Jump to content

Sauebønder tar loven i egne hender


sleskham

Recommended Posts

SNO og Fylkesmannen i Finnmark kan man trygt si er, i lag med Direktoratet for Naturforvaltning, blant de mest upopulære etater og institusjoner i Finnmark.

 

Det er ikke bare i Finnmark...begynner å bli rimelig hett i Stange, Løten og Odalen nå også.

Link to comment
Share on other sites

De e jo bra at sauebøndern klip i nokka ihvertfall, men det e jo merkelig at det e loven å ikke hyrdestaven. Finnmarkingene e så hærlige, et så saftig språk, rett fra levra. Når ein tror at de hold på å få hjærneblødning av sinne, så e dæm bare litt irritert, og dæm e aldri mer enn et kløyva kjønnshår unna amok.

 

SNO og Fylkesmannen i Finnmark kan man trygt si er, i lag med Direktoratet for Naturforvaltning, blant de mest upopulære etater og institusjoner i Finnmark.

 

Blant de mest populære finner vi Vinmonopolet på de tre første plassene :shock:

 

Ifølge yr.no er det meldt mellom 27 og 29 grader i Stange, Løten, og Odalen utover dagen, så det kan være noe i at det er hett der. Men hva har det med at sauebønder tar loven i egne hender å gjøre? Sant nok prøver de å forme naturen slik som det passer dem, men været tviler jeg på at de har styring med.

Link to comment
Share on other sites

Meget mulig at SNO ikke har gjort jobben sin godt nok, men bøndene gjør det i alle fall ikke bedre for seg selv med å gå fram på denne måten... Vips står de uten, sauer, uten penger og uten børse!

Hele skadedokumenteringssystemet er litt høl i hodet. Jeg mener et system som svenskene har i tamreinsregionen ville vært et bedre system for Norge. Der får samebyene uttdelt et fast tilskudd ut ifra dokumenterte mengde rovvilt i området (tvinger også folket ut i skogen for å se etter dyrene sine, og samtidig registrere store rovdyr). Dette tilskuddet bruker de da egendisponert, enten på skadedempende tiltak, eller for å erstatte tapte dyr. Da slipper en den krangelen...

Link to comment
Share on other sites

Har de fått ut fingeren, eller er dette en annen bjørn?

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/a ... 434288.ece

Vanskelig å si om det er "en eller annen" (?) bjørn, men det er sannsynligvis en annen art:

– Det er mest sannsynlig at det var jerv eller gaupe, sa Mudenia til Finnmarken like etter befaringen.

Kritikken mot forvaltningen/SNO i dette tilfellet er litt overdrevet, er kadaveret slått litt utypisk, eller tilleggsspist av rev/ørn/ravn/kråke, er det vanskelig å avgjøre hvilken art som drepte det. Og en fellingtillatelse på gaupe monner vel lite, hvis det er en jerv som river sauene.

 

Ellers er vel journalistenes vinkling, "loven i egne hender", passe sensasjonspreget. De "truer" vel ikke med å gjøre mer enn nødvergeretten gir (eller skulle gitt) lov til.

Link to comment
Share on other sites

Hele skadedokumenteringssystemet er litt høl i hodet. Jeg mener et system som svenskene har i tamreinsregionen ville vært et bedre system for Norge. Der får samebyene uttdelt et fast tilskudd ut ifra dokumenterte mengde rovvilt i området (tvinger også folket ut i skogen for å se etter dyrene sine, og samtidig registrere store rovdyr). Dette tilskuddet bruker de da egendisponert, enten på skadedempende tiltak, eller for å erstatte tapte dyr. Da slipper en den krangelen...

