Jump to content

SELJAKTA 2010


FMH

Recommended Posts

Endelig klaffet d :D

De siste to ukene har jeg tatt en og annen tur i fjæra for å se etter sel men d har blitt med en bom og en som sank.

 

I dag dro jeg, madammen og en kompis i fjæra for å grille, koke kjelen og slappe av i godværet. Vi klarte knapt å få ferdig kaffen før vi så ei kobbe ca 500m unna :P

vi satt en liten stund å fulgte med for å se om den trakk mot oss men mange ganger kan kobba ligge lenge på det samme stedet av en aller annen grunn. Jeg bestemte meg for å traske en tur bortover for å se om jeg kom på hold og etter en stund satte jeg meg ned med anlegg på sekken.

Først kom den opp på 225meter og jeg bestemte meg for å vente å se om den kom nærmere. Jeg var ikke sikker på om det var for dypt til å se bunnen der den var og båten var et kvarter unna og jeg ville ikke risikere å miste en til.

Etter et par minutter kom den opp igjen på 155m og jeg lot skuddet gå. Jeg ble først i tvil om jeg traff. Den rørte seg ikke i d hele tatt først og det tok mange sekunder før den la hodet ned i vannet :?

 

Skuddet traff der det skulle og den fløt helt til vi fikk hentet båten. En velvoksen steinkobbe med mange kilo godt kjøtt :D

Skal legge ut bilde når jeg får tak i kameraet :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var ute på Lørdag og Søndag med fattern det ble 7 kobber på oss i nordland :mrgreen:

 

Alle skutt på veldig kort tid, jeg så sikkert 20 - 25 kobber på disse to dagene alle komm ikke på skudd hold desverre :evil:

Men på Lørdagen så kunne jeg ha skutt to til om det ikke var før at jeg tok med for lite skutt :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ja.. Her sitter en å ser på gutta som jakter sel.. Mens jeg venter på svar på søknadene mine.. Nord-Trøndelag mottok søknaden 30.12 og Nordland 31.12 .. Dette i følge postjournalen. Er det normalt at ting tar så lang tid?? (Ja, vet jeg var litt seint ute med å søke)

Link to comment
Share on other sites

Lite aktivitet i denne tråden......er folket ute og jakter noe sel?? KOm med bilder og jaktskildringene :D

 

Her nede er det is for tiden som gjør det vanskelig og komme seg ut.....og det sliter ille på en med høy seljaktfeber... :(

 

Men fortsatt lenge igjen av jakta....uten at det hjelper særlig på feberen....

Link to comment
Share on other sites

Ikke mye til seljakt å skryte av, men en grei start på sesongen. Det er planlagt en del turer i år. Blir vel mere kjøttfulle beretninger etter hvert.

 

Uansett. Fikk ny vindmåler i går. Og på formidagen i dag fikk jeg et par timer fri fra pappaperm. Dro først bak fjøset og testet på papir (opp til 300m). Alt fungerte perfekt. Deretter gikk turen ned i fjæra på seljakt. Det var full flo og meget pent vær. Langs ved kyststripen der jeg bor vet jeg om flere populære hvilesteder for kobbe. Brukker å plukke en og anne fra land hvert år.

Full klaff på første plassen jeg gikk til. To fine kobber på en stor stein. Knerta den ene. Den andre dro til havs, selvfølgelig. Så ble ting bare rævva. Like etter på begynte det å snø og det blåste opp. Frisk fralandsvind :evil: . Kobben (som jeg skjøt) skle av steinen (sjøen ble farget rød) og fløt et godt stykke utover før den sank. Så ringte telefonen....jeg måtte kapitulere og gå i et ærend :( . Alt jeg fikk med hjemm var disse 2 bildene.

Langhold? :wink:

IMG_0541.jpg

Klippet/zoomet bildet litt. Her kan man skimte selen til høyre for steinen. Hurra for et trofe :mrgreen:

IMG_0539nr2.jpg

Senere på ettermidagen (full fjære) rodde jeg utover for å se om jeg fant den (Båt med motor ligger på land...enn så lenge). Alene i denne vinden hadde jeg ikke en sjanse. Fremme ved steine kunne jeg i alle fall konstantere at skuddet var dødelig. Det var blod og hj....masse over det hele.

Link to comment
Share on other sites

Eg skal vakte meg vel for å kritisere andre jegerar sin måte å legge opp/organisere jakta si på. Men eg undrar meg likevel når eg les historiane til tailgunner og Sofus.

 

Eg ville ALDRI lagt meg til å skyte på ein kobbe i sjøen når båten min låg eit kvarters spasertur unna. At denne fangsten blei berga er berre råflaks.

 

Sofus beskriv ei jakthistorie der han er på jakt åleine, og skyt på sel som ligg (ut frå bildet) på ein svært liten stein ute i sjøen. Heller ikkje han har tilgang på raskt transportmiddel (motorbåten ligg på land) - med det utfall at selen er tapt.

