Jump to content

fikk pistolkule i frontruta..


Hedmarkingen

Recommended Posts

, man kan være uheldig og fyre et skudd godt over skivene, og det er jo nok det...

 

Nei, man kan ikke være "uheldig" og fyre et skudd over vollen. Man kan være forbanna skjødesløs og gjøre det...

Men det er vel mest sannsynlig snakk om en rikosjett i dette tilfellet. Og de er det vanskeligere å kontrollere...

Link to comment
Share on other sites

Nei, man kan ikke være "uheldig" og fyre et skudd over vollen. Man kan være forbanna skjødesløs og gjøre det...

Men det er vel mest sannsynlig snakk om en rikosjett i dette tilfellet. Og de er det vanskeligere å kontrollere...

 

Jeg er en av de som fortsatt løfter siktene over blinken og deretter senker dem ned under svarten. Vet at det er hipt og kult å bare løfte siktene opp til ønsket posisjon for deretter å avfyre, men jeg har alltid skutt på den måten. Hvis man da har trykket inn slakken på avtrekkeren, det er litt kaldt, vollene er i laveste laget og Murphy jobber overtid, så ville jeg hevdet at det var et uhell å lobbe en kule over vollen. Ser at nyere skytebaner delvis har tak over skivene for å hjelpe på dette.

 

Et annet scenario er at olja i våpenet ditt er blitt seig pga kulde, og den går full auto. Da drar man av skudd mens våpenet er øverst i rekylbevegelsen, og da skal det en veldig høy voll til å stoppe den.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som fortsatt løfter siktene over blinken og deretter senker dem ned under svarten. Vet at det er hipt og kult å bare løfte siktene opp til ønsket posisjon for deretter å avfyre, men jeg har alltid skutt på den måten. Hvis man da har trykket inn slakken på avtrekkeren, det er litt kaldt, vollene er i laveste laget og Murphy jobber overtid, så ville jeg hevdet at det var et uhell å lobbe en kule over vollen.
Hvis du virkelig mener at det er en reell fare for å "lobbe en kule over vollen" med den skyteteknikken du bruker ( :shock: ), ville ihvertfall jeg seriøst vurdert å legge om teknikken.

 

Når jeg skyter prøver jeg etter beste evne å opptre slik at jeg motvirker uhell og vådeskudd selv når Murphy jobber overtid. Noe annet ville i mine øyne vært direkte uansvarlig. Vi veit jo alle at det hender en gang i blant at den fyren drar seint hjem fra kontoret...

Link to comment
Share on other sites

Nei, man kan ikke være "uheldig" og fyre et skudd over vollen. Man kan være forbanna skjødesløs og gjøre det...

Men det er vel mest sannsynlig snakk om en rikosjett i dette tilfellet. Og de er det vanskeligere å kontrollere...

 

Jeg er en av de som fortsatt løfter siktene over blinken og deretter senker dem ned under svarten. Vet at det er hipt og kult å bare løfte siktene opp til ønsket posisjon for deretter å avfyre, men jeg har alltid skutt på den måten. Hvis man da har trykket inn slakken på avtrekkeren, det er litt kaldt, vollene er i laveste laget og Murphy jobber overtid, så ville jeg hevdet at det var et uhell å lobbe en kule over vollen.

 

Ikke jeg, regelen er at våpenet alltid skal peke i sikker retning, over vollen er i så fall ikke sikker retning. Og å trykke inn slakken på avtrekkeren når man peker over vollen vil jeg være enig i at er svært skjødesløst.

Link to comment
Share on other sites

OIH :shock: Jeg er faktisk litt sjokkert...Seriøst. Mener du at andres liv er mindre viktig en skyteteknikken din?

Nå er det slik at jeg regner med at vollen er noe høyere en selve blinkstativet, og bygd slik at man kan senke våpnet inn i svarten (om det er slik man skyter)

Men peker du over vollen og skyter et skudd, er den fanden steike ikke et UHELL, men Uforsiktighet.

 

Gullvinger... kan du du dokumentere det du sier og også fortelle hvor den historien kommer inn i bildet.

(Når det er mekaniske brudd på våpnet, kommer det nok inn under ulykke, men det skal en del til det)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er skytebaner med såpass lav voll at det er reell fare for å skyte over vollen, å det i tillegg er veier, osv bak vollen. da bør man vudere å ikke sikte over vollen, spesielt ikke om man er i ferd med å ta avtrekk før man kommer "innenfor" vollen. Da bør altså ikke fingern være innpå avtrekkern når man holder våpenet sitt med skyteretning utenfor vollen. Altså er jeg enig med Hassel, Sako, Slemmo mm i denne saken.

