Jump to content

Ravn og 22 LR


Stiansen

Recommended Posts

Heisann!

 

Har lett lenge etter "svaret" men får ikkje noke konkrete svar på det eg lurer på.

 

Har laga ein liten skytebu som hovudsaklig vil bli brukt på åtejakt på ravn og lurer på ein ting; korleis er 22 LR på ravn?

Børsa er ein CZ American om det er til hjelp.

 

Avstanden til åtet er ca 50 - 70m. Har og ein 223 men vil helst ikkje prøve å skremme ravnen så mykje at den aldri sett seg der igjen.... :P

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker den stilleste .22lr med demper, eller en .50BMG spiller liten rolle!

Får andre ravn/kråkefugler med seg at en av deres egne faller om stikker de over alle hauger.

Eneste unntak, slik jeg har erfart det, er skjærene.

De holder sørgeseremoni, og er lette bytter sekundene etter at de har oppdaget at en i gjengen ikke flyr med.

 

Så da er det egentlig opp til deg.

Du må bedømme avstand og slikt selv, og ut fra det bestemme deg for hvilken rifle du vil bruke.

Liker selv godt å jakte med .22lr med demper om forholda tillater det...

Link to comment
Share on other sites

åååå du, vil nok tru at du ikkje skremme den i like stor grad om ein skulle ha skote med 22 LR enn med ein 223 Rem.......

 

Andre meiningar om dette?

 

tro?skriver aldri om synsing!er nok småpjokker som tror både det ene og det andre,uten å ha erfart noe...!dette vet jeg,basert på erfaring fra mange antall kråker på reveåta...

Link to comment
Share on other sites

Bruker en 22 sub, må en skyte bakfra, inn mellom fjæra. Sideskudd gjennom vinga er en tvilsom affære. En kan skyte på plank, og diskutere opp og ned hvor mange tommer en skyter gjennom. Likevel er sideskudd på ravn ikke bra. Den blir skadet, og kommer seg ikke derifra og kan så få et oppfølgende skudd. Men det er ikke slik vi liker å jakte. Skyt bakfra, eller la være.

Jeg har opplevd at ravn kommer tilbake og skal undersøke en fallen kamerat, men jeg vil tro at dette er ungfugl som ikke har fulgt med i timen.

Ravn stikker som regel av, men dagen etter er det horder av dem der igjen.

Samtidig har jeg også opplevd at skjærene stikker av og ikke kommer tilbake, selv om def ofte blir slik som tunderbrd beskriver. Jakt på kråkefugl er spennende og uforutsigbart, men en del ting gjentar seg såpass ofte at en vel kan formulere noen hovedtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Har laga ein liten skytebu som hovudsaklig vil bli brukt på åtejakt på ravn og lurer på ein ting; korleis er 22 LR på ravn?

 

Aldeles utmerket forutsatt god skuddplassering.

 

10535le.jpg

 

Hverken denne eller andre har klaget 8) .

 

Jeg har også brukt .223 siden dette gir meg mulighet til å skyte på åter som er plassert lengre unna. Jeg har ikke noe fast åteplass, men legger ut litt åte og bruker plastposer som "flagg" på bakken. Fungerer veldig bra på både ravn og kråke.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig går .22 sub gjennom vingen og lengere inn på ei ravn. Har da skutt mange sånne selv. Hvis du mener det ikke funker er det rett og slett fordi du ikke treffer vitale områder, for det er faktisk mye lettere å gjøre bakfra enn fra siden.

 

Skulle nesten tro de hadde kevlarvinger når man leser her inne....

Link to comment
Share on other sites

Nå skyter jeg haugevis med ravn, kråke, skjære og måke på fiskehjelet der jeg jobber. Jeg bruker BARE CCI Target, fuglene faller død om okkesom, forfra, bakfra eller sideskudd.

