Jump to content

Politiet rydder i våpenregisteret


Think!

Recommended Posts

At myndighetene ikke helt har kontroll er ingen nyhet, men dette kunne vært en enkel sak. Hvis systemene kunne snakket sammen hadde en enkel rapport hver mnd gitt en oversikt som våpenkontorene kunne benyttet for å innkalle eller da i enkelte tilfeller bedt de etterlatt om å omregistrere. Problemet er nok mannskaps mangel ute på våpenkontorene, så vi bør vel ikke akkurat vente på en løsning med det første.

 

Det største problemet for aktive skyttere er alle der ute som bare skal "eie" men ikke bruke. For hva skal man med ett våpen hvis man ikke bruker det?? I slike tilfeller kunne klubber og foreninger hjelpet de etterlatte med å omregistrere eller selge kontra at de skal bli destruert.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet for aktive skyttere er alle der ute som bare skal "eie" men ikke bruke. For hva skal man med ett våpen hvis man ikke bruker det?? I slike tilfeller kunne klubber og foreninger hjelpet de etterlatte med å omregistrere eller selge kontra at de skal bli destruert.

hva er egentlig galt med at man eier et våpen man kansje ikke bruker pr i dag??

 

akkurat den der tankegangen (kjenner den igjen fra nsf-pistol) gjør at folk som tar en pause fra skytinga må selge unna ting...

Link to comment
Share on other sites

At der alltid er noen som er ivrigere en politiet må vi visst bare leve med...

Der er faktisk ikke behovsprøving vedrørende langvåpen her til lands!

Har man jegerprøve er det godt nok, der finnes INGEN krav til aktivitet!

For pistol/revolver er der krav til aktivitet, men også rom for perioder i livet med mindre aktivitet.

Å selge brukt for å måtte kjøpe inn igjen etter noen år er fryktelig dårlig butikk,

håper aldri noen blir tvunget til dette av dårlige klubbkolleger.

Det er heldigvis ikke hverken klubbenes, eller enkelte medlemmers oppgave å vurdere andres aktivitet. Takk og pris for det!

Vet enkelte er fryktelig negativt innstillt til folk som eier våpen, men som ikke er så aktiv som de mener de burde være.

 

Men heldigvis er det nok ikke der oppryddingen skal foregå!

Har selv måttet hjelpe til med å rydde i eget våpenkort.

En pistol som, til tross for at det skulle være umulig, var registrert på både meg og ny eier samtidig :roll:

Hadde det ikke vært for at jeg skulle ha ny i den klassen og derfor ble spurt om "hva med den du har"

så hadde det kanskje aldri blitt oppdaget.

 

Slike ryddinger ønsker jeg velkommen, ellers får hver feie for si dør! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den ryddingen som tråden egentlig handler om, er vel ikke noe nytt, vet at det har blitt gjennomført i eget distrikt for noen år siden. Normalt er det vel ikke det store problemet at noen dør og våpnene ikke blir omregistrert, de blir vel vanligvis stående like ubrukt som de var mange år før. Noen ganger kan imidlertid mangel på ansvarlig (vel boet er vel ansvarlig) for våpnene, føre til at de blir "borte", har i hvertfall registrert at så har skjedd. Det siste er nok ikke spesiellt ønsket og kan sikkert reduseres ved en tidlig gjennomgang av folkeregister opplysning mot våpen registeret.

 

Ad Bromark sitt innspill, er nok dette spesielt av interressse relatert til de mange håndvåpen eierne som har skaffet seg våpen med bakgrunn i medlemskap og siden aldri dukker opp. Har selv sittet i styret i egen klubb siden 1980. Det er desverre slik at over 90% av de jeg vet har skaffet seg håndvåpen, har jeg aldri sett igjen hverken som aktive skyttere, eller som "mosjonister", mange av dem blir også borte,som medlemmer, men da det, her,ikke en gang blir foretatt stikkprøver av medlemskap, får ikke det noen konsekvens.

Link to comment
Share on other sites

Det er desverre slik at over 90% av de jeg vet har skaffet seg håndvåpen, har jeg aldri sett igjen hverken som aktive skyttere, eller som "mosjonister", mange av dem blir også borte,som medlemmer, men da det, her,ikke en gang blir foretatt stikkprøver av medlemskap, får ikke det noen konsekvens.

 

Da er det vel klubben sin "plikt" å sende lister over "ikke aktive og utmeldte" medlemmer til det lokale våpenkontoret? I og med at det er klubbene i første omgang som "går god" for en skytter mtp. dokumentasjon av aktivitet og slikt?