 

Ja, en kan jo levere ut disse pengene i form av ferdigutfylte lotto-kuponger. For det er jo det vi i prinsippet snakker om. Hvis en ser på beitelagsstatistikkene og statistikk for ulike besetninger i samme beitelag (altså sau som beiter innenfor samme område) er ofte forskjellen i tap enorm, og varierer fra år til år. Ett år mister en besetning 20% av lamma mens en annen kommer fra beitesesongen omtrent uten tap. Året etter kan det være stikk motsatt. Har ingenting med driftsmåte, tilsynsfrekvens eller noe sånt å gjøre. Det er rett og slett ren tilfeldighet som antakelig påvirkes av at sau fra ulike besetninger bruker beiteområdet på litt ulik måte. Noen beiter stort sett i den østlige delen, noen stort sett i den sørlige osv. - med en god del overlapp.

 

Samtidig vil en flytte konflikten over fra erstatningsberegning til beregning av rovviltstammer. Skal man da, f.eks for gaupas del, fortsatt telle bare familiegrupper - når en vet at det er hanngaupene som stort sett gjør det meste av skade? Hva med streifende ungulv, som ikke er registrert noe sted og som kan gjøre store innhogg om de får anledning? Hva med områder der det ikke er sporsnø om vinteren, slik at man ikke i hele tatt får registrert noe som helst? Enda mer lotto...

 

Så kan en selvsagt si at det sikkert jevner seg ut over år. Og joda, det gjør det sikkert. Vi kunne jo gjøre det samme med andre yrkesgrupper og si at dere skal få 300.000 i årslønn, men ett år kan dere få 50.000 og det neste 500.000, men i løpet av en tiårsperiode skal det jevne seg ut. Hvilken økonomisk forutsigbarhet gir dette? Kan man forsvare lån dersom man ett år misser to familiegrupper av gaupe og mister 50% av lamma - og dermed får verken forhåndserstatning eller slakteoppgjør...?

Link to comment
Share on other sites

Det lammet han tar ut av posen var det jeg som fant, eller rettere sagt hunden min som fant det på overvær. Var å gikk noen dager på kadaversøk før sauebøndene. Ørna lettet fra det lammet å den ble dokumentert tatt av ørn. Dem mister mye lam å der er mye ørn, jerv å gaupe i området.

Link to comment
Share on other sites

hvordan er det med uønskede arter i "ny" fauna?her for noen år siden,var det en stk kronhjort her på vestvågøy(gudene vet hvordan denne hadde kommet seg hit...),og det ble gitt fellinstillatelse pga at den ødela 5 rundballer.

hvordan hadde det blitt hvis gaupa hadde krysset over raftsund brua(fastlandsforbindelsen til lofoten),kommet og forskynt seg av saueflokken min?kunne den blitt gitt fellingstillatelse på lik linje med hjorten?

jeg hadde sett på den på lik linje som minken,for den er jo en ny art i faunaen vår,og hadde kommet til og rasere økosystemet,og buskapen vår! :evil:

Link to comment
Share on other sites

SNO og Fylkesmannen i Finnmark kan man trygt si er, i lag med Direktoratet for Naturforvaltning, blant de mest upopulære etater og institusjoner i Finnmark.

 

Det er ikke bare i Finnmark...begynner å bli rimelig hett i Stange, Løten og Odalen nå også.

 

Samme problem i gudbransdalen :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det som er jævlig rart er at på 60 tallet før ulven kom tok reven opp mot 60% av lam og sau. etter ulven kom sluttet den å spise sau og lam.. :roll:

 

Voksen sau sliter den med ja. lam av noenlunde størrelse også. Men husk det har blitt "litt" mere sau siden 1960. Dette tallet er ikke et tapstall, det betyr at 60% av tapet var til rev. Vi bryr oss fortsatt om reven, men det blir så latterlig lite i den store sammenhengen

Link to comment
Share on other sites

Det som er jævlig rart er at på 60 tallet før ulven kom tok reven opp mot 60% av lam og sau. etter ulven kom sluttet den å spise sau og lam.. :roll:

Uten å ha sjekket tall, vil jeg tro at revebestanden spiser mer sauekjøtt nå enn på 60-tallet. Det bygger jeg delvis på at bestandene av både rødrev og sau har øket. Men også på at de øvrige rovdyrskadene har øket kraftig. Etter at "dreperen" har forsynt seg, blir det mange "bordsetninger". Og da har i alle fall kråke, ravn og rev næringsvett!

