Jump to content

Hvor for man reparert Zeiss Conquest?


220 swifty

Recommended Posts

Alle bare prater og ingen hører på

 

Når du kjøper en Zeiss conquest, kikk oppi eska, der ligger et registreringsskjema som du sender til Zeiss i tyskland.

Etter 2-3 uker får du tilsendt et servicekort til kikerten, sammen med servicekortet kommer et brev som sier følgende:

Kikkerten kan leveres hos nærmeste zeissforhandler sammen med servickortet, altså nærmeste butikk som selger Zeiss.

Den norske importøren putter den i en eske å sender den til Tyskland.

(We recommend that you always send goods to us in original packaging via an authorized Zeiss dealer)

De utfører ikke garantiarbeid uten at sevicekortet følger med kikkerten som innleveres.

 

Det høres ut som om det bare er den norske importøren som ikke har fått med seg Zeiss sin garanti policy.

Hadde de fått det til ville de sikkert lagd en forordning som gjorde utenlandske kikkerter ubrukelige i Norge.

 

Ring den norske importøren å fortell at du har tenkt å kjøpe deg en Zeisskikkert, men at du er litt betenkt med tanke på sevice og garantiregler siden du kommer til å bruke kikkerten i utlandet også.

Jeg skal like å høre ham si at du er avskåret fra enhver service på kikkerten din i alle land untatt Norge.

Link to comment
Share on other sites

Zeiss Norge sin manglande vilje til å yte garantiservice gjeld ikkje berre for Conquest. Eg og ein god jaktkompis av meg kjøpte kvar vår Zeiss Victory, produsert i Tyskland. Eg kjøpte min gjennom Våpenloftet, som får sine frå Zeiss Norge, han kjøpte sin frå ein som sjølv importerte kikkerten og fekk den 60,- kroner billegare enn meg. Så svikta elektronikken i kikkerten hans og vi gjekk saman til Våpenloftet for å få hjelp med å få den reparert som garantisak. Dei ringer så Zeiss Norge med forespørsel om dei kan gje han ein ny kikkert, sidan den då berre var tre veker gammal. Alt tyda på at dette skulle gå i orden like til serienr./prodnr. blei opplest ... då gjekk Zeiss Norge i svart. Svaret ble at dei kunne take imot kikkerten og få den reparert for hans regning, men var ikkje villeg til å ta den som nokon garantisak. :twisted:

 

Kikkerten vart sendt til Tyskland, av vedkommande som hadde importert den, der vart den reparert utan kostnader for eigaren, men han var utan kikkert i over ein månad! Slike saker talar ikkje til Zeiss Norge si ære og dei bør f.... døtte meg få høyre det! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Litt usikker på hvor mye jeg vil engasjere meg i denne diskusjonen, men eg har snakka med Zeiss Norge tidligere pr tlf og snakka med Zeiss Norge seinast i dag pr tlf.

 

Er ikke ute etter noko korstog mot fornøgde eller misfornøgde Conquest eigarar , men sjå på innlegget mitt som faktaopplysninger og ikkje nok meir en det.

Har hatt Conquest tidligare og det er eit ok sikte. Mykje for pengane.

 

Det er mykje enklere å ta ein tlf direkte til Zeiss og få korrekte opplysninger enn å vise til 2-3-4 parts opplysninger eller att ein trur att det er slik….

 

Når det gjelder garanti på Conquest gjelder denne bare i USA og Canada!

Garantikort inne esken er beregnet for USA og Canada.

Importører av Conquest til Norge, leverer garanti nok på siktene, men dette har ingen ting med Zeiss Norge eller Tyskland å gjere!

 

Zeiss avd Norge solgte Conquest frå 2003 til 2005.

På Conquest siktene solgt i denne perioden i Norge, tar Zeiss Norge selvsagt garanti ansvaret, på lik linje med andre Zeiss produkter, solgt i Norge.

