Jump to content

SELJAKTA 2010


FMH

Recommended Posts

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser oryx får dårlig omtale her til seljakt, skal absolutt ikke påstå at den er det beste alternativet, men både jeg og mine seljaktkamerater bruker den på kobbe og havert med supert resultat, er stort sett bare grus igjen i skolten etterpå.¨Så helt uegnet er den ikke.

Grunnen til at jeg bruker den er at jeg jakter mange viltarter om hverandre med samme våpen. Oryx kjenner jeg nøyaktig til hvor mye jeg må kneppe på kompensatoren for å treffe ut til 400 meter (skyter ikke sel på 400) så da føler jeg meg tryggere med en kule som jeg vet nøyaktig hvor går enn å justere fram og tilbake for å bruke forskjellige kuler.

 

Gjentar meg selv, er sikkert flere kuler som er bedre egnet med oryx fungerer mer enn godt nok etter min mening, en død sel er en død sel :)

Link to comment
Share on other sites

Alle kuler som finnes kan brukes. Det finnes ikke en sel i verden som tåler å få ei kule gjennom skallen! Alle dør av det uansett bare kula går inn. Er den for liten og lett så den ikke penetrerer kraniet sier det seg selv at det går dårlig, men da snakker vi uansett om ulovlige kuler. Når det gjelder kuler som oryx er det liten tvil om at mesteparten av energien legges igjen etter at kula har passert dyret. Selen dør uansett, men det er en viss fare for rikosjetter når kula fortsetter. (Alle kulene rikosjetterer). Den aller beste selkula er etter min mening V-max, men den er dessverre ikke lovlig heller. Den stopper ved selen og ødelegger veldig, men myndighetene har bestemt at den ikke kan drepe sel og derfor er den ikke aktuell. Synd, men sant. Vil du bruke oryx er det ingen som kan si at du gjør noe galt. Enkelt og greit.

Link to comment
Share on other sites

Var på nettbanken og betalte regninger i går, og da kunne jeg til min glede konstantere at Fiskeridirektoratet hadde bevilget meg kr. 2800,- for innsendelse av selkjever.

Easy money! :wink:

 

Nå må jeg bare få orden på papirene så jeg har en sjans til å få en tur i vinter også. :)

Link to comment
Share on other sites

Da er seljakta i gang på Karmøy også. Hadde en flott tur til Urter og Utsira på søndag.

Startet fra innsiden med fine forhold.

normal_Karmsundet.jpg

 

På Urter så vi 6 seler, fikk med oss 3 stk

normal_selnr2.jpg

 

Langt vest i havet fant vi ca. 10 seler i sjøen og ca. 15 som lå på land og solte seg(tåpelig egentlig, det var overskyet)

Fikk skutt 2 stk. på land og 2 til i sjøen. Stille på havet men på dette skjæret er det alltid glatt og krevende.

normal_Lausingen.jpg

 

Kursen er satt hjemover, litt arbeide gjenstår.

normal_Selstamp.jpg

 

I dag ble det selbiff til middag, så får vi håpe vær og føreforhold gir oss anledning til flere turer :D

Link to comment
Share on other sites

Er det for sein å hive seg på seljakta nå?

 

Jeg skyter vanligvis elg og rådyr men har stor lyst å prøve på seljakt.

 

-1-Må man hver enkelt jeger søke tillatelse eller er det jaktleder?

-2-Er det for seint å søke nå? (19 februar/sørtrøndelag)

-3-Eller skal jeg hive meg rundt å søke fortest mulig?

-4-Finnes det en seljeger i Ørland/Bjugn/Åfjord som trenger en ekstra kar?

 

Dersom jeg får lov å være med gjør jeg gjerne drittjobben.

Siden jeg aldri vært på seljakt vet jeg ikke hva drittjobben er... foreløpig.

Men det kanskje blir lettere å få bli med hvis man ikke forventer noe annet. :D

Link to comment
Share on other sites

Satt og tenkte litt på det med telling av sel. Hvem kan ha kommet på en slik lur måte å telle sel på. . . med fly!? .

Blir som og telle fugler med ubåt.:). Jeg hadde kontakt med direktoratet en gang for og høre hvorfor det er så lite muligheter til og jakte sel her helt sør. Fikk da til svar at det ikke var grunnlag for jakt grunnet siste flytelling av sel bestanden her nede. Vi har fjorder her som det kryr av sel til tider. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Åh....som jeg lengter etter tur på sjøen etter kobba når jeg ser disse bildene.....