 

Det er min mening.

 

En anna sak er at det bør være en enkel sak å sjekke om kula kan komme fra et av de våpna som ble brukt på banen.

Dette er en sak som fort kan gi krav om utbedring eller stenging av den aktuelle banen.

 

Å forresten, vil en pistolkule rikosjett gå 500m å så i gjennom en frontrute på en bil?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For å si det enkelt :

Om du peker med våpenet over vollen under et stevne i regi av NFPS blir du DQèt umiddelbart og for lov till å lappe mål, skrive osv.

Det er jo tydelig at ikke alle ser alvoret i hendelsen og en episode til som dette kan føre til skyteforbud på den banen..og ikke minst skade elle værre på personer.

Link to comment
Share on other sites

 

A forresten, vil en pistolkule rikosjett gå 500m å så i gjennom en frontrute på en bil?

 

Ei tung 45 kule f.eks, skal ikke ha noe problemer med å forflytte seg i krumbane den distansen og om den så møter en bil med egenfart slå igjenom. Ser jo hvor stor skade små dritt steiner gjør i frontruta.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan jo for eksempel være en jeger med for eks en leveraction i .357 eller .44mag som har skutt bomskudd, trenger ikke å være en av pistolgutta, det sier vel ikke historien noe om enda. En rikosjett fra håndvåpen burde ikke kunne ta gjennom en frontrute på en bil.

 

Når det gjelder det å heve pistolen over blinken og så senke den ned til rullende blink så trenger en ikke å se lenger enn på enhver innendørs skytebane der slikt praktiseres, der begynner hullene i benken 45grader frem og ned for skytteren og så ender de opp i lysarmaturen i taket foran skytteren. Er veldig mange erfarne skyttere som presser inn trykkpunktet allerede før heving av våpenet under ildgiving.

Link to comment
Share on other sites

trenger ikke å være en av pistolgutta
Foralldel. Men det har vel egentlig ikke noe med saken å gjøre? Ei kule på avveie er ei kule på avveie, uansett om den kommer fra ei kort eller ei lang pipe.
Er veldig mange erfarne skyttere som presser inn trykkpunktet allerede før heving av våpenet under ildgiving
Som jeg ofte liker å si: Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom "erfaren" og "dyktig" (eller for den sakens skyld, "sikker").

 

Derfor rister jeg oppgitt på huet hver gang media omtaler en fyr som en "erfaren skytter" eller en "erfaren jeger". So what?

Link to comment
Share on other sites

 

A forresten, vil en pistolkule rikosjett gå 500m å så i gjennom en frontrute på en bil?

 

Ei tung 45 kule f.eks, skal ikke ha noe problemer med å forflytte seg i krumbane den distansen og om den så møter en bil med egenfart slå igjenom. Ser jo hvor stor skade små dritt steiner gjør i frontruta.

Jeg vet ikke hvor fort en rikosjett kal 45 går. Men vet at det skal mye kraft til for å gå igjennom en frontrute, den er nemlig i laminert glass eller hva det kalles. Så jeg tror ikke en pistolkulerikosjett skal klare gå gjennom en frontrute 500m unna. den har jo da allerede gått i bakken engang, blitt noe deformert og mista fart.

Uansett, jeg håper faktisk ikke det var en rikosjett. Om det var en rikosjett og banen er i forskriftsmessig stand så vil det kunne medføre at mange forskriftsmessig bygde og vedlikeholdte baner må stenges eller forskriften endres(dvs ombygging av baner på gang for at de ikke skal stenges.)

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver der skjedde i USA, et håndvåpen fikk en feilfunksjon, to skudd ble avfyrt, ett utilsiktet og kula gikk alle utenkelige veier før den tilslutt stoppa i nøtta på en 16-åring.

 

Denne episoden hadde også MAX uflaks, skudd nr 2 gikk av etter sksudd nr 1`s rekyl, dvs kula gikk 45grader rett i taket.

Takplatene var laget av lett korkaktig filt, sånne hvite plater som ligger i ruter på metallskinner.

Denne kulen gikk 45grader ned igjen etter å ha truffet de myke platene , før den tilslutt fant vegen til en gutt.

 

Ingen hadde noengang sett så myke plater endre kulebanen til en kule, heller ikke utallige tester etterpå klarte de å få til det.

Her snakker vi max uflaks.