 

Når det gjeld håndkikkert i Conquest serien er denne produsert i Europa og her gjeld "vanlig" Zeiss garanti :shock:

 

 

I følge Zeiss Norge var det pga kvaliteten var for varierende og for ”dårlig” for att dei ville fortsette med salget av Conquest i Norge.

 

Zeiss Norge er 100% prosent eid av Zeiss international eller stiftelsen Zeiss. Så att Zeiss Norge skulle ha særegler når det gjeld garantiansvar for Conquest er vel merkelig da dette blir styrt fra hovedkontoret i Tyskland?

Zeiss Tyskland tar heller ikkje inn Conquest for garantisaker. Reservedelene finnes i USA og det bringer oss inn på neste fakta bolk....att:

 

Conquest er 100% USA produsert. Dvs alle komponentene i siktet er produsert og sammensatt i USA. Ingen av delene kommer fra Europa eller andre land utenfor USA.

Leupold produserte Conquest tidligere, men nå er det en annen amerikansk fabrikk som lager Conquest. Zeiss ville ikke opplyse om hvilken produsent dette var nå.

Og det å få utlandske varer inn i USA er ikkje enkelt eller billig. Jobber sjølv med logistik og kan skrive under på kor "#¤% vanskelig det kan være å få 10 O-ringer og 1 spesial fastnøkkel inn til USA :evil::evil:

 

Når det gjelder coatingen som det vart skrevet om, i en annen tråd her på kammeret, så har Conquest MC eller multicoating.

Dei øvrige Zeiss produktene har T* coating, som er den beste coatingen Zeiss har i følge Zeiss :D

 

Dette er som sagt litt fakta om Conquest og ingen ting enn det!!!

 

Det viktigaste er att folk er fornøgd med siktene sine. Om det er skrudd saman i Kina eller andre plasser har ingen ting å sei så lenge ein er fornøgd. Kvalitet er ikkje nødvendigvis det dyraste som finnast å kjøpe for penger. Kvalitet er att produktet samsvarer med forventningane :wink::wink::wink:

 

Men korrekte opplysningar er ok å ta med seg også då :D

 

 

Har sakset inn litt om garantien frå heimesidene vedrørende USA,Canada,vis noen orker å lese då :)

 

 

 

 

" ZEISS Limited Lifetime Transferable Warranty

(US & Canada)

 

 

 

 

Congratulations on the purchase of your new Carl Zeiss product. For over 100 years, the name Carl Zeiss has been trusted in the world of sports optics by discerning customers like you, who demand more from their outdoor experience. Every component, from the sophisticated optics to the elegant, ergonomic bodies is a measured synthesis of intuitive design, legendary German engineering, and supreme craftsmanship. We hope that you will enjoy the use of your new Carl Zeiss product.

 

 

 

 

The Carl Zeiss Limited Lifetime Transferable Warranty

(“Limited Warranty”)

Subject to limitations on electronic components, camera electronics and accessories described below, your Carl Zeiss sports optics product (“Product”) is warranted against defects in workmanship or materials for the life of the Product. If a defect that is covered by this Warranty is found, Carl Zeiss will, at its option and without charge, either repair your Product or replace it with a Carl Zeiss product of comparable specifications and value. This Warranty is transferable.

 

Victory PRF Products are not covered under a limited lifetime warranty, but are warranted against defects in workmanship or materials for a period of 2 years from the date of purchase.

 

Limited Warranty Conditions for Electronic Components,

Camera Electronics and Accessories

Electronic components are warranted against defects in workmanship or materials for a period of 5 years from the original date of purchase. Camera electronics are warranted against defects in workmanship or materials for a period of 2 years from the original date of purchase. Carrying straps, lens caps, rubber armoring, plastic parts and similar accessories are warranted against defects in workmanship or materials for a period of 1 year from the date of purchase.

 

Warranty Disclaimers and Exclusions

This is the exclusive Warranty for the Products. All other warranties, expressed or implied, statutory or otherwise, including, without restriction, those of merchantability or of fitness for use, are excluded.

