Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

Jeg har to stk M97 DL, og fikk se her i klubben at det er to typer tennstempler som er til disse våpen, den gamle typen har en helt rund krans omtrent tre cm opp fra enden på tennstiften. Den nye typen har en litt mindre krans på samme sted, med to spor i, hvis ikke jeg skriver feil nå.

Jeg tok en telefon til J&F forrige mandag, og demonterte sluttstykket på den ene av mine M97DL, og fikk bekreftet av børsemaker at det satt den gamle typen på min.

Så jeg fikk to nye tennstempler i postkassa på onsdag forrige uke, uten kostnad. Det synes jeg er meget bra service både fra Schultz & Larsen og Jakt & Friluft.

Problemet med den gamle typen er visst at det har forekommet en del klikk, ble jeg fortalt av børsemaker hos J&F.

 

Jeg vil også takke den som kom med denne opplysningen her på Kammeret, ellers hadde ikke jeg blitt klar over at dette kunne blitt et problem.

Link to comment
Share on other sites

Et dumt spørsmål, men håper likevel på et svar; Jeg kjøpte meg ei ny classic 97 dl i 6,5x55 her i vår, det var ferdig gjenget pipe på denne, men når jeg spørte våpenhandleren om hva slagsgjenger det var ble han svar skylding, Er det noen som vet hva schultz leverer som standard på sine piper?

Link to comment
Share on other sites

det var det jeg trodde også, men prøvde så vidt å skru på gjengebeskytteren fra en kompis som har 14x1,5 gjenger på min rifle, det så veldig likt ut, og den tok gjengene, men den skrudde seg ikke på 100%, og jeg ville jo så klart ikke bruke makt. Og ble brått litt usikker, men han har ny gjenga pipe fra børsemaker, og da er ofte gjengene "skarpere" kan være derfor den tok litt vondt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også 6,5x55 pipe med orginale gjenger fra S&L. De gjengene er også M14x1,5. Saken er at gjengene fra S&L er veldig riktige/like det som er oppgitt som standard for M14x1,5. Når det kommer til gjenger som er slått i dreibenk av en børsemaker, så kan de være langt fra standard mål. De kan godt kalles feks. "M14,25x1,5, eller M14x1,5 men at de er alt for grunne. De har gjerne en lyddemper eller noe annet som skal passe på, og da slår de gjenger til det de skal "montere" passer tight på, og ferdig arbeid. Sluttresultatet kan være langt fra standard gjenger.

Men er du i tvil, kan du kjøpe deg et gjengelær på Biltema og kontrolere stigningen.

Link to comment
Share on other sites

Etter og ha lest mye diverse her på forumet så må jeg og melde meg inn her i klubben.

har akkurat kjøpt meg en ny classic DL Links 6,5x55, (var ikke hans feil at jeg var vannskapt sa børssemakeren til meg og ga meg venstre børse) noe jeg er litt enig i..

er strålende fornøyd med min første børse, har bare prøvd den 4 skudd på bane sålangt, hadde serdeles lite tid før banen stengte.

men det skal bli fort endret på.

 

 

men jeg har to spørsmål jeg lurer litt på:

 

1. er det normalt at sikkringen er ektremt hard og ta tilbake i sikker stillig når riflen er spent/ladd?

jeg må nesten vær gang vri ladearmen opp og så putter jeg sikkringen i midtre stilling, vri ned med ladearm og skyve sikkringen tilbake i låst og sikker possisjon

 

2. tenkte jeg trengte en dansk demper som gikk bra med min nye danske rifle så jeg kjøpte meg en tmd 55 S&L demper og tanken var at jeg kunne da spare hørselen min bedre enn om jeg hadde

kjøpt en tmd 45 demper, men fant ut etter litt tørr trening at den kanskje er litt i drygeste laget og drasse rundt i skogen. eller er det hipp som happ 45 og 55 mtp. vekt og ytelse eventuelt

overkill til det kalibertet jeg har? (demperen er fortsatt ubrukt og kan byttes)

 

takker for svar til de som tar seg tiden :)

Link to comment
Share on other sites

Det fins ein skrue på sida av avtrekkermekanismen som du kan stramme/løsne sikringen. sikringen har eit hull for kvar stilling, og ei fjærbelasta metallkule som spretter inn i hullet når du skyver på sikringen, litt vanskeleg å forklare, men hvis du skrur av stokken og ser på sikringen, skjønar du kva eg meinar, prøv å løsne litt på skruen for sikringsfløyen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var inne på tanken på diverse store og små modeller, bl.a Maxim.. men endte opp på S&L demperen.

Siden jeg ikke ønsker å drasse på for tung demper, valgte jeg den minste modellen.

 

Det viktigste for meg er ikke at den er helt lydløs, men at den demper lyden "nok", minsker rekyl og munningsflamme..

 

Så langt er jeg strålende fornøyd!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... -B/2002161" target="_blank

 

denne momentnøkkelen passer til classic dl, har den selv 8)

 

Er det noen som har tips mot treffpunkt forandring?

har en schultz larsen classik dl, a tec maxim lyddemper. har brukt np trainer, virker som at våpenet skifter treffpunkt når pipa blir varm. og når jeg tar av demperen og deretter setter den på igjen er ikke treffpunktet det samme, pipa er frittliggende og jeg har vasket festet til pipa med rødsprit så det skal være fritt for olje... momentet er 7 på løps skruene og 6 på skjeftet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Er det flere enn meg som opplever kryp i avtrekket på schultz larsen rifla si ??

Uansett hvordan jeg stiller skruene i avtrekket vil ikke krypet gå bort, kan eventuelt en børsemaker fikse sånt noe når det ikke går ann å stilles bort?

