Jump to content

Garmin Astro


Peter

Recommended Posts

Jag har experimenterat med Garmin Astro i halsband under den gångna säsongen.

Ett par saker är särskilt viktiga att tänka på!

Mottagarantennen för GPS mottagning sitter på motsatt sida av enheten som

strömbrytaren, därför bör man inte skärma av den med att dra antennsladden

precis framför.

Det andra är att mottagningen av GPS signalerna förbättras avsevärt om man

som någon påpekade, fäster enheten i halsbandet med kontakten riktad framåt.

Själv har jag använt en grov krympslang med ca 10cm diameter, då man inte

kan använda den "bracket" som medföljer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 3.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Själv har jag använt en grov krympslang med ca 10cm diameter, då man inte

kan använda den "bracket" som medföljer.

 

Utdyp dette eller legg ved bilder? ble litt usikker på hva du mener? Mener du original brakett eller? Hvis ikke er det postet og skrevet om dette tidligere i tråden, men hvis du har funnet opp noe nytt vil jeg gjerne lytte;-)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jo, det kan bli lite språkproblem här... :wink:

Jag menar att man inte bör använda original bracket då det ger sämre GPS mottagning.

Det har skrivits om tidigare, men ett senare inlägg beskriver exakt det som jag menar

att man inte bör göra!

 

Man kan använda vulktejp, men det blir inte lika bra och starkt som krympslang.

Jag kan posta bilder på krympslangsmontaget senare i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Det er så fint når man kan tro hva andre mener, men jeg tror han kort og godt sier at DC20 må henge med antenneutgangen fremover og ikke nedover, altså den originale feste som følger med er ubrukelig.

Du skal heller Ikke la senderantennen dekke for motagerantennen til GPS antennen i DC20.

Link to comment
Share on other sites

Det er så fint når man kan tro hva andre mener, men jeg tror han kort og godt sier at DC20 må henge med antenneutgangen fremover og ikke nedover, altså den originale feste som følger med er ubrukelig.

Du skal heller Ikke la senderantennen dekke for motagerantennen til GPS antennen i DC20.

 

EXAKT!! :mrgreen:

 

Är svenska svårare än norska?

Link to comment
Share on other sites

Har nå bestilt meg en Garmin Astro, så vil jeg foreta modefiseringene med antennen når jeg får den i hende, er forøvrig bestilt fra "over dammen"

 

Må bare si takk for alle de gode innleggene og innspillene som jeg leser her. :D

 

Mvh

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Hvor lenge må bikkja stå i ro før man får signal om dette på motakeren?

Noen som vet :?:

Det kommer litt an på hvor lenge det er siden den har vært i bruk. GPS'er lagrer info fra satellittene og hvis info'en blir for gammel så tar det litt tid før de er oppdatert. Hvis det er ei stund siden det har blitt brukt så slå på utstyret kvelden før du skal bruke det og la det stå på til det har fix, da vil det gå raskt dagen etter.

Link to comment
Share on other sites

Feks. http://www.permo.no de holder til i Fredrikstad.

 

Nå har jeg forandret mine DC20 fra "vanntett" til vanntett, alle åpninger og pakninger er pålagt et tynt lag med vannfast fett (det samme som rørleggeren smører innvendige deler i moderne kraner med).

 

Ellers for de som lurer, GPS motagerantennen sitter ved siden av senderantennen på motsatt side av der bryteren sitter.

Det er kanskje lurt for de som bruker "uorignale" antenner å la denne svinge mot brytersiden, sånn at den ikke dekker over GPSantennen.

Link to comment
Share on other sites

Har skjønt at det er topo kart som skal benyttes (ikke verst) får man tak i det for

hele norge eller er det bare seksjonvis.

Hvor er det billigst å få tak i disse karta.

p.f.takk

(syntes egentlig dette er litt vanskelig jeg,lurer på hvordan det blir

når jeg skal begynne å ta den i bruk,stakkars dere)

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet har din radioamatørvenn rett, hvis du har kjøpt antenne fra Permo er disse laget for riktig frekvensområde og effekter opp til 10W.

Det mest skadelige er vel å la DC-20 være påslått uten antenne, eller at du kortslutter antenneutgangen.

Jeg har ikke målt DC-20, men blir forundret om den ikke sender mellom med mellom 0,5Wog 5w

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Prata med en radioamatør i dag å han sa att viss man bygde om senderen å hadde på for lang anntenne så kunne man brenne opp senderen,pgr av motstann i anntennen,stemmer det?? Har da bygd om min jeg å den fungerer iallefall enda. :shock:

 

Radioamatören har i princip helt rätt!

I detta fall rör det sig om låg effekt, max 2W som sänds i en kort puls var femte sekund.

Det kommer knappast kunna skada sändaren ens om man tar bort antennen helt.

 

Antenner kan vara olika långa men ändå vara avsedda till samma frekvens.

Den korta originalantennen är egentligen ca 49cm lang, innanför gummit ligger

en tunn tråd som är ihoplindad i en spole.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Da har jeg fått min garmin astro i hus, dette ser spennede ut, litt forskjell på menyen i motagerdelen, i forhold til garmin 60 cs som jeg har. Men det går seg til.

Kostet 2965kr + 871(mva og ekspedisjonsgebyr i Norge)

 

Har også bestilt inn anntenner, kabel og plugg fra Permo i dag.

 

Så blir vel ikke så lang tid før dette er fult operativt.

 

Noen som har hørt noe mere om når garmin astro kommer i salg i Norge?

Kan jo ikke vente på rykter mener nå jeg!

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Rekkevidde!!