Link to comment
Share on other sites

ja nå er det feiring i gudbraansdalen. ble en ulv mindre i går morgen. ble skutt ei tispe på kvamsfjellet :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

det var to, men døm hadde bare løyve på en.. guds lykke at det var tispa som gikk først. hannen klarer ikke å klemme ut mere svineri :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

jeg vil som andre her på Kammeret på ingen måte oppfordre til noen form for ulovligheter! når det er sagt har jeg ett lite ønske om at den aktuelle "bonden" tar børsa fatt og trur han er sjef over alle dyr og dermed skyter uten tillatelse(igjenn IKKE en oppfordring til ulovligheter.) får så etter å ha mistet retten til å inneha våpen, innser at det han skøt på ikke var en av dyra som gikk etter sauene hans(selv om det ikke er slått fast hvilke dyr som det er snakk om) bonden er jo hellig overbevist at han vet bedre enn ekspertene som ikke kunne konkludere p.g.a skadeomfanget på sauen(e) - da mest sannsylig grunnet ådseletere.

mitt syn ( og jeg vet jeg får alle på Kammeret mot meg) er at hvis du som sauebonde ikke har mulighet til å gjete dyra 24/7 enten selv eller gjeter, burde du kontakte Nav og se deg om etter andre ting å drive med. har en liten mistanke om at det å gjete sauer nå til dags er liten vits. når en sau vandre inn i matfatet til rovdyr og selvfølgelig ender som mat, er det jo bare å kreve erstatning fra staten. men tenker ikke bønder på lidelsene til de sauene? kan ikke være så kos for dem å få revet over strupen av et rovdyr. dette mener jeg kunne vært unngått hvis dyra ble gjett på. men det er av en eller grunn ikke økonomisk for bonden? hva med å heller legge vekt på lidelsene til dyra.

nei da er det vell enklere å drepe alle tenkelige rovdyr uten tillatelse, da kan jo sauene vandre fritt og bonden sove trygt om natta.

er som dere skjønner dritt lei av overskrifter om at "ulv tok sau- forferdelig syn møtte bonden"

få tilbake gamle tradisjoner hvor gjetern/budeia sprang dagen lang for å holde rovdyr unna flokken og slutt med den sytinga og trusler om ulovlig våpenbruk! og igjenn-ikke en oppfordring til noen form for ulovlig og/eller upassende oppførsel.

(jeg håper resten av saueNorge er mer fornuftig enn den "bonden" det var snakk om i starten. Tesla32

Link to comment
Share on other sites

@Tesla32

Ja jeg er mer enn gjerne med på å hevde gammel tradisjon rundt dette, men du vet vel at det innebærer at gjeteren eller andre i bondens omgangskrets (familie/ansatte/bekjente/pelsviltjegre o.s.v) skyter/fangster etthvert rovdyr han/hun klarer å få ram på?

For det var for stor del slik vi klarte å få bukt med rovdyrproblemene etter det gamle tradisjonene. :wink:

De gamle skjønte nok godt hva som måtte til for å kunne bruke norge som ett naturligt matfat.

 

P.s Har noe rev her, og i år var første året på mange mange år. Vi har mistanke om at ett av de minste lamma ble tatt av reven, men vi har aldri dyra langt unna hus og heim i den mest sårbare tiden. Så det har nok vært en tøffing av en rev som har vært på færde (sikkert den samme store tispa som forsyner seg så hard av rådyra). Man kan si jeg skal ha ett godt øye til henne og kullet hennes fremmover.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke imot at de som gjeter dyra sine(og da mener jeg at dem er sammen med dyra) kan skyte for å beskytte flokken. det er nemlig noe helt annet enn å sende flokken til fjells, for så bli overrasket/forbannet og lei seg når man finne ihjelrevne kadaver.

men å gå ut å si det til alle som gidder å høre på at "nå skyter jeg uansett hva staten sier" er jeg imot. jeg ser mer og mer tendenser til det her jeg bor. jeg skønner frustrasjonen til de hær oppe som har den tonen(uten at noen har blitt skutt på) men den diskusjonen går i en annen retning og er ikke fremmed for å diskutere den i en annen tråd.