Jeg ville sett det som en selvfølge at man oppdaterer sine medlemslister og oversender oversikten til Politiet. Jada, det kommer sikkert kommentarer her om "personkontroll" og "overvåkning av private" osv osv, men det er jo bare positivt for de som er aktive skyttere at det finnes en viss kontroll og "trygghet" i at det ikke finnes en masse våpen der ute som ingen har noen kontroll på.

De som skal ha en pang i nattbordskuffen kan like gjerne skaffe seg dette illegalt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er mest glad for at det sentrale våpenregistere bidrar til å redusere volden i samfunnet og øke tryggheten. Det var jo argumentet som ble brukt i sin tid.

 

Tenk hvis politiet fikk ansvar for å holde orden på biler, innsatte i fengsel eller noe annet som virkelig tar liv av folk...

Link to comment
Share on other sites

Da er det vel klubben sin "plikt" å sende lister over "ikke aktive og utmeldte" medlemmer til det lokale våpenkontoret? I og med at det er klubbene i første omgang som "går god" for en skytter mtp. dokumentasjon av aktivitet og slikt?

:shock:

Hoi... pust igjenom nesen.... puuh...

Klubben har ingensomhelst slik plikt eller ansvar. Klubben skal administrere skyting, trening, medlemslister og arrangering av stevnet.

En Klubb har helller ingen juridisk, eller annen kompetanse til å gå god for en skytter. Klubben skal kun bekrefte om vedkommmende er medlem og aktiv som sådan.

 

Det er myndighetenes ansvar å godkjenne våpen erverv og eventuelt inkalle våpenkort om man mener ervervsgrunnlaget ikke lenger finns. Om ansvaret skal overføres på klubb, vil jeg øyeblikkelig resigner fra de styreverv jeg har. Jeg vil ikke bli stilt til velgs om en person jeg skyter sammen med kommer i en situasjon hvor et våpen brukes til noe tragisk. Jeg har ikke formell eller uformell kompetanse til å kunne gjøre dette.

 

 

Forøvrig så handler vel artikkelen om å rydde opp i våpen hvor eier er avgått med døden. Knakje ikke gjenlevenede slektninger kjenner lovverket, eller at ting har forsvunnet tidligere / man ser en mulighet til å tjene noen kjappe kroner. Om det er en lekasje fra det sivile lovlige markedet til uheldige miljøer så er det nok nettop via våpen hvor eier har dødd, og boet ikke ser sitt ansvar. (tror jeg)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bare referere til Hassel sitt svar, ad klubbers plikt til å melde i fra om opphør av medlemmskap. Tror nok det fra tid til annen dukker opp som sak i de fleste pistolklubbers styrer, men p.t. er det ikke gitt pålegg om slik "politi" virksomhet til klubbene, i lov, forskrift, eller rundskrivs form.

At klubbene i økonomisk interresse kan ønske å bruke bevilgende myndighet som innkasso byrå, er vikarierende motiv i kontrollvirksomheten.

 

Jeg føler nok at denne biten er noe politiet kunne prioritert mye høyere når "det ryddes i våpenregisteret", men der er jeg vel innhabil i dobbel forstand :D

Link to comment
Share on other sites

Om Politiet virkelig ønsker å redusere "farlige" våpen i samfunnet så burde de sjekke aktiviteten hos pistol eierne (og evt AR-15). (Heldigvis har den nye våpenforskriften tatt tak i farene ved manglende sikker oppbevaring. Fortsatt er det hull fordi den ikke tar hensyn til hvordan nøkkel til våpenskapet oppbevares (tror jeg)).

 

Jeg er enig i at klubbene ikke har noe ansvar i å følge opp at pistoleiere er aktive. Men jeg mener klubbene burde bli ansvarlige (lov eller forskrift) for å føre oversikt over hvem som møter på trening og stevner. Slik kunne politiet ha et grunnlagsmateriale for å vurdere aktivitet.

 

Problemet er at dette vil bli arbeidskrevende for politiet forde du "lovlig" kan opphøre din aktivitet dersom du har en god nok grunn. = det blir en skjønnsmessig vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt er det hull fordi den ikke tar hensyn til hvordan nøkkel til våpenskapet oppbevares (tror jeg)).

 

hm, hva blir det neste? at noen foreslår at det stilles krav til sikker oppbevaring av nøkkel til våpenskap. å at noen i lovgivende mynidghet synes det er en god ide.

npkkel til våpoenskap, la meg tenke....

den kan ikke oppbevares i huset, for der kan den blir funnet når du ikke er hjemme. den kan ikke oppbevares i bilen når du er på jobb, det kan jo bli innbrudd i bilen. den kan ikke oppbevares i kontorskuffa om du ikke sitter på kontoret, noen kan finne den der. den kan ikke oppbevares i lomma mens du dusjer etter å ha trent, der kan den og bli stjålet. den kan ikke oppbevares i snor rundt halsen mens du dusjer etter å ha trent, for da kan noen se du har en våpenskapnøkkel å kan slå deg ned og ta den fra deg. hvor kan man da ha den?

