Jump to content

Hvor for man reparert Zeiss Conquest?


220 swifty

Recommended Posts

Har en Zeiss Conquest 4.5 -14x44 MC som er begynt og "hoppe" på knepp instillinga, still 5 knepp opp eller ned så kommer den 20 cm eller ingen ting. Kjøpte kikkerten av Stiland Jakt og Foto i 2005, firmaet er oppløst.

Er det noen som har et tips om hvem som kan ta service på kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte inn papirene og kopi av kvittering når kikkerten var ny og har fått et Zeiss servicekort med 10 års garanti.

Jeg vet at selger tok inn kikkerter utenom zeissimportøren i norge, han opplyste om dette og at han ga 5 års reklamasjonsrett.

Jeg sendte likevel inn papirene og fikk 10 års garanti, og ja det er bare en conquest

Link to comment
Share on other sites

Sammen med servicekortet til min Zeiss står det at den kan leveres til nærmeste Zeiss forhandler.

 

Jeg skjønner at den norske zeissimportøren ikke vil dekke noen kostnader, men jeg tror faktisk ikke Zeiss godtar at den norske importøren avviser alle zeissprodukter som ikke er solgt gjennom den norske importøren.

 

Jeg skal like å se trynet på han amerikaneren eller tyskeren på ferie i norge som blir nektet hjelp med sin zeiss fordi kikkerten hans ikke er kjøpt i Norge.

 

Jeg kan ikke se at den norske importøren opplyser at man ikke kan regne med å få reparert zeissprodukter kjøpt hos dem i utlandet.

Jeg tror de bare er furtne fordi prismonopolet deres er ødelagt.

 

Bilbransjen prøvde jo noe lignende til å begynne med, helt til de fant ut at de tjente så mye penger på å reparere importerte biler.

 

Send en mail til zeiss i tyskland om saken, spør hva slags service dette er?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fikk en telefon fra Zeiss norge i dag hvor han jeg snakka med pressierte at de ikke ville ha noe med Conquest å gjøre (sente en mail hvor jeg spurte om hjelp). Jakt og friluft kunne ikke hjelpe meg da kikkerten ikke var kjøpt der. Garantien som de skryter av gjelder kunn i Usa og Canada hvis du har husket og sent inn vedlagt garatikort innen 3 månder, som ligger vedlagt med kikkerten.

Jeg vil råde alle til å ikke kjøpe disse dritt kikkertene som man ikke får service på eller reparert. Skal etter anbefaling fra han på Zeiss norge prøve å ta kontakt med Nittedal Optikk som kansje kan hjelpe meg. Neste kikkert blir heller en Laupold, når jeg skal ha en kikkert i mellom klassen, der virker garantien! (har prøvd).

 

220 Swifty

Link to comment
Share on other sites

Blir jo veldig interesant å se hvordan zeiss norge behandler de kundene som faktisk har kjøpt conquest gjennom dem..

 

Og jeg tror heller ikke de bare kan avfeie alle som har handlet kikkerter i usa.

 

Jeg vil råde alle til å ikke kjøpe disse dritt kikkertene som man ikke får service på eller reparert

 

Har brukt min 3-9x50 for mye til å være enig i denne påstanden. Men etter å ha lest gjennom tråden, er det kansje mer nærliggende å snakke om drittservice fra hovedimportøren????

Link to comment
Share on other sites

Sparte du mye penger på parallell importen?

 

Sparte? Kikkerten ble kjøpt av et Norsk firma, jeg har ikke importert den selv.

 

nico:

 

Har brukt min 3-9x50 for mye til å være enig i denne påstanden. Men etter å ha lest gjennom tråden, er det kansje mer nærliggende å snakke om drittservice fra hovedimportøren????

