Jump to content

Skyting fra kjøretøy?


SpecOps

Recommended Posts

Det er ikke ofte jeg kommenterer her på kammeret. Men, dette må være den dummeste posten jeg noen gang har sett!

Hvor i h****** ikke få ræva di ut av bilen når du skal skyte. Ligge inne i en bil å skyte? Det blir nærmest for dumt!

 

Blir jo du, og snikskytterene i Washington som driver med slikt.

 

"Grow up"

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke ofte jeg kommenterer her på kammeret. Men, dette må være den dummeste posten jeg noen gang har sett!

Hvor i h****** ikke få ræva di ut av bilen når du skal skyte. Ligge inne i en bil å skyte? Det blir nærmest for dumt!

 

Blir jo du, og snikskytterene i Washington som driver med slikt.

 

"Grow up"

 

Det er ikke ofte du kommenterer nei, og bra er det!

 

Er flere grunner for at det ikke alltid egner seg å ligge på bakken.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg dette blir litt drøyt, de fleste skytebaner jeg vet om, ligger man under tak, gjerne på liggeunderlag, beskyttet mot snø og regn. Å ligge inne i en SUV å skyte, blir litt for Rambo i mine øyne. Tror ikke det hadde blitt tolerert i min klubb....

 

Kan man ikke kle seg når man skal på skytebanen kan man la vær.

 

I rest my case....

Link to comment
Share on other sites

Må då vere gode greier å skyte frå bil på f.eks. kalde vintersdagar. Ein skyt betre når ein er varm og god, og ein slepp å rote rundt i snøen etter hylser. For å ikkje snakke om når det regnar, mindre pussearbeid etterpå.

 

Om det er så kaldt og bedritent å skyte ute med tanke på temperatur, våpenpuss etc, så foreslår jeg at vedkommende holder seg inne i godstolen foran peisen mens vi andre er ute på jakt.

Vil også tro at det er best og trene mest mulig realistisk, ja så er det litt kaldt da, men det er det jammen den dagen du sitter på post og.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at samme hvor uskyldig noe er så kan du banne på at noen har STERKE meninger om det. Hva i all verden er galt med å ha det litt komfortabelt når man skyter? Skal du fjerne taket over standplass også da kanskje, for at ikke realismen skal gå fløyten? Eller konsekvent sløyfe liggeunderlag hvis standplass ikke har godt underlag, siden du uansett ikke har det med deg på jakt?

 

Leser det slik at det ikke er snakk om en skytebane av typen som kryr av jegere som skal skyte prøven, men heller en utebane uten tak og skikkelig opplegg..

 

Opplagt at det må vurderes ut fra hver enkelt skytebane sine forhold, men ligger disse til rette er det da bare den enkeltes sak hvordan han innreder seg så lenge sikkerheten er ivaretatt.

Link to comment
Share on other sites

Man behøver da ikke svine til tråden sjøl om man er uenig? Jeg blir matt av alle sure oppstøt i forumet for tida... :roll:

 

Det er da ikke verre enn at trådstarter spør drifterne av skytebanen, får han lov så behøver da ikke vi andre legge oss borti det??

 

Makan... :roll:

 

EDIT: Palinder kom før meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det ikke er for jakte, og sikkerheten er ivaretatt. Kan jeg overhode ikke se problemet, har skutt flere tusen skudd (mest 22lr) fra varerommet på en varebil hjemme. Min tanke var, hvorfor jeg skulle kaste bort penger på utstyr for å få det tørt nok til å trene når det passet (og her regner det alltid når det passer å skyte litt :roll: ), når gårdsbilen står der likevel, og er gratis?

 

Å skyte fra en bil som er stor nok, kan være: Tørt, praktisk, og ikke minst kosligt. Men også en utfordring om der er nok vind til å "rugge" på bilen. :wink:

 

 

P.s. Enkelte uttalelser i denne tråden, anser jeg som en smule sjokkerende og bakstreverske. Og ikke minst triste i all sin ignoranse og trangsynthet. La oss heller glede oss over at vi har skyttere/jegre som vil nytte enhver mulighet til å trene, for normalt sett er det jo en evig klagesang over at man ikke trener nok.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke tak over standplass og det er greit for skyteleder? Skyt fra bagasjerommet i din SUV du. Er det sol og fint, og du vil skyte fra hengekøye? Kos deg! Vil du ligge på en luftmadrass, eller henge etter hælene i et tre, eller for den saks skyld, for oss som var på kammersmellen09, skyte halvnaken liggende på et gummilaken innsauset med glidemiddel fra Kondomeriet... :mrgreen: Be my guest! :D Det du må klare er å ivareta sikkerheten for de rundt deg, og deg selv. Er det på plass, og standplassleder synes det er greit, så kan du skyte joikende iført bikini mens du danser salsa, det er det ingen som har noe med.