jeg vil ikke høre forslaget engang :(

Link to comment
Share on other sites

Min er i lite nøkkelskap med kode-lås på en ikke åpenbar plass (reserven oppbevares ikke i hjemmet). Nei! det hindrer ikke Bandidos tilgang til våpnene men forhåpentligvis hindrer det mine 2 "bøllefrø" på hhv 2 og 4 år tilgang til våpnene. Prisen for et slik skap er 500 - 600 i Norge og nesten det halve i NL. Den beste løsningen er fingeravtrykk eller kode. Hva med krav om fingeravtrykk eller kode på X antall siffer for oppbevaring av pistol og våpen av "militær karater".

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig, dere ønsker altså at en eller annen tilfeldig formann i en klubb skal ha lovpålagte oppgaver som griper inn i en privatpersons våpeninnehav og hans forhold til politiet??

 

Nei, nå må vi skille rollene. Klubben skal bare føre "statisikk" og utlevere denne på forespørsel, Politi skal innhente og gjøre jobben med å sjekke og avklare aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Min er i lite nøkkelskap med kode-lås på en ikke åpenbar plass (reserven oppbevares ikke i hjemmet). Nei! det hindrer ikke Bandidos tilgang til våpnene men forhåpentligvis hindrer det mine 2 "bøllefrø" på hhv 2 og 4 år tilgang til våpnene. Prisen for et slik skap er 500 - 600 i Norge og nesten det halve i NL. Den beste løsningen er fingeravtrykk eller kode. Hva med krav om fingeravtrykk eller kode på X antall siffer for oppbevaring av pistol og våpen av "militær karater".

 

Hva i alle dager er det du driver å fabulerer om? Skal jeg betale tusenvis av kroner for å holde dine snørrhvalper unna? Prøver du å finne på nye "uskyldige" regulasjoner? Har du i det hele tatt tenkt igjenom det du skriver?

Jeg har forøvrig hatt tilgang til hagel og ammo siden jeg vel var 8...

Link to comment
Share on other sites

om du har nøkkelen i et nøkkelskap eller en annen utilgjengelig plass er vel kansje ikke poenget for meg. poenget for meg er at enkelte innen lovgivende myndighet (og politiet) er så reguleringskåte at det tilslutt ikke er mulig å følge alle regler som er satt opp. jeg tror faktisk vi begynner å nærme oss den tilstanden her til lands når det gjelder våpen.

Link to comment
Share on other sites

Think (ja) om du ønsker å sikre deg ekstra, er det bra, at andre som ikke har dine behov, skal slippe tilsvarende er en selvfølge, på lik linje med at vi alle har en forpliktelse til å sørge for at også nøkkel til oppbevaringssted taes fornuftig vare på.

Som klubb leder er jeg jevnt over fornøyd med regelverket slik det er, som politimann kunne jeg tenkt meg det noe annerledes, (men ikke så mye) men her er jeg inne som privat person (og kommer ikke til å kommentere, som annet)

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig, dere ønsker altså at en eller annen tilfeldig formann i en klubb skal ha lovpålagte oppgaver som griper inn i en privatpersons våpeninnehav og hans forhold til politiet??

 

Nei, nå må vi skille rollene. Klubben skal bare føre "statisikk" og utlevere denne på forespørsel, Politi skal innhente og gjøre jobben med å sjekke og avklare aktivitet.

 

Hørt sånn sprøyt! :roll:

Det er ditt og mitt ansvar som skytter og våpeneier å dokumentere aktivitet.

Om politiet krever å få se hvor aktiv DU er, legger DU fram DIN skytebok!

Ikke klubbens register hvor alle skyttere står oppført.

Det har til og med datatilsynet stilt seg negative til...

Nei, her lages løsninger på problemer som ikke finnes! :roll:

Link to comment
Share on other sites

[...]Prisen for et slik skap er 500 - 600 i Norge og nesten det halve i NL. [...]

 

skal ett slik nøkkelskap være det minste nyttig må det ha samme (eller høyere) "sikkerhetsivå" som våpenskapet har. Tviler sterkt på at du finner et godkjent skap av denne typen til "500-600". Å putte nøkkelen til våpenskapet i ett "blikkskap fra nille" vil vel i praksis senke sikkerhetsnivået til våpenskapet ned på nivå med "blikkskap fra nille" :?

Link to comment
Share on other sites

En Klubb har helller ingen juridisk, eller annen kompetanse til å gå god for en skytter. Klubben skal kun bekrefte om vedkommmende er medlem og aktiv som sådan.

 

Helt enig. Mener heller ikke noe annet, og der var derfor jeg skrev "plikt".

