteriet. OG om jeg tør spørre: hva er det som forrstyrrer din fred og ro, samt kristenopprinnelige oppoffring ved at noen går på jakt? Og grisen du gnafser i deg i denne høytida driter sikkert loddrett i om han ble drept før, etter eller under dette frotsegildet som kalles for jul!

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Vel, som sagt,...jula er blitt en utvannet "tradisjon" med tvilsomt fortegn.

Det er nok av tilfeller i samfunnet der den ene tvilsomheten forsvares med den andre...så der julefredningsmotstandere spør hvorfor, der kan man like gjerne spørre hvorfor ikke..

Norge stopper opp dersom alle setter seg på rompa og pimper juleøl og slafser ribbe ei hel uke (noen jobber i "fellesferien" også..sant?..og grunnene er åpenbare..) så hvorfor overraskes over at noen gjør noe annet enn å ete/drikke (eller jakte) i jula?? Det er ingen menenskerett å eie våpen, ei heller å få jakte...så vi bør gledes over de 5-8 månedene ellers i året vi er så heldige å få utøve.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...