Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har ventet i over en måned nå, men fikk en mail med at noe må være galt og at de sender ny sending med sporing i dag... :?

Har egentlig et godt inntrykk av dem. De bla har refundert penger pga billigere frakt og kommer raskt med svar. Så jeg velger å være positiv så langt. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ventet i over en måned nå, men fikk en mail med at noe må være galt og at de sender ny sending med sporing i dag... :?

Har egentlig et godt inntrykk av dem. De bla har refundert penger pga billigere frakt og kommer raskt med svar. Så jeg velger å være positiv så langt. :)

 

Fått varene nå! :-)

 

Men er ikke fornøyd med rekkevidden...

Link to comment
Share on other sites

hvor mange km unna mista du kontakten?

Tja, knapt 1... :roll: Da har jeg brukt orginal antenne på på mottager og hadde nøyaktig samme sted med orginal antenne (på sender) ca 2 - 2,5 km, litt avhengig av terreng. Har da prøvd med litt småkuppert skogs terreng i Østfold. Så med andre ord, dårligere enn orginalt.

Så litt gode nyheter!! :lol: Dro i dag til Permo og kjøpte noen antenner. Bla stor og litt mindre til sender pluss stor til mottager. Testet i dag den store på sender og mottager. På 3,5 km var det enda gode signaler 8) , og det på et meget vanskelig sted nede i et "dalsøkke" (Hvis vi kan si det i Østfold! :lol: ) Jeg vet at dette er et vanskelig sted fra div andre forsøk. Så denne kombinasjon vil nok rekke mange km under gunstige forhold, selv i skogs terreng. Vil fortsette og teste litt med forskjellige løsninger og legge ut mer info etterhvert.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har i dag prøvd den "lille" Permo antennen på sender og den lange på mottager. I samme terreng som før. Ingen problem under 2 km. Begynte å bli ustabil etter 2,25 km, men det var andre steder ingen problem på 2,75 km. Prøvde også på et høyt punkt ca 3 km unna og fikk da kjempe signal. Så jeg synes denne antennen fungerte meget bra også, og denne er mer hendig til dachsene. Neste helg skal jeg prøve tilsvarende med orginal antenne på mottager.

Men bare et tips til de som vurderer pakken fra Pet store, den antennen fungerer som sagt dårligere enn orginalt og halsbåndet er svært lite. Alt for lite til en Jamthund. Så der hvar det bortkastet mye pæng... :-( Men, den brakketen de har tror jeg er meget bra. Jeg vet ikke dette, men vil tro at når du vinkler GPS enhet opp 90 grader kontra rett ned på små hunder så er dette positivt.

Link to comment
Share on other sites

Har i dag prøvd den "lille" Permo antennen på sender og den lange på mottager. I samme terreng som før. Ingen problem under 2 km. Begynte å bli ustabil etter 2,25 km, men det var andre steder ingen problem på 2,75 km. Prøvde også på et høyt punkt ca 3 km unna og fikk da kjempe signal. Så jeg synes denne antennen fungerte meget bra også, og denne er mer hendig til dachsene. Neste helg skal jeg prøve tilsvarende med orginal antenne på mottager.

Men bare et tips til de som vurderer pakken fra Pet store, den antennen fungerer som sagt dårligere enn orginalt og halsbåndet er svært lite. Alt for lite til en Jamthund. Så der hvar det bortkastet mye pæng... :-( Men, den brakketen de har tror jeg er meget bra. Jeg vet ikke dette, men vil tro at når du vinkler GPS enhet opp 90 grader kontra rett ned på små hunder så er dette positivt.

 

Du har ikke artikkel nummer på antennene fra Permo? Jeg har også bestilt samme antenne fra Pet store skal bruke Astroen på jemt også så da blir halsbåndet sikkert for lite :cry:

Link to comment
Share on other sites

Jepp! :-)

Den store som du bør ha til Jamten: SRH 536. Men husk å be om overgang kabel med vinkel. De vet hva du mener, og den er litt dyr. Men du må ha den. Til mottager så heter den SRH 771. Du vet jo sikkert dette selv, men hvis du ikke har det så bør du be om vulke tape også! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jepp! :-)

Den store som du bør ha til Jamten: SRH 536. Men husk å be om overgang kabel med vinkel. De vet hva du mener, og den er litt dyr. Men du må ha den. Til mottager så heter den SRH 771. Du vet jo sikkert dette selv, men hvis du ikke har det så bør du be om vulke tape også! ;-)

 

Takk for opplysningene :D:D

Link to comment
Share on other sites

Har fulgt med på denne tråden for å få tips og råd om astroen. Min løsning blei slik. antenne og vinkel fra Permo.

img0912yx2.jpg

 

Krympestrømpe rundt peilen for å feste den i bandet, krymp rundt antenne/ kabel og for å feste antenne til båndet, og vulkaniseringstape rundt vinkelen på ledningen ut fra peiledel. Virker stabil og fin så langt. Har ikkje prøvd den mye enda, båndtvangen stopper det, men har hengt den på når (u)dyret går tur i band. 2,5 km i ulendt terreng går fint, fullt utslag på comm meteret.

