Jump to content

Signer her om du vil ha bly i Norge igjen


222. Nitro

Recommended Posts

Har skrevet under jeg også naturligvis. Men nytter det egentlig? Det finnes mange slike underskriftskampanjer mot blyforbudet, men har noen av de noen gang blitt tatt til etterretning? Hvor mange underskrifter trengs det før de blir lagt merke til, og brukes underskriftene i det hele tatt?

Link to comment
Share on other sites

http://www.nettavisen.no/friluftsliv/article452821.ece

 

Om det som står i den artikkelen der stemmer skal jeg klare å leve med blyhaglforbudet og begynne å bruke stål på jakt ... Noen som har innvendinger på det som står der? :shock:

 

Jeg ble mest interressert i artikkelens påstand om at alternative haglepatroner (hevishot/stål/vismut osv) skal være 50% billigere i Danmark.

Nå skal jeg til danmark om 2uker, og hvis hevishot faktisk er 50% billigere i danmark enn her hjemme lurer jeg på hva som skal til for å kunne handle jaktammo for de neste 2 årene mens jeg er på ferie, og ta det med lovlig hjem. 12/89 heavishot er _alt_ for dyrt i Gnore.

Link to comment
Share on other sites

http://www.nettavisen.no/friluftsliv/article452821.ece

 

Om det som står i den artikkelen der stemmer skal jeg klare å leve med blyhaglforbudet og begynne å bruke stål på jakt ... Noen som har innvendinger på det som står der? :shock:

 

vel det er mulig det de sier der fungerer i ett labratoruim under de forholdene, men min praktiske erfaring fra jakt tilsier at stål er ubrukelig på noe annet enn duer. vismut knuser bare ved treff i pels på ett rådyr. om stålhagl patroner har lavere trykk, hvorfor skal man nå etter blyforbudet få trykk testa hagla? om det har lavere trykk så skulle vel ikke ny hagla pga at den gamle ikke tåler stålhagl være godkjent grunn for erverv? vismut er forresten blitt dyrere og dyrere. første året betalte jeg 12kr for eley alphamax, så ble det 18kr og nå 25kr! :shock: om ikke det er pris stigning så vet ikke jeg! så stort sett er jeg enormt uenig i den artikkelen. fatter ikke hva som var så enormt skadelig med bly, det er ikke akkurat enorme mengder bly som blir spredd i gangen. og hvor kommer blyet fra? jo, naturen. at jeg skyter 36 gram som kapsler seg fint inn og synker ned på bunnen av myra der den engang kom i fra ser jeg ikke hva som er så skadelig med.

Link to comment
Share on other sites

Per Søilen, tidligere generalsekretær i NJFF skriver også i sin bok "Jakt på storfugl" at "det er uproblematisk å bruke stålpatroner på storfugljakt" og at disse er kvalitetsmessig på høyde med blypatroner. Han anbefaler å gå opp en størrelse i forhold til hva man bruker på andre typer patroner.

Link to comment
Share on other sites

Per Søilen, tidligere generalsekretær i NJFF skriver også i sin bok "Jakt på storfugl" at "det er uproblematisk å bruke stålpatroner på storfugljakt" og at disse er kvalitetsmessig på høyde med blypatroner. Han anbefaler å gå opp en størrelse i forhold til hva man bruker på andre typer patroner.

NJFF var/er jo enig i innføringen. Det er uproblematisk å bruke, men kanskje han liker å la mange skadeskutte komme unna. Har vel til gode å treffe aktive jegre som er enig i de påstandene.

Link to comment
Share on other sites

synd å se at NJFF profilerer dyremisshandling. men det får de stå for. jeg er kun medlem der for å få rabatt på leirduebanen og medlemskap i ungdomsgruppe for å møte nye folk og få meg kamerater med samme interesse. har helt gitt opp å diskutere med folket i styret for å få dem til å ta det videre. det er en død sak. desverre

Link to comment
Share on other sites

jo, men når vi er i en slik organisasjon som NJFF der du først må fremme dette i din egen forening også for fylket forså å måtte overbevise resten av fylkes lagene på landmøte for å komme igjennom med noe så er det jævlig vanskelig! spesielt når hver eneste person i ditt lokale styre ikke engang ønsker å ta opp saken!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Per Søilen, tidligere generalsekretær i NJFF skriver også i sin bok "Jakt på storfugl" at "det er uproblematisk å bruke stålpatroner på storfugljakt" og at disse er kvalitetsmessig på høyde med blypatroner. Han anbefaler å gå opp en størrelse i forhold til hva man bruker på andre typer patroner.

Den samme Per Søilen ble intervjuet om blyhaglforbud, og spurt om synspunkter på at "stål"- (skrapjern-) -hagl var dårligere enn bly. Til det hadde han følgende kommentar: "Jaja, jeg har da i alle fall blyhagl nok for resten av levetida".

Link to comment
Share on other sites

Den samme Per Søilen ble intervjuet om blyhaglforbud, og spurt om synspunkter på at "stål"- (skrapjern-) -hagl var dårligere enn bly. Til det hadde han følgende kommentar: "Jaja, jeg har da i alle fall blyhagl nok for resten av levetida".

Interessant. Kan du vise til hvor dette intervjuet har vært publisert?

Link to comment
Share on other sites

så enig så enig med kermitt, at njff profilerer dyremishandling....

Et alternativ hadde vært at Stoltenberg hadde subsidiert kjøp av miljøammo som Bismuth o.l., i likhet med at han sendte millioner til bevaring av regnskogen i brasil. ( slik at de fikk gjøre innkjøp av nye motorsager )

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg er helt enig i at blyforbudet ble innført uten tilstrekkelig dokumentasjon på hvilken skade blyhagl faktisk gjør, synes jeg det er rart at alle tester jeg har lest faktisk konkluderer med at alternative materialer er like gode eller bedre enn bly. Det er mulig jeg ikke har fulgt med i timen, men hvis noen kan linke til, eller referere undersøkelser som kan dokumentere dette hadde det vært fint.

 

Jeg ønsker ikke dokumentasjon på giftighet/kjemiske egenskaper/tilgjegelighet, men prakstiske tester som kan balansere de testene som tas til inntekt for de "nye" materialene. Mer eller mindre kvalifisert synsing og egenerfaring teller etter min mening ikke som dokumentasjon.

 

Håper jeg ikke erter på meg for mange, dette er faktisk et reelt ønske om informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke dokumentasjon på giftighet/kjemiske egenskaper/tilgjegelighet, men prakstiske tester som kan balansere de testene som tas til inntekt for de "nye" materialene. Mer eller mindre kvalifisert synsing og egenerfaring teller etter min mening ikke som dokumentasjon.

 

et raskt søk av de linkene jeg hadde på datan fant jeg en, kan stå noe (u)fornuftig her:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/98503.PDF

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg er helt enig i at blyforbudet ble innført uten tilstrekkelig dokumentasjon på hvilken skade blyhagl faktisk gjør, synes jeg det er rart at alle tester jeg har lest faktisk konkluderer med at alternative materialer er like gode eller bedre enn bly. ......

 

Vismutpatroner er det som oftest blir brukt til rypejakt. Dette er pga. at vismut blir sammenlignet med bly på mange måter. Vismut kan bl. a. brukes i gamle hagler. I hvertfall med normale ladninger.

 

Nå har det seg slik at vismut har en egenvekt på 9,8 og bly en egenvekt på 11,3. Med samme hastighet ved treff, vil bly ha større anslagskraft og gjennomtregningsevne enn vismut. I tillegg til dette mister vismut farten fortere enn bly på grunn av mindre tetthet.

 

For å si det enkelt. Du kaster non-stop lenger enn ostepop. Uansett hva forutinntatte testfolk vil påstå.

 

Jeg vet at det er mange med "ballistisk kompetanse" her på forumet. Det kunne være interessant å se et regnestykke som viser hva dette betyr i praksis. F.eks. ved hold på 30m.

Link to comment
Share on other sites

Det var det jeg trodde ja, men turte ikke si det, da det hørtes helt horribelt ut....Det er MYYYYE penger det, og et pennestrøk så er de borte, og minimal kontroll med hva de brukes til.....Men men, jeg unner de nye motorsager, men 3 milliarder da ?? Men når noen her til lands trenger det, da finnes ikke de pengene.....spare seg til fant er et godt utrykk.....

Men seriøst så hadde det vært et godt miljøtiltak fra politikerne, for bly er visst såååå skadelig....

Link to comment
Share on other sites

ONTOPIC: folk må signere!

alle monner drar lærte jeg da jeg var liten!

håper at dem kan få opp øya da det pågår en underskriftskampanje og grupper osv.

er ikke akkurat populært hos de fleste dette her!

 

OFFTOPIC: alt som har med miljøet å gjøre er dyrt!

skal folk være miljø vennlige så må staten skjønne at dem ikke kan suge penger ut av folk.

ta feks blyforbudet, det utnytter haglpatron produsentene, pga dem veit, at folk må ha miljøammo, noen vil kanskje beholde den gode gamle hagla, som ikke tåler stål osv. folk veit og utnytte systemet.

 

ta også foreksempel det ADblue som er et tilsettningstoff i eksosen på lastebiler(også kommet på traktorer) som skal rense eksosen, så det kommer omtrent bare vanndamp ut, det er vel og bra det, men hvorfor skal det koste borti 9kr literen da. er ikke mange blide lastebil eiere av dette vet jeg.

skal man få folk til og være miljøvennlig så kan man ikke tjene haugevis med penger på det. staten i et nøtteskall altså!

Link to comment
Share on other sites

Nå kan forskere hardnakket få påstå så mye de vil at "vismut og stål er like godt som bly".

Jeg har prøvd vismut. Revva drep-effekt.

Stål akter jeg derfor IKKE å prøve på vilt.

Kompis av meg var i Sverige på jakt og måtte bruke Vismut første dagen før han fikk kjøpt bly. Bare skadeskyting og løse fjær i luften. Når han så fikk bly i løpene datt skogsfuglen som fluer.

 

Forskere har jeg like stor tiltro til som politikere... :x

Link to comment
Share on other sites

Forskere har jeg like stor tiltro til som politikere... :x
Nå snakker du, veldig enig. Forskning rundt miljø blir sponset av Miljøverndept., så et par forskere jeg kjente viste at det var feil i bly saken, men frykten for uteblivelse av midler gjorde at de ikke ville på peke det alle i grunn vet. Er neppe mye forskjell i andre saker f.eks rovdyr.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...