Jeg vil mye heller at styret i klubben melder meg inn som innaktivt medlem evt. utmeldt enn at vi skal få tredd nedover oss enda en ny lov som begrenser adgangen for AKTIVE og lovlydige skyttere.

 

Det er flere klubber rundt om i landet med 2-300 medlemmer, hvorav kanskje 10% er aktive. Da er jo ikke behovet for våpen tilstede lenger.

 

Tenk bare på hvor mye gode våpen som kommer på bruktmarkedet! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forøvrig hatt tilgang til hagel og ammo siden jeg vel var 8...

 

Det har jeg også, det er derfor jeg mener at oppbevaring er det største problemet. Hadde det ikke vært for våpentrening i det lokale skytterlag så hadde jeg muligens skutt onkel eller hallodame i NRK. Ladd rifle med kikkert var i vedskjulet, det var jo spennende så jeg siktet på TV og onkel gjennom stuevindu. Så kom jeg på at jeg skulle sjekke om våpnet var ladd, og det var det uten sikring på. Jeg tipper jeg var 10 - 11 år.

Link to comment
Share on other sites

[...]Prisen for et slik skap er 500 - 600 i Norge og nesten det halve i NL. [...]

 

skal ett slik nøkkelskap være det minste nyttig må det ha samme (eller høyere) "sikkerhetsivå" som våpenskapet har. Tviler sterkt på at du finner et godkjent skap av denne typen til "500-600". Å putte nøkkelen til våpenskapet i ett "blikkskap fra nille" vil vel i praksis senke sikkerhetsnivået til våpenskapet ned på nivå med "blikkskap fra nille" :?

 

Her er link til den modell 5401, I Norge selges den av låsesmeder og jernvarehandel. Det er adskillig bedre enn å ha den i ordinær nøkkelskap, skuff i gangen, kjøkken- eller nattbordskuff.

Link to comment
Share on other sites

[ Det er adskillig bedre enn å ha den i ordinær nøkkelskap, skuff i gangen, kjøkken- eller nattbordskuff.

 

Hvem inn i ¤%&/ hælkete leggernøkkelen til våpenskapet på sånne steder da? Da kan manjo bare drite i å låse? Hvorfor innsiter du på å løse et problem som ikke fins for andre en deg selv?

Link to comment
Share on other sites

Tja, Lopez som produserer a-tec demperen har jo forsåvidt allerede produsert en prototype på noe som kan benyttes/viderutvikles for oppbevaring av våpenskapnøkkelen...

 

Kroppstemperet blir den også, den er avbildet i siste utgave av ladeboken og passer uhyre bra sammen med resten av forslaget... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

:oops: Nå har du vel styrt din egen tråd off-topic med nøkkelproblemer Think!. Jeg tror forøvrig at dette har blitt diskutert i en annen tråd her. Uansett blir det tull å skulle lovfeste eller lage regler for oppbevaring av private nøkler. Hvis du ikke er i stand til å oppbevare en nøkkel på en fornuftig måte, så stiller jeg meg veldig tvilende til at du bør ha tillatelse til å eie våpen.
Kroppstemperet blir den også
:mrgreen: Såda! Hva vil vel ikke høggern tro nå?
jeg vil ikke høre forslaget engang
Link to comment
Share on other sites

Off topic ja...

 

Men det med hvor (reserve) nøkkelen oppbevares er noe man bør tenke på. Mange av de "lure" stedene folk legger nøkler er så lite lure som det går an, og er blant de første stedene en innbruddstyv vil lete. Et billig nøkkelskap er i så måte værre enn ingenting IMHO. Disse er som regel enkle å åpne, og det er mye vanskeligere å gjemme et nøkkelskap (selv et lite ett) enn en nøkkel.

 

Jeg har selv vært borti folk som hadde et reelt behov for sikkerhet og som hadde dyre låser og alarmer- men som hadde reservenøkkelen til huset hengende på en spiker ved kjellerdøra :roll:

Føler man behov for å ha en reserve husnøkkel utendørs i tilfelle man låser seg ute, så gjem den nå for h... på et mindre opplagt sted. Langt bort fra alle dører og andre steder en eventuell tyv vil kikke-tyven sjekker gjerne kjellerdøra først. Jeg er ikke spesielt slepphendt med nøkler så min ligger ikke ute, men skulle jeg ha gjemt en husnøkkel så ville jeg f.eks. ha gravd den ned under en bestemt busk eller stein i hagen. Det blir ikke så mye tele her at man ikke får tak i den på vinteren allikevel, ikke hvis det finnes en spade i nærheten. Tilsvarende bør man være litt kreativ med hvor nøkkel til våpenskap plasseres; oppå nærmeste klesskap er IKKE å anbefale. Hva med under isolasjonen på kryploftet for eksempel?