 

Only products imported by Carl Zeiss Optical, Inc. and purchased in the United States or Canada from authorized Carl Zeiss Optical, Inc. dealers carry this Limited Lifetime Transferable Warranty. Carl Zeiss Optical, Inc. will not provide warranty service for products purchased through unauthorized dealers.

 

This Warranty excludes claims for any special, punitive, incidental or consequential damages and does not cover damages due to the misuse, neglect, accidental damage, mishandling or alteration of the Product. Some states do not allow the exclusion or limitation of incidental or consequential damages. In such cases, the above limitations or exclusions may not apply to you.

 

This Warranty is void, if damage is caused by the use of accessories not sold or authorized by Carl Zeiss Optical, Inc., or from service by persons not authorized by Carl Zeiss Optical, Inc. This Warranty does not cover claims resulting from natural disasters (e. g. floods, storms, fire), acts of war or terrorism and will not apply to damage arising from combat conditions, including but not limited to, damage due to firearms, explosives, nuclear, chemical, or biological weapons. It will be at Carl Zeiss’s sole discretion to extend service under this Warranty for damage arising from the above-mentioned conditions. Carl Zeiss’s obligation under this Warranty is limited to repair or replacement by equivalent product in working condition.

 

Resale of Product and Export Restrictions

Resale of this Product to anyone outside the United States of America is subject to export compliance and is not authorized by Carl Zeiss Optical, Inc. "

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Fenrir, kan du fortelle når denne historien fant sted?

 

Ja, det kan eg, september 2008. Min gode venn kjøpte sin Zeiss hjå Arms & Ammo, Børsemaker, våpenbygger og autorisert våpenhandler i Eikefjorden. Grunnen til at vi kontakta Våpenloftet var at sjappa, der han kjøpte kikkerten, var stengt nokre dagar i den perioden.

Link to comment
Share on other sites

 

Ja, det kan eg, september 2008.

Takkl det blir så my greire å forholde seg til hsitorier når man vet når de har skjedd.

Jeg sysn det høres snålt ut at Zeiss steila på den der ja, men det har vel vært noe utbytning i personalet der. Ble det oppgitt noe forklaring fra Zeiss?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sysn det høres snålt ut at Zeiss steila på den der ja, men det har vel vært noe utbytning i personalet der. Ble det oppgitt noe forklaring fra Zeiss?

 

Du er ikkje aleine om å synes slikt er snålt, men vi blei mest oppgitt og forbanna. Dei gav ikkje anna grunngjeving enn at kikkerten ikkje var kjøpt gjennom dei og at dei difor meinte å ikkje ha noko garantiansvar. :evil:

 

No skal det seiast at eg er svært tilfreds med min Zeiss! :)

Link to comment
Share on other sites

Hu og hei, her var det mye rart... :wink:

 

Har tre stk. 3-9 x 50, 3-12 x 56 (eneste med 30mm rør såvidt jeg vet), og nå sist jeg var i det forjettede land kjøpte jeg en 3-9 x 40. Alle står "assembled in USA". Jeg antar med rimelig stor grad av sikkerhet, at hvis alt i disse hadde vært produsert i det forjettede land, ja da hadde det ikke stått "assembled in USA", men "Made in USA". Dette fordi de tror at alt som er "Made in USA" pr. def. har høyere kvalitet enn alt annet i hele verden. Min antagelse mener jeg støttes av det som står på registreringskortet som fulgte med den siste jeg kjøpte for halvannen uke siden;

 

"LIMITED LIFETIME TRANSFERABLE WARRANTY

Carl Zeiss certifies herewith that the product indicated by the designated serial number has been properly imported and duties paid into the United States by Carl Zeiss Sports Optics and is therefore eligible for the Limited Lifetime Transferable Warranty"

 

Jeg mener derfor at jeg da har ført bevis for at Hisbotten tar feil når han skriver at

Conquest er 100% USA produsert. Dvs alle komponentene i siktet er produsert og sammensatt i USA. Ingen av delene kommer fra Europa eller andre land utenfor USA.

Leupold produserte Conquest tidligere, men nå er det en annen amerikansk fabrikk som lager Conquest. Zeiss ville ikke opplyse om hvilken produsent dette var nå.