Hva gjelder trådstarters sak er det jo tvil om hvilke rovdyr som har herjet. men det virker som det ikke er så nøye hvilke dyr det var siden enkelte har den holdningen at rovdyr skal kun leve i zoologisk hage. og la meg føye til at jeg ikke er fremmed for å ta ut skadedyr der hvor det har en faunamessig årsak.

hva gjelder gamle tradisjoner har jeg ikke mer erfaring enn noen år som gårdsdreng samt gjeterturer med bestefar og historiene til han og nabobønder. har selv opplevd skremming av rovdyr ved skremmeskudd og "taktikker" fra gammelkara. men som de sa noe ganger " ser jeg mikkel nå - er mikkel historie" det skal legges til at det var særs få sau som gikk tapt på gårdene rundt mine hjemtrakter. om det skyldes gjeting eller lite sau vet jeg ikke

men det var vel gode gamle tider hvor ulven ikke fikk skylda for alt som skjer på gården og i utmark. og det merkelige er at slekta fikk det til å gå rundt uten å rope ulv ulv....

påstander om at jeg har total mangel for fortåelse for dyrehold og gårdøkonomi bare for at noen er uenig vil jeg ha meg frabedt! kom heller med saklig argumentasjon.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ah, når man leser den artikkelen så vekker det minner.

 

Husker vi fant et ganske ferskt kadaver av en rådyrbukk for endel år tilbake, det lå ved elvebredden, i en fordypning halvveis under en busk.

Egentlig ganske typisk for gaupa's måte å oppbevare maten sin på.

 

Uansett, den lokale rovdyrkontakten kom og hentet det for å ta det med på et kurs for andre rovdyrkontakter, slik at de kunne trene på å obdusere og finne dødsårsaken på dyr i fremtiden.

Etter helgen kommer han lett hoderystende og lattermild tilbake og forteller at de "høye herrer" hadde konkludert med at råbukken var et trafikkoffer.

Noe som vanskelig lar seg forklare da det ble funnet midt inni skauen ved en traktorvei. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det som er jævlig rart er at på 60 tallet før ulven kom tok reven opp mot 60% av lam og sau. etter ulven kom sluttet den å spise sau og lam.. :roll:

 

Nei, det som skjedde var at reven falt ut av erstatningsordninga, og dermed føres det ikke lenger statistikk over lam drept av rev - og det drives heller ikke dokumentasjon av slike tap. Tap til rev er derimot innbakt i det som kalles normaltap, altså det bonden selv må erstatte av totaltapet. Og som regel (det er vel enda ikke dokumentert det motsatte noe sted) vil en bra porsjon av de reelle tapene til store rovdyr havne innunder normaltapet, fordi byråkratene beregner et alt for høyt normaltap i de fleste tilfellene.

 

Jeg slipper lamma tidlig til skogs, og har de ute gjennom hele døgnet fra de er noen dager gamle, og har aldri opplevd tap til rev - så det er nok stor variasjon i hvordan reven opptrer på beitene. Har derimot flere ganger sett reven gå gjennom beitene.