Link to comment
Share on other sites

reservenøkkelene min ligger i en bankboks (ca 250 spenn i året), resten har jeg med meg. I tilfelle jeg roter vekk nøklen til huset har jeg pleid å ha en reserve hos en kompis. (men ikke våpenskap nøklene)

 

Lopez løsningen tror jeg kanskje jeg hopper over, til tross for at jeg er både tvilsom og "open minded"

Link to comment
Share on other sites

Langt de fleste pistolklubber registrerer oppmøte, og alle registrerer om en er medlem (betalende som sådan) eller ei.

Om ikke dette ble gjort, er det umuligt for klubben å bekrefte at medlemmet er:

1: Medlem (se rundskriv 2009/009 punkt 3.5.1.2).

2: Aktiv. Etter Rundskriv 2009/009 punkt 3.5.1.2.2 Presisering av behovskravet i våpenloven § 7 tredje ledd – krav til aktivitetsnivå. Da med tanke på krav til Mosjons og konkuranseskytter, i de tilfeller der dette er nødvendigt.

 

Ellers er jo kravene som følger:

 

Fra Rundskriv 2009/009

3.5.1.2 Øvelses- og konkurranseskyting

For å kunne erverve og inneha våpen til øvelses- og konkurranseskyting må søkeren etter

våpenforskriften § 13 kunne fremlegge medlemskort fra lokal(t) skytterlag/-klubb samt

startkort, startlisens eller medlemskort fra de(n) av Justisdepartementet/ Politidirektoratet

godkjente skytterorganisasjon(er) som vedkommende har tilknytning til. Det gis kun

tillatelse til å erverve våpen som tillates brukt innenfor organisasjonens programmer. Det

skytterlag/-klubb søkeren er medlem av, må videre ha skyting med det omsøkte våpen på

programmet. Det er således ikke tilstrekkelig å vise til lokale programmer som er utarbeidet

av den enkelte lokale skytterklubb/-lag for å kunne erverve våpen, skyteprogrammet må

være administrert av skytterorganisasjonen.

 

3.5.1.2.1 Dokumentasjon av forbundstilknytning

Etter forskriften § 13 første ledd er det krav om dokumentasjon for tilknytning til godkjent

skytterorganisasjon for å kunne erverve skytevåpen til øvelses- og konkurranseskyting.

Dette innebærer at den enkelte skytter, i tillegg til medlemskort i lokal klubb, ved søknad

om erverv av våpen også må fremlegge enten startkort, startlisens eller medlemskort fra det

forbund/skytterorganisasjon som administrerer det skyteprogram som vedkommende søker

om skytevåpen til.

Politiet vil også til enhver tid kunne kreve at en våpeneier fremlegger dokumentasjon på sitt

medlemskap i lokal skytterlag/-klubb samt bekreftelse på sin forbundstilknytning hvis det er

tvil om vedkommende har opprettholdt sitt medlemskap i pistolklubb og/eller sin

forbundstilknytning. Skytterforbundene har opprettet sentrale medlemsregistre hvor

politiet med skytterens samtykke vil kunne få opplysning om vedkommendes

forbundstilknytning. I de tilfelle den lokale klubb og/eller det forbund vedkommende

hevder å være medlem av/tilsluttet ikke kan eller vil gi bekreftelse på nødvendig

medlemskap/forbudstilknytning, skal politiet legge til grunn at slik

medlemskap/forbundstilknytning ikke forligger.

Når det gjelder medlemskap i Det Frivillige Skyttervesen (DFS), er det tilstrekkelig med

medlemskort i skytterlag som er tilsluttet DFS.

 

Det som forbauser meg, er at klubbene ikke har raporteringsplikt til våpenkontoret når medlem slutter/blir utesteng grunnet manglende betalinger.

 

Der er ingen personværn eller andre moralske annfektelser rundt dette, og det vil ikke påvirke rekreasjonskytterne (eller noe annen), så lenge de fyller sittlovpålagte minimum for behov. Nemlig å være medlem i en pistolklubb.

Men raporteringsplikten må også stoppe der.

Link to comment
Share on other sites

Det som forbauser meg, er at klubbene ikke har raporteringsplikt til våpenkontoret når medlem slutter/blir utesteng grunnet manglende betalinger.

 

Der er ingen personværn eller andre moralske annfektelser rundt dette, og det vil ikke påvirke rekreasjonskytterne (eller noe annen), så lenge de fyller sittlovpålagte minimum for behov. Nemlig å være medlem i en pistolklubb.

Men raporteringsplikten må også stoppe der.

 

Dette var mye bedre formulert enn hva jeg klarte å få frem. Var akkurat dette jeg siktet til i mitt første innlegg. Godt at andre klarer å formulere seg bedre enn meg, når andre igjen har så vanskelig for å forstå. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Glenn og Vingemutteren, jeg er litt skremt over lovforståelsen deres.

