Jump to content

All makt for én dag!


Wadcutter

Recommended Posts

Etter mye negativt fokus i det siste med tanke på debatten om våpenforskriften og en eventuell ny lov våpenlov har stemningen gått litt ned. For å løfte debatten litt tenkte jeg det var på tide med litt konstruktiv tenkning og positiv stemning. Vi må kunne drømme oss bort litt :)

 

Spørsmålet blir så:

Vis du hadde hatt all makt for én dag, hva ville du ha endret med jakt og/eller våpenlovgivningen?

 

1. Du kan kun nevne ét forslag.

2. Hold tråden ren for diskusjon, her skal det kun komme forslag.

3. Gi gjerne en kort forklaring til hvorfor du velger hva du gjør.

4. Tenk deg om én gang til før du skriver noe helt "vanvittig"

 

Jeg vill ha innført en grunnlovsendring som gir enhver lovlydig borger en rett til å ha våpen.

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg innført lov eller forskrift om:

Obligatorisk kurs med oppfølging hver 5 år i rifle og hagle med vekt på skyteteknikk, stressmestring og sikkerhet. Loven skal også inneholde krav om minimum 100 obligatoriske treningskudd fordelt over 4 treningsdager. Selve prøven skal skytes som i dag men en får kun 3 forsøk. Deretter må en igjennom 100 nye treningsskudd.

 

Grunnen er at jeg synes jegerprøven ikke bruker nok tid på disse viktige punktene, og da især skyteteknikk og stressmestring. Alt for mange jegere plages unødig mye på storviltprøven og da må vi ha en lov som "tvinger" dem til å trene mere samt kursing.

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger har jeg lyst til å grine. Kan dere ikke lage en eneste tråd uten å krangle? Ikke ta alt så pokkers seriøst hele tiden da, pliiiiiiis? Om denne småkjeklingen her fortsetter tror jeg halve moderatorstaben vil være å finne på et psykiatrisk akuttmottak innen oktober.

 

Kan jeg få lov til å rydde litt her uten å starte nok en prinsippdebatt om takhøyde og moderering? Værsåsnillmedsukkerpå???

Link to comment
Share on other sites

1

Staten subsidierer all jakt, slik at ingen grunneiere taper på å fordele jakten rettferdig uten tanke på grov profitt, og i så stor grad slik at alle grunneiere ser seg tjent med å gjøre en innsats i utmarka for å legge forholdene til rette for viltet.

 

2

Sau forbys i utmark etter 20. august. Sau som påtreffes kan felles av jaktberettigede mot en fast slaktpris på 50 kroner pr. kilo.

 

3

Nødrett for hund innføres umiddelbart. Bevisbyrden tillegges eventuelle anklagere, i tråd med alle rettsprinsipper.

 

4

Unødvendig motorisert ferdsel i utmark straffes kjipt.

 

5

Villsvin skal gis samme vern som ulv.

 

6

Ulv skal ha samme vern som hare.

 

7

Rovdyrforskning innskrenkes til dyreparker.

 

8

Gjerder skal forbys i utmark. Og grunneiere pålegges å fjerne alle gjerder og rester etter gjerder i utmark innen ett år fra dags dato. Forsinkelser straffes med eiendomsfratakelse til intekt for NOJS og for lik fordeling mellom Kammerets brukere.

Link to comment
Share on other sites

Mye å finne på med all makt men hadde startet med å totalutrydde ulven fra norsk jord :twisted: Hadde så satt opp jærder langs hele grensa så vi ikke fikk inn flere av de svina, Kunne vurdert å lage et slusesystem i jærdet så vi kunne slippe inn noen villsvin til deg Truls :wink:

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Tja, det hadde blitt ein heil del faktisk, men i desse valgtider så kan eg vel ramse opp litt av det..

 

- Fått ordna opp i våpenlovgjevninga, så det ikkje er verken begrensning på antall våpen, eller begrensninger på kva slags kaliber det er og funksjonsprisnipp det er på det på våpenet.

- Fått inn buejakt i Norge, med ein obligatorisk kurs, og strenge skyteprøver som dei har i nabolandene våre..

- Fått inn prismatrise på jakt og fiske på i Norge. Nei til overprising på jakt og fiske.

- Endra rovdyrpolitikken i Norge, satt av ressurser til merking av rovdyr som ulv, bjørn, gaupe og jerv, og dertil fornuftig avskyting.

- Fått seriøst kutt på avgifter på biler og begrensning på drivstoffpriser på maks Kr : 10.- uansett råoljepris..

- Økt bidrag til sjukeheim/gamleheimer, sjukehus og skuler. Samtidig fått opp eit betre psykriatrisk behandlings tilbud og ettervern.

- Fått lovfesta automatisk utsending og utestenging av kriminelle innvandrere, og soning av straff i eiget land.

- Få stoppa opp innvandringa i Norge, så slepp barnebarna våre å bli minioriteter i eige land om 50 år..

- Fått innført lovfesta at kommuner, skal handle varer/tjeneste innen eigen kommune, såfremt at kostnadene ikkje blir vesentlig større enn billigeste innhenta tilbud. Penger går tross alt tilbake til kommunen i form av økte skatte inntekter, og sørger for å opprettholde lokal industri og handelstand.

- Få opp Norges forsvar på eit akseptabelt nivå igjen, me har blitt tatt med buksa nede før, og det bør ikkje gjenta seg.. Fleire spesial avdelinger, premiering til yrkessoldater.. Spesialisering og intensivering av Heimevernet, iallefall penger til årlige øvinger..

- Økt bemanningen av Politiet, og ikkje minst sørga for eit sammarbeid med andre land, så me slepp å finne opp kruttet på nytt.

Og ein heil del andre idiolistiske ting, som ikkje er basert på kostnadsmessig fornuft... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...