Jump to content

Jaktstøvler til bratt terreng


Kiwi

Recommended Posts

Jeg må ha meg nye jaktstøvler, og er veldig i villrede på hva jeg skal dra og prøve....

 

Jeg har imidlertid følgende "krav":

 

- mellomhøy-høy

- såle som griper godt på våt stein mv

- g-tex ikke nødvendig... mest ønskelig å ikke ha det...

- forsterkninger på tå og hæl slik at den kan brukes i steinete terreng (les: jotunheimen).

- bred lest!

- må kunne brukes med stegjern

- gjerne en pris rundt 2000,- og ikke snaue 4.000,-..

 

Har vurdert Meindl Dovre. De sitter veldig bra, litt i tvil på slitestyrken, og prisen er stiv.. :wink:

 

Varg passet dessverre ikke i lesten, uheldigvis...

 

Alfra Bever (Pro) grip +?? Noen som har erfaringer fra denne?

 

Finnes det modeller fra Lowa om er egnet? Hvor kan man få tak i Lowa i oslo el omeng..?

 

Setter pris på å høre andres erfaringer på området!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke om jeg følger deg helt Slemmo...? I min verden er antall opp og nedoverbakker ganske likt...

 

Hva gjelder pris så er leie 1800-3000 noe som er "greit", men jeg ser at toppstøvler gjerne koster mer. Det synes ikke jeg at de nødvendigvis er verdt..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en bred fot og for meg er alfa bever pro ubrukelig. Jeg har gått noen mil med de, men vi blir ikke venner. I fjor kom det ett par lundhags syncro i medium høyden i hus (ikke den høyeste). De har vært overlegne alt annet jeg har prøvd. Stabiliteten, vanntetthet og gripe evne på vått underlag er veldig bra. Utsalgspris 3600?, men vel verdt pengene. Eneste jeg har å utsette er at de ikke passer for senhøstes posteringsjakt. De blir fort kalde om man sitter i ro og fryser fort på beina (som meg)..

Link to comment
Share on other sites

Trodde Alfa var brede i lesten?

 

Tenker jeg må sjekke ut Viking sine..

 

Meindl satt bra de, ingen tvil om det, men jeg kommer til å gå mye i bare steinura med de, og slitestyrken er et ankepunkt på de... Dersom jeg ikke finner noen som er billigere/mer solid, så tenker jeg at det blir et slikt par..

 

Hagløfs har jeg ikke vært borti annet en net par kamerater som har slitt ut noen par, og som klager ltit på gnagsår fra tid til annen... Selv har jeg brukt M77 til den jakta vi bedriver i skogn, og er fornøyd med de til det bruket. Tenker jeg må sjekke ut de du nevner. Hvilken modell var det forresten?

Link to comment
Share on other sites

Den forrige utgaven av Varg Rastegaisa hadde litt smal lest, høy gummikalosjering, ingen membran og var stive så det holdt. Den versjonen de lager nå har bred lest og ellers like egenskaper som før. Når du prøver dem i butikken er den nesten som å tre på seg et par slalåmstøvler. Regn med en liten sesong på å gå dem inn. Regn også med å bruke etpar meter sportsteip i den perioden. Hvis de passer foten din, er de suverene til bratt og ulendt terreng, samt i blautmyr hvis du er litt nøye med å smøre dem godt. Vel å merke etter at du har tatt jobben med å gå dem inn. Hvis du har brukt Forsvarets M77-tøfler (som er veldig OK i lett og noenlunde tørt terreng, jeg har et par slike selv og bruker dem jevnlig), er Rastegaisa helt i den andre enden når det gjelder støtte og vanntetthet.

 

Siden jeg ikke har prøvd å feste stegjern på mine Rastegaisa, tør jeg ikke anbefale dem uhemmet til din bruk. Men det er jaggu nære på.

Link to comment
Share on other sites

Alfra Bever (Pro) grip +?? Noen som har erfaringer fra denne?