 

(Og jeg lurer på hvor folk henter all energien til de sure kommentarene... Er visst ikke måte på hva man kan la seg opprøre av :shock: )

Link to comment
Share on other sites

Om det er så kaldt og bedritent å skyte ute med tanke på temperatur, våpenpuss etc, så foreslår jeg at vedkommende holder seg inne i godstolen foran peisen mens vi andre er ute på jakt.

Vil også tro at det er best og trene mest mulig realistisk, ja så er det litt kaldt da, men det er det jammen den dagen du sitter på post og.

 

Så det finst ingen rekreasjonsverdi i seg sjølv å kun skyte? Du skyt sjølv alle dine skot kun frå post eller i scenario som liknar på dette? Dette er rett og slett for dumt til å kommentere ytterligare. La folk få skyte slik dei sjølv vil.

Link to comment
Share on other sites

Stakkars alle dei her inne som ikkje har råd til enn SUV eller andre biler det går an og skyte ifra..

 

Selfølgeli må dei være sure og grinete på folk som har råd til sånt..

 

For min del synes eg det er heilt greit og skyte fra bilen på blink.

er jo ikkje rare forskjelen på og sitte inne i ei lita jakthytte eller baki enn varebil ?! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg dette blir litt drøyt, de fleste skytebaner jeg vet om, ligger man under tak, gjerne på liggeunderlag, beskyttet mot snø og regn. Å ligge inne i en SUV å skyte, blir litt for Rambo i mine øyne. Tror ikke det hadde blitt tolerert i min klubb....

 

Kan man ikke kle seg når man skal på skytebanen kan man la vær.

 

I rest my case....

 

 

Det er alltid noen særinger som ikke liker at folk gjør ting annerledes.

 

Men jeg synes det blir litt drøyt å henvise til slike ting som skjedde i USA når disse personene fra midtøsten gikk litt klikk.

 

Er det egentlig noe som hadde blitt tolerert i din klubb?

Link to comment
Share on other sites

Nå kjente jeg dypt inne i meg gleden av å være medlem av skyteklubber som ikke ser ned på folk som skyter fra "uvante" posisjoner. Det er vel samme F om du ligger behagelig og varmt fra en SUV å skyter, eller om du står der stiv som en stokk fordi du fikk kammeraten til å lukke den siste glidelåsen på skytedressen. Vi kan jo diskutere hva som er mest "teit".

 

De av oss som til tider lever på skytebanen ser faktisk behovet for å kunne skyte fra mer behagelige steder. Har vurdert campingvogn selv.

Tror faktisk jeg skal skyte ut av bilvinduet på pistoltreninga i kveld, bare fordi jeg kan det, uten å få kjeft og usakelige kommentarer fra de andre :)

Link to comment
Share on other sites

Du har postet denne under "Lover og regler", ikke baneskyting, praktisk skyting eller pistolskyting.

 

Meg bekjent er det ingen lover eller regler som hindrer et skytterlag eller en pistolklubb å stille opp en Rolls Royce på standplass, og skyte fra den, hvis dette ikke kommer i konflikt med banens sikkerhetsgodkjenning.

 

Men hvis det er jakt du tenker på, så er det forbudt å jakte fra "kjøretøy" - det omfatter også din SUV og campingvogn. Så jeg må nok også gå ut fra bobilen når bukken viser seg. Grunnen til dette, og påbudet om å ha våpen nedpakket i kjøretøy, er at det ikke skal være tvil om når en jakter og når en frakter.

Link to comment
Share on other sites

Eg skyter kun ståande naken i stiv kuling frå sydvest og regnver. Noko anna er forkasteleg, og dei som trekker under tak burde ikkje få ha våpen!

:wink:

 

Å, ja. Topic... Stemmer det.