 

Videre tar Mappy også feil når han skriver ganske hardt og freskt at

Alle bare prater og ingen hører på

Når du kjøper en Zeiss conquest, kikk oppi eska, der ligger et registreringsskjema som du sender til Zeiss i tyskland.

Etter 2-3 uker får du tilsendt et servicekort til kikerten, sammen med servicekortet kommer et brev som sier følgende:

Kikkerten kan leveres hos nærmeste zeissforhandler sammen med servickortet, altså nærmeste butikk som selger Zeiss.

 

Mappy: Hverken denne siste eller noen av de to forrige har hatt noe registreringskjema som skulle til Zeiss i Tyskland. Derimot har alle sammen et registeringsskjema som skal sendes til Virginia i USA.

Mulig Mappy har rett når det gjelder Conquester solgt andre steder enn i det forjettede land.

 

Saken her gjaldt vel trådstarters utfordring at han kjøpte et produkt av en norsk forhandler som i mellomtiden er lagt ned. Jeg mener at den riktige veien å gå da, er å kontakte Zeiss i USA og legge frem problemstillingen. USA er forbrukerens hjemland, på godt og vondt, og det skulle forbause meg mye om de ville være totalt uvillige til å prøve å løse problemet. (I motsetning til de fleste fordyrende norske ene-importører). Har hatt et par garantisaker på andre ting kjøpt i USA, og kundeservice er noe de er veldig veldig gode på der borte. Det er igrunn ganske enkelt; ta opp telefonen, slå nummeret og snakk med dem. Du må snakke engelsk, og det er litt dyrere minuttpris, men ellers ganske likt som å ringe med norske, fordyrende ene-importører.

 

Til sist vil jeg bare si at jeg syns det er underlig at instruksjonsboka inneholder instruksjoner på engelsk, tysk, fransk og spansk, hvis siktene kun skal brukes av brukere som har engelsk som morsmål. Men dette er bare en refleksjon.

 

Jeg vil istemme de som sier; dette er mye kikkertsikter for pengene.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg en conquest, jeg har sendt inn et skjema en gang til Hendsolt Zeiss sportdivisjon (eller noe lignende) jeg derfra fått et servicekort i plast på størrelse med et kredittkort.

I papirene oppfordrer de til å levere den til nærmeste zeissforhandler ved garantiarbeid, servicekort må alltid sendes med.

Det står ikke noe made in eller assembled hverken på eske eller kikkert, papirene som fulgte med oppi esken var skrevet på en rekke europeiske språk.

Selger mente at linsene var tyske og at kikkerten var skrudd sammen i ungarn.

Link to comment
Share on other sites

Tror aldri me vert enige om dette :roll:

 

Men bidraget mitt her i denne diskusjonen, meiner eg er så pålitelige som dei kan verte.

Eg har opplysningane som sagt frå Sturla XXXXX,Zeiss, via telefon,og det skulle vel være ei ganske så sikker kjelde?

Me diskuterte diverse spørsmål angåande optikk og kom innpå mange ting og deriblandt Conquest.

Vist dere påstår att ikke Conquest er 100% produsert og sammensatt i USA,så sitter enten Zeiss Norge, med feil opplysninger, eller så må dere vite mer om det produksjonstekniske og forretningsdriften i Zeiss konsernet ,en kva Sturla XXXXX gjer,som faktisk er ansett der gjer :roll::shock:

 

 

 

 

Etternavn moderert av Flashman

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sansyneligheten for at noen "andre" vet mer enn Zeiss Norge er vel tilstede, da Zeiss Norge ikke befatter seg med dette søppelet.

 

Å kalle kikkertene for søppel er vel ganske drøyt for det er absolutt ikke "søppel" som du mener. Vil tro du ikke har eid en conquest av den grunn at det ikke er en "ekte zeiss". Og hvis du noen gang har eid en conquest og mener det er søppelkikkerter så må det være noen inni helv*** gode kikkerter du har..