 

img0921ro3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser det var noe som skrev litt om dette med jordplanet på disse mottakerne, er det noen her som kan forklare dette grundig? Skal mottageren (hundedelen) stå i en "retning" når den er rundt halsen? og en annen når den på ryggen?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg merker stor forskjell på gps-signalet når jeg har den på ryggen kontra feks halsen på hunden. (nå er jeg mektig lei av å kjøpe antenner til bikkja....derfor montert på hals) Har dette noe med jordplanet å gjøre?

Link to comment
Share on other sites

Får en svensk titta ut ur skogsbrynet och ställa en fråga? Någon hade teleskopantenner till salu på det gamla "sluttstykket". Jag var i kontakt med han men olyckligtvis så var det samtidigt som det forumet släcktes ned så nu står jag här och vet inget. Någon här som vet?

Link to comment
Share on other sites

Har telefonnummeret og navnet hjemme til denne karen, men fint om han hadde satt sine spor her,-) trenger flere antenner selv!

 

Og jeg har forresten ikke fått mine 3 stk fra Neanderthaleren!!! Tyven tyven skal du hete, han har pengene mine men jeg mangler varene...... snakk om frekking!! Uansett, styr unna denne fyren ref andre tråd som omhandler denne idioten.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar.

Jeg kjenner en antenneguru, han lurte fordi det var så mange forskjellige og ulike lengder på antennene.

Han gjettet forsåvidt ometrent riktig frekvens.

Jeg venter nemmelig på en liten pakke fra amerika.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ser at det er mulighet for minnekort på denne (SD) Hvordan setter man inn kart over et angitt omerådet i denne? Jeg er helt blank på dette.....

 

Handler litt på ebay er, det noen jeg bør ligge unna hørte det ble snakket om "tyven tyven"osv.

 

Noen å anbefale på ebay?

 

 

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

http://www.elhalsband.com

 

http://www.hds-hunting.com/?view=produc ... category=3

 

fikk min pakke i dag med alle typer antenner untatt teleskop antenna som jeg oxo skal bestille.

 

Fikk antennene og halsbåndene fra elhalsband.com, ble imponert over hvor solide disse halsbåndene er! Når jeg fikk snudd peileren slik at jordplanet ble korrekt ble det sus over sakene.(økt rekkevidde og ikke tap av sattelittsignal) Anbefaler disse halsbåndene på det varmeste..

Link to comment
Share on other sites

 

Fikk antennene og halsbåndene fra elhalsband.com, ble imponert over hvor solide disse halsbåndene er! Når jeg fikk snudd peileren slik at jordplanet ble korrekt ble det sus over sakene.(økt rekkevidde og ikke tap av sattelittsignal) Anbefaler disse halsbåndene på det varmeste..

Hvilken vei har du snudd peileren?

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det kommer en modell som er lovlig i norge, og som det er forbedret rekkevidde så du slipper alt dette styret med ommbygning og nye antenner?

 

Det kommer en modell som blir lovlig i Norge, har hørt 2 datoer og den ene er i Juni og den andre i August. Hvem av de som er korrekte vites ikke. Om den blir forbedret eller ikke vet jeg heller ikke, for så vidt ikke så nøye fordi:

1. kommer den slik den amerikanske modelle er vil den ikke koste "så mye mere" (rart med det når grossisen og staten gjør sitt inntog) en det den gjør nå, da vil man kunne bygge/modde den etter ønske uten at det koster skjorta.

2. kommer den med større antenner osv..(såkalt Norsk versjon) blir den vel vesentlig dyrere fordi det er jo en "Norsk modell?", man får ikke i pose og sekk i disse dager desverre.

 

Jeg vil foretrekke at den kommer slik den er i dag fordi det finnes masse kvalitetsutstyr som seler, antenner og halsbånd slik at man kan bygge etter ønske. Har bare dårlig erfaring med folk som sitter bak et skrivebord og kan/vet alt som skjer ute i det fri, ikke noe problem å få ting til å funke på papiret....

Link to comment
Share on other sites

Hvilken vei har du snudd peileren?