 

Desverre er mye av første jaktperiode ødelagt av isforholdene....så blir nok ikke jakt før i April kanskje......for ikke gjørt noe med vær og vind og føreforhold, selvom man skulle ønske det :?

 

Grattis til alle som vætr ute og skutt sel....og ikke minst takk for at dere legger ut bilder og litt rundt turen. Det hjelper tross alt litt på for en med ille høy seljaktfeber... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det for sein å hive seg på seljakta nå?

 

Jeg skyter vanligvis elg og rådyr men har stor lyst å prøve på seljakt.

 

-1-Må man hver enkelt jeger søke tillatelse eller er det jaktleder?

-2-Er det for seint å søke nå? (19 februar/sørtrøndelag)

-3-Eller skal jeg hive meg rundt å søke fortest mulig?

-4-Finnes det en seljeger i Ørland/Bjugn/Åfjord som trenger en ekstra kar?

 

 

1 = Hver enkelt jeger må søke.

2= Nei, aldri for sent å søke er min erfaring.

3= Jo raskere du søker, jo snarere kan du skyte sel.

4= Hakke peiling da jeg bor langt nord! :D

 

Håper dette ga deg noen svar... :D

Link to comment
Share on other sites

Nå gleder jeg meg til temperaturen synker litt her, så jeg kan komme meg ut etter kobben og haverten:)

 

Jeg må spørre, er det flere som har sett blåsel(storkobbe) mens de har vært ute på jakt/tur? Jeg var så heldig å få observere en på 40meter ved Sævøya på Brasøy :D

Link to comment
Share on other sites

Er det for sein å hive seg på seljakta nå?

 

Jeg skyter vanligvis elg og rådyr men har stor lyst å prøve på seljakt.

 

-1-Må man hver enkelt jeger søke tillatelse eller er det jaktleder?

-2-Er det for seint å søke nå? (19 februar/sørtrøndelag)

-3-Eller skal jeg hive meg rundt å søke fortest mulig?

-4-Finnes det en seljeger i Ørland/Bjugn/Åfjord som trenger en ekstra kar?

 

Dersom jeg får lov å være med gjør jeg gjerne drittjobben.

Siden jeg aldri vært på seljakt vet jeg ikke hva drittjobben er... foreløpig.

Men det kanskje blir lettere å få bli med hvis man ikke forventer noe annet. :D

 

 

1. Du kan være med en som har godkjent søknad uten at du selv har det, men du må ha betalt og skutt opp til elg/hjort eller rådyrjaktprøven.

2. Søke kan du hele året.

Link to comment
Share on other sites

Noen råd om hvordan man får bort selstanken av klær ,har vaska 2 ganger, stinker fremdeles? :cry:

 

Du har gjort det store trikset nå. :lol: Jeg har prøvd stort sett alt uten at det fungerte. Løsningen var å sende til rens på et vaskeri.

Før det prøvde jeg: Zalo, biotex,omo, jif vindusvask, milo, tøymykner, wurth sin røde avfetting, lufting i 4 uker, mange turer i vaskemaskinen uten godt resultat. De tre studinene og psykopaten jeg leide bolig sammen med var ikke helt fornøyde når flytedressen hang til tørk i dusjen og stinka. :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vært veldig stille i denne tråden iår....og en stund siden siste post. Vet ikke om det skyldes lite jakt eller annet....men for egen del så har det vært lite posting pga værforhold og is. Har ikke vært noen bra seljaktværsesong (puh for et ord).....så hadde egentlig slått fra meg seljakt i vinter/vår, den ene(!!) turen hittil iår var uten observasjoner så det motiverte heller ikke akkurat. Og dessuten nærmer beverjakten seg veldig.....

 

Men.....etter flere tilbakemeldinger om sel i omerådene jeg jakter så kom lysten litt tilbake....og i kombinasjon med flotte værforhold så bråbestemte jeg meg for ta en tur idag....meldte fra på jobb om at jeg ikke kom, kokte kaffe, smurte mat og rigget frem utstyr.