 

Å bli stoppa av uver på sjøen kan alle oppleve. Men å skrive at "telefonen ringer" og at ein må gjere ærend????

 

Ein viktig del av jakta er å ta vare på viltet. På meg virkar det ikkje som det har stått i høgsetet i desse to situasjonane.

 

Ville de gjort det same på elg- eller reinsjakt, karar...?

Link to comment
Share on other sites

Som jeg skrev så var jeg ikke sikker på hvor dypt det var der den først kom opp på 225meter. Jeg holdt igjen skuddet og fikk kobba opp på 155meter der jeg vet at det er lysbunn og ingen problem om kobba synker.

Om den synker har vi vannkikkert og krok. Ikke bare råflaks om vi får tak i den nei.

Når jeg skjøt var allerede jakt-kameraten min ved båten og begynt å ro og det ville ta ca 10-15min før han nådde frem. Tross alt raskere enn å sveive igang sjarken.

 

Vi jakter mye på grunnene her og det er enkelt å ha med et kart som viser hvor grunt det er om man er usikker.

Link to comment
Share on other sites

Eg ville ALDRI lagt meg til å skyte på ein kobbe i sjøen når båten min låg eit kvarters spasertur unna. At denne fangsten blei berga er berre råflaks.

Der er en del her omkring som bruker denne formen for jakt. Mange plasser er det så lang grunt at man kan skyte selen på flo, for så å spasere ut å hente den på fjera. Eller ha med mobil båt å hente den med en gang. Etter min erfaring er det lettere å komme hjem med bytte med dene jaktformen. Dette er andre gangen jeg taper sel på denne jaktformen. Når vi er ute og jakter på tradisjonelt vis, mister vi sel ofte.

 

Sofus beskriv ei jakthistorie der han er på jakt åleine, og skyt på sel som ligg (ut frå bildet) på ein svært liten stein ute i sjøen. Heller ikkje han har tilgang på raskt transportmiddel (motorbåten ligg på land) - med det utfall at selen er tapt.

Transportmiddlet er ikke grunnen til tapt sel. Jeg måtte rett og slett på noe viktigere enn å klippe underkjeven på en kobbe. Enkelt og greit.

 

Å bli stoppa av uver på sjøen kan alle oppleve. Men å skrive at "telefonen ringer" og at ein må gjere ærend????

Når jeg først får anledning og kommer meg ut på jakt, er det mye som skal til for at jeg avbryter den. Det skal være viktigere en det jeg holder på med akkurat der og da. "Å gjøre et ærend" var sikkert et dårlig valg av ord. Men å utdype telefonsamtalen noe mere enn at det var viktig, gjør jeg ikke. Helt og holdent privat.

 

Ein viktig del av jakta er å ta vare på viltet. På meg virkar det ikkje som det har stått i høgsetet i desse to situasjonane.

 

Ville de gjort det same på elg- eller reinsjakt, karar...?

Hva gjø du med rev, kråke, måke....osv. Jeg legger det ut som åte. Selen legger jeg ut til krabbene. Samenligner ikke seljakt med storviltjakt på annet vis enn at jeg gjør alt jeg kan for at det skal fåregå sikkert, humant og smertefritt. Det holder med et par sel biffer i året for min del. Fangst raport blir lever uansett om jeg får tak i kjeven eller ikke.

Hva du gjør med selen, får bli opp til deg.

 

Men bare for å ha det klart: Jeg etterstreber alltid, så godt det lar seg gjøre, å hente/berge påskutt dyr/sel. Det ligger i jaktens natur.

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen som helst feil gjort iht. Tailgunner og Sofus. Vi er alle forskjellig og har hver sin måte å jakte på. Og å legge opp jakten slik nevnte har gjort, gjør vi selv her oppe i nord titt og ofte, da det ofte ikke lar seg gjøre å hente selen med en gang.

 

"Peis på" - ;)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Låner denne tråden til et spørsmål: Reiser på seljakt for første gang om en måned, men som typisk skogsjeger er jeg mest vant til solide og seige kuler til min 308 (Oryx). Lader ikke selv, så jeg trenger råd om god kjøpeammunisjon til seljakt! Er det noen som har forslag?

 

Muntjac

Link to comment
Share on other sites

Nå ville kanskje ikke jeg brukt Oryx på selen (les:pris!), men heller funnet en patron med ei lettekspanderende (billig) kule. Når vi tar imot seljegere fra "verden rundt", pleier vi å si, så lenge du har lov til å skyte elgen med den, så kan den brukes på sel.