 

Tipper du kan søke litt på forumet og finne begge deler om denne. Jeg kjøpte denne i fjor sommer og har hatt de inne til reperasjon 2 ganger. Nå er de forholdsvis allerede mye brukt, men jeg forventer at skoene skal holde lenger.

Det var allerede etter andre turen at sømmene begynte å revne. Det ble fikset, men det fortsatte på andre skoen etter hvert som jakta skred fram i fjor høst. Tok de med inn for reperasjon igjen i sommer og de er ok nå. Men jeg ser ikke for meg at kommer til å holde helt fram til jul.

 

Kommer nok til å velge Viking eller Varg neste gang. Det er aaalt for mange som har hatt prakk med Alfa. Men det er usedvanlig gode sko :? .

Link to comment
Share on other sites

Du treng ikkje tenkja på stegjern så lenge du ikkje har stegjern med steppinn binding frå før. Og har du de bør du kjøpa sko som er ganske stive.

 

Dei fleste stegjern i dag kjem med fleire forskjellige bindingssystem. Ikkje problem å få stegjern til å sittja godt på joggesko om du har rette bindingen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Lundhags Syncro High i fjor. Kjempe godt fornøyd. Passer for bredere lest. Har stødighet og gripeevne. Konge sko. Men de koster mer enn du antyder.

Kompisen min kjøpte Lundhags Terra Mid. Rett rundt 2 K kostet de. Samme gripeevne ang. såle på bløtt fjell som Syncroen. Tåler bra med vann uten gjennomtrengning. Stødige og passelig stive men tøylige.

Kan nok bare oppfordre deg til å prøve ett par i butikken. Men tar du deg råd så anbefaler jeg deg Lundhags Syncro High. Overgår viking så det holder.

Mitt tips :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Alfa Bever Pro Grip +. En suveren og god støvel med skikkkelig støtte for ankelen. Støvelen er behagelig og god å gå med. Jeg har aldri merket noen løse sømmer på de. Men den har et ankepunkt for ditt bruk. Jeg syns sålen er litt for glatt på dårlig underlag. Spesielt når man går ned bakker. Jeg har også den forrige modellen til Alfa bever Pro og den syns jeg har en bedre og mindre glatt såle.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Alfa Bever Pro Grip + nå i sommer og har gått ei ukes tid å fiska laks i elva, mye steinete og glatt underlag.

Skoa er relativt stive og grei i steinete terreng, men de har klart dårligere feste til dette bruk enn sko med filtsåle :wink:

Ramla ikke en eneste gang på hele uka i elva, så jeg kan ikke si de er spessielt glatte.

 

Jeg foretrekker brede sko og er fornøyd med formen på denne modellen, har tidligere brukt jørnkangan som også er brede i foten.

 

Så langt er jeg fornøyd med Alfa skoen, ingen gnagsår eller våte sokker, men dette er jo bare etter ei ukes bruk da.

Det skal nevnes at jeg stod og gikk mye i vann til godt oppå skaftene.

 

I gummistøvler pleier jeg å bli søkkvåt av svette, men med alfa skoa merka jeg ingen ting til fukt.

 

Jeg valgte Alfa framfor Varg da han i butikken sa de hadde flere reklamasjoner på Varg enn Alfa, og holder de mer enn 2 sessonger skal jeg anbefale dem, til nå er mine erfaringer for minimale til å si hverken eller...

 

Prisen ligger vel rundt kr. 2500,- som er sånn midt på treet for alt av "jegertøffler"...

Link to comment
Share on other sites

Synes det virker som det er store variasjoner på lærkvaliteten nå... (alt var bedre før ?? ;-)
Tja, lær av topp kvalitet koster mer enn lær av middelmådig kvalitet. Og siden alt mulig utstyr skal ha en eller annen "tex" både i huet og i r..a nåfortida, så er det ikke lenger så nøye med topp materialer, gode design med få og riktig plasserte sømmer og godt håndverk. Bare klin på en membran på innsida, så er folket fornøyd og kjøper villig vekk. For man skal jo ikke være nødt til å smøre sko eller impregnere tøy, må vite. Langt mindre bruke litt tid på å gå inn sko, her skal man pinadø gå Besseggen tur-retur tre ganger med støvlene man kjøpte i går. Jeg har faktisk opplevd å kjøpe støvler og få beskjed om at "det blir litt vanskelig hvis du skal bruke dem til helga, for de kommer ikke inn før til uka". Øh? Jeg kjøper da ikke støvler og drar på langtur i dem uten å ha brukt en tid på å gå dem inn??? Jeg har også fått høre -- fra påstått kompetente butikkansatte -- at Varg-støvlene, de er no good. Man må jo bruke litt tid på gå dem inn... :roll:

 

Det er i materialvalg og design Varg utmerker seg, med få sømmer og toppkvalitet på læret. Og du har ingen membran som ryker etter noen få års skikkelig bruk, slik at vannet siver tvers gjennom det oppbløtte, uimpregnerte, tynne og porøse læret de har lagt utapå plastikken.

 

 

Ja, jeg irriterer meg en lite smule over at det blir vanskeligere og vanskeligere å finne skikkelig utstyr som ikke er membranisert og tex-ifisert. Men bare sånn for the record, for å ikke framstå som en fullblods ludditt: Gore-Tex er genialt til sitt bruk, men ikke til alt, overalt, alltid. Poenget mitt er at noen ganger er det best uten. Og rett som det er gjør den derre membranen at produsenten tar snarveier ellers for å spare penger.

Link to comment
Share on other sites

Lundhags

Dei kan du gå med overalt, opp og ned i bratte, over steinar og vasse elvar.

Det er eit stort pluss at den støvlen ikkje har Gore-Tex.

Stegjern kan du fint festa på alle fottøy og eg går utfrå at det er ikkje ein brestøvel du er i hovudsak ute etter.

Link to comment
Share on other sites

I fjor høst kjøpte jeg et par Crispi lave fjellsko. Har ikke fått testet de skikkelig med tanke på slitestyrke enda. Men har fått noen svar med tanke vanntetthet, komfort å stabilitet.

-Vanntetthet: Har vassa over elver sammen med Härkila-buksa uten å bli våt.

-Komfort: har selv veldig bred lest, å de sitter som støpt! Er generelt sett veldig behagelig å gå i! Er også veldig varme, brukte disse som vintersko i vinter!

-Stabilitet: vi har veldig bratte fjell her i Nordland også, å har sålangt ingen ting å utsette på stabilitet på skoene når jeg har gått opp bratte fjell å lier.

 

Har også brukt skoene under fisking på våt stein. Ikke antydning til glipp!

 

Edit: Er forøvrig en Crispi Dovre GTX jeg har. http://www.oslosportslager.no/produkt/dovre-gtx-turstovel-13928.aspx

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvis du har tenkt å bruke støvlene på reinsjakt om ei uke, er du etter min mening alt for seint ute med å handle støvler. Da bør du ihvertfall glemme Varg, for hvis du legger ut på langtur i et par splitter nye Rastegaisa, er jeg redd du vil bli mer sårbeint enn du noen gang har vært før.

 

Fra http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=97&t=23566:

Når du prøver støvlene i butikken, er det som å tre føttene ned i et par slalåmstøvler. Regn med noen timer med inngåing og noen meter sportsteip på utsatte steder på føttene før du kan bruke Rastegaisa mer enn noen veldig få kilometer.

 

[...]

 

Terningkast:

6.gif i bratt og/eller ulendt terreng, med opp-pakning, i vått terreng

4.gif i lett og tørt terreng (for topp kvalitet, men er ikke en optimal modell til slik bruk)

3.gif for de som ikke gidder å smøre sko

1.gif for de som tror de kan kjøpe et par støvler på fredag og gå Besseggen tur/retur på langs førstkommende lørdag

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har tenkt å bruke støvlene på reinsjakt om ei uke, er du etter min mening alt for seint ute med å handle støvler. Da bør du ihvertfall glemme Varg, for hvis du legger ut på langtur i et par splitter nye Rastegaisa, er jeg redd du vil bli mer sårbeint enn du noen gang har vært før.

