Wadcutter Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Etter mye negativt fokus i det siste med tanke på debatten om våpenforskriften og en eventuell ny lov våpenlov har stemningen gått litt ned. For å løfte debatten litt tenkte jeg det var på tide med litt konstruktiv tenkning og positiv stemning. Vi må kunne drømme oss bort litt Spørsmålet blir så: Vis du hadde hatt all makt for én dag, hva ville du ha endret med jakt og/eller våpenlovgivningen? 1. Du kan kun nevne ét forslag. 2. Hold tråden ren for diskusjon, her skal det kun komme forslag. 3. Gi gjerne en kort forklaring til hvorfor du velger hva du gjør. 4. Tenk deg om én gang til før du skriver noe helt "vanvittig" Jeg vill ha innført en grunnlovsendring som gir enhver lovlydig borger en rett til å ha våpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gledesdreper Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Endret forskriften og lov slik at den klart sier at det skal gies tillatelse, i stedet for dagens "kan". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
urogallus Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Endret våpenloven til ikke lenger å være speilvendt, slik at det var en naturlig rett å eie våpen. Slik det tidligere var og burde være. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Salmon Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Da hadde jeg innført lov eller forskrift om: Obligatorisk kurs med oppfølging hver 5 år i rifle og hagle med vekt på skyteteknikk, stressmestring og sikkerhet. Loven skal også inneholde krav om minimum 100 obligatoriske treningskudd fordelt over 4 treningsdager. Selve prøven skal skytes som i dag men en får kun 3 forsøk. Deretter må en igjennom 100 nye treningsskudd. Grunnen er at jeg synes jegerprøven ikke bruker nok tid på disse viktige punktene, og da især skyteteknikk og stressmestring. Alt for mange jegere plages unødig mye på storviltprøven og da må vi ha en lov som "tvinger" dem til å trene mere samt kursing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VestlandsJeger Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Viss eg skulle velge berre eit konkret tiltak: - Kutte ut våpengarderoben. Slik at der ikkje er begrensing på kor mange våpen ein kan erverve so framt ein er skikka til å ha våpen og oppbevarar dei forsvarleg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aasum Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 da ville våpengarderoben blitt slettet og ingen max begrensning eller kaliber bgrensning grunnen er at 6 våpen er for lite for en som er godt over middels intrisert i jakt og som jakter på mannge arter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 All makt for en dag, og det må handle om våre sær interesser.... hmmmm. Jeg ville ha fjernet JD's mulighet til å delegere nedover til pod via rundskriv og foreskrifter. Slik at når en foreskrift først står, så må man endre foreskriften om en ønsker å endre noe. og Ikke via en bok av ett rundskriv fra POD. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stykkjunkeren Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Jeg tror at jeg ville lagt alt som hadde med jakt å gjøre, derunder våpenloven med tilhørende forskrifter, inn under landbruksdepartementet. Politiet/PoD skulle kun ha til oppgave å håndheve loven, ikke lage den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bård 308 Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 fjerne blyforbudet fjerne våpengarderoben på 6 våpen. og en hel del mere! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger#44 Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Tja, alle "artister" med navn som starter på DJ, hadde nok plutselig forsvunnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Lovfeste at innehav og anskaffelse av våpen og ammunisjon ikke kan lovreguleres. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Noen ganger har jeg lyst til å grine. Kan dere ikke lage en eneste tråd uten å krangle? Ikke ta alt så pokkers seriøst hele tiden da, pliiiiiiis? Om denne småkjeklingen her fortsetter tror jeg halve moderatorstaben vil være å finne på et psykiatrisk akuttmottak innen oktober. Kan jeg få lov til å rydde litt her uten å starte nok en prinsippdebatt om takhøyde og moderering? Værsåsnillmedsukkerpå??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Synes ikke det har vært mye krangling (ennå), litt glimt i øyet må man ha. Men du kan få lov å ta bort innlegget (innleggene) mine hvis du vil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermitt Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 fritt erverv for alle typer våpen og antall til alle med jegerprøve/medlemskap i skytterlag så lenge du har mulighet til å oppbevare de på en forsvarlig måte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Fjerne ervervssøkeprosessen for alt utenom første våpen når vi nå har fått innført jaktvåpengarderobe. Dette er en modell som har vært praktisert i Tyskland en stund, og ser ut til å fungere greit der.