 

Men det er fort gjort å bli lurt på fugel fra siden, siden vingene bygger endel over kroppen, så blir skudda sittende både høyt, og gjerne langt bak, og da faller den ikke om så fort.

Gjennomskudd blir det imidlertid alltid, så panservinger har dem ikke.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en 22 sub, må en skyte bakfra, inn mellom fjæra.

 

Inn mellom fjæra...øhh... unnskyld at jeg spør, men hva er alternativet når man skyter på en fugl?

 

Det er bare tull å påstå at du er nødt til å skyte ravnen bakfra med subammo. Om du skyter forfra eller fra siden spiller absolutt ingen rolle så lenge skuddplasseringen er god. Det er mer enn nok energi i en .22lr i subhastighet til å gjennomskyte en ravn uavhengig av vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte av han for ca. halvannet år siden. Har nå hørt rykter om at denne ikke er i salg lenger (kan ikke bekrefte dette personlig, men stoler på kilden, og når Landrø ikke har så er vel det også en slags bekreftelse.), noe som er veldig synd da min CZ American likte Lapuaen VELDIG godt. Må snart begynne å teste andre merker ettersom jeg bare har ca. 250 patroner igjen.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har skutt mye ravn med .22 LR på 90 tallet.

 

Lærte følgende:

- Det er viktig at ravnen ikke ser deg før du setter deg i skulet (kan bli svært mange timer å vente om den mistenker å at du er der). Hund er fint for å fjerne døde fugler

- Uten hund kan hagle være en grei måte å få flere fugl på. (dem flyr normalt bort, men kråker og ravn ungfugl kan i noen tilfeller plukkes ned i etterkant)

- Winchester, lapua og eley subsonic duger til alt lovlig vilt, (winchesteren har hurtigst expansjon etter mine tester). Gode treff, uansett vinkel = død fugl

- En .22 med lyddemper er et bedre alternativ en noe som smeller - men bare marginalt. .22lr i kombinasjon med hund som henter raskt vil gi en noe mer effektiv jakt. Det finnes normalt altlid noe fugler i "omein" som ikke har fått med seg hva som skjedde. Fulglene på åtet sitter normalt aldri etter skudd uansett.

- .22 lr er veldig følsom for vind - på hold over 55 meter må en ha trent en del på disse holdene under varierende forhold for å vite hva en driver med.

Link to comment
Share on other sites

Noe som funker veldig bra sånn drepmessig er å lage dum-dum kuler :twisted:

Kutte et dypt kryss i kulene, skjærer eksploderer hvertfall :mrgreen:

Er det noen som vet om presisjonen blir dårligere av dette? har dessverre ikke testet presisjonen enda, men har nå truffet et par skjærer. Det smeller i det man treffer :shock:

 

Er sant som noen sier her at ryggskudd er det beste, men dersom treffpunktet er godt, spiller det liten rolle..

Takk for tipsene loudenboomer :o

Link to comment
Share on other sites

Har testa såpass med .22 LR oppover tida, og stort sett einaste som stopper ei sånn kule er traktordekk, betong og stålplater over 2-3 mm på lengre hold.. Ein ravn er ingen lettskutt fugl, men det er ingen problem med å få den ned med det kaliberet.. Bruker Longrange sitt hulspiss verktøy på kulene mine, og den første kråka eg tok med den ( kule med den største hulspiss opningen eg har sett nokonsinne ), førte til eit lite fint inngangshull og ingen utgangshull. Avstand ca 20 meter, treff litt til venstre i brystkassa på den.. Det er første gongen eg ikkje har skutt igjennom ei kråke faktisk.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Min 10/22 plukker skjære og kråke på 75 meter med krysskjærte cci sub hp, så helt borte er det ikke. Trykker et barberblad 2-3 mm ned i kula, ser nesten ikke kuttet, men virker godt gjør det. Nok med 1 skudd.

 

Dette skal eg prøve ut! Har du bilder av resultater?

