Jump to content

Schultz & Larsen-Klubben


Drilling

Recommended Posts

Classic dl og Victory deler løb og mag men ikke bundstykke (hvis jeg husker ret). 5 stk mag no problem, udover at det kan rasle lidt. Tjek om det er for mye rasleri ved kjøp.

 

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg havde tidligere en Classic ( uden mulighed for pibeskift. ). Da jeg skulle købe ny, valgte jeg Victory'en. Bedre skæfte, bedre låse gang - sagde manden i butikken.Jeg kunne ikke mærke forskel !! Men valgte alligevel den dyrere vic. Desværre viste det sig at Vic har to/tre punkts aftræk og ikke - som classic - direkte aftræk.

Det er jeg nu nød til at få lavet om. Det kan jeg simpelthen ikke skyde med. SLET IKKE på elg-banen !! Jeg skyder mere præcist med min Tikka T3 på elgbanen !!

 

Bedding, piber og andet er det samme

Skulle jeg selv vælge om, valgte jeg classic DL med pibeskift. (6,5 og 3006 - men det er jo en smagssag ;o) )

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den tidligere primus motor i S&L ("ignorant" her på forum) har vel skrevet noe slikt. Han mente vel ikke heller at det var så sabla viktig å puss hele tiden. Mulig du kan finne en tråd der han diskuterer dette her på Kammeret.

 

Alle S&L-piper jeg har vært borte i har skutt knallbra, også de jeg vet ikke har vært gjennom "innbrekking". Og alle har vært veldig enkle å pusse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg har et spørsmål til dere erfarne Schultz & Larsen eiere, på min nyervervede classic dl så er det faste reimfester, Går det ann å fjerne disse og bruke løse reimfester? dvs er det mulig å bryte ut den bøyla som sitter der, og passer da vanlig løse reimfester? eller bør jeg skru ut de som sitter der og skru inn helt nye fester i stokken?

Link to comment
Share on other sites

Du trenger ikke å borre nye hull...Jeg bytta de faste bøylene med unclemike skruer. Skrudde de rett inn i de hulla som var der. SCHMAKK! på med tofot. Hurtigfester på reima så det går fort å ta av og på. Null problem.. Eneste ankepunkt er at disse hurtigfestene "bråker" mere enn de originale bøylene. Ha på olje så går det også bra.. :D

Link to comment
Share on other sites

jeg har et spørsmål til dere erfarne Schultz & Larsen eiere, på min nyervervede classic dl så er det faste reimfester, Går det ann å fjerne disse og bruke løse reimfester? dvs er det mulig å bryte ut den bøyla som sitter der, og passer da vanlig løse reimfester? eller bør jeg skru ut de som sitter der og skru inn helt nye fester i stokken?

 

 

Eg bruker uncle mikes feste på min framme. ..funker fint. når eg ikkje bruker to fot....setter eg på originale...

Link to comment
Share on other sites

Må vel melde seg inn her med S&L 97DL Cl. 308w / 6,5x55 / 6,5-284 Norma

 

Ser at det er mange her som er veldig fornøyd med presisjonen på S&L pipene. Hva er det dere gjør? Ingen av mine løp går særlig godt. Kjøpte den i 308w og slet nesten hodet av meg... Den samlet ingenting bedre en 10 cm på det beste. Begynte å undersøke litt, og fant ut at løpet lå i press i stokken. Filte ut treverk til løpet lå fritt, og prøvde igjen. Da hadde treffpunktet flyttet seg ca 70 cm ned til høyre, men spredde fortsatt 10 - 15 cm. Sendte inn rifla til forhandler og de fikk den heller ikke til å gå. Fikk ny pipe, men den går heller aldri bedre enn 30 mm.

Kjøpte så ei 6,5x55 pipe. Testet med Norma Rekrutt, og ting så bra ut. 3 -5 skudd innenfor 25 mm. Begynte å lade litt kraftigere amunisjon, men ingenting går bedre enn ca 40 mm. Alle gode ting er tre tenkte jeg, og bestilte like godt et løp i 6,5-284 norma. Samme leksa...ingenting bedre enn ca 40 mm. Av og til samler den bedre, men snittet ligger på ca 40mm.

 

Når jeg holder på med denne ford....te dansken begyner jeg ofte å tvile på meg selv, og henter andre rifler for å teste meg selv. Kanskje det er meg det er noe feil med. Her gang er svaret det samme: Tikka T3 i 6,5x55 trekløver på 12-15 mm, Weatherby Mark V i 340 wby mag ca 20 mm, Remington 700 i 6XC tre skudd i et ovalt hull.

 

Et annet problem med S&L er mating av 308 patoner. Som regel kiler patronene like før går helt inn i kammeret. Må slippe presset på bolten og trekke den litt tilbake før jeg kan lukke bolten. Samme problemet er også litt tilstede på 6,5-284. Kun 6,5x55 som kamrer problemfritt.

 

Er det noen som har oppskrift på tiltrekking av løpfesteskruer/skjefteskruer...moment? Jeg har prøvd alle varianter mellom 4-6 Nm. På Sauer STR vet jeg at de trekker til skruene som holder løpet opp til ca 8 Nm. Tåler S&L det? Håper noen kan komme med tips, for jeg liker egentlig rifla, men med dårlig presisjon så har den ingen plass i mitt skap.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har tenkt på det. Jeg vet ikke hvordan de bedder riflene på fabrikken. Er det den aktuelle låskassen med eller uten løp, eller er det et duplikat av en låskasse. Hvis den er beddet med det 308 løpet den ble levert med, så kan det være problemet i og med at dette løpet presset hardt mot trevirket. Har vurdert å få montert en KKC stokk. Kanskje hadde alt blitt mye bedre med ny bedding...