 

Har eid en 3-9x50 jeg også greie kikkerter slik som den 4.5-14x44 jeg har nå. Men den dagen du får noe feil er det ikke like greit, serlig hvis du har som i mitt tilfelle kjøpt dem av et firma som ikke lenger eksisterer. Zeiss logoen passer ikke på kikkertene. Har tidligere reklamert på en hånd kikkert fra Zeiss, glimrende service, Conquest svekker deres omdømme etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Har en Zeiss Conquest 4.5 -14x44 MC som er begynt og "hoppe" på knepp instillinga, still 5 knepp opp eller ned så kommer den 20 cm eller ingen ting. Kjøpte kikkerten av Stiland Jakt og Foto i 2005, firmaet er oppløst.

Er det noen som har et tips om hvem som kan ta service på kikkerten?

 

 

Ring Per Norbeck i Nittedal.

Zeiss og flere andre har i årevis benyttet han til service og rep på optikk.

Kan ikke han fikse den kan ingen. Han drev tidligere Åneby Ur og Optikk, han er utdannet i forsvaret og jeg mener å huske at han er en av få i Norge som har en eller annen høy tittel innen optikk, husker ikke hva den het...

 

Men som sagt, det kan være verdt å ringe han.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss logoen passer ikke på kikkertene. Har tidligere reklamert på en hånd kikkert fra Zeiss, glimrende service, Conquest svekker deres omdømme etter min mening.
Kanskje derfor de Conqusest riflekikkertene ikke tas inn via Zeiss Norge?

Men av andre aktører.

Link to comment
Share on other sites

Har også to, feil på en som er kjøpt brukt. Ingen her på berget vet noe om hvor jeg får den reparert. Får høre med han Per i Nittedal :) Min nesten mellomklassekikkert blir Leupold, Nikon Monarch el. Mulig det finnes noen i Norge som vil røre de ved en evt. feil. Skal jeg handle dyrt blir det Swaro, Kahles, S&B. Zeiss har vel bare 10 års garanti?

Link to comment
Share on other sites

Zeiss conquest kikkertene er laget for det amerikanske markedet, og det blir faktisk opplyst i usa at om du selger kikkertsiktene ut av usa, så forsvinner garantien. Zeiss norge tar ikke inn disse kikkertene av en grunn at det er veldig stor variasjon på kvaliteten på siktene, noen kan vere topp med gode råvarer, mens andre er bare tull med.

Zeiss importerer derimot conquest hankikkerter, som skal vere veldigt bra opptisk, lettere en victoryen, men ikke så god farge gjenngiving.

 

Eg skjønner godt at zeiss norge ikke har så veldigt lyst å ta seg av disse siktene, da de er bare problem med mange av dem, og de ikke importerer de.

 

Siktene er ikke ment for det norske markedet, så de som kjøper de, burde tenke på det.

 

Har igjen 1stk conquest nå, som eg er kjempe fornøyd med, ellers går det i victory.

 

Må bare si at når det gjelder service ellers, så trur eg ikke det er mange som slår zeiss norge på produktene de selger uansett hvor de er kjøpt. Og om garantien er bare 10år nå, så reparerer de, det billigt eller gratis, så langt de kan klare.

Vist dere har følt med på hva som tidligere er skrevet, så har folk fått byttet linser pga riper fra brilleglas, og byttet hus på kikkertene gratis selv om de var skeive utvendigt.

Hvem andre gir slik service?

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Norge, i likhet med ale andre seriøse importører lider under utstrakt gråimport. Enkeltforhandlere tar inn modeller "bakveien" og henviser alle problemer til offisiell hovedimportør. Slik har det vært i lange tider, det var et utstrakt problem da jeg selv var tilknyttet bransjen for 15+ år siden. Som importør som prøver å opprettholde et skikkelig servicetilbud til kundene må du opprettholde reservedelslager og kompetanse. Dette koster, og gråimportørene unndrar seg dette ansvaret. Da er det ikke mange virkemidler man har igjen som offisiell importør hvis man skal opprettholde sitt eget forretningsgrunnlag. Det kan være verdt å bruke noen kroner ekstra på å underbygge dette serviceapparatet.