 

 

 

Det er faktisk ikke sikkert Sako. Jeg gikk rett inn i mine Rastegaisa og de passet faktisk som hånd i hanske fra dag en. Når det er sagt så ville jeg ikke tatt sjansen på at det stemmer for andre. Så å dra på jakt med så ferske støvler, av hvilke som helst fabrikat egentlig, vil jeg betrakte som sjanseseilas.

Link to comment
Share on other sites

Neida, det er ikke sikkert. Men som du sjøl antyder, sjansen er absolutt til stede. Overhengende tilstede, faktisk. Og jeg ville ikke likt å sittet seriøst sårbeint midt inne på vidda, seks timers gange fra bilvei, med full feltutrustning og en nyskutt storbukk som skal bæres ut.

 

Til slike eksesser velger man utstyr som man veit fungerer...

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler Lundhags professional.

 

Jeg kuttet ut gore-tex-støvler for noen år siden og gikk over til Lundhags professional. Dersom den passer foten din er det en sko jeg kan anbefale på det varmeste.

 

Skoen er uten membran, men den har cellegummi rundt fot-delen av skoen. Jeg opplever disse støvlene som minst like vanntette som de gore-tex-støvlene jeg har hatt. Man kan bli ganske svett på beina til tider (men det blir man jo med gore-tex også), men skoene tørker veldig raskt. Dette mener jeg er den største fordelen med disse skoene framfor gore-tex-støvler som er nesten umulige å få tørre dersom man bruker skoene hver dag i en periode. Jeg synes også at Lundhagsstøvlene blir mindre "pløsete" og holder bedre på fasongen enn det gore-tex støvler jeg har prøvd gjør.

 

Hva slitestyrke angår så har Lundhagsstøvlene holdt seg vesentlig bedre enn gore-tex-støvler jeg har hatt (Alfa bever pro, Alfa bever, Gronell).

 

Jeg benytter ”varmeformede” såler av typen svarte ”Sole”-såler i mine støvler. Denne kombinasjonen gir en suveren komfort.

 

Når det gjelder egenskaper i bratt terreng, så har de fungert bra på hjortejakt i bratte skråninger på Vestlandet, men jeg synes sålen (Vibram) kan være litt glatt til tider.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg irriterer meg en lite smule over at det blir vanskeligere og vanskeligere å finne skikkelig utstyr som ikke er membranisert og tex-ifisert. Men bare sånn for the record, for å ikke framstå som en fullblods ludditt: Gore-Tex er genialt til sitt bruk, men ikke til alt, overalt, alltid. Poenget mitt er at noen ganger er det best uten. Og rett som det er gjør den derre membranen at produsenten tar snarveier ellers for å spare penger.

 

Må si meg 110% enig med Sako her. Og hva skjer med pusteevnen til -texen når den er dekt med gjennomvått skinn...?

Link to comment
Share on other sites

Viking Hunter har jeg gode erfaringer med, jeg har mishandlet mine på det værste med tanke på stell og vedlikehold, de holder meg fremdeles tørre og varme etter veldig mange mil i mye forskjellig terreng, og de går sin sessong nr 4 i møte. Mine neste jaktstøvler blir den nye generasjonen av Viking Hunter, Pro tror jeg den heter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå er budsjettet mitt i ferd med å sprekke skikkelig...

 

Har vært å prøvd Lundhags Syncro bl.a., og jeg har aldri noengang hatt et så god støvel på foten. Den passet perfekt. Bare så synd at de plaggene som passer bra alltid er de dyreste... :wink:

 

Litt fortærende at jeg ikke var i kjøpsmodus da de var nedsatt til 2.800,- for der var det faktisk endel å spare. Faktisk ei Norrøna Forelhogna flex bukse.. Det var forresten også et utrolig behagelig plagg!

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå er budsjettet mitt i ferd med å sprekke skikkelig...