 

Uansett så hadde det vært kjekt å vite hvor mye Nm man kan trekke til skruene i låskassen/løp.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder bedding så er ikke pipene i kontakt med trevirke.Du skal kunne føre et papir langs pipa helt ned til gjengepartiet.Er ikke kassen beddet kan det være en ide.Jeg har en Viktory og den er beddet fra fabrikken,men bare kassen.Sauer 200 er nøye på tiltrekkingsmomenter på de to skruene som holder kassen til stokken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så har jeg testet lidt med samlingsprocedure/momentnøglen efter at have set på de forskellige inputs.

 

Her er en kronologisk række af punkter i forbindelse med samling:

 

1. Rengjort "pibe"bolte og deres modstående skuldre+gevind til isætning af pibe med sprittede vatpinde

2. Aftørret løbets cylinderstykke og modpart med tør klud

3. Indsat løb + 10 ladegreb

4. Bagerste pibeklemmebolt og derefter forreste pibeklemmebolt 4Nm

5. Bagerste pibeklemmebolt og derefter forreste pibeklemmebolt 6Nm (efterspænding til endeligt ønskede moment)

6. Bagerste og derefter forreste skæfteskrue 3Nm

7. Bagerste og derefter forreste skæfteskrue hhv 4Nm og 6Nm (efterspænding til endeligt ønskede moment)

8. Efter 5-10 skud og den samler grupperne pænt efterspændes skæfteskruerne med hhv 4Nm (bagerst) og 6Nm (forrest)

 

Så ser det sådan ud med Victory'ens 6.5x55 jagtmatch pibe og hjemmerullet 129grs Hornady SST foran 48grs RP22 (MRP ækv.) som QL anslår til ca 860 m/s. Skudt indendørs fra bænk 100m.

 

Har nørdet lidt rundt med OnTarget Precision Calculator. Samlet gns for de 7 grupper er ca 0.6moa/17mm.

 

TgtGfx_2.jpg

:winke1:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bra Pemo.

 

Forstår jeg deg riktig at med 3Nm fikk du den beste samlingen (gruppr 3).?

 

Vil moment på de to skruer som klemmer løpet i kassen ha noe å si?

 

KnutH:

 

Alle grupper er opnået efter at have samlet riflen i den kronologiske rækkefølge fra punkt 1 til punkt 8. Der er blot en varians i gruppestørrelse, der afspejler alle de variable der er i spil.

 

På pibeklemmeskruerne bruger jeg først 4Nm på hver (pkt 4) og derefter spændes de samme skruer op til 6Nm (pkt 5) osv osv.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg ønsker blot at at få det ALLERbedste ud af min S&L. De burde jo være noget af det bedste. OG desuden vil jeg gerne minimere træfpunktsændring ved adskillelse & samling.

 

Ved test af hjemmeladet ammo må man også være relativt sikker på at alt andet er som vanlig.

 

Dagens træning var næsten endnu bedre ;o)

20120321_143738-1-1.jpg

 

 

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har en S&L 97DL med gr. 2 stokk. Søylebeddet(?) fra fabrikk. Løpet ligger fritt. Alt levert slik fra butikk, bortsett fra det "farlige" tennstempelet som ble byttet ut.

 

Den bakerste løpsfesteskruen strammes til 6 Nm, den fremste til 7Nm. Skjefteskruene strammes til 8 Nm.

 

Har testet våpenet i benk med Norma Oryx 3 skudd serie SS (14mm) og Lapua mega (under 12mm). Godt nok for meg.

 

Høres ut som om du har fått et mandagseksemplar spør du meg.

 

Hvis du søker opp alle trådene på kammeret om S&L får du også opp en tråd som omhandler moment på skruene, hvor b.l.a. Ignorant har kommentert.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

S&L har fantastisk fine børser, og en slik har vært på ønskelista lenge.

Nå ligger det en til salgs på Finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=33658718

 

Hva tror kammerfolket om den??

Virker prisen grei syns dere??

 

Må si jeg er fristet, selv om jeg helst ville hatt et annet kaliber... Blir nok med tidenet løp eller to til ja dersom jeg går for den.

Link to comment
Share on other sites

S&L har fantastisk fine børser, og en slik har vært på ønskelista lenge.

Nå ligger det en til salgs på Finn: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=33658718" target="_blank

 

Hva tror kammerfolket om den??

Virker prisen grei syns dere??

 

Må si jeg er fristet, selv om jeg helst ville hatt et annet kaliber... Blir nok med tidenet løp eller to til ja dersom jeg går for den.

 

Løp og kjøp :D Div andre kaliber kan du skaffe deg senere.

Link to comment
Share on other sites

Min DL M97 har alltid godt bra uansett hva jeg har foret den med av fabrikk og hjemmeladet match ammo. (6.5x55) Leverer alltid samlinger <20mm 5 sk på 100m, etter litt testing selvsagt. Har aldri klart å få til samlinger over 35 mm!! Jeg har aldri brukt moment hverken på pipeinnfestinga eller stokken.

Link to comment
Share on other sites

Takker :)

 

Har sett det der.. (her inne)

 

Har så og si ikke brukt rifla siden den ble kjøpt inn.. Jakt var "plutselig" ikke 1. pri..

Kjøpte den av J&F for endel år siden og siden de nå har ny butikk i Asker, fikser vel de det hele tenker jeg.. :)

Arendal er liksom ikke rett borti gata for meg.. Asker derimot.. :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...