Jump to content

Langhold Sørlandet/SBSK


sakotrg

Recommended Posts

Vegusdal er ikke ute av bildet, men jeg har fortsatt ikke hørt noe mer fra grunneier og bekjent som var med på "befaring" for en tid tilbake. Må vel snart begynne å mase.. :roll:

 

Gjøvdal så bra ut det, og det høres ut som det var mer "fritt frem" på banen.

Jeg skal ta en telefon til banesjefen der oppe i morra så får vi høre hvordan ting går.

 

Skogbrann ja.. Bilen lukta så kjerringa lurte på om vi hadde fyrt bål, så ille brant det der oppe ;):lol:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 994
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

Skogbrann ja.. Bilen lukta så kjerringa lurte på om vi hadde fyrt bål, så ille brant det der oppe ;):lol:

 

Å pokker, og du som akkurat hadde fått lurt ho til å vaske bilen... hehe, er nok siste gang nå det seddu.

 

ellers så ser det lovende ut oppi skogen der ja, er plass til noen gonger hist og her, fritt for ikke å jogge gongene opp i terrenget...hehe. Sakotrg meldte seg frivillig til å sette ut den på 1400m... :wink:

 

Det fine her er at området allerede er klasifisert som skytebane, og liten bebyggelse rundt om. Håper det ordner seg her.

Link to comment
Share on other sites

Jaggu er vi skibberlige folk... hehe, skal ikke stå på det nei.

 

Gjøvdal er forbi Åmli når en kommer kjørende fra Birkeland og Arendal ja, og ikke langt i luftlinje fra tovdal, hvis vi eleverer litt høyt over åskammen på 1400m i bakgrunnen så havner skudda i tovdal...hehe.

 

 

Det er like ved der det står Bråråsen på dette kartet:

http://www.gulesider.no/kart/map.c?ps=7 ... =undefined

Link to comment
Share on other sites

:D Hei hei hei gutter, det er ikke noe VI og Dere her, det er oss.... langholdsgutta på sørlande...hehe En for alle...... alle for en. :D

 

Neida :wink: , men hvis dette ordner seg så er det fint hvis vi er noen stykker som kan ta et tak en dag ja.

 

Gleder meg allerede til dette.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt meg en liten tur til Tyskland i helga og har ikke fått ringt eller gjort noe mer med banen pga det.

Skal prøve å få ringt banesjefen der oppe i ettermiddag så vi får litt fortgang i dette og kan få til noe så snart som mulig. --Abstinensene begynner å melde seg nå merker jeg!

 

Enig i Derrick's (hvor ble den avataren av?) siste innlegg ..

Alle som vil er hjertelig velkomne til både skyting og dugnad når ting kommer så langt!!

Link to comment
Share on other sites

Eeeeehhh... derrick har tatt ferie til fordel for et egenkomponert nachspielbilde fra jomfu Anes Gate kl 0630. :oops::lol::lol: desuten så skyter Derrick kun med slike kortholdsvåpen av enhåndstypen :wink:

 

Ellers, er det en ide å begynne prosessen med å starte opp den sagnomsuste langholdsklubben vår på Sørlande?

 

Noen med initiativ og egenskaper som kan tenke seg å dra igang dette?

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med banesjefen i Gjøvdal og fått bekreftet at bruk av skytebanen ikke er noe problem.

Han skulle snakke med grunneieren av heia bak den opprinnelige skytebanen, dvs der vi liker å ha blinkene, og høre at det var greit.

Som han også sa, det er jo et nedslagsfelt uansett og lite egnet til turgåing og bærplukking. ;)

 

De som er lystne på en tur for å se/dugnad/kanskje skyte litt, kan sette av førstkommende søndag 22/6!!!

Vi skulle avtale klokkeslett seinere så det kommer.

 

Ting går da litt fremover..

Link to comment
Share on other sites

Makkieboy kommer gjerne på både dugnad og skyting, problemet mitt er at jeg jobber annenhver mnd og kommer først hjem 4 juli, og deretter september osv. Går ut i fra at det kanskje ikke er kjempe populært og drive utstrakt skyting under høstens storviltjakt, men håper og ta feil.