 

Var ok vær....mildt og fint og lite vind med god sikt:

normal_DSC_0206_%28Large%29.JPG

 

Og det ble enda bedre utover dagen....stillnet helt av og litt solgløtt:

normal_DSC_0203_%28Large%29.JPG

 

Første runden så vi ikke bare en enslig sel....som vi ikke fikk taket på, kom oss ikke på skuddhold:

normal_DSC_0207_%28Large%29.JPG

 

Men når vi forsøkte annet sted så var det mere liv, så tilsammen 5-6 forskjellige sel, emen de var veldig sky. en av de lå også på land:

normal_Kopi_av_DSC_0213_%28Large%29.JPG

 

Fikk tilsutt skuddsjans på en av de.....og fikk den, men den sank etter bare 2 sekunder....og ikke fikk vi tak i den :|

 

Det var synd, men er litt av denne seljakta...

 

Uansett ga turen litt seljaktfeber igjen....så ikke umulig med flere turer før sesongen er over....og ikke minst før det kommer for mange båter på vannet. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var årets andre tur unnagjort!

 

En sel skutt. Lå på land og solet seg, men idyllen brast da min 308 avsluttet det hele. Måtte smyge meg opp på et skjær for å komme på skuddhold, ca 100 m. Blir biff i morra!

 

Totalcount hittil i år er på to dyr, men mistet det første til dypet. Ser ut til å bli en meget bra sesong med flusst av sel. GOOD TIMES

Link to comment
Share on other sites

da har vi fått tatt første tur i år!

 

så en havert og 6 kobber.

 

haverten var bare oppe to kjappe ganger etter jeg ble satt på land.

så så vi 3 kobber som lå på land på neste skjær, 250 meter unna, men vi så de ikke tidlig nok, så de kom seg i vannet før jeg kom meg på land på skjæret. vi ventet noen minutter og jammen stakk ikke en kobbe hodet opp av vannet 30 meter unna! fant den i sikte, men den sank med engang :(

neste skjær så vi en til, men den viste seg ikke etter at jeg kom meg på land.

neste skjær har vi alltid sett sel, her gikk vi inn på baksiden og fikk kastet meg på land, så snek jeg meg en runde for å se om noen lå på land, men så ingen dyr, fikk så båtmann til å ta seg en runde med båten. og da stakk en kobbe opp hode sitt lenge nok til å få en kule i hodet. denne fløyt faktisk i 5-6 sekunder, men sank selfølgelig akkurat når båten kom frem, prøvde å fiske litt etter den, men det var umulig i tareskogen :( de to siste holmene så vi ett dyr på vær holme, begge stakk med engang jeg kom meg på land.

Link to comment
Share on other sites

Samme diskusjon i år også, om det er lov å jakte sel i påska. Det er lov fordi seljakt går under fangst.

Var ute fra fredag til idag tidlig. Måtte gi oss på grunn av vind. Ble 2 havert og en kobbe. Berget kun en havert som også var merket.

Ble for mørkt til å finne kobben.

Link to comment
Share on other sites

Jakt og fangst er ikke tillatt i tiden fra og med 24.12. til og med 31.12. og ikke på

langfredag, påskeaften og første påskedag.

 

Forvaltning av sel tilligger Fiskeridirektoratet. De kan kontaktes ved spørsmål om seljakt.

 

Så lovverket sier all jakt og fangst er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Bare innom med litt info:

 

Fra 1. januar 2010 er det fylkeskommunen som vil fatte vedtak for søknader om fellingstillatelse for sel langs norskekysten, registrering av antall felte dyr og stopp i jakten når kvotene er beregnet tatt.

 

Henvendelser vedrørende deltakelse i jakt på kystsel, herunder rapportering av skutt sel, må derfor sendes til den fylkeskommunen hvor jakten skal foregå.

Inntil videre vil søknadsskjema og skjema for rapportering bli liggende på fiskeridir.no. Vi gjør oppmerksom på at utskrift av søknaden skal sendes til fylkeskommunen.

 

http://www.fiskeridir.no/fritidsfiske/seljakt

 

Mvh.

 

Xprez

Link to comment
Share on other sites

Det står all jakt og fangst,så etter mitt syn så ligger vel selfangst/jakt under denne.Er ingen andre arter som er spesifisert noen plass som jeg kan finne heller.

Når det står jakt og fangst,så er vel dette metoden di er ute etter og ikke arten i mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...