Jump to content

En lett Mauser? Et vinterprosjekt.


einherje

Recommended Posts

I år hadde vi elgjakt i et terreng der vi skrevde over slarvegjerdet til Alma hver morgen. Vi så nesten røyken etter Snøfte Smith, der han stakk til fjells med heimbrentapparatet. Gaupeterreng! Etter noen timer blir børsa fryktelig tung.

Siden jeg lenge har hatt en nusselig liten smallring Mauser låskasse liggende, har tanken på ei lettere børse vokst seg stor og sterk. Lett Mauser? Utopi? Tiden vil vise.

Kassen jeg har er denne:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vz._33

Min er laget for herrefolket, og er merket dot og årstall 1942. Det skulle vel si at den er laget i Tsjekkoslovakia i 1942. Den har ikke vært i tjeneste hos onkel heller. Den er ikke POLITI-stemplet. Tiden har preget den med litt lett overflaterust, men ingenting alvorlig. Planen er å slipe ned kassen, polere den og få tilpasset løp.

 

Løp, ja. Etter å ha lett gjennom masse sider på nettet, ringt rundt, og spurt meg for endte jeg opp med et billig og bra alternativ. En kompis hadde et Mg-34 løp som lå og samlet støv. Dette er et løp for de maskingeværene vi overtok etter okkupasjonsmakten, og senere brukte i det norske forsvaret. Planen er å få det dreid ned til samme profil som Kongsberg hadde på sine M-83 rifler. Det vil si en lett og tynn profil. Siden vi bygde om Mg-34 til .30-06, og senere 7,62x51, er løpet kaliber .30. Da er kalibervalget nokså lett. For å få utnyttet den lange låskassen bir det .30-06. Riflestigningen er så vidt jeg har klart å måle 1-250mm, og det passer jo fint.

 

Det originale underbeslaget til Mauser er ikke noen lettvekter akkurat. Her måtte det vel være mulig å spare noe vekt? Etter litt leting i skap, skuffer og kjeller fant jeg et underbeslag til en Husquarna 1640(?). Passet perfekt. I tillegg til å spare gram har det hengslet bunn.

 

I sommer var jeg en tur over kjølen. Siden kjerringa er vill etter gammelt rask, eller antikviteter som noen kaller det, endte vi opp på alle sånne sjapper i hele Nord-Sverige. Undere skjer tydligvis, for jeg fant noe som minnet veldig mye om en Garret stokk til Mauser. Siden den hverken var antikk eller pen fikk jeg den for 200,- svenske. Det berget hele familieturen. Det var en Garret som helt sikkert kan tilpasses til våpenet. Veier nesten ingenting heller.

I tillegg er en 1/2" Decelerator kjøpt inn. 1" ble for tung.

 

Jeg fant også et sett Talley kikkertmontasjer liggende i ei lokal sjappe. Den typen som du ikke trenger baser til, men skrues direkte i kassa. Det må vel være tidenes feilbestilling fra butikken? Det kryr vel ikke av smallring- mausere med "altered" action rundt i Nord-Norge? Jeg er litt spent på om de holder. Jeg er av natur litt skeptisk til aluminium. Sikring, avtrekk og kikkert får komme senere.

 

Neste steg er å veie alle delene jeg har samlet, og sammenligne med en standard Mauser.

Fortsettelse følger...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da kom pipa inn døra i dag. Ferdig profildreid til samme profil som Kv-83, og så vidt jeg vet fra samme materiale. (Mg-34 pipe). Da fant jeg tiden inne til å finne fram vekta, for å finne ut sånn cirka hva jeg kommer ut på i vekt.

- Pipa veide 970 gram. Den er 58,5 cm lang. Kan ikke tenke meg at jeg beholder den så lang.

her er det noen gram å hente inn.

- Kolben, en gammel Garret, veier 800 gram.

- Kolbekappen veier 80 gram.

- Låskassen veier 375 gram, før sliping. Her er det og noen få gram å hente.

- Sluttstykket komplett veier 420 gram. Her blir hevarmen skiftet, muligens med kule i aluminium.

Skal man spare gram, så skal man. Vurderer også en annen boltmuffe.

- Underbeslaget veier 80 gram mindre enn et originalt, dvs 210 gram.

 

Foreløpig er jeg oppe i 2855gram. Fremdeles tungt, så her vris hjernen. :)

Link to comment
Share on other sites

Du får skule litt til de gamle mauserkassene som stod i bergkarabinene, de er slipt og dreid der det er mulig for å spare vekt. Når det kommer til hevarmen har de hult ut kula fra undersiden, og det sparer ca en kubikkcm meg stål. Da er du nede på omtent 2845 gram :D Veldig fint prosjekt forresten.