 

Dere mener altså at klubbene skal raportere "potensielle" lovbrytere (Altså folk som ikke lenger har formelt behov for å eie våpen) for sikkerhetskyld?

 

Eller er det slik at klubbene skal ta seg av klubbdrift og mydighetene av loven?

 

 

Et tenkt eksempel

 

A melder seg inn i klubb X og er medlem i noen år, flytter til familien i tromsø og fortsetter å skyte i klubb Y. Klubb X raporter så at A har sluttet og politet må bruke masse ressurer for å å finn ut om A fortsatt har behov.

 

Eksempel 2)

 

A melder seg inn i klubb X og er medlem i noen år, flytter til familien i tromsø og skyter ikke mer. På grunn av at dete skjedde i en nede tid i den lokale klubben, som det så blir ryddet opp i blir ikke dette rapportert. A klikker og bruker våpnet til å skyte etter noen... Politet har tidliger fåått traport om at vedkommende har våpen, men siden ingen har raportert at han ikke er medlem av forbund, lar de det ligge.

Er det da styret i Klubb X som skal holdes ansvarlig?

Link to comment
Share on other sites

Off topic ja...

 

Men det med hvor (reserve) nøkkelen oppbevares er noe man bør tenke på. Mange av de "lure" stedene folk legger nøkler er så lite lure som det går an, og er blant de første stedene en innbruddstyv vil lete. Et billig nøkkelskap er i så måte værre enn ingenting IMHO. Disse er som regel enkle å åpne, og det er mye vanskeligere å gjemme et nøkkelskap (selv et lite ett) enn en nøkkel.

 

Jeg har selv vært borti folk som hadde et reelt behov for sikkerhet og som hadde dyre låser og alarmer- men som hadde reservenøkkelen til huset hengende på en spiker ved kjellerdøra :roll:

Føler man behov for å ha en reserve husnøkkel utendørs i tilfelle man låser seg ute, så gjem den nå for h... på et mindre opplagt sted. Langt bort fra alle dører og andre steder en eventuell tyv vil kikke-tyven sjekker gjerne kjellerdøra først. Jeg er ikke spesielt slepphendt med nøkler så min ligger ikke ute, men skulle jeg ha gjemt en husnøkkel så ville jeg f.eks. ha gravd den ned under en bestemt busk eller stein i hagen. Det blir ikke så mye tele her at man ikke får tak i den på vinteren allikevel, ikke hvis det finnes en spade i nærheten. Tilsvarende bør man være litt kreativ med hvor nøkkel til våpenskap plasseres; oppå nærmeste klesskap er IKKE å anbefale. Hva med under isolasjonen på kryploftet for eksempel?

 

MIN forståelse av virkeligheten er at de fleste våpenforsvinninger fra hjem er at en "narkoman" finner våpenskapnøkkel på et "lurt" sted = våpen borte (i hvertfall pistoler som er lette å få med seg og har verdi på "torvet"). Disse tyvene har vel normalt bare et brekkjern med seg og ikke baufil, meisel mv (de kan finne det på "objektet") = de konsentrerer seg om "lett" omsettelige gjenstander fremfor å jobbe med et nøkkel skap. Problemet med å legge nøkkel på et "virkelig lurt sted" er at evt bøllefrø vil kjenne til stedet = for meg som far er det å hindre barna tilgang det som har størst prioritet. Om bandidos virkelig vil ha dine våpen så får de tak i dem selv om skapet er boltet med ekspansjonsbolter i betong.

Link to comment
Share on other sites

Glenn og Vingemutteren, jeg er litt skremt over lovforståelsen deres.

 

Dere mener altså at klubbene skal raportere "potensielle" lovbrytere (Altså folk som ikke lenger har formelt behov for å eie våpen) for sikkerhetskyld?

 

Ikke "for sikkerhets skyld", men for å holde en viss oversikt over hva som finnes der ute og hvor aktive folk er.

Det står allerede i forskriftene at klubbene skal føre oversikt over dette, og at politiet kan be om aktivitetsrapport fra klubbene ifm. behandling av søknader. Dermed så er det allerede lagt opp til at klubbene skal ha en viss oversikt over medlemmenes aktiviteter.

Det står også spesifisert noe ala det eksemplet du nevner med flytting og evt. innaktivitet over en periode. Her har vel POD satt en "flytende grense" på et par år og oppover. Slik jeg forstår det så ønsker da Politiet å få en redegjørelse fra våpeneier hvorvidt vedkommende kommer til å skyte aktivt/rekreasjon i tiden fremover dersom det går over en viss tid (står vel 2-3 år?) uten at vekommende har vært medlem eller aktiv skytter.