Er i bestittelse av en liten firehjuling, som kanskje kan kjøre noen av gongene inn for oss, ellers er jeg med på litt bæring jeg også.

 

Gleder meg, og takker gutta for innstatsen.

Link to comment
Share on other sites

Håper vi blir minst 4-5 stykker som har tid til å komme på dugnad, så får vi bytte på å bære og snekre/lage skivestativ. Da får nok helt sikkert tid til litt skyting også utpå ettermiddagen. 8)

Erfaringsmessig så skytes ting i stykker så K.I.S.S er et velkjent begrep.

Gamle mellomstore tømmerstokker, store spiker og gjerdetråd fra FK-Butikken er gjeldende.

Et godt tips jeg fikk fra Poacher var S-kroker som brukes til type "malingsspann-i-stige".

Disse var enklere å henge opp platene med enn slik det er gjort tidligere med fire-fem kveiler gjerdetråd gjennom hull i plata og så rundt en Ø-20cm stokk :roll::lol:

Var visst testet på siste skyting i vinter/vår på Kongsberg, hvor de må ta opp og ned platene mellom hver samling, og hadde tålt betraktelig mer sprut fra kulene enn normal bløt ståltråd.

 

Angående skytetider osv får vi heller avtale nærmere når vi samles og treffer banesjef

Forøvrig så brukes banen til storviltprøve osv når det nærmer seg, og i Jakta med stor J, som er elgjakta og begynner 25. Sept og varer til 31 Oktober er banen stengt.

Om det er mulig å skyte fra 1. November og frem til Jul er usikkert, men svært tvilsomt uten spesiell avtale.

 

Vi får begynne litt i det små og heller utvide etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

En evt. deltagelse i dugnaden på søndag er litt avhengig av planl. fra min side, siden svigermor er på besøk fra Tr.lag. :oops: Jeg MÅ imidlertid være på hytta Lørdag pga. dugnad der, og har derfor muligheter for å bidra på hjemveien Søndag hvis folket ser for seg en innsats litt tidlig på dagen. Noen tentative tidspunkter hadde derfor vært greit å ha. Disponerer motorsag og feltvogn :)

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Hehe, 1400m er for å sjekke innskyting det vet du M67 ;):lol:..

Jeg vet hvordan det er med rigging av bane og samtidig lyst til å skyte, så at vi går fra 0 -> ferdig nå på søndag er umulig,ønsketenkning og men heller ikke planen.

 

Kommer tilbake til klokkeslett i løpet av dagen hvis jeg får tak i banesjefen.

Link to comment
Share on other sites

Søndag er litt kilen for meg, men håper på å komme meg oppover ja, skal bli spennende å se hva vi kan få utav dette, føler meg litt sånn hjemme på gjøvdalbanen også jeg da...hehe

 

Skal vi sette opp en "må ha" / "kjekt å ha" liste før helga og koordinere litt?

 

Det går bilvei parallelt med skyteretning på høyre side så det skal ikke være så galt å få ut stål etc. Det er også mulig å kjøre helt opp til 300m grava.

Link to comment
Share on other sites

Vet at dette er lite gunstig for folk som bor i Kr.sand omegn, men frem til jeg hører noe fra Vegusdal så må det bare bli sånn. Etterhvert håper jeg at vi kommer igang der også.

Må få tak i flere plater i Hardox 400 eller 450, men det ordner seg vel med tid og stunder.

Jeg skal få tak i flere plater på 20x20 og 40x40, regner med 5stk av hver foreløpig,

så får vi se hva som trengs etterhvert.

I verste fall kan vi dele et par av de 45x45cm platene som jeg har slik at vi får noen mindre og større gonger.

 

Ellers så oppfordrer jeg alle som er interessert til å komme innom ila søndag f.o.m ca klokken 10:00.

Jeg kommer til å være der hele dagen og prøve å få hengt opp flest mulige skiver, men vi skal også skyte

fra ca kl 12-13:00 så alle som vil er hjertelig velkomne med det de har å skyte med og uansett nivå og ferdighet.