 

Zeiss Norge er blant de mest serviceinnstilte i bransjen. At de avviser service på gråimporterte Conquester bør ikke være noe tngtveiende argument for å ikke velge Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss conqest kikkertsikter er ikke grå importert, de er i prinsippet privat importert. Og det uansett om det er en butikk eller ei som selger de, da Zeiss ikke selger disse til europa.

 

Uansett kan man under ingen omstendighet klandre Zess norge for ikke å ville ha noe med produkter som ikke skulle ha vært solgt i europa. Spesielt siden de selv kun importerer kikkerter, og ikke kikkertsikter i Conquest serien (inget ansvar for noe de selv ikke har solgt, og Zeiss USA dekker jo uansett ikke garanti reperasjoner utført hos Zeiss norge på kikkertsikter i Conquest serien.

 

Nei, tar man sjangser, så får man ta det som en mann. Og ta tapet.

 

Enhver utlending med Zeiss produkt (uten om de som ikke skal være solgt i europa), får da selvfølgelig hjelp på lik linje med vanlige normenn.

 

Mye suttring rundt hovedimportørs ansvar, spesielt med tanke på at i tilfellet Zess Conquest, så er ikke hoved importør Zeiss Norge (faktisk har de ingenting med dette produktet å gjøre). Husk at hoved importør for Zeiss Conquest, enten er en privatperson, eller det firma en kjøper produktet av. :wink:

 

Beste rådet jeg så langt har sett er å ringe Per Norbeck i Nittedal, for ett prisoverslag på reperasjon.

Link to comment
Share on other sites

Et lite utdrag av en artikkel om en kar som er nevnt tidligere i tråden her:

 

"han den eneste i Norge med offentlig godkjenning i både optometri (tekniske synshjelpemidler) og geometrisk optikk (sammensatte deler av optikken)."

 

En liten link til resten.

http://www.optronic.no/images/kikkertpe ... borsen.txt

 

Han da vitterlig fortalt at han har hatt siktemidler inne til rep, så denne fyren er ganske ok.

 

Fortsatt i tvil?

Sjekk hjemmesiden til Optronic

 

http://www.optronic.no/index.html

Link to comment
Share on other sites

Fikk opplysning om følgende fra en seriøs aktør i kikkert bransjen her i Norge. Vedkommende fikk en diskusjon med Zeiss på en messe i Tyskland angående "problemet" Conquest. Zeiss repressentanten opplyste at Zeiss Conquest var den største tabben de noensinne hadde gjort. Dette begrunnet han i at de hadde klart kunststykket å tillate bruken av sitt merkenavn til en annen kikkert produsent i USA da i samknytning til navnet Conquest. Conquest viste seg desverre fort å ikke holde mål etter deres kriterier. Dette er vist nok noe de angrer bittert på i ettertid. Fikk et lite tips om hvem produsent dette gjelder. For de som tar bryet, demonter en f.eks en Leupold og sammenlign oppbygging og linsekvalitet. Sier ikke at det er Leupold, men :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tja, det høres jo ikke så helt usannsynlig ut.

Tviler ihvertfall på at delene blir produsert hos Zeiss i Tyskland og sendt i kasser til USA for å monteres der.

 

Har en tanke om at det muligens kan være noe med amerikanske importrestriksjoner og tollavgifter på utenlandske produkter.

De er svært så proteksjonistiske der borte... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da har i så fall vedkommende produsent klart det kunststykket å lage en suveren optisk konstruksjon, satt Zeiss sin logo på den, og satt prisen langt under det de tar for sine egne kikkerter, med sitt eget merkenavn på. Hva med Conquest 3-12x50? Er det også en lånt konstruksjon? Syns den minner bemerkelsesverdig mye om en viss "dassrull-Zeiss" som ble laget for noen år siden..