 

Kan det virkelig være noe problem at du får et brev fra Romerike politikammer med spørsmål om du fortsatt er aktiv evt. om du har planer om å legge skytingen på hylla?

Det er vel de ferreste her inne som har fått innvilget håndvåpen på noe annet grunnlag enn trening og konkurranser? Slutter man med begge deler, så faller grunnlaget for våpeninnehavet bort. Det har vi signert for når vi signerte søknaden. SÅ enkelt er DET liksom..... :roll:

Jeg kan liksom ikke se noe problemer med dette i det hele tatt. Det eneste er den store ekstrajobben som enkelte klubber vil få i en liten periode fremover med de medlemmene som har meldt seg inn og vært aktive frem til de fikk innvilget søknad, for så å aldri mer vise seg på en standplass. Jeg ser ikke helt nødvendigheten av å ha alle de personene med våpen rundt i samfunnet når de ikke er aktive.

Link to comment
Share on other sites

Glenn og Vingemutteren, jeg er litt skremt over lovforståelsen deres.

 

Dere mener altså at klubbene skal raportere "potensielle" lovbrytere (Altså folk som ikke lenger har formelt behov for å eie våpen) for sikkerhetskyld?

 

Eller er det slik at klubbene skal ta seg av klubbdrift og mydighetene av loven?

 

 

Et tenkt eksempel

 

A melder seg inn i klubb X og er medlem i noen år, flytter til familien i tromsø og fortsetter å skyte i klubb Y. Klubb X raporter så at A har sluttet og politet må bruke masse ressurer for å å finn ut om A fortsatt har behov.

 

 

Eksempel 2)

 

A melder seg inn i klubb X og er medlem i noen år, flytter til familien i tromsø og skyter ikke mer. På grunn av at dete skjedde i en nede tid i den lokale klubben, som det så blir ryddet opp i blir ikke dette rapportert. A klikker og bruker våpnet til å skyte etter noen... Politet har tidliger fåått traport om at vedkommende har våpen, men siden ingen har raportert at han ikke er medlem av forbund, lar de det ligge.

Er det da styret i Klubb X som skal holdes ansvarlig?

 

 

Ingen av dine eksempler syntes jeg virker særlig relevante, da det er svært skjelden slikt skjer.

Der er i alle fall min erfaring etter et 30 talls år innen klubb og krets administrasjon.

 

Det du skiserer som et problem kan skytteren selv løse, ved å sørge for at han til enhver tid er medlam av en lovlig pistolklubb.

Det har han faktisk skrevet under på at han skal være når han søkte på våpenerværv.

 

Politiet kan enkelt skjekke dette slik som Vingemutteren har sitert fra lovteksten:

" Skytterforbundene har opprettet sentrale medlemsregistre hvor

politiet med skytterens samtykke vil kunne få opplysning om vedkommendes

forbundstilknytning."

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt, selv om eksemplene kanskje er søkte, er at dere flytter ansvaret for lovhåndhevelsen fra myndigheten til privatpersoner.

 

Om jeg får et brev fra Romerike er ikke det et problem så lenge de spør om min aktivitet. Ei er det et problem om myndigheten henvender seg til en klubb for å vite om et medlem er medlem eller ei. Men det blir galt om klubben får en pålagt angiver rolle, og det strider ganske hardt mot min forståelse av de norske rettsprinsipper.

 

Naboen din kjøper 1000 kilo sukker og noen stål tanker. Dette observerer du. Er du da Pliktigtil å anmelde vedkommende til Politet for potensiel hjemmebrenning? Kan du eventuelt straffes om vedkommende faktisk lager og selger sprit, og du ikke varslet?

 

Prinsippet er det samme...

 

Forøvrig... så handlet vel denne tråden ikke om håndvåpen og slikt i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Politiet kan enkelt skjekke dette slik som Vingemutteren har sitert fra lovteksten:

" Skytterforbundene har opprettet sentrale medlemsregistre hvor

politiet med skytterens samtykke vil kunne få opplysning om vedkommendes

forbundstilknytning."

 

Nettop, og det er politiets ansvar å sjekke. Det strider overhode ikke med det jeg skriver.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med det som Hassel og triggerhappy her tenker, er at alt dette krever en aktiv handling fra våpenkontoret (la oss for all del holde lensmann o.l utenfor eventuelle raporteringsrutiner, der er det normalt ikke tid eller kompetanse til slikt).

Og at dette forutsetter at:

a: Våpenkontoret er synske. :roll:

Eller:

b: At de øker sin kontroll aktivitet med 1000% (minst). :?

 

Alternativ b, vil uten tvil gi så mye mas og styr at jeg knapt våger å tenke på det. Men er det som Hassel her egentlig ivrer for.

