Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

Da er nyebørsa i hus. Levert før avtalt tid av Jakt og Friluft :P Hadde slått meg til ro med og akseptert en sort KKC-stokk men når pakken åpnes så har de jaggu funnet en brun som jeg ba om på lageret! Fantastisk service og oppfølging hele veien! Kan legge til at 5-skuddsmagasinet IKKE skrangler lenger, selv ikke når jeg prøver å fremprovosere det:-) Kjempefornøyd så langt.. mangler bare testskyting..

Link to comment
Share on other sites

Da melder jeg meg inn i denne klubben jeg også. Fikk et tilbud av Jakt & Friluft Hvalstad jeg ikke kunne si nei til.

Det ble en S&L Victory Grade 4 i 6,5x55 toppet med Zeiss Victory HT 3-12x56 T M ret 60. Bestilte med 52cm løp og gjenget for A-tec Maxim Titan demper. Nå ble det lenge til hjortejakta gitt. :|:mrgreen: Kan hente den til neste uke da jeg fikk velge stokk etter bilder av hva de hadde i de forskjellige butikkene sine, og den fineste befant seg på sørlandet :D

Link to comment
Share on other sites

Nå får jeg ikke rifla mi før over helga men jeg ble forklart fremgangsmåten. Når du har satt pipa på plass, skru skruene lett inntill. Sett i sluttstykket og ta en 5-6 ladegrep. Med sluttstykket i inngrep skru til skruene som strammer løpet på plass. Når disse er tilskrudd, ta noen ladegrep for å sjekke at det går glatt og fint. Ta ut sluttstykket og monter stokken. Ferdig :winke1:

Med forbehold om at jeg ennå ikke har testet fremgangsmåten selv. Gleder meg til jeg får hentet rifla mi.

Link to comment
Share on other sites

har to piper, synes egentlig at begge er like i forhold til skifte dvs, setter inn pipa tar ladegrep noen ganger, og prøver å hjelpe til å tilpasse litt hvor pipa skal sitte for å få glatte ladegrep, dvs at jeg får spent sluttstykket uten for mye lugging. Hadde vært fint om det bare var å sette inn pipa så langt inn jeg fikk den og vips satt den perfekt. Men da forstår jeg at dere andre også har det slik som jeg har det :) takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

styre pinne i mine også, det er ikke det jeg tenker på. Det er når jeg setter inn pipa, så setter jeg så langt inn i låskassa som jeg kan. tar noen ladegrep, men selv om jeg gjør dette er sluttstykket tungt å spenne. slik at jeg ender ofte med å dra pipa en mm. ut, så prøve noen nye ladegrep, men fremdeles er sluttstykket tungt å spenne opp.. så dytter jeg pipa en halv mm lenger inn igjen fremdeles tungt å spenne opp sluttstykket og slik fortsetter jeg til at der mjukt og fint å spenne sluttstykket uten at jeg føler at det "gnager" i pipa..

Link to comment
Share on other sites

Da ringte det en hyggelig kar fra J&F i Asker og sa at rifla mi var klar. To dagers leveringstid kaller jeg god service med tanke på at jeg fikk velge stokk selv og at denne lå i Arendal. Papirene fra Politiet kom i posten idag også. Da er det bare å hoppe inn i Volvo'n for å ta en rask tur - retur Asker imorgen. :D

Link to comment
Share on other sites

styre pinne i mine også, det er ikke det jeg tenker på. Det er når jeg setter inn pipa, så setter jeg så langt inn i låskassa som jeg kan. tar noen ladegrep, men selv om jeg gjør dette er sluttstykket tungt å spenne. slik at jeg ender ofte med å dra pipa en mm. ut, så prøve noen nye ladegrep, men fremdeles er sluttstykket tungt å spenne opp.. så dytter jeg pipa en halv mm lenger inn igjen fremdeles tungt å spenne opp sluttstykket og slik fortsetter jeg til at der mjukt og fint å spenne sluttstykket uten at jeg føler at det "gnager" i pipa..