 

S&L er vel kjent for godt avtrekk og presisjon. Jeg syns det er et utmerket avtrekk på min S&L, så jeg tror jeg ville ha tatt den med til børrsemaker i første omgang. Enten kan det fikses, ellers så er det vel bare å få et nytt. Går utfra at slik er reklamasjon. send pm til igorant. Han har no god peiling på S&L.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har brukt opp noen magasin på mine 10år med s&l. fjæra blir slapp, å de gammle 5skudd magasinene delte seg som gammel kjeks,, rifla hadde blitt den ultimate i mine øyner, om de hadde gjort magasinjobben skikkelig,, men det er fremdelse flaut når et slikt dyrt våpen skrangle mere en nabomannens billigrifle til 5000kr!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

5-skuddsmagasinet skrangler lovlig mye ja. Jeg løste det ved å dra en bit elektrikertape stramt over de påsveisa "stoppeklossene" på utsida av magasinet. Hos meg var det endel klaring imellom disse klossene og selve flaten på underbeslaget når magasinet var i lås. Det er her skranglinga oppstår. Har type lang og kort 5-skuddsmag til børsa mi (2 stk) og kvaliteten på disse varierer stort. Et mysterium at S&L ikke klarer å holde standarden på disse. Mine 5 skudds-magasiner ser ut som de er laget på forskjellige fabrikker...3-skuddsmagasinene mine er av en helt annen kvalitet.Null skrangling og tight og fin tilpasning. Fjærene i både 3 og 5 er forøvrig stramme og fine hos meg.

Link to comment
Share on other sites

Da var årets jakt berget, fikk kjøpe rifla til en venn av meg, han kjøpte samme rifle som meg i 2004, en shultz&larsen DL97 Links i 30-06, denne skjønnheten har bare 270skudd gjennom pipa :) i morgen er det fikset oppskyting til ære for den nye :D

om noen har ei bra pipe i 6,5x55, 6,5-284 eller 300winmag som skal selges, så ta kontakt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får melde meg inn her jeg også da.

shultz&larsen clasic 6.5x55 med Shultz & Larsen Hardcore TMD modell 45 toppet med Meopta meostar r1r 3-12x56 med lys.

Var og skjøt den inn på skytebana i dag og er strålende fornøyd :-)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til å skyte in min nye victory,6,5 x55 , spent på samlingenne med Hornady Amax 100grain

 

Og hvis samlingerne ikke er bra nok for deg, så kan det være fordi std pibernes stigning fra S&L er optimeret for 140-160grs projektiler.

 

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk2

Link to comment
Share on other sites

Melder meg på her.

Fikk sansen for S&L for etpar år siden. Det har blitt to Classic DL kasser, og fire løp.

Genialt system, spesielt lett sluttstykkegang og godt avtrekk.

Magasinene er vel det som ikke er helt topp.

Lyddemperene er S&L de også.

Bruker i dag QR montasje, men vurderer å gå over til originalen, er det noen meninger om hva som er best?

Har et løp i .308w, som jeg egentlig ikke trenger. Noen som vil bytte i noe i 7mm? Eller andre forslag?

Har også et kort 3 skudds magasin.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Må vel melde meg inn her da. :P

S & L classic dl .308w, Leupold vx-r 3-9x50 bestillt i dag. J&F på Gjøvik hadde et tilbud som var for bra og si nei takk til(fikk vist eneste i 308 men de har andre cal. FINN kode 38619871). Så da venter jeg spent på og få rifla i løpet av uken.

 

Noe annet jeg trenger til den - ?

Ser J&F har TMD 45 demper til 999.- virker som en veldig grei pris, er demperen bra? Ref Dansk demper??? tråden så antar jeg gjengene er bedre nå enn i 2007, men holder den lenge og sånt?

Reim må man vel ha - men de kommer jo i plast,tøy,lær og hvem vet hva fra 40 - 999.- Noen som har et forslag til hva som er viktig for å gå langt med rifla?

Koffert - skal på fly titt og ofte(og ha med ei hagle og) - er det noen som har et forslag til noe passende som kan ta både rifla og standard O/U hagle i samme koffert - eller er ikke det noen god ide?

Link to comment
Share on other sites

danskeene kan virkelig lage rifler, men en ting er jeg ikke fornøyd med når det gjelder schultz larsen.

 

etter å ha prøvd en sauer 202 highland la jeg merke til hvor firkantet fremskjeftet til schultz larsen er. Dette er jo selvsagt bare et luxus problem, men er det noen som vet om det går ann å få tak i andre skjefter til schultz larsen BORTSETT fra kkc og den andre typen taktisk stokk (husker ikke navnet). er da ute etter en vanlig jaktstokk.

Link to comment
Share on other sites

danskeene kan virkelig lage rifler, men en ting er jeg ikke fornøyd med når det gjelder schultz larsen.

 

etter å ha prøvd en sauer 202 highland la jeg merke til hvor firkantet fremskjeftet til schultz larsen er. Dette er jo selvsagt bare et luxus problem, men er det noen som vet om det går ann å få tak i andre skjefter til schultz larsen BORTSETT fra kkc og den andre typen taktisk stokk (husker ikke navnet). er da ute etter en vanlig jaktstokk.

Det tror eg så sei er umuligt....ihvertfall har eg aldri funnet det noen plass.Men du kan få en børsemaker til å lage en stokk feks. MC millan men dette koster en del god penger.

Eg var på leit etter en lett stokk til min S&L DL men det fantes ikkje noe annet enn KKC,GRS og orginal stokk.Så da laget eg en stokk selv(den er avbildet litt lengre opp på denne siden her) det kreves litt jobb men om ein ikkje har det travelt så går alt ann :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...