 

Personlig bruker jeg 150 grains Nosler Balistic Tip i .30 cal, både i min 308 win og min 300 win mag. Denne ekspanderer voldsomt men har i tillegg en liten "plugg" som fortsetter igjennom skallen dersom nødvendig. Vår erfaring er at jo lettere og raskere kula ekspanderer, jo lettere er det å berge selen (Den flyter lengre/bedre).

Link to comment
Share on other sites

jackrussel

Slike bemerkninger fatter jeg ikke vitsen med. Dette er vel ikke godkjent ammo. Spar oss :evil:

 

Ser ut til at det er den store slakteJackrusselkampanjen for tiden her. :evil: La meg påpeke at Jackrussel ikke har nevnt med ett ord at det skal brukes ulovlig ammunisjon her. Hulspisskule er slett ikke ulovlig på seljakt så lenge kulevekta er ni gram eller mer. Dersom utsagnet om at ei kule har god drepeeffekt på selhoder blir for brutalt anbefaler jeg at dere aldri drar ut på seljakt i virkeligheten. Der er det nemlig enda verre. Da dør de til og med.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært en del diskusjon om såkalte matchkuler på jakt, og disse kommer vel i grenseland i forbindelse med oppskyting, men etter det jeg har registrert kan ingen nektes oppskyting med disse. (Tar et lite forbehold om at det kan være forskjellig praksis rundt om). På jakt er derimot kravet ekspanderende kule. En "treningshulspiss" kan utmerket godt være ekspanderende, og er dermed lovlig på seljakt så lenge den som nevnt er over ni gram. Ei kule som er beregnet på papp som du sier kan også ekspandere, og da er den fortsatt tillatt på sel.

Link to comment
Share on other sites

Min tolkning er den samme som bharsvik. En kule over 9 gram som ekspanderer er lovlig på seljakt. At den i utgangspunktet er konstruert for trening er irrelevant, det samme er det faktum at en slik kule ville være svært uegnet (i likhet med alle ekstremt hurtig ekspanderende kuler) og uforsvarlig på for eksempel elg. Det er heller ingen tvil om at en svært lovlig kule, som for eksempel Oryx, ikke er et ideelt valg på seljakt og kanskje til og med uetisk å brule. Valget mellom en lovlig, uegnet kule og en bedre egnet kule som det på papiret kanskje ikke er tillatt er skytterens og bør tas ut i fra egen samvittighet ovenfor dyret.

 

La oss alle være venner, la evt tvil kommme hverandre til gode og kose oss med at det er helg (og for min del svinejakt i sverige i morgen - med oryx forøvrig).

 

Andre tips til kjøpeammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Hei

har fløtta heim tel vesterålen treng et tips eller to om plasser hvor selen ligger og koser seg om noen skulle forbarme seg(ps har båt)

De plassene jeg jaktet på 80 tallet er tomme :shock: for sel.

Har et spørsmål tel folket skyt dokker bare hodeskudd på sel også når han ligg på land i så fall hvorfor(på land altså)?

Link to comment
Share on other sites

Forventes det at vi skal sende inn kjever selv om vi ikke får kompensasjon?

Kan ikke huske at vi gjorde det før det ble "skuddpremie".

Litt av kvotene er vel også satt ut i fra hva vi som jegere rapporterer inn som "sett sel", tror jeg.

 

Dette kan de drite tynt i, iallefall for min del. Seljakta er utrolig spennende, morsom og utfordrende, men det går noen liter bensin til ei jakthelg. Genialt av dem å ikke betale kompensasjon, sikkert kjempemange som sender inn kjevene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål tel folket skyt dokker bare hodeskudd på sel også når han ligg på land i så fall hvorfor(på land altså)?

 

det gir jo desidert den beste knall og fall efekten med hodeskudd:) det er vell litt dumt om man gir et flott lungeskudd, og selen kover seg til havs og da synker paga lufta i lungene leker ut :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg legger meg langflat når det gjelder hvilke kuler som er lovlig eller ikke..... Så lenge alle har sitt på det tørre (våte i dette tilfelle?) ;)

 

Når det gjelder hodeskudd, så ja, et og annet nakkeskudd kommer også, men primært hodeskudd. Som sagt ovenfor, det er det sikreste, både med tanke på avlivning og berging av fangsten. ;)

 

Jeg mener da Norma har NBT i sitt sortiment... er bare å sjekke på hjemmesiden deres. ;)

 

Edit: Link til Norma 308 win ammo med 150 grains NBT ---> klikk meg

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen

Her våknet vi ja. Skal ikke ta dette i langdrag, men:

IvoRei.

Jeg er ikke veldig flau. Kanskje er jeg litt dum, men da hører jeg jo til i en større gruppe.Fakta er nok sjekket, men jeg ser at ikke alle er enige om tolkningen.