 

Dette virker som merkelig forrettningsskikk i mine øyne. Hvor kommer lønnsomheten inn?

 

Mulig jeg har vært heldig med mine Conquester, som forøvrig begge begynner å bli noen år gamle.

Link to comment
Share on other sites

Da har i så fall vedkommende produsent klart det kunststykket å lage en suveren optisk konstruksjon, Dette virker som merkelig forrettningsskikk i mine øyne. Hvor kommer lønnsomheten inn?

Mulig jeg har vært heldig med mine Conquester, som forøvrig begge begynner å bli noen år gamle.

 

Conquesten er på ingen måte en dårlig kikkert om en sammenligner i samme prisklasse, tvert imot en av de bedre vil jeg si. "Problemet" ligger i følge mine andre-hånds opplysninger at Zeiss ikke er særlig begeistret for konseptet, avtalen, svekkelse av merkevare, lønnsomheten eller hva det nå en kanskje er. Dette kan vel da igjen forklare en viss mangel på service innstilling på denne siden av dammen:?:

Fristelsen for å få en munnfull av USA markedet og samtidig unngå tollbarrierer kan vel fortone seg som lukrative tanker for en bunnlinje i enhver bedrift.....

 

Hadde vært greit om bransjen hadde avklart dette nærmere, men har mine tvil om det. Tror ikke jeg ville stukket hodet frem for hogg ihvertfall

 

Viktig å nevne at det finnes detaljister som yter service på kikkerter de selger, noen er allerede nevnt i denne tråden :D

Link to comment
Share on other sites

Viktig å nevne at det finnes detaljister som yter service på kikkerter de selger, noen er allerede nevnt i denne tråden :D

Så enig, så enig. Det burde være det minste man kunne forvente når de opererer på siden av det offisielle leveranse- og servicenettet. All ære til de som tar det ansvaret !

Link to comment
Share on other sites

Begynner nesten å bli lei av å gjenta meg selv:

 

Mye suttring rundt hovedimportørs ansvar, spesielt med tanke på at i tilfellet Zess Conquest, så er ikke hoved importør Zeiss Norge (faktisk har de ingenting med dette produktet å gjøre). Husk at hoved importør for Zeiss Conquest, enten er en privatperson, eller det firma en kjøper produktet av.

 

Jeg kjøpte 2 stk 3-9x50 av rana jakt for 3-4 år siden. Regninga Tor ivan fikk, var fra Zeiss norge. Dette så jeg med egne øyne.

Så å påstå at Zeiss norge ikke har importert eller har noe ansvar for disse kikkertene, er drittpreik. Rett og slett. Hvilket ansvar de har for andre conquester, er meg egentlig knekkende likegyldig, så lenge de har solgt ett produkt får de sto for oppfølgingen.

 

Og jeg nekter å tro at jeg er den eneste som har kjøpt conquest gjennom Zeiss norge.

Link to comment
Share on other sites

Her var det ein del forvirrande informasjon. Spesiellt når det er andrehåndsinformasjon og kilda ikkje blir nemnt med namn så veit ein ikkje kva ein skal tru.

 

Difor spurte eg John Barsness,kjent amerikansk jakt og våpenjournalist som eg har hatt litt kontakt om kva han veit om dette. Her er svaret eg fekk:

 

 

I asked Zeiss directly about this a couple of years ago, as there were numerous rumors going around.

 

The erector tube (and lenses) are made by Zeiss in Germany. The main tube and other lenses are made by Meopta in the Czech Republic. All the parts are assembled in the U.S. (or at least the parts of the U.S.-sold Conquests are), thus avoiding the import duty on complete optics.

 

Conquests sold in Europe may be assembled in the Czech Republic.

 

I hope this helps!

 

 

Den siste setningen er etter det eg skjønnar ein antakelse sidan Meopta lagar delar,men lurer litt på om han ikkje tar feil her.

 

Så kva skal ein egentlig tru på angåande Zeiss Conquest?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...