Jump to content

Minkjakt


Foxterrier

Recommended Posts

I dag var vi Skjoldastraumen/fjorden, var med TommyK her på forumet og broren hans.

Dagen begynte litt tregt med en del båtproblemer, men omsider kom vi nå oss avgårde.

Var innom endel holmer, før vi fikk napp, men etter det gikk det radig.

Den første minken vi fant måtte vi jobbe endel med ca en 1/2 time før den kom ut og broren til TommyK fikk gitt den ett skudd før den forsvant i lyngen.

Det var en humink. Vi kjørte videre og fikk se en mink som drog en flyndre i land på en holme, slapp bikkjene på land der og det ble straks los under noen steiner.

Minken for som en rakett mellom steinene og greide å unnslippe noen skudd før den kom seg i trygghet under ei stor rotvelte og noen steiner.

Den måtte vi gi opp til slutt, da den lå for vanskelig til :?

Så gikk vi innom noen småholmer og fant mink på to av de. Den ene tok bikkjene og den andre fikk TommyK skutt.

En kjempefin dag, sol og vindstille og ikke minst ett bra jaktutbytte, 3 av 4 mink må man si seg fornøyd med :D

 

Fikk ikke tatt så mye bilder, da det var litt for hektisk til sånt, men fikk nå tatt ett av undertegnede og ivrige bikkjer som ikke helt ville gi seg :lol:

 

Skjoldafjorden_31_01_09_005.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når en ser en slik foto serie så skjønner en hvilken kapasitet en mink har til å gjøre ubotelig skade :evil: .

Disse bildene bør være en kraftig oppfordring til alle som er glad i natur, fugleliv og jakt til å bruke noe tid til å desimere bestanden av dette uønsket rovdyret.

Link to comment
Share on other sites

Har sett mink ødelegge små lakseførende bekker. En mink hadde "spist" på 4 laks. Alle laksene svømte i svime rundt i hølen. Det resulterte i at ingen laks fikk gyte i den bekken det året. :-( Minken fikk vi has på. Den hadd eogså tatt ei gjedde på en drøy kg som lå ute på marka.

 

Må si det er imponerende å se hva de får til de dyra, men desto mer skremmende at de nærmest har fritt spillerom i vår fauna.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satt på en kveldsvakt i 1995 og så en stor hegre bli tatt av mink. Det tok tre kvarter til en time, såvidt jeg husker. Etterpå balte minken i timesvis med å få hegren på land i tangen. Fasinerende, men ble for lenge å følge med på. Tror det må ha vært tidevannet som hjalp med å få byttet på land til slutt. Det lå på land neste morgen ihvertfall.

 

Var på rundt 50 meters avstand, og ble oppmerksom (les: irritert) på en hegre som skrek enda styggere enn vanlig, og uten stans. Det var mye hegre i området, så jeg trodde først den skrek til en make. Hadde ikke kamera, men kikkert. Og da så jeg det var en mink som bet ham i foten og dro ham ned i vannet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, det var mere mink før, men det er mere av de hun minkene som ikke går på fellene nå en før.

Jeg satt ute ei natt i sommer og skulle se om det kom noe mink og det kom det. Men når jeg fikk kasta opp hagla så kom den seg unna. Dagen etter så fant jeg ei død siland som var tatt bare noen timer før jeg fant den, og denne anda var bare drukket blodet av :x

Jeg har også opplevd å finne et gåsereir som var tomt, men jeg syntes det var litt rart siden det ikke var noe eggeskall rundt reiret, sån som det bruker å være når kråka har vært der. Så jeg begynte å grave, også fant jeg en gang som gikk under reiret og der fant jeg 4 egg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja da er det snart tid for en ny runde med minkfellene før fuglene begynner å hekke.

 

Har blitt en del mindre mink kanskje, syns det var mere på 70-tallet her, men jeg var også mye mere ute og fartet dengang.

 

Når det gjelder Mink er det fisk, fisk og fisk som gjelder som åte.

ikke dumt å henge noe opp på en pinne slik at lukten sprer seg, ulempen kan være at mennesker ser dette og fellene blir stjålet.

 

Personlig fisker jeg alltid fersk fisk like før jeg går og sjekker fellene, fisken jeg får bløgger jeg, legger dette i ei bøtte med sjøvann slik at fisken blør ut i vannet.

 

Legger så fersk fisk i fella og tømmer dette fiskeblod vannet over fella, av og til hender det at jeg drypper blodvann på bakken og på denne måte lager ett blodspor som ender i fella.

 

Viktigste er at det har vært mink før i fella, helst ei tispe.

Plukker hårdotter av fellefangede minker, disse hårdotter legger jeg i feller som ikke har fanget mink, jeg gnir også feller inn med disse hårdotter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var en liten tur ute i dag, var noen som var ivrigere en meg og for avgårde i 7 tiden.

De hadde med seg 2 tyskere jaktterriere, men jeg lå frampå ett par timer til 8)

Så da jeg kom hadde de funnet en mink, men den lå så vanskelig til at den måtte vi gi opp.