So lenge du ikkje bryter noken lokale bestemmelsar for skytebana, og dette skjer på ein fornuftig og sikker måte, so kan ikkje eg skjønna kva som skulle vere i vegen for å skyte frå bilen.

Link to comment
Share on other sites

Men hvis det er jakt du tenker på, så er det forbudt å jakte fra "kjøretøy" - det omfatter også din SUV og campingvogn. Så jeg må nok også gå ut fra bobilen når bukken viser seg. Grunnen til dette, og påbudet om å ha våpen nedpakket i kjøretøy, er at det ikke skal være tvil om når en jakter og når en frakter.

Kun en liten retting her jegermeisteren, Campingvogn er det selvfølgligt lov til å jakte fra (men den må være koblet fra bilen). En bobil er ett motorkjøretøy, og er da selvfølgelig forbudt å jakte fra.

 

Man må forresten ikke alltid ha våpenet nedpakket i bil, det gjelder kun under transport, og når man forlater bilen (oppbevaring under transport). Ellers ville klargjøringen av våpen, samt når man setter seg i bilen for å unngå en regnskur, vært forbudt. Om jeg ikke husker helt feil, er det heller ikke nødvendigt å pakke ned våpenet i bilen, ved transport på privat grunn i jaktøyemed, t.d ved transport mellom poster (forutsatt at man ikke på noe sted må ut på offentlig vei/område/annenmans grunn). Obs! dette er altså untakene, ellers SKAL våpen alltid være nedpakket etter foreskriften under all transport.

Ett lite forbehold om dette med transport mellom poster, da der var noen elg? jegre i nordnorge som fikk henholsvis 4 og 7 tusen kr i bot for ulovlig transport på atv (men han ene var jo helt tulling og kjørte med amo i børsa, noe som uansett er strengt forbudt). Her vet jeg ikke hvordan forholdene rundt var i forhold til offentligheten/grunneier etc (men jeg mistenkerat man ikke kan sammenligne dette med intern transport i eget vald på egen grunn mellom post plasser).

 

Men jeg tror jeg har oppdaget ett smutthull for de av oss som liker å provosere.

Så vidt jeg kan se, er det lov til å fangste fra motoriserte transportmiddel (korriger meg om jeg er på viddene her).

Dette må vel bety at man kan parkere på/i kaia/fjæra med bil/bobil/traktor eller lignende, og skyte kobb (selvfølgeligt kun om man har ordnet alt det andre papirarbeidet, og har grunneiers tillatelse).

 

Ser for meg at her er det en mulighet for en ny måte å provosere tradisjonalistene på. :wink:

 

Edit: Fikset farge som hadde blødd utover alt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja dette er en av de dummeste trådene, nettopp på grunn av alle de som MÅ komme med noe negativt. herregud da, fyren spør om det er lov og skyte fra bagasjen på en SUV, la nå det bli opp til hver enkelt da. Skyt og kos deg, folks mening har ikke noe å si:)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Har ikke sjekket denne tråden nå på noen dager, før i dag... :shock: Det var da makan! Visste ikke at det fantes slike kvalminger også på Kammeret. Enkelte sliter helt klart med ett eller annet seriøst, psykisk. Føler en seg støtt av alt en "liker" selv er det bedre en holder seg ute av diskusjonen. Og om en på død og liv MÅ uttale seg, hold det saklig. Heldigvis er fornuftige karer og jenter fremdeles i flertall.. :)

Link to comment
Share on other sites

Har nå lest igjennom alle inleggene og funnet ut at alle de gode veier opp for de sure oppstøtene. Det er ikke hvær dag jeg trekker på smilebåndet, og ledd for meg selv når jeg leser en tråd som er ment som "seriøs". :D Takker for alle hyggelige (og humoristiske) svar.

 

Men det forundrer meg fortsatt at en på disse forumene skal få slengt slik dritt i trynet av enkelte uten å først ha gitt dem et realt ballespark eller noe slikt. Har sett fenomenet noen ganger før, men har aldri blitt direkte angrepet selv. Snodig.

Link to comment
Share on other sites

Det må da kunne la seg gjøre å gi trådstarter et skikkelig svar på om det er tillatt/ lovlig/ ikke straffbart å skyte fra lasterommet på bilen hans. Med skikkelig mener jeg et begrunnet svar om tillatt atferd, uavhengig av egne meninger om denne atferden.