 

Har vært å prøvd Lundhags Syncro bl.a., og jeg har aldri noengang hatt et så god støvel på foten. Den passet perfekt. Bare så synd at de plaggene som passer bra alltid er de dyreste... :wink:

 

Litt fortærende at jeg ikke var i kjøpsmodus da de var nedsatt til 2.800,- for der var det faktisk endel å spare. Faktisk ei Norrøna Forelhogna flex bukse.. Det var forresten også et utrolig behagelig plagg!

 

 

Hva med å ta en titt på: Crispi (Hunter) støvel. :D Så de til 2400,-kr på XXL. jeg har bare gode erfaringer med disse(hatt de i ca4år nå). god såle på fjell å alt annet, god bein/ankel-støtte, en kjempe støvel i variert terreng :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det kan det godt hende Crispi Hunter gjør og. Mine passer utmerket. Tror nok lesten er tilpasset de mest aktuelle markedene. Uten at jeg har noen personlig erfaring med Viking så vil jeg anta at Crispi er en totalt sett vassere støvel. de bruker i hverfall tipp topp lær.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt et par Crispi Hunter: veldig solid og slitesterk. Ble litt skeptisk da gummi-kalosjeringen ganske raskt utviklet en masse småsprekker, men det stabiliserte seg og har ikke blitt noe verre.

Når det gjelder komfort så holder jeg en knapp på Meindl. Har hatt 4par "Performance" og et par "Dovre", og alle har vært bra. Kalosjeringen holder og sømmene holder bra hvis man er litt føre var og påfører litt Liqisole på de mest utsatte. Varm og klam på varme, tørre dager som alle andre Gore-tex sko.

Trenger man ekstra stive og stablie sko har Meindl en rekke modeller, gradert etter et bokstav-system. (Jo lengere ned på alfabetet, jo mer Alpint bruk.)

Varg har jeg hatt endel av, mest Isogaisa. Det første paret var fantastisk bra. Lær og maljer rimelig tett helt til sålene var helt "slicks". Kanskje de beste all-round fjellskoene noensinne? Parene deretter virket å bli bare dårligere og dårligere. Stadig liming av gummikalosjeringen og lekkasjer ved maljene. Kanskje uflaks? Men jeg ga dem opp til slutt. Rastegaisa'en syntes jeg ble for massiv i underdelen. Og den modellen med gummiert underdel: altfor tynn mellomsåle.

Veldig lik Varg-skoene: er Aku, men med den forskjellen at Aku bruker Gore-Tex. Har et par ganske lave som jeg er rimelig fornøyd med, men også her måtte det litt liming til.

Lundhags: Brukte i en årrekke kun Lundhags type Oxblod. Solide klumper som med mye innleggsoler, sokker og raggsokker ble brukbart komfortabel. Ulempen er at hvis man går mye blokkmark/steinur så er sømmene veldig utsatt. En annen ulempe er at de har en tendens til å krympe endel i perioder de ikke er i bruk. Mitt siste par (Proffesional) sprakk underdelen på, sendte dem inn til vulking, men de hadde ikke funnet feilen og istedet bare sydd sømmene nok en gang... Ga opp hele driten.

Men det frister litt å prøve de nye modellene som nå ser ut til å være bedre utformet enn noen gang, men hvis de ikke holder er det vel liten vits?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et par Isogaisa, og et par Rastegaisa, begge ny modell. Nå har Isogaisaen blitt så trang foran på foten at de ikke kan brukes uten irritasjon :x:?: Rastegaisene virker mye bedre. God støtte og god på foten etter en tids bruk, men tung ja. Kjøpte meg Lundhags Profesional High på XXL til 2.200,- for en måned siden. Og de virker meget bra. Lette og sitter godt på foten, samt at det ikke er noe for som må tørkes. Forsvarets hopp og sprett har jo også anbefalt disse i flere år, og de bruker dem hardt.