 

edit: fiksa litt på innlegget!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En død ravn er død uavhengig av hva du har skutt den med. Jeg bruker utelukkende sub ammo siden dette gir maksimalt utbytte av lyddemperen, og siden Eley sub gir en fenomenal presisjon i min rifle. Med relativt små mål, som feks kråke og nøtteskrike, vil jeg velge presisjon fremfor hastighet hver gang. Har jeg behov for god presisjon, hastighet og mulighet for å skyte på lengre hold bruker jeg .223.

Link to comment
Share on other sites

brukte subsonic en del før jeg og. men ble lei av den sinnsykt krumme kulebanen. 22lr har i standard hastigheter veldig krom kulebane og det blir ikke noe bedre med slappere hastighet. så om jeg kan unngå denne og være mer sikker på treff på forskjellige hold tåler jeg litt mer smell. om jeg har hatt en skikkelig lyddemper har vel saken vært en helt annen.

Link to comment
Share on other sites

Min 10/22 plukker skjære og kråke på 75 meter med krysskjærte cci sub hp, så helt borte er det ikke. Trykker et barberblad 2-3 mm ned i kula, ser nesten ikke kuttet, men virker godt gjør det. Nok med 1 skudd.

 

Dette skal eg prøve ut! Har du bilder av resultater?

 

edit: fiksa litt på innlegget!

 

Ingen bilder av skutt fugl. Det er ingen V-max effekt, men du hører at kula slår bra i fuglen når den treffer.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har brukt winchester Subsonic (Hullspiss) ammo på kråker? jeg er strålende fornøyd med presisjonen på denne ammoen, men ikke altid like fornøyd med effekten på lengere hold, 50+. noen som evt har noen erfaringer eller andre merker og ambefale til kråker/ravn osv.

Link to comment
Share on other sites

presisjonen er det ikke noe og si på. kan fint sitte og luke ugress i hagen uten problem. men jeg syns rett og slett dem er for svake på lengere hold. ossen ammo burde jeg bruke der? mener at jeg tidligere har brukt lapua sub, men ossen er dem på litt avstand?

Link to comment
Share on other sites

Eg må sei at på litt hold, så bruker eg som regel Lapua Hollowpoint, det er litt høghastigheits jakt ammo. Så den klarer ikkje demperen og tone ned, men som regel så detter iallefall det eg skyter på inntil 100 meter iallefall. God presisjon er det i den der patrona.. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg har hatt dårlig erfaring med 22lr på ravn, brukte ei Savage 22lr med heldempet løp pluss lyd-demper skuddene jeg brukte heter Sub-Sonic HP.

 

på 40 - 50 meter så måtte jeg bruke 5 skudd pluss et til da jeg hentet den, alle skuddene satt der de skulle sitte :?

men raven var utrolig stor mye større en det den skall være kan ha noe med det også å gjøre :|

Link to comment
Share on other sites

@thehunter, hvis du trenger 4-5 skudd på en ravn med subHP, kan skudda aldri ha sittet der de skulle.

 

Jeg jobber på et fiskemottak i finnmark, og der må vi daglig skyte ravn og måse på fiskehjelet, vi skyter mange hver dag, opptil over titalls ravn.

 

Tidligere brukte jeg CCI subHP, men pga pris så gikk jeg over til CCI standard. skuddhold fra 10-70 meter, og dau som en sild på første skudd, er regelen mere enn unntaket.

 

Prøvde også penetrasjon på en dau råbukk, rett gjennom begge lungene, når skuddet satt bak bogbladet, så en skarve ravnekropp stopper ikke en subHP, det har jeg liten tro på.

 

Skudd rett bakfra, er selfølgelig effektivt, pga da klipper man ryggrada, med nærvesystem, selfølgelig er det livløst i øyeblikket.

 

Skudd i lungesystemet, er også hurtig dødelig.

Mens skudd i mageregionen (som jeg mistenker, denne sitter mye lengre frem en det man tror) ja da kan den holde seg i live lenge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...