 

 

 

Slik jeg ser det (etter erfaring) er at man har X anntall skyttere som kun er betalende medlemmer (disse varierer mellom å være aktive og innaktive alt etter familiesituasjon, sykdom etc), og man har X antall aktive medlemmer (aktive medlemmer er de som møter opp i klubben minst 4 ganger i løpet av ett år, innkludert hardcore konkuranseskyttere).

 

Disse som står som medlemmer i en pistolklubb, viser etter min mening ett forsett om å fortsette med sporten, og skal under ingen omstendighet røres (dette er det også tatt høyde for i Rundskriv 2009/009 Punkt 3.5.1.2.2).

 

Men man har også ett X antall våpeninnhavere, som a: Ikke har betalt kontigenten og derfor sies opp etter NIFS rettningslinjer. eller, b: Sier opp medlemskapet i klubben.

 

Som enhver noenlunde oppegående person nå har fått med seg, er jeg så absolutt ikke for noen raporteringsrutiner for de som er medlem i pistolklubber, være seg aktive eller innaktive. Det har ingenting for seg, om man ikke er ute etter å avvepne halve skytternorge. Og etthvert forsøk på noe slikt, er jeg meget sterkt imot.

 

Det jeg er ute etter, er å få en automatikk i den eneste situasjonen der man i dag egentlig mister kontrollen med våpeninnehav. Og lovens absolutte minste krav blir brutt.

Nemlig når noen av en eller annen grunn slutter i en pistolklubb men beholder sine våpen.

Samt at det får konsekvenser å ikke betale sitt medlemskap, i dag er disse konsekvense ikke eksisterende i mange klubber. Og det er etter mitt syn, med på å undergrave respekten for loven.

 

Å påstå at dette vil medføre noe ekstraarbeide for pistolklubbene utover de 15 min det tar å skrive og sende en standard raport til våpenkontoret 1 gang i året, kan jeg ikke se. I forhold til alt annet man som medlem i ett styre må forholde seg til, er dette klart langt den enkleste. Eventuelt kan raporten sendes til kretsen, og kretsen sitter med raporteringsansvaret til våpenkontoret (jeg forutsetter at kun frafall blir raportert, alt annet er det opp til den enkelte skytter å dokumentere når der er behov for det (t.d ved kjøp av våpen og ved behovs dokumentasjon).

 

Hva angår ekstra arbeide for våpenkontoret, så mistenker jeg at dette er ett arbeide som de gladeligt tar, spesielt siden det kun innvolverer ett standard brev til våpeninnhaver, med krav om bekreftelse av sine behov for våpeninnhav.

 

Ekstra arbeidet kommer i såmåte kun på den som allerede har bevisplikten, nemlig våpeninnehaveren. Som da ganske enkelt må bevise sitt medemskap i en godkjent pistolklubb, og mistenker jeg, bevise at han /hun har den aktiviteten somvåpeninhavet hans/hennes fordrer (se Rundskriv 2009/009 Punkt 3.5.1.2.2).

 

Jeg er absolutt ikke for å beskytte de som gir F i hva som må til for å få beholde etthåndsvåpen, spesielt siden kravet for å gå under raderen er så utroligt lite som at man opprettholder sitt klubbmedlemsap. Er en så kjip at dette blir for dyrt, da har vedkommende heller ikke en antydning til behov for å beholde sine våpen.

 

Skyttersporten som helhet er ikke tjent med at personer som har anskaffet våpen via sitt medlemskap i en pistolklubb, blir sittende med dette våpenet resten av livet sitt, uten å bidra til felleskapet.

Man må heller ikke glemme at i de fleste tilfellene vill våpenkontoret se at vedkommende har solg ut sine våpen, og alt er ok. Og ikke minst kan man kansje få bukt med noen av feilregistreringene, samt at dette automatisk før eller senere vill gi at våpenkontoret vill oppdage de som har avgått med døden. Og slik kunne sjekke at de nødvendige skritt er gjort for å sikkre våpnene (dette har jo som kjent kommet opp som en problemstilling i den senere tid).

 

Så mitt ståsted, er at ett minimum av sammerbeid er både ønskligt og nødvendigt, for å lette våpenkontorets jobb på dette nivået. Jeg skjønner enkeltes motstand, men vil samtidig minne om at alternativene høyst sansynlig, vill bli betydligt mer innskrenkende og arbeidskrevende for oss alle.

Link to comment
Share on other sites

for avrunde her, så er jeg så og si 100% enig med vingemutteren her. Men det er noen generelle prinsipper (og det handler spesifikt ikke om eksemplet vi diskuterer med våpen) som er overstyrende for mitt syn.

Samtidig takker jeg for gode inspill og god takt og tone så langt i denne off topic biten. Og så tror jeg vi får enes om at vi er uenige. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...