 

Hei, har satt opp min garmin astro, med nye antenner i sendedel og motagerdel, men den rakk ikke mere en 500-1000meter, og jeg la ut antennekabelen ved av og på bryteren, av diverse bilder her, så ser jeg 2 utgaver av antennekabelen, ut ved bryter og på motsatt side, og ser flere innlegg som går strider mot hverandre om hva som er best!!

 

Jeg vil prøve den andre siden nå, se hva som da skjer!!

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Truls. Du kan bruke cd fra andre Garmin gps'er eller laste det gratis ned fra hjemmesiden til Garmin.

Sako_35. His du ikke har mer enn 500m rekkevidde i åpent tereng er det noe galt. Har du strammet antennevinkelen for hardt og ødelagt festet?

Link to comment
Share on other sites

Rekkevidde!!

 

Hei, har satt opp min garmin astro, med nye antenner i sendedel og motagerdel, men den rakk ikke mere en 500-1000meter, og jeg la ut antennekabelen ved av og på bryteren, av diverse bilder her, så ser jeg 2 utgaver av antennekabelen, ut ved bryter og på motsatt side, og ser flere innlegg som går strider mot hverandre om hva som er best!!

 

Jeg vil prøve den andre siden nå, se hva som da skjer!!

 

Mvh

 

Sako_35 :)

 

Ellers for de som lurer, GPS motagerantennen sitter ved siden av senderantennen på motsatt side av der bryteren sitter.

Det er kanskje lurt for de som bruker "uorignale" antenner å la denne svinge mot brytersiden, sånn at den ikke dekker over GPSantennen.

Jeg har åpnet en og kikket inni.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Mappy og rufus.

 

For å lage en historie kort, den ble ikke noe bedre, så jeg åpnet senderdelen, og som en sa her tidlig også, kabel og jording til antennepluggen var revet av!

 

Så byttet ut den kabelen fra printkortet til senterleder. Og fikk på plass pluggen etter noen forsøk.

 

Det burde vært en gjennomføringsmutter som innstøpt i plastlokket, så slipper man å ødlegge festet der!

 

Men har nå hatt dekningsprøve, den klare +-2 km i radius nå, og det med gpsmotageren inne i bilen, så det ser nå bra ut.

 

Ja, så den gpsmottageren der nede på printet, så nå har også jeg kontroll. :)

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Fint at du fikk fiksa det, du er ikke den første som har skrudd antennekoplingen løs fra printkortet.

Jeg fikk et tips allerede før jeg fikk astroen i hus om å holde forsiktig i antennepluggen med en tang og etterstramme mutteren med en annen tang. (vær forsiktig med gjengene)

Hullet i DC-20 har et spor som i teorien skal gjøre det umulig å skru antenneuttaket rundt, men når plasten er for tynn og dårlig hjelper ikke det.

Jeg kjøpte meg en takantenne med magnetfot, det forbedrer rekkevidden drastisk i forhold til å ha astroen med originalantenne på dashbordet.

Link to comment
Share on other sites

Ekstra magnetfot!

 

Antenner for dette frekvensområdet har jeg nok av, så det er jeg klar over.

Er radioamatør, så kan vel litt om radioer og radiobølger. :)

 

Og jeg håper definetivt at jeg slipper å kjøre rundt etter dachsen min, de treningslosene vi hadde, kom han alltid tilbake på bakspora! Ønsker ikke en fylkesjager(morsomt navn!) jeg. :)

 

Men jeg syntes jeg var forsiktig når jeg monterte vinkelpluggen jeg, men så galt kan det alså gå!

 

Men takk for innspill. :)

 

Sako_35 :D

Link to comment
Share on other sites

har ikke fått den enda men går å tenker hvordan det er med visse ting.

Sporloggen:hvor lang sporlogg kan det vere på garminen/astron uten at man må slette eller gjør den det

selv etter vert??

Å står det i manualen hvordan man skal føre sporloggen over til pc`n eller må jeg vere forsker for å få det til??

Å på garminen lønner det seg å ha så lang antenne som mulig eller er det en lengde som passer best??

Takker for svar,åommer helt sikkert med mere etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Som tidligere sagt i forumet her, bytt ut de 2 orginale antenne på sender og mottager, ta kontakt med http://www.permo.no så har de dette på lager, 2 stk antenner, en vinkelplugg med coaxkabel påmontert. Det vil øke rekkevidden betraktlig. Om du har behov for magnetfotantenne, så selger de også det.

 

Når det gjelder sporloggen, så kan du velge i programmet Map Source hva du ønsker å laste inn fra GPS motageren, enten kartet, veipunkter og sporlogg!

 

Pleier å slette sporloggen sånn innimellom jeg, men tror vel du vil få beskjed når den er full!!

 

Mvh

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg fått min,har lest litt men engelsken er ikke så god.

Skal bruke den på flere hunder men skjønte ikke helt hvordan jeg ordnet med det.

Hver dc hadde forskjellig id? eller hvordan vet jeg forskjellen på dc`ne.

Eller er jeg helt på jordet igjen??

Link to comment
Share on other sites

takker for rask hjelp det er godt når man er på bertur,

jeg hadde klart å stoppet sporet/peilinga men med flaks fikk jeg den på igjen.

Stopper dere "tracken" mellom hver gang dere bruker den eller bare slår dere av/på hver gang dere bruker de

Link to comment
Share on other sites

Supert - det ser ut til at de har lagt GPS-antenna på toppen av halsbåndet. Sånne skal jeg jaggu svi av litt for å få tak i snarest.

 

ehh...det er vel slik at de nye halsbåndene kommmuniserer med håndenheten jeg allerede har kjøpt?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...