Så vi delte oss i to grupper, jeg med mine to hunder og en ungdom. Etter noen hundre meter fant vi en mink, så rimelig lett til, men det måtte graves litt. De andre kom etterhvert og etter en ca 1/2 time fikk den ene tyskeren tak i minken og fikk dradd den ut.

Dette var første minken denne bikkja har tatt, så eigeren var passelig fornøyd :D

Link to comment
Share on other sites

Reiste til Røvær i helga.

Kom oss ikke ut på jakt før i dag og måtte gå overraskende langt før vi fant en mink.

Var veldig fjære sjø, så jeg tror kanskje minken var ute på jakt han også.

Den vi kom over, kom vertfall fra sjøen, etter litt att og fram for den på sjøen igjen og jeg fikk skutt den.

Hundene var som alltid ivrige i å få smake litt på minken, så det endte med at Idun meldte seg frillig til å apportere :lol:

Den lå bare 2 meter fra land, så det ble ikke så lang svømmetur :D

En normal stor hannmink ble dagens fangst.

 

DSC00213.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jobber for tiden som f... med å få motor og båt klar til sjøsetting.

Håper at dachsen skal få tygd noen minker før hekkinga setter i gang for fullt.

 

Har i det siste delt fritiden med bharsvik`s båtprosjekt slik at han får ut skuta si til påsk (tråden:vi bygger båt igjen), men etter hans sjøsetting skal jeg forhåpentlig vis få vann under min egen båt og ta noen rolige turer i skjergården å se om bikkja mi får los på noen av holmene.

 

Håper å komme tilbake med fangstrapporter.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er best ved flo sjø på morgen og formiddag. Været bør være pent og passe fuktig. Ikke regn og surt. Litt vind slik at hunden får god teft, men ikke for mye slik at luktsporet medvind blir for smalt. Overskyet vær og ti til femten grader er passe.

Link to comment
Share on other sites

BHarsvik har oppsumert det meste, ikke for fint, men heller ikke for stygt vær er bra. Når det gjelder tid på døgnet, eller flo eller fjære, merker jeg ingen tendens her på sørlandet, men så er jo forskjellen nesten fraværende hos oss også da.

Er været for jæ.... så virker det som minken sitter dypt i hia/røysene sine, og kan være vanskelig å få has på. I tillegg så er det ikke noe kjekt for bikkja når det blåser en stiv en, samt at det er 10 minus, så arbeidsmoralen går vel litt ned på den også :D

 

ÅÅÅÅ gleder meg til å komme hjem til fredag, slik at min noe loslitte haredachs kan prøve seg litt på minken igjen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I går fikk vi det endelig til å klafffe. Jeg og en kammerat fikk gleden av og være med makkieboy ut på jakt etter minken. Han med sin dachs og jeg med mine 2 basseter og laika skulle vi ha nok bikjer. Pia var ferdig med løpetiden for 2 uker sider så jeg trodde alt var lungt. Men etter 1/2 time på første holmen fant vi ut at det var døfødt med 1 hannhund og 3 tisper. Pia lukta rett og slett bedre enn minken og det gikk rundt for malvin. Så Pia ble kjørt tilbake til bilen igjen og vi prøvde på nytt. Ny holme og nye muligheter. Malvin jobbet som en helt hele dagen. Men minken var vrien å finne. Men både bikjene og vi koste oss. Så alt i alt var det en kjempe dag ute på sjøen.

Takk for turen Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Får poste et par bilder fra arkivet mitt, fra minkjakt sammen med bharsvik. Disse bildene er fra en artikkel til Jakt&Fiske for noen år siden.

 

Minken har gått i ura ved sjøkanten og venter på å slippe unna....

normal_mink.jpg

 

....hvilket den ikke gjorde. Fox terrier Shica til Harsvik, i sine glansdager.

normal_Shica.jpg

Link to comment
Share on other sites

Slike bilder varmer Ranger :D

Jeg, kjerringa, sønn og Malvin var ute på en tur i dag, mest for rekreasjon, men også med et håp om en mink eller to. Los ble det, men ingen fall :( Dypt, dypt, dypt i en stor steinur, det lukta godt, men ut det ville den ikke, ikke engang etter et titals bøtter med vann. Men bikkja fikk hvertfalll tatt seg ut litt.

 

Jeg hadde også en liten opptelling i dag, og trodde jeg skulle runde 80 stk, men det gjorde jeg ikke. I følge bilder og notater, endte jeg på 57, ikke så værst, men mindre enn forventet.

Men nå har jo jeg fri annenhver mnd, og da går det gjerne med noen stykker :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Slike bilder varmer Ranger :D

Jeg, kjerringa, sønn og Malvin var ute på en tur i dag, mest for rekreasjon, men også med et håp om en mink eller to. Los ble det, men ingen fall :( Dypt, dypt, dypt i en stor steinur, det lukta godt, men ut det ville den ikke, ikke engang etter et titals bøtter med vann. Men bikkja fikk hvertfalll tatt seg ut litt.

 

Jeg hadde også en liten opptelling i dag, og trodde jeg skulle runde 80 stk, men det gjorde jeg ikke. I følge bilder og notater, endte jeg på 57, ikke så værst, men mindre enn forventet.