 

Lundhags har visstnok veldig god service på reprasjoner. Kommer til å prøve å få spes. bestilt et bar skistøvler derfra til vinteren. Det at de krymper er ikke ukjent, og de sier det selv også. Gå inn på hjemmesiden deres og sjekk måleskjema, for det gjelder ikke alle modellene :idea: Foreløpig synes jeg de nye virker meget lovende, og jeg synes det er greit med to par støvler å bytte på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja.. Da har jeg fått testet støvlene....:

 

Har jaktet i 5! dager i Rondane-nord, i steinura bl.a. Resultatet er gnagsår etter en kant inni som ikke er sydd helt flush med resten av læret. Måtte bruke to lag sportstape for å fullføre jakta. Dette dukket opp etter den dagen de ble skikkelig våte. Før det var de helt fine.. Komforten ellers er faktisk fantastisk bra!

Begge sålene har begynt å løsne foran...: Det skulle ikke være mulig etter så få dager? Selve sålen viser tegn til svært raskt slitasje, så disse støvlene tålr nok ikke like hard bruk som det man reklamerer med. :?

 

Tok med til XXL igjen i dag, for å reklamere på de: Det var visstnok fast prosedyre å sende de til Lundhags for at de skal avgjøre om de skal repareres eller byttes i nye. Dette tar jo selvfølgelig noe tid? Selgeren skal ha ros for at han vil ringe dit i morgen tidlig for å sjekke det ut, men senterlederen som sto der var steil på at xxl ikke ville levere ut nye: Det var uaktuelt for de å ta noe på egen kappe... :roll: Det er dette som skaper fornøyde kunder, sånn midt i jakta???? :wink:

 

Det blir spennende å se hva morgendagen bringer. Jeg vet i alle fall at dersom dette viser seg å ta hele høsten har jeg handlet for siste gang på xxl....

Når an kjøpe markedets dyreste og antatt beste jaktstvøler forventer man mer, både av produktet og ettermarkedet. Sånt går bare ikke an... :evil:

-------------------------------------

 

De fikk jeg telefon om at det ordner seg med bytte av sko. Det var enda godt, for neste helg igjen er hjortejakt i bratte lier på vestlandet... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

går/trimmer mye i bratt fjellterreng, og bruker Alfa bever pro-grip pluss. kjempegode sko. anbefales! har gått på snø, is, sleipe berg i havkanten, steiner fulle av tang&tare, men ikke .... om jeg glir og ramler. men klart, om man provoserer frem glipptak, vil det jo skje

Link to comment
Share on other sites

Er enig med det Egil skriver her. Syns Alfa bever pro er for glatte på vått underlag. Vet da farsken hva Alfa har gjort med sålen på den nye modellen i forhold til den gamle modellen som hadde en såle med bedre gripe evne.

Link to comment
Share on other sites

Gore Tex i sko er bare totalt unødvendig etter min mening, så lenge det er lær, blir man som oftest våt av svette uansett. Men det spiller keine kasserolle at det faktisk er der, så lenge skoen er behagelig, stødig og solid.

 

De første jaktskoa jeg hadde var et par Chevalier sko (Husker ikke merket, m/ Gore Tex). Disse var forsåvidt gode, men slet dem ut på en par år.

 

Deretter brukte jeg Alfa Bever i 3 år (dvs. 3 par på 3 år), veldig behagelige sko, men ræva slitestyrke. Slet ut i snitt ett par per år, de revnet i sømmene, og sålen løsnet (Skal dog sies at de ble brukt mens jeg jobbet i Forsvaret). Det syntes jeg var for dårlig, og ble anbefalt å prøve Meindl.

 

Meindl Dovre Extreme har jeg nå brukt i siden 2004, og jeg har ingenting å utsette på disse støvlene, fantastisk passform, bra stabilitet, smører man dem jevnlig holder du deg forholdsvis tørr (ingen fukt utenfra, bare innenfra), og en vanvittig slitestyrke. I fjor hadde jeg ca 40 mil (GPS-målt) på skogsfugljakt, og årene før sikkert like mye, samt masse fisketurer i skog og fjell, og det vises knapt på støvlene. Eneste jeg har gjort med dem, har vært lissebytter noen få ganger.

 

Konklusjon; Jeg er ikke i tvil om å anbefale denne støvelen til all slags bruk - og det er en sterk og solid påstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...