 

 

dette har jeg aldrig opplevd som et problem i mine, kansje jeg er utrolig heldig med mine da :D

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg hentet nyrifla hos J&F Asker igår. Nydelig treverk :D Gjengejobben var godt å pent utført. Oppdaget på lørdagskvelden at sluttstykket var for magnum. Sendte en sms til selger om dette. Han ringte meg tilbake etter 2 min :shock: Han beklaget så mye at dette ikke var oppdaget før jeg fikk rifla i henda, men hvis jeg stakk innom på mandag fikk jeg byttet da han hadde dette på lager.

Zeiss Victory HT 3-12x56 T M ret 60 montert i Leupold QR montasjer virker som en solid løsning. Optisk er nok dette den råeste kikkerten jeg har hatt. Min gamle S&B 3-12x42 har gjort jobben i ca 10 år men den nye Zeiss'n er nok veldig mye bedre for skumring og måneskinnsjakta.

Da er det bare å finne ut hvilke andre løp/kaliber jeg "bare må ha" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tja siden du allerede har magnum sluttstykke så kan du jo hente deg ei 7mm rm til den. Om du kun vill ha det "lille" sluttstykket så er det jo en drøss og velge mellom. Selv så har havesyken tatt meg på en 7mm. Men om

Det blir en 7mm rm eller en 7x64 7-08 som bruker det normale sluttstykket. 243 er også oppe til vurdering.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
styre pinne i mine også, det er ikke det jeg tenker på. Det er når jeg setter inn pipa, så setter jeg så langt inn i låskassa som jeg kan. tar noen ladegrep, men selv om jeg gjør dette er sluttstykket tungt å spenne. slik at jeg ender ofte med å dra pipa en mm. ut, så prøve noen nye ladegrep, men fremdeles er sluttstykket tungt å spenne opp.. så dytter jeg pipa en halv mm lenger inn igjen fremdeles tungt å spenne opp sluttstykket og slik fortsetter jeg til at der mjukt og fint å spenne sluttstykket uten at jeg føler at det "gnager" i pipa..

Sjekk den lille settskruen som er under der låsemekanismen (der hvor klemskruene til pipa er).Jeg hadde litt problemer når eg skiftet fra 6,5x55 til 7Rm pipe.Den lille skruen må ikke komme i kontakt med sluttstykket.Skrudde den ut en omdreining og da gikk sluttstykket som en lek :)

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg ikke helt igjen med at det skal være noe styr med å bytte piper på S&L riflene.

Har en Victory med 3 løp, og med alle gjør jeg det på samme måten.

1: Setter i løpet (helt inn).

2: Lukker sluttstykket.

3: Vrir løpet til det stopper, vrir så motsatt vei til det stopper, vrir så tilbake til løpet står omtrent midt mellom maksutslagene. Strammer skruene.

4: Åpner og lukker sluttsykket (Sjekker at alt går så glatt som det skal).

 

Dette tar ikke mange sekundene, og gjøres stort sett uten å se på løpet (ligger i fingrene). Og alltid med pipa så langt inn som den går. OBS! Pass på at en ikke flytter pipen mens man strammer skruene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Jeg har en gammel S&L som jeg har arvet av min farfar. Lurer på om noen her kan fortelle meg noe om den.

Jeg tror det er en 22 cal for baneskyting. Det står 56C eller 560 på den. Jeg vet ikke hvor gammel den er, men antar at den er fra 1950-1970.

Den ligner litt på den som finnes på siden under, nr 2 på siden - Mod 48 - http://www.schultz-larsenrifleclub.dk/banevaaben.htm" target="_blank

 

Håper noen kan hjelpe meg med litt info, og om det er noe som fortsatt kan brukes.

 

Mvh

Morten

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en SCHULTZ & LARSEN CLASSIC DL med Leupold VX-R 3-9X50 og Exxo TMD lyddemper :)

 

Bestilte meg en Stoney Points tofot, men når jeg skal montere denne får jeg ikke av selve reimfestet.