 

Mange snålinger her inne svarer ut fra hva de selv mener er sunn fornuft. Det f.eks. Vingemutteren skriver virker mere som en rettferdiggjøring av egen praksis ved lettvint forflytning mellom poster enn som opplysning om hva som er tillatt. Hvor har du det fra at du kan kjøre med børsa lett tilgjengelig sålenge du er på privat grunn??

 

Jeg synes trådstarters spørsmål er betimelig når en ser på den helt utrolig firkantede fortolkningen av jaktforbudet fra motorbåt. Her holder det ikke å skru av motoren og legge den i bunn av båten. Motoren må i land.

Link to comment
Share on other sites

Dette må vel bety at man kan parkere på/i kaia/fjæra med bil/bobil/traktor eller lignende, og skyte kobb (selvfølgeligt kun om man har ordnet alt det andre papirarbeidet, og har grunneiers tillatelse).

 

Siden Seljakta er regulert av Fiskerimyndighetene så har jeg hørt at det faktisk er lov å jakte sel fra motorisert båt (arester meg vist dette ikke er tilfelle) så det kan godt hende man kan "parkere på/i kaia/fjæra med bil/bobil/traktor eller lignende og skyte kobb" men tror nok det ville vekke sterke reaksjoner hos forbipaserende, oppsyn og politi, selv med grundeiers velsignelse.

Men det hadde da vært morro :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mange snålinger her inne svarer ut fra hva de selv mener er sunn fornuft. Det f.eks. Vingemutteren skriver virker mere som en rettferdiggjøring av egen praksis ved lettvint forflytning mellom poster enn som opplysning om hva som er tillatt. Hvor har du det fra at du kan kjøre med børsa lett tilgjengelig sålenge du er på privat grunn??

 

Jeg synes trådstarters spørsmål er betimelig når en ser på den helt utrolig firkantede fortolkningen av jaktforbudet fra motorbåt. Her holder det ikke å skru av motoren og legge den i bunn av båten. Motoren må i land.

Er vi flinke til å lese mellom linjene i dag?

Har jeg skrevet noe som helst om hvordan jeg gjør disse tingene?

For å sitere en viss monark. We are not amused.

 

Synes vitterlig jeg skrev: "Jeg mener å huske" Ikke at slik er det.

 

Nok om det, jeg refererer til noe som ligger lang bak i hjernebarken, som jeg absolutt ikke kan dokumenter her og nå. Om at det står noe om dette ett sted i foreskriftene rundt jakt. Det kan likegjerne være motsatt fortegn, at det som står der er at dette er forbudt. Men jeg mener å huske (som i tror, ikke vet), at dette er tillatt.

 

Ellers vill jeg minne om at alt som ikke har med jakt å gjøre, ikke har noe med jakt å gjøre, og derfor ikke kommer inn under reglene som har med jakt å gjøre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Angående dette med forflyttning med våpen på privat grunn, for å prøve å svare Neuhausen. så langt har jeg funnet dette i lovteksten:

§ 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

 

Skytevåpen må ikke uten aktverdig grunn has med på offentlig sted.

 

Bestemmelsen i annet ledd gjelder også luft- og fjærvåpen, våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, og skytevåpen som etter § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart.

Loven setter aktså ikke absolutt krav om tildekking.

 

Så langt har jeg skummet gjennom lov om jakt, og foreskrifter om jakt, uten å finne det jeg er ute etter. Det er muligt det jeg er ute etter står/sto i ett rundskriv. Dette da transport av våpen var veldigt spesifisert, så jeg mistenker at dette sto i de gamle rundskrivene. Og i såfall må man se helt bort fra denne "fornuftige" muligheten.

 

Så sålangt jeg kan se akkurat nå, er det fortsatt dette som gjelder:

84. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

 

Iriterende at all bruk av fornuft nå ser ut til å være borte. :(

 

Disse reglene gjelder jo såvidt jeg kan se kun på offentlig sted, problemet er at motorvogn er spesifisert. Men innkluderer det motorsykkel og atv?????

Link to comment
Share on other sites

OT: Sunn fornuft i samfunnet ser ut til å bli gradvis visket bort, erstattet av til dels uklare paragrafer og lover laget av "de som vet best". Om hundre år lever "vi" kanskje kun etter slike paragrafer, som programmerte maskiner, ikke når det gjelder våpen, for de er jo borte.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...