Jump to content

Skyte med feil kaliber?


WinchesterM94

Recommended Posts

Ja som en av mange med mange kaliber i huset så kan jo dette faktisk skje.....Hva vil da konsekvensene være?

 

Tenk dette eksempel:

 

Skyter med en 30.06 og klarer å kamre en 308win....Har gjordt dette med vilje og kan ikke fatte att folk ikke forstår dette ikke er riktig da du må virkelig presse hevarmen ned med litt makt :?

 

Men det er ikke farlig...du lager bare rare hylser....

 

Ett nytt tilfelle:

 

Du skyter med 30.06 og klarer å rote en 8x57 inn i børsa? Har ikke prøvd og vill ikke prøve å se om den kamrer engang...Men har lest om tilfeller. de har brukt mausere og det har ofte godt bra for skyter men ikke børse.

 

Men hva om du skyter med 30.06 og kamrer 270win patroner? De går i kammer og har mye mindre diameter på kule men hylsa er stortsett lik. Vil dette utgjøre da noe fare?

 

Jeg bare spør av nysjerigheten sin skyld.....

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 i 30-06

For det ene så tror jeg helt enkelt ikke på at en klarer å få ei 6.6x55 patron i en brukbar 30-06 rifle for hånd.

For det andre tror jeg enda mindre på at ei 6.5 kule i et 7.62 løp hverken får nevneverdig fart, eller at den kommer noe i nærheten av 100m med nesa først, eller treffer i nærheten av skiva, siden den slarker i løpet og ikke vil rotere.

 

K

 

 

har sett d selv prøv å se selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært inne på dette temaet i i dette innlegget.

 

308W/7,62 Nato går heldigvis ikke inn i et Krag-kammer - en gang jeg trente Stang-skyting, var det en Nato-patron blant 6,5-erne - det gikk heldigvis bra.

 

Skal en få en 6,5 inn i et 3006-kammer, må en nok ha et temmelig romt kammer, og bruke mye kraft - det bruker heldigvis å legge opp før låsklakkene får skikkelig tak.

 

Det byr nok ikke på sikkerhetsmessige problemer å skyte 270 W eller 6,5-06 i et 3006-våpen - men hva skulle være hensikten?

 

Problemet er størst med patroner med nesten samme boringsdiameter. En kamerat bestilte pipe i 6,5-06, men det ble bare overtrykk, uansett ladning. Det viste seg at pipa var .257 i stedet for .264, dvs. han hadde fått en 25-06 med 6,5-06-kammer. Og de som måtte ha gamle Mausere (fra før WW I), eller tilsvarende drillinger, må sjekke om kaliberet er "I" eller "IS" - S-kaliberet er vel en tidel grovere, og S-kuler i I-løp vil gi kraftig overtrykk. Ved lansering av 7mm-06 som fabrikkpatronen 280 Rem, flyttet man skulderen litt fram, så patronen ikke kan kamres i kammer for 270 Win.

Link to comment
Share on other sites

8x57I of 8X57IS er jo et kroneksempel på hvor dumt det er med 2 diametere på så å si samme kaliberet....

 

hvordan noen klarer kamre en 6,5X55 i et 30-06 kammer(eller 9,3X62 for den saks skyld) som er noenlunde riktig klarer jeg ikke forstå helt. 6,5 patronen er opptil 0,2mm "bredere over ræva". heldigvis er det tydeligvis ikke særlig farlig.

 

en annen variant er jo 30-idiot. som er en 308w skutt i et 30-06 kammer (innimellom med overlegg for å spare peng, da er det 30-gnier-idiot)

 

men jeg har hørt rykter om noen som med hjelp av sterke armer og en bra porsjon pågangsmot kamra en 8X57IS i et 30-06 kammer. det smalt godt og hevearmen på HV mausern kom ikke opp uten hjelp av grovt verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg ikke ser noen som helst brukbar unskyldning for å lade med feil kaliber, med mindre man har absolutt null våpenkunnskap eller sterkt fremskredet Alzheimer. :mrgreen:

 

Ærlig talt så skyldes slikt kort og godt god gammeldags uaktsomhet. Om det går bra eller ei er egentlig revnende likegyldig. Man bør i det minste ha snøring på hvilket kaliber våpenet man benytter er kamret i og sørge for at det er ladet med korrekt ammo.

 

Her i huset anslår jeg at vi har noe slikt som 50 ulike kalibre og å prestere å lade et våpen med feil ammo har enda ikke forekommet. Følgelig har jeg vondt for å se at noen som har noen få ulike kalibre skal ha de helt store problemene med å lade med korrekte patroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg ikke ser noen som helst brukbar unskyldning for å lade med feil kaliber, med mindre man har absolutt null våpenkunnskap eller sterkt fremskredet Alzheimer. :mrgreen:

 

Høres ut som det er en del av de allikevel. En har jo klassikeren med gamlingen som kommer på banen med mauseren og ber om 7,62. Lang eller kort? spør ammoselgeren. Nei, det vet han ikke,gamlingen. Og børsa må undersøkes for å finne ut av hva han skal ha. Om gamlingen har 7,62 lang selv,ammoselgeren er like tullete i hodet,har 7,62 kort og regner med at han andre har det samme uten å undersøke- da har en det gående.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si jeg ikke ser noen som helst brukbar unskyldning for å lade med feil kaliber, med mindre man har absolutt null våpenkunnskap eller sterkt fremskredet Alzheimer. :mrgreen:

 

Ærlig talt så skyldes slikt kort og godt god gammeldags uaktsomhet. Om det går bra eller ei er egentlig revnende likegyldig. Man bør i det minste ha snøring på hvilket kaliber våpenet man benytter er kamret i og sørge for at det er ladet med korrekt ammo.