 

jackrussel

Om du har brukt godkjent ammo, så har ikke jeg noen problemer med å legge meg flat og be om unnskylning. Så håper jeg at om du skulle omtale treningsammoen din senere, så kan du jo kalle den Normas billig jaktammo. Det høres unektelig bedre ut :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har et spørsmål tel folket skyt dokker bare hodeskudd på sel også når han ligg på land i så fall hvorfor(på land altså)?

 

det gir jo desidert den beste knall og fall efekten med hodeskudd:) det er vell litt dumt om man gir et flott lungeskudd, og selen kover seg til havs og da synker paga lufta i lungene leker ut :mrgreen:

 

 

Hodeskudd er det eneste som gjelder. Når en sel ligger på land, flytter innvoller på seg alt etter hvordan den ligger.

Den har ikke et fast " innventar" slik som oss. Og kulen skal også trenge igjennom flere cm med spekk før den treffer noe vitalt.

Skudd på kroppen er vel dødlig, men den kan klare å komme seg uti sjøen før den dør, og da kan den fort forsvinne for godt.

Har sett skudd i bryst og hals som resulterte i dykk og forsvinning. Anbefaler deg å sprette opp selen og se hvordan den er anatomisk innvendig.

Link to comment
Share on other sites

Forklaringen er nok litt annerledes. Selen dykker hver dag og kan holde pusten oppimot en time når den leter etter mat. Årsaken er at den lagrer alt oksygenet i blodet og muskulaturen før den dykker. Dette gjør at den ikke er like avhengig av et raskt blodomløp som de vanlige landlevende artene. Den vil med andre ord ikke miste bevisstheten etter få sekunder slik for eksempel en elg gjør. Det kan ta flere minutter før den svimer av selv etter et perfekt hjerteskudd. Da rekker den å komme langt og vil helt sikkert gå tapt. Derfor er det kun hodeskudd som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer det. 45 minutter - én time. Er kanskje litt feil å si at den "holder pusten". Når selen står i vannet, med hodet over vannflata, lagrer/fyller den blodet og muskulaturen med oksygen, og den har utrolig mye blod. Derfor kan den tilbringe så lang tid under vannflata.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Litt unøyaktig i beskrivelsen der... Lungene klapper helt sammen på bare noen få meters dyp. Den lever utelukkende på det oksygenet som allerede finnes i blodet idet den går under. Derfor puster selen ut før den dykker. Den har rett og slett ikke bruk for ekstra luft i lungene.

Link to comment
Share on other sites

Var en rask tur ute på havet sammen med Steyr Scout og en annen kompis i går. Bort sett fra at styringen på båten til Steyr Scout havarerte dagen før, og vi måtte bruke to “små båter” i stede, var det en nydelig dag. Å du søte satan så mye sel vi så på den korte tiden :shock: . Vi kan med stor sikkerhet si at vi så godt over 20 forskjellige individer i det lille skjær-været vi jaktet på. Steyr Scout hadde ved en anledning 8-9 hoder samtidig foran seg i vannet. Greide nesten ikke å bestemme seg for hvilken han skulle ta :lol: . Hadde vært moro å vite hva direktoratet baserer kvotene utdelingen på. :roll:

 

Denne gangen berget undertegnede all fangsten.

IMG_0597.jpgIMG_0609.jpg

2 små kobber

IMG_0616.jpg

Og en kjempe. Den største noen av oss hadde sett.

 

På slutten av dage ble det brått en del vind. Vi søkte ly under en gammel brygge på en av øyene. Spiste lunsj, konstaterte at det er mye ørn i området.

IMG_0619.jpgIMG_0621.jpg

Så satte vi kursen mot fastlandet. En humpete tur sådan.

 

Skulle gjerne fått strukket dagen litt lengre. Men med de små farkostene, hadde vi ikke noe valg.

Uansett. Etter en lang “land-ligge”, var det godt å i det hele tatt komme seg utpå igjen. Det skal bli flere turer.

Link to comment
Share on other sites

Dæken Sofus....den kobba var enorm!!

 

Ser ut som dere hatt flott dag på sjøen.... :D

 

Hva direktoratet baserer tellingene på er vel flytelling....så kan man diskutere om det gir et riktig bilde av bestanden....jeg tror ikke det.

 

Jeg har ikke kommet meg ut mer en engang i år pga is....men det begynner se lovende ut nå. Håper på komme seg på sjøen om ikke lenge nå.

 

Bare poste videre folkens.....er fint og se bilder fra seljakta og flott natur!

Link to comment
Share on other sites

Jeg får bare beklage at jeg ikke har fullført min artikkel om seljakt. Den var nesten ferdig i sommer men så komm dette erdignene med søknadsprosessen og så har jeg ikke fått oppdatert det. Tenkte den kunne gjøre seg på portalen men da må den være tipp topp.

 

Her er en fin beskrivelse av hvordan en skal behandle en skutt sel: http://www.carino.ca/sealershandbook.pdf

Den er beregnet på jakt på isen i nordomerådene men beskriver det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...