Så denne dokumentaren, jeg mener å huske at på veggen skivene sto mot var det 4-5 meter oppe en trevegg 30-40cm høy , kula som gikk høyt gikk gjennom denne, dvs skyte over skivene, så 45grader ned etter å ha truffet platene i et annet rom så gutten falt om langt unna, i et annet rom i en annen vinkel en kulebanen.

Helt sjukt.

Link to comment
Share on other sites

ville jeg hevdet at det var et uhell å lobbe en kule over vollen

Det er ikke uhell, det er skjødesløst!

Og en av grunnen til at ikke skal ha fingeren på avtrekkeren før siktene er på målet. Non-NFPS pistolskyting slurver noe helt enormt med dette, og ellers rundt om. Så skytes det også en god del i benkene, i gulv/bakke og andre udefinerte retninger omkring skivene. Noen pistolbaner med tak har jo kulehull i taket :roll: Mange innedørsbaner har kuler i bjelker og overliggere - skudd osm ville gått "åt skogen" på en utebane.

2 (to) personer - skyttere/jegere + 5åringen har skutt "et eller annet sted i generell retning skivene" med mine egne rifler det siste året bare - årsak = holde i avtrekkeren i utide, ja det er et lett avtrekk.

 

Noen baner (utebaner), særlig i Europa, har overliggere nær standplass og midtveis for å fange opp kuler som har retning "over vollen"

 

 

 

Er veldig mange erfarne skyttere som presser inn trykkpunktet allerede før heving av våpenet under ildgiving.

IMO er dette god grunn til kjeppjaging! men vet jeg blir nedstemt på det i de fleste pistolklubber.

 

peker med våpenet over vollen under et stevne i regi av NFPS blir du DQèt umiddelbart

Selv i bueskyting blir du DQet, om du peker over skivene når du drar opp buen, og selv en pil i 50m/s går igjennom ei frontrute.. Hvor mange løfter forresten ikke rifla over vollen når de legger an, med fingeren på avtrekkeren eller uten?

 

K

Link to comment
Share on other sites

I TPK lærer vi å trykke inn før vi løfter , jeg gjør ikke dette men jeg ser mange som har løpet rettet mot skjermen på standplass med fingeren på avtrekkeren og 0,000001mm før avtrekk, før de hever mot blinken.

Nå er det også mer hull utenfor skivene, en bak skivene.

 

Men fingeren på avtrekkeren må man vel nesten ha? Ellers så blir det ikke like avtrekk

Link to comment
Share on other sites

8) Det er nok mange som tar opp mesteparten av avtrekket før våpenet løftes. Og erfaringsmessig betyr det at det går av et skudd i tide og utide. Jeg prøvde dette et år selv, men fant ut at det var stor sjanse for å miste poeng, så nå venter jeg med avtrekket til jeg har siktene innenfor svarten.... (Har forøvrig arr på høyrehånda etter vårfelten på terningmoen... En skytter klarte å skyte TO skudd i bakken med .44 mag før ild-kommando.. Da trekker han nok opp LITT for mye ja..) Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

du har et poeng shadob. men hvorfor tok du ikke med hele setningen men tok kun med deler av setningen??

 

var vel kansje noe som forsvant ut av meningen da "med fingeren på avtrekkeren" ble tatt vekk fra setningen min?

 

men ja, med måten enkelte skyter på (ta trykkpunkt med pistolen alle andre steder enn på skiva osv) så ville det kansje vært best stenge noen baner.....

Link to comment
Share on other sites

Det er uansett en uheldig sak som har skjedd... Har noen ganger opplevd pistolfolk på riflebane som sett opp skiver på 15-20 meter å står på standplass å skyter :evil: Da har ingen voll noen som helst misjon samma hvor stor den er...

Uhell kan skje alle, men da bør det ikke på noen måte kunne lastes skytteren pga feil bruk av våpen ell baner :!:

Link to comment
Share on other sites

Er det verkeleg mange baneskyttere som tar fingeren vekk frå avtrekkeren mellom kvart skudd i duellskyting f.eks ?

ned i bakken er hos oss definert som sikker retning, sjølv om det er ubehageleg når nokon skyter i grusen.

 

Kan nå ikkje hugse å ha sett nokon som helst bli diskvalifisert på feltskyting ( eller bane for den del ) for å trekke revolveren inn til kula før ild eller legge fingeren på avtrekkeren på pistolen. Det er jo faktisk definert som minuspoeng dersom ein skyter før ild, men etter klar.. ikkje diskvalifisering. Ein bør kanskje ikkje ta heilt av her.

 

Å ta inn til trykkpunktet før løft vil eg nesten påstå er vanleg, og nesten nødvendig ved hurtigskyting. Men det kan jo vere eg som trener for lite eller er for dårleg skytter.