Altså jeg får skrudd ut skruen men "basen" på denne skal skilles fra svivelen.

Den sitter dønn fast.

 

Noen andre som har gjort dette på sin? Eller har andre løsninger for dette.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Bestilte meg en Stoney Points tofot, men når jeg skal montere denne får jeg ikke av selve reimfestet.

Altså jeg får skrudd ut skruen men "basen" på denne skal skilles fra svivelen.

Den sitter dønn fast.

 

Noen andre som har gjort dette på sin? Eller har andre løsninger for dette.

 

Kjøp deg Uncel Mike skruer til stokken og hurtigbøyler til reim, og bytt ut de originale reimfestene.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tror jeg har havnet i Schultz & Larsen sin felle.

 

Har en yndig dansk pige på hjemmebesøg..

Åttekantet løp, oppgradert treverk.. smørglatt sluttstykkegang.

 

1536621-10-1364242117006.jpg

 

Testskyting med rødpunktsikte og elendig underlag, 20 skudd gav 14 hull, noen av hullene var antydning til litt utvidet :)

 

Spørs om det blir en dansk pige som kommer i hus...

 

 

Havesyke +

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

Ber herved pent om medlemskap, det må muligens innvilges under tvil da min er bestilt med PLAST stokk fra S&L, jepp det kommer.

Problemet mitt er at det først er levering over sommeren og jeg reiser til Canada i juni.

 

Er det noen som har en original S&L classic DL trestokk liggende som de kan avhende billig ?? Synes det blir litt storflott å bestille med trestokk nå for å bytte to måneder etter - pris differansen er ca 5000.- det er en ekstra bjørnelisens det.. :shock:

 

All hjelp mottas med takk..

 

Roger

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer dette, om ikke sitter jeg om noen uker med en haug med jern å ingenting å putte det i :wink: Om jeg husker korrekt er det Rafdal sitt design på stokkene men de skal produseres i US og får en utsalgspris på 3600, om kvaliteten blir det samme vil tiden vise, men helt på høyde med Rafdal sin kvalitet er det nok rimelig å anta at det ikke blir..

 

men du, kjøp den stokken fra Rafdal du så kan jeg kjøpe den originale stokken fra deg billig :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vurderer å bli medlem i klubben, men vet ikke helt om jeg liker den blanke finishen som er på S&L.

Er det å "banne i kirka" å få den glassblåst og Gun Kotet i matt-sort?

 

Ellers er oppsettet tenkt slik:

- S&L Victory, Links

- GRS Stokk, Brun

- Flutet løp i 50cm gjenget for demper i kaliber 6.5x55 og 9.3x62

- Toppet med en S&B 2.5-10 x 56 med lys.

 

Noen som også kan si hva de tror vekten på en slik rigg blir?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du mener den "blanke" blåneringa, så er det vel ikke å banne i kirka å gjøre den matt og mere motstandsdyktig mot fukt/dritt. Det er jo et bruksvåpen.Skal gjøre det selv før høsten. Jeg synes det er finere med matt finish også. Det er heller ikke noe minus at en slipper å være så nøye med å olje inn stålet før jakt i grisevær. Finishen til S&L tåler ikke all verden av fukt før det gror rust, med mindre en passer på som en smed og er ivrig med oljeflaska.. Kjedelig i lengden... Kjør på med guncote!

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har Leup. 2-7x33 og Bushnell 4.5-30x50 i QRW, som passer på Vic. Kan sjekke QRW højde når jeg er tilbake i dk i helgen...

 

EDIT: Højde fra "bund af ring" til "bund mod rail" ca 6.2mm og jeg er ret sikker på, at det er low QRW-ringene.

 

Med Leup VXR:

VXR%202_7x33.jpg

 

Med Bushnell 4.5-30x50

Bushnell%204_5_30x50.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...