 

Linken til kartet stemmer bra. Vi kommer til å sette opp ei papplate ved veien slik at alle finner greit frem.

 

Angående oppheng så kommer vi vel til å kjøpe inn S-kroker fra Poacher, men foreløpig har vi haugevis med gjerdetråd, så vi skyter det i stykker først. :)

 

M67 Skrev:

Tenkte mer på de 3km i luftline som må labbes, medbringende gong på forhåpentligvis noe størrelse.. :wink: Blir vel mer sjekk av formen enn av innskytingen.. Kan man forresten se "trace" fra 6.5mm på så langt hold?

 

Been there done that!..

Har en pakkrammesekk som fungerer bra med opptil 50-60kg pakning så ut skal det nok kommer uansett, men spesielt koselig skal jeg ikke si at det er! "Noen" må jo bære hvis ikke vi får låne en ATV av en nabo der oppe.

Kjenner en som bor rimelig i nærheten som sikkert har, men må høre med ham.

Alt for å slippe den bæringa ;)

 

Spørs om ikke kamstål av type armeringsjern som bøyes til kommer til å bli brukt for å henge platene i.

Der det ikke er mulig bruker vi trestokker på >15cm for å slippe å skyte i stykker ila kort tid.

 

For alle nye og gamle så håper jeg vi sees i Gjøvdal til:

Søndag 22 Juni fra kl 10:00 -> 16:00

(eller så lenge folk vil være der.)

Link to comment
Share on other sites

Sånn er livet raudnakke.. neste gang blir sikkert ikke så lenge til uansett :)

 

Alle som har tenkt seg avgårde må gjerne ta med det de har av motorsag, hammer, spiker og generelt verktøy som kan tenkes at vi får bruk for. Vi sees i morra

Link to comment
Share on other sites

Kan det være en ide å ta med jaktradioer for å koordinere utsettingen av gonger?

 

Jeg har forøvrig klart å pådra meg en skiveutglidning :oops: i korsryggen under optimistisk tømmerkapping hos min mor, så det blir ikke mye fjellklatring på meg i morgen, men jeg kan heie på dere andre hehe.

 

Jeg og Sakotrg reiser ca kl 9 oppover, regner med å være der ca 1008,52. ellerno.

Link to comment
Share on other sites

Var en snartur innom banen på hjemveien i dag, og den ser definitivt lovende ut for formålet....

Skogen er temmelig glissen ut til 1000m. , så rydding burde være lettvint . Ta med jordspader og hakker for nedraving av stolper, jordsmonnet er tynt i den delen av dalen og under er det som regel pakket morenemasse med en del stein..

God tur opp i morgen.

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

Så mange skudd som du rapte ut med Bushmasteren i dag uberkriminalpolizeikommisarie Derrick så skal du vel ikke prate for høyt om snauhogst.. .223 med Russisk Barnaul SP ammo gikk jo så det grein i M-16 pipa di, og 300m ble nesten kjedelig etterhvert! :)

Med treff helt ut på 500m med ei kule som har BC rundt 0.3 kan man jo ikke være annet enn imponert over presisjonen. Ikke lenge før vi har skuddfelt og gonger helt til 2k om det fortsetter i samme tempo som i dag :)

 

Nå kommer det sikkert masse artige kommentarer om det manglende sluttstykket til TRGen min ( :oops: ), men hovedfokus i dag var jo trossalt å få hengt opp platene, ikke å få skutt så mye ;)

 

Alt i alt en veldig fin dag i dag, og vi er jo rett og slett gørrheldige som får lov å bruke fasilitetene der opp som vi vil!

Ikke farlig om det kommer en regnskvett eller bli litt kaldt sålenge vi er under tak og har tilgang på varmebu på sikkert 100 m2, med mulighet for vedfyring og overnatting om folk har et stykke og kjøre.

 

Vi kommer nok ikke til å bli færre der oppe etter i dag, men folk må få ræva opp av sofaen osv osv..