Link to comment
Share on other sites

kansje pistolskytinga "skyter seg selv i foten" ved at man påstår man holde fingeren på avtrekkeren når man peker over vollen osv om dette fører til at kuler kommer på vidvanke.... men om det er prisen man betaler for å holde på med konkkurranseskyting med pistol. vel det ser jeg faktisk på som en spiker i "pistolskytekista".

Link to comment
Share on other sites

Uhell kan skje selv den beste.

Bra at det ikke gikk no anna en ei skarve frontrute, selv om en sånn opplevelse ikke er noe morsom.

 

Sånt som detta er jo van på mølla for håndvåpenmotstandere

 

"våpen er kun til jakt, punktum "

"håndvåpen skulle ha vært totalforbudt".

 

Håndvåpen forbudt..?

Denne episoden har vel ikke no med håndvåpen å gjøre.. :evil:

Er jo flere jegere som blir truffet av "vådeskudd" osv i løpet ta jakta...

Nei forby heller jakt for det er livsfarlig :shock:

Link to comment
Share on other sites

Uhell kan skje selv den beste.

Bra at det ikke gikk no anna en ei skarve frontrute, selv om en sånn opplevelse ikke er noe morsom.

 

Sånt som detta er jo van på mølla for håndvåpenmotstandere

 

"våpen er kun til jakt, punktum "

"håndvåpen skulle ha vært totalforbudt".

 

Håndvåpen forbudt..?

Denne episoden har vel ikke no med håndvåpen å gjøre.. :evil:

Er jo flere jegere som blir truffet av "vådeskudd" osv i løpet ta jakta...

Nei forby heller jakt for det er livsfarlig :shock:

 

 

Hallo kan du ikke lese? Det var en pistolkule som traff ruta ikke ei riflekule....Men samma hva slags kule som traff....Så lenge det ikke skyldes slurv eller uansvarlig oppførsel bør ikke dette få endre konsekvenser enn at banen får høyere og bedre voller :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uhell kan skje selv den beste.

Bra at det ikke gikk no anna en ei skarve frontrute, selv om en sånn opplevelse ikke er noe morsom.

 

Sånt som detta er jo van på mølla for håndvåpenmotstandere

 

"våpen er kun til jakt, punktum "

"håndvåpen skulle ha vært totalforbudt".

 

Håndvåpen forbudt..?

Denne episoden har vel ikke no med håndvåpen å gjøre.. :evil:

Er jo flere jegere som blir truffet av "vådeskudd" osv i løpet ta jakta...

Nei forby heller jakt for det er livsfarlig :shock:

 

 

Hallo kan du ikke lese? Det var en pistolkule som traff ruta ikke ei riflekule....Men samma hva slags kule som traff....Så lenge det ikke skyldes slurv eller uansvarlig oppførsel bør ikke dette få endre konsekvenser enn at banen får høyere og bedre voller :wink:

 

Så rifleskyttere kan ikke skyte over vollen og eller få en rikosjett..?

Link to comment
Share on other sites

vanlig er som andre har påpekt ikke synonymt med sikkert / fornuftig.

 

Fingeren i avtrekkeren når når våpenet peker mot målet, og bare da derimot er fornuftig.

 

jo, greit nok.. eg vil kanskje stekke det så langt at våpenet 45 grader ut fra kroppen er definert som mot målet i pistolskyting ? Det er jo kun i denne posisjonen det er ladd..

 

Til Høggern:

Vil og meine at det er litt forskjell på å skyte med rifle og pistol.. kanskje bortsett frå ag3.. tek du fingeren vekk frå avtrekker mellom skudd på stangskyting ( om ein bruker AG ) ?

 

Men alt dette er i grunn litt OT sidan eg ikkje snakker om å sikte over "vollen"

Link to comment
Share on other sites

Til Høggern:

Vil og meine at det er litt forskjell på å skyte med rifle og pistol.. kanskje bortsett frå ag3.. tek du fingeren vekk frå avtrekker mellom skudd på stangskyting ( om ein bruker AG ) ?

nei jeg tar ikke fingeren av avtrekkeren når jeg skyter stang med AG3, men jeg er ikke utenfor vollen uansett. der er det litt forskjell etter min mening.

på pistol er man ofte over vollen på veg inn mot skiva om man tar pistolen opp før man går inn på skiva ovenfra.

Link to comment
Share on other sites

Kan gjerne ta med resten av setningen Høggern :)

"Hvis det er skytebaner med såpass lav voll at det er reell fare for å skyte over vollen, å det i tillegg er veier, osv bak vollen. da bør man vudere å ikke sikte over vollen, spesielt ikke om man er i ferd med å ta avtrekk før man kommer "innenfor" vollen."