Men nå har jo jeg fri annenhver mnd, og da går det gjerne med noen stykker :lol:

 

Om du har skutt 57 mink i vinter så må du ha jaktet over et stort område. Kjenner jegere som jakter ikke langt fra deg og disse er ikke i nærheten av det tallet. Jakter du på øyer eller fastlandet ?

Link to comment
Share on other sites

Ikke 57 stk i 09, men jaktåret 08-09. Tror ikke dere må sammenlikne sørlandskysten med det dere opplever av terreng nordover. 1 øy hos dere, er fort det samme areal som 30 holmer hos oss. biotopen er (desverre) perfekt for minken her, med godt skjul, mat og klima. Og JA, jeg jakter bare på øyer/holmer, hvis ikke jager bikkja heller på rådyra :?

 

Var foresten en fin artikkel i agderposten i går, men finner ikke denne på nett. Men det er den samme person (Sørlandsminkens skrekk, virker det kjent) som er med i dette innlegget, så det sier litt om situasjonen her nede. Det formelig kryr av mink her.

 

http://www.p4.no/story.aspx?id=305892

 

Tror jeg fant linken:http://eavis.agderposten.no/index.php?s=2158&p=58542&a=189301

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vi får vel legge inn årets sum vi også da siden alle andre har gjordt det :)

Vi har i hvertfall tatt 19 mink til nå jeg og Nimrod i lag.

 

Hvis jeg husker rett så var det 33 eller 34 på samme tidsrom i fjor, så her tror jeg det begynner å bli mindre mink etter noen år med høyt jakt trykk på minken..

Link to comment
Share on other sites

Fikk mink nr 10 i går , noe som er desidert bunnrekord for min del , men har noen eggvær igjen før jeg tar ferie ang minkjakten.

 

Makkieboy : Jeg regnet selvfølgelig med at det var sesongen 08/09 du mente. Når det gjelder den linken du la ut så skal du ikke tro alt du leser , det er skrevet slik at man skulle tro " viltforvalteren " hadde skutt 300 mink denne sesongen , det har han ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Makkieboy! :D

Et par-tre turer på jakt med bharsvik og Shica førte til temmelig mange bilder den gangen, så det er nok å hente i arkivet mitt. :wink:

 

Nå blir det dessverre ikke flere turer sammen med Shica. Hun fikk kreft i høst, og i går var hun så dårlig at jeg ikke hadde hjerte til mer. Nå har hun det ikke vondt mer, men for meg var det en tung dag. Utrolig hvor glad man blir i de små solstrålene. Her er et bilde slik jeg vet at mange vil huske henne.

 

normal_Shica.jpg

 

 

Ser bare frem til juli nå, for da kommer det ei ny venninne i hus.

Link to comment
Share on other sites

Hun ble nesten 12 år. Har vært så og si døv de siste par årene, så all kommunikasjon på jakt foregikk med tegnspråk, men det fungerte faktisk. Var ikke akkurat redd for å få granatsjokk den frøkna der. Men jeg vil tro hun hadde tinnitius til tider, akkurat som eieren... Får nok aldri en slik hund igjen, men jeg skal definitivt prøve.

Link to comment
Share on other sites

Beklager tapet Brynjar , men det kommer dager etter dette. Synd bare at du må vente helt til jul før ny krabat kommer , hadde definitivt vært lettere med valp nå , blir veldig stusselig uten hund.

 

Var ute sammen med Polar for noen dager siden , vi hadde 4 mink kontakter men fikk bare 1 av dem. Unghunden til Polar vet nå hva mink er :wink: Må vel si at det var første viltet med nydrillingen :D

 

normal_Piamink_002.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det var trist å høre Brynjar, men du nevnte at denne påska ble den siste for Shica ja... Hun har gjort en formidabel innsats som predatorjager vet jeg.

Og er det litt opp til eieren også så blir den nye valpen en livsfarlig krabat allerede om et års tid (for mink, rev, grevling og slikt)! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har anskaffet meg en Jack Russel Terrier, som er tenkt til hijakt på rev og ettersøkshund. Og evt. rådyr, men har ikke så store håp på det området.

De jeg har snakket med, anbefaler meg å vente til hunden er 1år + + før jeg slipper den i hi, og det synes jeg også høres fornuftig ut.

Men mink må vel være tingen for en unghund!

 

Så spørsmålet mitt er, hvor er nærmeste sted med stor minkbestand??

Jeg bor på Stjørdal. Skal visstnok finnes noe mink her også, men ikke i store forekomster slik jeg har intrykk av at det er på enkelte øyer rundt omkring.

 

Noen som har et tips?

Link to comment
Share on other sites

Tja... Har ikke testa sjøl, men Steinvikholmen kan kanskje væer en plass med mink? Og Saltøya og de andre øyene innpå Langstein kanskje? Frostalandet, og er det ikke Tarva den heter den øya som er fuglereservat utafor Frosta? Sikkert glad for å bli kvitt evt mink der. Billetholman ved Hell, som vi kalte den lille øya, har jeg sjøl sett mink for 20 år sia.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...