 

Hvis du setter hundeenheten i et vanlig halsbånd og fester det med original brakket vil antennen peke rett ned, i halsbåndet fra elhalsbånd følger det med ei bøyle som gjør det slik at du kan feste hundeenheten med antennen pekende fremover i hundens retning. Og hvis du da tar og setter på ei antenne med 90 graders bøy på slik at den stikker opp over halsen på hunden blir dette optimalt, godt beskyttet mot støt etc. og god dekning. Dessuten slipper hunden den "svære" sæla på seg, syns den var voldsom, sikkert bra men voldsom...

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet den versjonen der antennen ligger langs ryggen på hund i selen?

M

 

Ja har teste den, kan ikke merke noen praktisk forskjell på å ha den på ryggen kontra den rundt halsen... derfor har jeg så langt konkludert med å ha peileren rundt halsen som det beste alternativ.

Forbruket på antenner har gått drastisk ned siden det... Har en forholdsvis stor hund som sjelden kryper under noe uten at deler av ryggen tar i kvister etc. Orignal antennen ble kvestet på første slipp...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen forskjell på dekningen med den antenna som ligger langs ryggen og den orginale. Jeg har en NEG og har slitt med at jeg ofte har mistet GPS signalene når jeg har hatt den rundt halsen, bruker derfor astroen på ryggen.

 

Da har du samme problemet som jeg har snakket om tidligere i tråden, skal du ha den rundt halsen må du snu hundeenheten med antenneuttaket pekende fremover i stedet for nedover, har du kanskje gjort det? Hvis ikke må du gjøre det... da blir alt bra igjen. (har som nevnt noe med jordplanet i gpsenheten å gjøre)

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Amir i dag på Oslo Våpen & Fritid.

Nå kommer den Norske versjonen for salg i Juli. Den har samme utgangs efekt som den gamle på 2 watt. Det er gitt tilatelse på ny frekvens på 155 MHZ, med 2 stk kanaler. Prisen vil ligge på ca 6000,-

Peileren kommer i halsbånd.

For de som vil vite mer, kan ta kontakt med http://www.oslovf.no/?pageID=1

M

 

Høres litt rart ut med 155Mhz, der er det ganske fullt med toveiskommunikasjon,(sending og mottak foregår normalt ikke på samme frekvens) ville heller trodd at de fikk tildelt en frekvens i området 142Mhz. Dette ville gitt litt lengre rekevidde, men også "lengre" antenner.

Avansen blir bra ser jeg, selv uten moms er det dobbelt pris av USA

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ser at det er mulighet for minnekort på denne (SD) Hvordan setter man inn kart over et angitt omerådet i denne? Jeg er helt blank på dette.....

 

Handler litt på ebay er, det noen jeg bør ligge unna hørte det ble snakket om "tyven tyven"osv.

 

Noen å anbefale på ebay?

 

 

 

På forhånd takk!

 

Jeg har kjøpt min Astro på Ebay hos http://stores.ebay.com/MountainHighTraders

 

Veldig hyggelig og ordentlig fyr.

Fikk han til å sende til et hotell i USA som et familiemedlem bodde på.

Helt perfekt, 485 dollar for hele greia.

Han sender også til Norge

 

Kan virkelig anbefales.

 

Man må ha micro-SD kort, ikke vanlig SD kort, dette settes inn under batteriet nokså likt som et simkort på en vanlig mobil.

Link to comment
Share on other sites

jeg er så grønn som overhode mulig på dette,venter på min nå men lurer på noen ting.

Hvor stor minne brikke burde jeg kjøpe

Har bestilt vinkel anntenne og sånn til å skru på dc-20 til halsbånd fra pet store

er det noen som vet om den til å skru på dc er den riktige så at den henger riktig??

Takker så langt og kommer sikkert snart tilbake med noen flere lure spørsmål

(faktisk første gang jeg bestiller noe på nettet)

Link to comment
Share on other sites

jeg er så grønn som overhode mulig på dette,venter på min nå men lurer på noen ting.

Hvor stor minne brikke burde jeg kjøpe

Tja... Hvor mye kart har du tenk å dytte inn? 1 Gb gir deg plass til 1:50 000 kart for hele Norge med litt plass til overs.
Har bestilt vinkel anntenne og sånn til å skru på dc-20 til halsbånd fra pet store

er det noen som vet om den til å skru på dc er den riktige så at den henger riktig??

Takker så langt og kommer sikkert snart tilbake med noen flere lure spørsmål

(faktisk første gang jeg bestiller noe på nettet)

Litt usikker på på hva du mener her. Det følger ei klemme med Astro Combo som fester DC 20 med antennefestet ned, med vinkelantennen følger det en brakett som gjør at DC 20 henger med antennefestet fremover.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...