Link to comment
Share on other sites

På mine står det også "assembled".

 

Ser du LeivVidar? Eg trur faktisk Stec sitt innlegg om søppel var ironisk meint. :wink:

 

 

Ja det er nok mulig at ansatte i eit stort verdensomspennande firma ikkje veit alt sikkert om alle produkt. Om den som tar feil bur i USA eller Norge skal ikkje eg ha sagt 100% sikkert.

 

Eg veit berre det at når eg har vore i kontakt med mykje mindre firma i Norge så har det hendt at ansatte ikkje har gitt heilt rett informasjon. Sjølv om dei kanskje trudde det.

Så då kan nok slikt skje i mykje større firma.

 

Ellers kan det jo vera at dagens produksjon foregår ulikt det som har skjedd før. Nei slikt bør eg vel ikkje spekulere i , det skapar vel berre enda meir forvirring :? .

 

Uansett så kan eg etter å ha lest utallige diskusjonar på amerikanske forum om Conquest ikkje forstå at det skulle vera noko problem med kvaliteten på desse sikta. Dei er blant dei sikta som får minst refs for feil, at optikken ikkje er så god som Victory skulle da berre mangle med den prisforskjellen. Men at det ar bra sikter er vel dei fleste einige om. Alle må jo ikkje ha det optimale mørkejaktsiktet.

 

Og jo, eg "visste" at Conquesten eg hadde var assembled in USA,men sidan det er over 1 år sidan eg hadde den så var eg berre 99.99% sikker. Og sidan så mange har ein Conquest så var det jo like greitt å spørje først.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 months later...

Har snakka med Zeiss Norge og Nittedal Optiske. Zeiss Norge sier at det er umulig å sende kikkertsikter til USA pga våpenembargoen. Nittedal Optiske sier det samme og i tillegg vil de ikke prøve å reparere Conquesten min fordi det er brukt mye superlim under montering. Så her sitter jeg med en ubrukelig Conquest 6,5-20X50 som er kjøpt her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mange 10'år siden det vart 100% produsert ett eneste merke i USA. Conquest er som de andre sammensatt i USA.

 

Tror aldri me vert enige om dette :roll:

 

Men bidraget mitt her i denne diskusjonen, meiner eg er så pålitelige som dei kan verte.

Eg har opplysningane som sagt frå Sturla XXXXX,Zeiss, via telefon,og det skulle vel være ei ganske så sikker kjelde?

Me diskuterte diverse spørsmål angåande optikk og kom innpå mange ting og deriblandt Conquest.

Vist dere påstår att ikke Conquest er 100% produsert og sammensatt i USA,så sitter enten Zeiss Norge, med feil opplysninger, eller så må dere vite mer om det produksjonstekniske og forretningsdriften i Zeiss konsernet ,en kva Sturla XXXXX gjer,som faktisk er ansett der gjer :roll::shock:

 

 

 

 

Etternavn moderert av Flashman

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mange 10'år siden det vart 100% produsert ett eneste merke i USA. Conquest er som de andre sammensatt i USA.
I følge tidligere nevnte representant for Zeiss i Norge, ble Conquest montert på en nedlagt brusfabrikk i Mexico, men det er kanskje nærme nok.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Zeiss Conquest riflekikkerter blir produsert i USA, ikke i Europa. De har heller ikke samme spesifikasjoner som de som er produsert på denne siden av dammen. Det vil blandt annet si (og dette kommer som førsthåndsinformasjon fra ledelsen ved Zeissfabrikken i Wetzlar) at Zeiss Europa (og Norge) ikke har deler eller utstyr til å reparere sikter i Conquest serien (håndkikkerter i denne serien er produsert i (Øst-)Europa, så det er en annen historie.

Zeiss Conquest riflekikkerter gir bra optikk til en billig penge, men ulempen er at om din forhandler går dukken, eller du importerer selv, så står du ganske alene med evt problemer.

Dette er ikke noe særegent for Zeiss, prøv å reklamere på en Garmin GPS som du har tatt inn fra USA på egenhånd.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...