 

Selv har jeg dokumentert sju tapsfrie beitesesonger, men når gaupestammen økte kom også tapene hos meg. Til tross for en del dokumentasjon av tap til gaupe, har jeg fått beregnet et normaltap på 5% av lamma, og får som regel avkorta erstatningen over dette i tillegg. Jeg regna litt på det i fjor, og fant ut at jeg hadde en avkortning på 10.000,- for mye i forhold til de satsene jeg mener burde vært brukt (i forhold til historiske tap, satser som brukes i nærliggende områder osv)

Link to comment
Share on other sites

Nei tesla32, gammel tradisjon er å ta livet av etthvert rovdyr man kan. Hverken mer eller mindre (selvtekt kaller man det vel i dag. Livsnødvendighet kalte man det før).

 

Der gjetere bare var barn, handlet det om å søke å skremme rovdyret (merk at Ulv knappest har vært ett problem de siste 100 år, før nå nylig. Så Ulv hører ikke inn under bestefars rovdyr, bjørn derimot.).

Ulv som problem ble altså løst ved at vi utryddet den. Og vi kom tilslutt ganske så nære med de fleste andre store rovdyr også.

 

God gjeting av sau og lignende, består altså i prinsippet av å fjerne rovdyra fra beiteområdet (det er dette som da faktisk er tradisjonen vår). Samt jevnlige oppsyn i tilfelle sykdom. Selv kuene gikk alene på setrene på dagtid (enkelte steder var budeien/e hjemme på gården og jobbet om dagen. Viss ikke var det tusen jobber å gjøre på setra), og om natten sov budeien/e i sin seng på setra (oppsynet var ved melking morgen og kveld). Så den som tror at gjetere og budeier satt pal og passet dyra dag og natt, må tro om igjen. Ble rovdyr observert, ble folk med feller og våpen tilkalt for om muligt å ta ut trusselen familens overlevelse.

 

Nei, gjeteing slik mange forestiller seg den, er ett naturromantisk vrenge bilde av virkligheten. Med de untak der barna fotfulgte dyra hele dagen (tro hva barneværnet ville hatt å si om vi sendte barna ut for å jobbe slik fra fylte 5 år i dag?), før de tok dyra med hjem for å bli tatt inn for natten (typisk for gjetingen i eldre tider, t.d i jernalderen). Her i landet har vel kanppest voksne folk passet annet enn tamrein utenom vanlig tilsyn de siste hundre årene.

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke rundt dette med ørn, hvor mye er det ørna selv spiser av en skrott, og hvor mye er det rev og andre fanter (kråkefugl etc) forsyner seg med?

 

Tanken dukket opp p.g.a. at jeg så på kopekassa at t.d dyktige jegre som leoparder. Ofte må oppgi mesteparten, om ikke hele byttet til konkurrerende rovdyr.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og hadde ørna tatt/spist alle de reinene de er beskyldt for så hadde snittvekta vært ca 230 kg...... :twisted:

 

Ja for ørna eter opp alt på reinen den slår?? Slettet jmonsen!

At det fins jegere i skogen som deg og Tesla32 gjør meg trist.

Jeg trodde hippier stort sett satt med blomster i håret å røyka seg fjerne, men jammen er det ikke en å anna tåsk her inne også :)

 

Den bonden er en nasjonalhelt i mine øyne :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Jeg slipper lamma tidlig til skogs, og har de ute gjennom hele døgnet fra de er noen dager gamle, og har aldri opplevd tap til rev - så det er nok stor variasjon i hvordan reven opptrer på beitene.

 

Ja det er jo veldig rart at ikke du mister lam...... Enhver rev som viser seg på din eiendom ender jo skjorteløs før den rekker å slikke seg om munnen! Ikke for å være frekk, men eksempelet ditt har null troverdighet... :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, og hadde ørna tatt/spist alle de reinene de er beskyldt for så hadde snittvekta vært ca 230 kg...... :twisted:

 

Ja for ørna eter opp alt på reinen den slår?? Slettet jmonsen.!!

 

At det fins jegere i skogen som deg og Tesla32 gjør meg trist.