Link to comment
Share on other sites

- Pipa veide 970 gram. Den er 58,5 cm lang. Kan ikke tenke meg at jeg beholder den så lang.

her er det noen gram å hente inn.

:)

 

Pass på at du ikke kapper så kort at børsa blir baktung. Korte, baktunge børser med tynne, vinglete piper er ikke gode å treffe med i felt. Jeg anbefaler at du venter med kappingen til alt annet er utført.

 

By the way, jeg gleder med til å se hvordan ringene fra Dave Talley tar seg ut på Mauseren.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Her har det vært litt stillstand. Jeg har ventet på fagmessig hjelp. Nå venter jeg bare på at hjelperen skal komme i normalt gjenge før vi går videre. Det jeg har gjort er å anskaffe et Timney avtrekk med sidesikring, og ei ny boltmuffe.

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=486353

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=575813

Jeg har også tatt av den gamle lakken på stokken. Får se om jeg ikke spanderer Duracoat på den. Alt stål blir glassblåst og blånert. Jeg har ikke kuttet pipa enda. Vil gjerne ha litt "futt" i patronen. Jeg vinner ikke så mye vekt med å kutte 5cm, men taper hastighet. Vurderer også en A-tec. Den veier ikke stort. Forresten så er Garret stokken så lett bak at rifla aldri vil bli baktung. Heller det motsatte. "Skallet" er fyllt med skum med et "kosteskaft" i bunnen som feste for rembøyler. Det er et forresten sant "hælvete" å ta alle disse avgjørelsene. :D:D Fikk forresten kamera i julegave, så det kan være et lite håp om bilder i framtiden. Tar vel litt tid med opplæring, OJT osv. :)

 

deltids sofakriger

Link to comment
Share on other sites

Interessant å lese dette!. Har ei Kongsberg M59 arvet etter bestefar, som jeg lurer på å gjøre noe lignende med. Har lyst til å gjøre den om til en kortere og lettere "jaktrifle", som jeg ikke trenger å være så redd for som med Saueren. Den M59 går veldig presist, så hvis jeg får tak i div deler til den så skal det bli morro å se/prøve. Har ikke så mye greie på dette, så jeg leser sånne tråder med andakt, å lærer litt fra dere som har peiling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Så ikke ut som det var så mye aktivitet på denne tråden så da kan jeg (forhåpentligvis) låne den videre. For jeg skal som overskriften sier lage en (forholdsvis) lett Mauser. Tror jeg skal nevne med en gang at jeg går ikke for å bygge letteste rifla i verden, for da er mauser Feil sted og starte. Tengte mer på å lage en jaktbørse for evt. å spare litt vekt der det er mulig. valnøtt stokk, ikke for langt løp, liten demper, liten kikkert osv.

 

Men siden jeg har et valnøtt emne liggende så prøver jeg meg på nok en stokk. Tenker litt på å lage blind magasin løsning (for å spare "vekt") Da mauser uannsett må plyndres for skudd og jeg trenger ikke plass til mer en 3-4 skudd på jakt.

 

Noen som har en ide om hvordan å lagen en blindmagasin løsning. Holder det med bedda magasin vegger feks.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Virker som jeg kan kapre denne tråden til mitt prosjekt.

Selv mauvsær blir jo aldr veldig lett kontra nye børser. Gjør alikevel et forsøk med de middlene jeg har på å lage en anstendig og så lett som mulig mauvsær. Har som utgangspunktet en bnz stemplet krigsmauser fra 42. Det trappa kongsbergløpet blir dreid ned til en mer jaktprofil (sparte 40 gram der!) Mulig det blir litt filing og borring i underbeslaget for å pynte det litt og spare noen gram. Stokken er selvderstruert valnøtt plank. Har satt på 1" decelerator, da planen er å få 9,3 løp på børsa langt inne i fremtiden. Fikk tak i en Hakko superb 4x42 til 447 kroner på g-sport.

 

IMG_0447_zpsbe9f5cc3.jpg

Børsa veger 2,664 kg sånn som den er på bilde! Regner med å ende rett under 4 kg ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er styrken på en vz.33 kasse i forhold til en K98k kasse egentlig?

M98 kassen er vel mer eller mindre legendarisk i forhold til styrke generelt,og vz.33 kassen er vel blitt lettet her&der pga generelt vektkrav i tysk produksjon,og sjøl om G33'n og K98k brukte samme ammo så var kansje førstnevnte regnet som endel svakere?!?

 

And by the way...

 

m784i0i18sx1a0jaopzr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...