 

 

Hvis banen er slik som du tenker deg - synes jeg det er merkelig at den i det hele tatt er godkjent.

Før en bane godkjennes - vurderes ikke bare kartutsnittet.

Rikosjettfare, konsekvenser hvis skudd "går av" etc. - skal også være tatt med i betraktningen.

Link to comment
Share on other sites

nei, da er me nok i grunn einige skal du sjå.

 

Dessutan trur eg ikkje at diskusjonen er på rett grunnlag uansett. Sjølv om ein person begynner med å legge siktepunktet sitt høgt for å senke, mykje likt ein skiskytter er topppunktet sjeldan over kviten på blinken.

Det er i alle fall mitt intrykk. Det er vel grenser for kor lang vegen skal vere.

 

eg må i alle fall løfte høgt på vår 25m bane for å treffe over vollen..

 

Håper me får noko meir info i denne saken. kjekt å fått ein forklaring på kva som eigentleg skjedde.

Link to comment
Share on other sites

Kan gjerne ta med resten av setningen Høggern :)

"Hvis det er skytebaner med såpass lav voll at det er reell fare for å skyte over vollen, å det i tillegg er veier, osv bak vollen. da bør man vudere å ikke sikte over vollen, spesielt ikke om man er i ferd med å ta avtrekk før man kommer "innenfor" vollen."

 

 

Hvis banen er slik som du tenker deg - synes jeg det er merkelig at den i det hele tatt er godkjent.

Før en bane godkjennes - vurderes ikke bare kartutsnittet.

Rikosjettfare, konsekvenser hvis skudd "går av" etc. - skal også være tatt med i betraktningen.

 

ja jeg er enig med deg. men dersom en slik bane er godkjent gjør det at de som bruker den definitivt bør være forsiktige.

 

forresten, hvis banen ikke er slik jeg tenker meg, vil det da kunne bety at de har skutt en anna retning enn mot vollen?

Link to comment
Share on other sites

Snakker vi om en rikosjett så er det et hendelig uhell. Banen bør selvfølgelig sikres bedre, men alt kan skje.

 

Er det skutt over vollen så er skytteren ansvarlig, og det er grovt uaktsomt. Folk som har skyteteknikker hvor fingeren er på avtrekkene før siktene er på blinken får selv ta ansvar for det de driver med - for det er totalt ansvarsløst.

 

Desverre etter min mening tillates dette, og mange gjør det i baneskyting (som duellskyting) og på feltstevner.

Det er unntaksvis jeg er på feltstevner uten at noen greier å skyte i bakken når ild kommandoen kommer. Heldigvis pleier det å gå bra.

NFPS har sikre regler på dette, og her har både baneskyttere, feltskyttere og de som lager regelverket noe å lære av!

Link to comment
Share on other sites

http://www.retten.no/lokale_nyheter/article4693827.ece

 

Skytterlagsleder Jon Egil Bakken bekrefter at det var et medlem av skytterlaget og en kamerat som hadde trent med pistol på skytterbanen lørdag, da uhellet skjedde.

 

- Det virker som kula kan ha rikosjert, ja. Trolig har den sneid på en av vollene, sier Bakken.

 

- Slik jeg ser det er dette et vanvittig uhell. Men at det er tele i bakken kan ha ført til at kula rikosjerte, tror Bakken, som ikke har opplevd at noe liknende har skjedd før.

Link to comment
Share on other sites

Hør ca 16:40 ut i dette klippet mer info her!

http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/573122

 

Det kommer fram at det har vært problemer med rikosjetter før, og at skytterne ikke kan klandres.

Og det er fare for at det blir forbudt med pistolskyting på denne banen, det er vel en riflebane.

Men de hadde skutt på flasker.

 

2.1.1.3. Skytingen skal foregå i de stillinger og etter de program og regler som

gjelder for vedkommende øvelse. Det er forbudt å skyte mot blikkbokser,

flasker m.m.

 

http://www.skyting.no/files/%7BEC848C37 ... 2A1%7D.pdf

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Så rifleskyttere kan ikke skyte over vollen og eller få en rikosjett..?

 

Klart de kan men dette tilfellet var det vel pistolskytere på en pistolbane var det ikke? Skjer det samme på en riflebane med rifleskytere håper jeg det går like bra og tiltak blir satt igang der også....Og uansett tror jeg faren er større med tanke på rikosjetter på en pistolbane.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...