Vil man nok så får man det gjerne til :) Forstår at det ikke passer alltid mtp familie osv, men vi kommer nok til å samles en til to ganger i mnd utover sommeren sålenge det ikke kolliderer med andre terminfestede aktiviteter på banen der. (Om det eksisterer da)

Link to comment
Share on other sites

Heisann ja, da har vi hatt dugnad og skyting på den flunkende nye Langholdsbanen til sørlandsgutta, det skjedde mye gøy i dag gitt. de oppmøtte var cesandberg, sakotrg, M67 med arvtaker og en kompis, suppler gjerne med navn så setter jeg det inn, og så må vi ikke glemme sjølveste sjefen, Aslak R, banesjef i Gjøvdal.

 

Her ser dere sakotrg i godt driv på dugnaden, sprayer gongene før de transporteres ut i terrenget:

Lennartsprayergonger.jpg

 

Her ser dere gongen på 300m, ble brukt som innskytningsgong:

 

Gong300m.jpg

 

Og her er gongene på 450m:

 

Gonger450mfrakikkert.jpg

 

Når vi hadde dugnadet oss ferdig så skulle vi rigge oss til, men da kom det noen rare lyder fra sakotrg, og etter hvert så skjønte vi at han rett og slett hadde forlagt sluttstykket til TRG... hehe. Jadda. Var vist min skyld som hadde hentet ham for tidlig og ødelagt tidskjemaet hans hihi.

 

Lennartmanglersluttstykket.jpg

 

Etter litt erting så var det ikke lett å få tatt et bilde av en smekk full ammoboks, som forble tom resten av dagen…hehe

 

Lennartammoboks.jpg

 

Well well, life must og on, så vi skjøt med det vi hadde, og jeg var jo snill gutt og lot sakoen skyte et par magasiner med min AR15. Banesjefen sjøl måtte jo selvsagt teste AR han også, og han gonger greit med den på 450m med Barnaul 62gr:

 

AslakAR15.jpg

 

Det er litt forskjell på ammoen, her er .223 og .338:

cal223og.jpg

 

Dagens første positive overraskelse var M67 sin 22LR rifle:

M67sin22LR.jpg

 

Den var rett og slett meeeeget treffsikker på 300m:

blink300m22LR.jpg

 

Kommer med en video av sakotrg som gonger med denne 22LR på 300m, var latterlig moro å se på, og ikke minst høre, var litt lyd i gongen selv med 22LR.

 

 

 

Den andre overraskelsen var knerten til M67, han var blid og fornøyd hele dagen, ikke et knyst om at det var kaldt, kjedelig etc, blir nok en duganes skytter dette:

KnertentilM67.jpg

 

 

Jeg ble egentlig litt overrasket over AR min også, med litt innskyting var det ikke problem å gonge på 525m hvis apekatten bak avtrekkeren gjorde jobben sin, skjedde ikke alltid det da, men er ikke så redd for at presisjonen til Barnaul ammoen i AR brukt i Praktisk rifle konkurranse ikke skal være god nok lenger.

 

Well, dere andre skyttere får komme med deres innspill på dette fortreffelige opplegget.

Jeg storkoste meg i alle fall i dag.

Link to comment
Share on other sites

DSC00084.jpg

 

Måtte bare legge inn et bilde av varmebua også, for her stod det nemlig to brukte Reclinere som jeg måtte teste og fant ut at jeg lett kunne sovnet i :)

Spørs om det ikke blir en liten langhelg der oppe i løpet av sommeren med grilling og overnatting. :)

Link to comment
Share on other sites

He he, hvis du snur deg så kan du jo ligge i stolen "din"skyte ut av vinduet, er jo rett mot gongene det jo...hehe. Ja, varmebua er jo nesten så stor som et hus hehe, detta kan det lukte langhelgskyting av ja.

da er det bare for resten av gjengen å få bubblebutten/vaffelrumpa opp av sofaen og ta turen neste gang det er gongetreff.

Link to comment
Share on other sites

stakkars lillegutt, og han som var så snill og ikke sa et ord, jeg merket det i dag når jeg våknet jeg også, da hadde jeg så mye knott stikk at en blind mann hadde ledd seg ihjel hvis han hadde befølt meg på armene og i hoderegionen, hjalp ikke med myggmelk på de udyrene der nei.

 

I etterkant så ser jeg jo at jeg kunne med fordel tatt av rekylkompensatoren på AR, det blir jo no jekli med bråk av det, samt at det drysser av isolasjonen fra taket når trykket blåser opp. skal sette på A-Tec dempern neste gang jeg... :wink:

 

Uansett, dette var en hyggelig dugnad og skytesamling, vi må absolutt samles igjen snart og gjenta dette.

Link to comment
Share on other sites

Høres helt topp ut! Tydelig at dere har hatt det gøy. Selv var jeg med å arrangere utdrikningslag lørdag, med paintball spill, så jeg visste at søndagen var kjørt. Enda vi avsluttet tidlig (6-7 tiden på morgenkvisten). Vi laget for øvrig et nytt spill til paintball: Kanin! Han som skule gifte seg ble kanin, og vi andre jaktet på ham... hehe

Tilbake til topic: Håper det blir flere muligheter i løpet av sommeren. Det er ikke lett å få alle kabaler ti å gå opp, men det der virker skikkelig morro!

Link to comment
Share on other sites

Det skulle være et arrangement på banen førstkommende helg så den er uaktuell, men lørdag om 14 dager kan vi jo prøve igjen med samme opplegg som i går.

Opphenging av gonger på formiddagen og skyting på ettermiddagen.

Jeg er hvertfall veldig klar siden jeg klarte å gå fra sluttstykket til egen rifla i går morges.. :evil:

... og ja Derrick, det var din feil ;)

 

Vi bør vel henge opp flere gonger på 300m og 350m siden det er de som får mest juling.

Dessuten bør det bæres ut og henges opp på 550, 600 og 650.

Blir vi mange nok til å jobbe er det gjort på en times tid!

 

M67 Junior må vel være den mest tålmodige 4 åringen jeg har sett noen gang.

Stort sett så er de høyt og lavt i den alderen, men ikke et sutrete ord mens vi skjøt selv om knotta var rimelig plagsomme i vindstilla ja! Jeg var rimelig oppspist i ansikt og hode i går jeg og, så jeg kan tenke meg at han ikke så mye bedre ut stakkars.

 

Hva sier dere andre?? Lørdag 5 Juli, høres det greit ut for de fleste?

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 5.juli er sikkert greit, jeg reiser til kongsberg 7.juli og skal rigge baner til NM praktisk rifle så da blir det en ekstra lang uke med bare skyting og slikt...hehe. :mrgreen:

 

Well well sakotrg, det var vel ikke jeg som truet i deg all den etanolen kvelden før vel? :lol:

Neste gang skal jeg lage en sjekk liste med signering fra ansvarshavende for å være sikker på at alt er med :mrgreen:

 

Uansett, neste treff tror jeg kommer til å bli folksomt...hehe. Skal vi ta med grillkull og grillmat etc tro?

Link to comment
Share on other sites

til å bli folksomt

 

Iallefall om jeg skal dit, for da må jeg ta med begge ungene...

 

K

 

Phø... du skremmer ikke oss... hehe. De ungene dine er så snille å medgjørlige atte, men de blir kanskje litt villere hvis vi stikker til de et par liter cola og en kilo vingummi i alskens syntetiske farger? hehe

 

ellers, hva med å ta med byggematerialer til å lage en skytebenk til der oppe, regner med at skytterlager ikke har noe imot å få en benk til der oppe?

Link to comment
Share on other sites

Cesanberg skreiv :

Phø... du skremmer ikke oss... hehe. De ungene dine er så snille å medgjørlige atte, men de blir kanskje litt villere hvis vi stikker til de et par liter cola og en kilo vingummi i alskens syntetiske farger? hehe

 

På mine unger, så er Cola og ein stor sylinder med Smarties tingen. Må bruke lift, for å få dei ned på bakken igjen, he, he....

 

Ellers så er dette ein flott tråd, må sei langhold frister meget... Får sjå når Mauser`n er ferdig pimpa og mannen bak klarer å håndtere den, så må eg nok kontakte Bergens avdeling for Druuge hold og høyre med dei om stevner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...