 

Her i huset anslår jeg at vi har noe slikt som 50 ulike kalibre og å prestere å lade et våpen med feil ammo har enda ikke forekommet. Følgelig har jeg vondt for å se at noen som har noen få ulike kalibre skal ha de helt store problemene med å lade med korrekte patroner.

 

Så sant så sant. Har mange kaliber i huset og ikke gjordt dette selv med untakk av der jeg med vilje ladet 30.06 rifle med 308win for å se hvor lett det var å ta feil....Men det passet ikke i børsa mi som sagt og derfor lurer jeg på hvor farlig dette er. eller kan være.

 

Finner ofte .30 idot hylser på banen så det må da være mange som skyter med feil ammo i børsene sine. Pluss det står da titt å ofte i våpenblader og andre steder at folk har klart å skyte med feil ammo.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til å øke kulediameteren nok til å drive opp trykket til uhyggelige nivåer så økte de også kammertrykket med kruttmengden. Det er veldig usunt å lade "Mauser" G88 med 8x57IS.

 

En annen klassiker er å lade en fiin gammel banekrag med fransk 7.5x54mm. Hylsa er 100% lik bortsett fra at den franske hylsa med .30" kaliber kule i er nominelt en milimeter kortere. Franskmennene gjorde dette for å ikke risikere at man ladet en rifle eller MG med tysk 8x57mm etter for mye frokostvin. De regnet vel ikke med at skandinaver ville komme i krig. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

noen som har greid kamre en 7,5X54 MAS i et 6,5X55 kammer uten utstrakt bruk av kraft??

 

har ammo i begge kalibre og vet at man ikke får det kamra i noen av 6,5X55 våpna vi har her i kåken. Enkelt og greit fordi patronene er like bortsett fra hals og kulediameter som er over 1mm større på 7,5 MAS.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Husker for mange år siden da jeg var jeger aspirant og var med på banen en av de første gangene med egen rifle sensommeren før jakta.

 

Har alltid vert "litt" overinteressert i våpen og kaliber, og ble meget forbauset da min bestefar, (som har jaktet i over 50 år),

plukket opp sylindriske .308 hylser av matta etter en 5-skudds serie med sin ombygde HV mauser i 30-06.

(Samlingen var ikke noe dårligere enn vanlig faktisk.)

 

Han burde vel visst bedre?!?!? Etter dette endret jeg syn på min antatt kloke og vise bestefar.

 

Faren ved dette?

Skulle en være så uheldig, som f. eks. i dette eksemplet, at .308 patronen legger seg skjevt i kammeret så kulen treffer siden av riflingen fremst i kammeret, og muligens setter seg på tvers, så kan en jo bare tenke seg for et trykk som bygger seg opp.. I tillegg kan deler av hylsen i seg selv kan bli med ut..

 

Heldigvis ingen som har gjort dette der jeg har jaktet og skutt på bane, men i slike tilfeller er marginene små.

Link to comment
Share on other sites

Som oftest går det bra for skytteren men mindre bra for våpenet.

Jeg har testet en ex tysk 8x57 militærpatron i en 308 mauser, en eventuell skytter ville ha overlevd med overfladiske skader i venstre arm. Låskassen så noenlunde uskadd ut, men ble ikke sprekksøkt, sluttstykket hadde knekt av en rekylklakk, og noen derformasjoner. Det forteller litt om hvilke marginer et våpen har før det sprekker.

323 kuler i 318 løp er mer vanlig, trykket blir svært høyt, og hastigheten nesten 100 m/s høyere enn normalt. Men i et moderne våpåen vil det ikke skade skytteren.

 

For ordens skyld, ikke prøv å gjenta disse forsøkene, det kan gå rett så galt. Dette er gjort under kontrollerte forhold og med fullt overlegg, og med nødvendige sikkerhet ivaretatt.

Link to comment
Share on other sites

I et par sesonger har jeg registrert 308 idioter på banen. Siden jeg er formann i skytterlaget har jeg bedt alle de ansvarlige om å holde et øye etter denne eller disse som driver med dette.

 

Da jeg en kveld var oppe og treningskjøt, såg jeg disse hylsene igjen. Bestemte meg for å ta på en refleksvvest og steppe opp som vakt og observere. Jeg fikk omsider tatt personen.

 

Dette var en meget oppegående person med lang jakterfaring bak seg og utallige elgfall. Han skjøt med en 308 i sin 3006 mauser. Han fikk ikke noe straff for dette selvsgt, men vi opplyste han om at han skjøt med feil patroner og at dette ikke kunne gjenta seg.

 

Det verste var: Denne børsa hadde han jaktet med i hele sin jaktkarriere og ALLTID skutt 308 i!!!!!!

 

Helt utrolig.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...