Jeg trodde hippier stort sett satt med blomster i håret å røyka seg fjerne, men jammen er det ikke en å anna tåsk her inne også :)

 

Den bonden er en nasjonalhelt i mine øyne :)

 

Rune

 

Vel, eg synes debattnivået her er lavmål og vitnar ingen til ære. Om de får kvar dykkar ropert kan de finne kvar dykkar holme langt ut i skjærgarden og gaule sarkasme til kvarandre der ... på den måten gjer de dette forumet ei stor teneste.

 

Ja, der finnast tullingar i SNO, men langt frå alle er det og der finnast inkompetente menneske hjå fylkesmennene einskilde stader, men langt frå alle er det ... slike tullingar og inkompetente menneske er mest til skade for rovdyr dei, av ein eller annan grunn, trur dei tek i vare. Det er faktisk mogeleg å ha levedyktige bestandar av alle våre rovdyrartar, og av dei fire største, om ein fovaltar artane på ein skikkeleg måte. Slik forvalting får ein ikkje til ved å gaule idiot og/eller hippi til kvarandre, like lite som å fornekte den skade dei faktisk påfører bufe einskilde stader.

 

Eg har like lite sympati for slikte eg ovanfor har karakterisert, som eg har for påtatt gråtkvalde sauempatiske bønde, når dei viser fram offer etter rovdyrangrep. Større sans har eg for dei som uttrykker sann og rettmessig harme over det økonomiske tap dei reint faktisk er påført! Det er heilt på tryne at denne næringa skal betale for norsk rovdyrpolitikk, det må vere ei statleg oppgave. Faktisk meinar eg at staten skal betale ut med SVÆRT romsleg hand - desse folka gjer ein samfunnsdugnad få verkeleg veit å sette pris på. Utan sau og anna krøter ute i kultur- og naturlandskapet ville det gro heilt over ... kanskje skulle turistnæringa betale dei for denne jobben, dei marknadsfører dette landskapet som ein del av sitt produkt ...

 

... men, samma pokker; freist å ver noko meir saklege.

Link to comment
Share on other sites

Tesla32

 

få tilbake gamle tradisjoner hvor gjetern/budeia sprang dagen lang for å holde rovdyr unna flokken og slutt med den sytinga og trusler om ulovlig våpenbruk! og igjenn-ikke en oppfordring til noen form for ulovlig og/eller upassende oppførsel.

 

...er at hvis du som sauebonde ikke har mulighet til å gjete dyra 24/7 enten selv eller gjeter, burde du kontakte Nav og se deg om etter andre ting å drive med. har en liten mistanke om at det å gjete sauer nå til dags er liten vits.

............................................................................................................................

 

Hvis en skal ha tilbake gamle tradisjoner godtar man da fangst av ørn med saks, strykning, avskyting og redeplyndring.

 

De gamle gjetet ikke bare sine sauer, de skjøt ALT av rovfugler som Hønsehauk, Ørner, Ugler og Falk, i samme slenga tok de Rev, Ulv, Bjørn enten med skytevåpen, gift, i sakser eller andre feller.

 

På en brygge her i området fant jeg og noen venner flere titalls vinger fra Havørn, dette var i 1977.

For alt det jeg vet kan sikkert vingene ha ligget der de lå siden 40-tallet.

Men det viste meg en ting, man "bare" ikke gjetet sine sauer før i tiden, man gjorde også noe med problemene.

Og det i enda større grad enn hva man gjør i dag, selv om det kanskje ikke var ulovlig dengang.

Link to comment
Share on other sites

På en brygge her i området fant jeg og noen venner flere titalls vinger fra Havørn, dette var i 1977.

For alt det jeg vet kan sikkert vingene ha ligget der de lå siden 40-tallet.

Men det viste meg en ting, man "bare" ikke gjetet sine sauer før i tiden, man gjorde også noe med problemene.

Og det i enda større grad enn hva man gjør i dag, selv om det kanskje ikke var ulovlig dengang.

 

Det ble betalt skuddpremie på ørn frem til 1968, men fra 1968 ble både havørn og kongeørn fredet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...