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enfieldno4 Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Jakt og fiske inn i naturfagpensum på ungdomsskolen. Sportsskyting inn i gymnastkkpensum. Dette ville kunne gi den oppvoksende slekt et mye sunnere forhold til jakt og våpen, enn det hollywood og Dataspill noengang kan gi dem. Denne generasjonen skal jo også styre landet engang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Truls Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 1 Staten subsidierer all jakt, slik at ingen grunneiere taper på å fordele jakten rettferdig uten tanke på grov profitt, og i så stor grad slik at alle grunneiere ser seg tjent med å gjøre en innsats i utmarka for å legge forholdene til rette for viltet. 2 Sau forbys i utmark etter 20. august. Sau som påtreffes kan felles av jaktberettigede mot en fast slaktpris på 50 kroner pr. kilo. 3 Nødrett for hund innføres umiddelbart. Bevisbyrden tillegges eventuelle anklagere, i tråd med alle rettsprinsipper. 4 Unødvendig motorisert ferdsel i utmark straffes kjipt. 5 Villsvin skal gis samme vern som ulv. 6 Ulv skal ha samme vern som hare. 7 Rovdyrforskning innskrenkes til dyreparker. 8 Gjerder skal forbys i utmark. Og grunneiere pålegges å fjerne alle gjerder og rester etter gjerder i utmark innen ett år fra dags dato. Forsinkelser straffes med eiendomsfratakelse til intekt for NOJS og for lik fordeling mellom Kammerets brukere. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
h11te Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Mye å finne på med all makt men hadde startet med å totalutrydde ulven fra norsk jord Hadde så satt opp jærder langs hele grensa så vi ikke fikk inn flere av de svina, Kunne vurdert å lage et slusesystem i jærdet så vi kunne slippe inn noen villsvin til deg Truls Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted September 11, 2009 Share Posted September 11, 2009 Tja, det hadde blitt ein heil del faktisk, men i desse valgtider så kan eg vel ramse opp litt av det.. - Fått ordna opp i våpenlovgjevninga, så det ikkje er verken begrensning på antall våpen, eller begrensninger på kva slags kaliber det er og funksjonsprisnipp det er på det på våpenet. - Fått inn buejakt i Norge, med ein obligatorisk kurs, og strenge skyteprøver som dei har i nabolandene våre.. - Fått inn prismatrise på jakt og fiske på i Norge. Nei til overprising på jakt og fiske. - Endra rovdyrpolitikken i Norge, satt av ressurser til merking av rovdyr som ulv, bjørn, gaupe og jerv, og dertil fornuftig avskyting. - Fått seriøst kutt på avgifter på biler og begrensning på drivstoffpriser på maks Kr : 10.- uansett råoljepris.. - Økt bidrag til sjukeheim/gamleheimer, sjukehus og skuler. Samtidig fått opp eit betre psykriatrisk behandlings tilbud og ettervern. - Fått lovfesta automatisk utsending og utestenging av kriminelle innvandrere, og soning av straff i eiget land. - Få stoppa opp innvandringa i Norge, så slepp barnebarna våre å bli minioriteter i eige land om 50 år.. - Fått innført lovfesta at kommuner, skal handle varer/tjeneste innen eigen kommune, såfremt at kostnadene ikkje blir vesentlig større enn billigeste innhenta tilbud. Penger går tross alt tilbake til kommunen i form av økte skatte inntekter, og sørger for å opprettholde lokal industri og handelstand. - Få opp Norges forsvar på eit akseptabelt nivå igjen, me har blitt tatt med buksa nede før, og det bør ikkje gjenta seg.. Fleire spesial avdelinger, premiering til yrkessoldater.. Spesialisering og intensivering av Heimevernet, iallefall penger til årlige øvinger.. - Økt bemanningen av Politiet, og ikkje minst sørga for eit sammarbeid med andre land, så me slepp å finne opp kruttet på nytt. Og ein heil del andre idiolistiske ting, som ikkje er basert på kostnadsmessig fornuft... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest graahund Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Hvis jeg fikk være ALLMEKTIG for en dag ville jeg fjernet sykdommen kols Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fulmen Posted September 12, 2009 Share Posted September 12, 2009 Da rydder jeg tråden for kommentarer og diskusjoner, så prøver vi å holde oss til trådstarters ønsker fremover? Oki? Fulmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts