Jump to content

Et sekund fra det aller værst tenkelige!


Jodda

Recommended Posts

Helt umulig å beskrive hva som lynte gjennom hodet mitt da jeg så det som ikke skulle gå ann å se forran rifla mi. Du ser det, men du tror det ikke!

Har skutt med rifle siden jeg var en liten sneip, og fått sikkerhet "dunka" inn i hodet av fader`n. Om det var det som berget liv i dag vet jeg ikke, men kanskje. "Ryggmargen" registrert i alle fall noe unormalt, og kroppen handlet. Kan ikke skryte på meg at hjernen var med, for den trodde ikke det den så....

Link to comment
Share on other sites

Hjernen din var nok også med. Er vel derfor du sitter å tenker litt på dette nå, hvilket er helt naturlig bearbeiding. Da det "stod på" konsentrerte hjernen seg om å "gjøre alt riktig", og "sparte" evalueringen til nå i ettertid. Din hjerne, din refleks, din handling, rutine og kompetanse reddet (trolig) et liv.

Link to comment
Share on other sites

Lite vits å miste nattesøvn av dette. Det er ikke din feil at noen velger å gjøre ting uten å tenke seg om. Du handlet riktig, og bra er det!

 

Hadde en lik opplevelse selv for noen år siden. Skøyt leirduer for meg selv en vinterdag på leirduebanen. Sendte opp dua, hevet hagla og fulgte etter dua. Rett før avtrekket gikk av så jeg en lue fyke forbi rett under dua. Heldigvis hadde jeg rødpunkt på hagla den gangen, ellers hadde jeg ikke sett det. Her hadde noen lagt opp skiløypa rett over skytebanen, 20 meter fra standplass. Hodet på den skiløperen var kanskje en meter under dua, og skuddet ble heldigvis holdt igjen.

Jeg sto der paff, og skiløperen merket ingen ting. Han passerte som om ingen ting hadde skjedd :)

Link to comment
Share on other sites

Jodda:

 

Dere burde ha et oppvaskmøte med de aktuelle parter og ordne opp. Dere burde også se på hva dere som skytterlag kan gjøre for å ordne sikkerheten. Men regner med at den er god nok ettersom jeg regner med banen er godkjent av politiet i år. Dette hadde jeg ikke godtatt og gitt meget klar beskjed om at ikke skal skje igjen. Snakk med formannen i ditt skytterlag og be han ordne opp..

 

 

 

For mange år siden da jeg var aktiv lerdueskytter, hadde vi som vanlig trening hver torsdag. en av disse dagene vi drev å skjøt var det plutselig en haug med bærplukkere rett ved siden av der duene kom ut. Riktig nok på 100 meter eller så. Men disse folkene hadde da ignorert ca 10 skilt med "advarsel skytebane" og ca 300 hagleskudd.

 

Moralen får være: Vær aldri sikker nok. Idioter finnes over alt..

 

Mvh en skytterlagsformann...

Link to comment
Share on other sites

.... og dersom lokalavisen skulle få nyss i dette så få for guds skyld trykket deres versjon av saken samtidig som den

ikke fullt så intelligente orienteringsløper!

 

Det å få samlet de som var med på skytebanen denne dagen støtter jeg fullt ut, og akkurat der er det kanskje en ting som er vesentlig.

Få en person eller flere som ikke er part i saken til å lede debriefen!

På den måten sikrer dere at det ikke ender i enveiskjøring, munnhuggeri og krangling. Det er jo ikke det som er intensjonen.

 

Noen spesiell grunn til at de ikke hadde hengt opp en helt vanlig orienteringspost midt mellom standplass og skivestativ??

 

Til orientering: ;)

Jeg har ingenting imot orienteringsløpere, men de kunne forstå at dette er jevntgodt med å springe med bind for øynene og propper i ørene over E-6 en fredags ettermiddag i verste rush og håpe at man ikke blir truffet av en bil eller et vogntog!

Link to comment
Share on other sites

Dette er alvorligt, meget alvorligt. Jeg skal inrømme at jeg ble fysisk kvalm da jeg leste om hva som skjedde, og forbanna.

 

Der er noen punkt jeg føler vi skyttere ikk ehar kontroll på, eller som jeg lurer på. Som jeg gjerne så noen tenke noen tanker rundt (ikke minst våre politifolk).

 

1: Når man ignorerer sikkerhetsskilt, fare flagg. Smell fra våpen og går forran en standplass. Er det da noen rettslig måte å angripe saken på?

 

Slik jeg ser det burde vedkommende tiltales for selvmordsforsøk ved å bruke andres gjøremål til drapsvåpen (akkurat som de som går ut forran busser, svinger inn i trailere o.s.v).

 

2: Hvorfor tillates det at noen krysser en skytebane, eller enda verre, får anledning til å bruke dette området til noen form for evenemang utover skyting?

 

3: Situasjonen må tas opp med alle brukere av annlegget, vurdering av fysiske hindringer må gjøres, og orienteringsorganisatorene må kalles inn på teppet (sammen med vedkommende som gav løyve til bruk av området).

 

Jeg ville ha annmeldt ham for selvmordsforsøk ved hjelp av tredjeperson (eller hva man skal kalle det). Og for å ha påført skytterne psykisk belastning. For noen må gjøre ett forsøk på å kriminalisere slik tanketom oppførsel, slik at det er idiotene, og ikke skytterne som blir hengt om noen gjør noe slikt og det går galt (for etter mitt syn er dette det samme som å hoppe forran trikken). Jeg har ingen tro på at folk kommer til å bry seg før de risikerer alvorlige tiltaler ved å gjøre som de vill. Og så ville jeg ha gått til avisene, og heng ut vedkommende som premium kandidat til både Darwin Awards, og verdens heldigste mann. Om ikke en annmeldelse gjør susen, så kansje litt god gammel gapestokk er tingen?

 

Jeg har uansett ingen skruppler med å gjøre livet så surt som råd er for slike, for hadde skuddet falt, har jeg en så alt for klar oppfattning av hvordan livet til skytteren kunne ha blitt i ettertid. bare gå å snakk med noen av de trailersjåførene som har fått folk i fronten, der de har sett vedkommende svinge etter når de har prøvd å komme unna. Det er flere som aldri mer klarte å jobbe etter å ha blitt utsatt for slike, og ikke glemm at når en først har skutt noen. Blir en behandlet som en kriminell, uansett om alle vet hva som skjedde. Våpen og alt rundt dette ryker, og nattesøvnen med den.

 

Slik oppførsel kan påføre andre lidelser for livet, og skal etter min mening slås hardt ned på i den grad det er muligt.

Link to comment
Share on other sites

Uff uff :shock::shock: skal bare vær glad for at det der gikk bra!

Sitter med en følelse av at en artikkel i avisen om hvordan man skal te seg i nærheten av en skytebane er på sin plass. I artikkelen bør vel denne situasjonen brukes som et eksempel til skrekk og advarsel!

Link to comment
Share on other sites

.... og dersom lokalavisen skulle få nyss i dette så få for guds skyld trykket deres versjon av saken samtidig som den

ikke fullt så intelligente orienteringsløper!

...kanskje det er ein ide å sjølv gå til lokalavisa om dette? Ikkje som privatperson, men som skytterlag.

 

Det er i allmenhetens interesse å lære folk til "ikkje gå inn på skytebanen når det raude flagget er oppe" og "ei geværkule er livsfarlig".

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha annmeldt ham for selvmordsforsøk ved hjelp av tredjeperson (eller hva man skal kalle det).

 

Jeg er redd en slik anmeldelse ikke vil komme langt siden selvdrap, eller forsøk på selvdrap, ikke er en straffbar handling. Jeg tror heller ikke det er er forbundet me straff å bevege seg ut på en skytebane selv om det foregår skyting der.

 

...kanskje det er ein ide å sjølv gå til lokalavisa om dette? Ikkje som privatperson, men som skytterlag.

 

Dette tror jeg er et godt forslag. Det er nok lurt å være den første som går til avisen og presentere sin versjon før den andre parten gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter gjorde (slik jeg kjenner saken gjennom denne tråden) alt det riktige. Vær stolt av det, og tenk på "at i dag reddet du livet til en "svimeskalle"", ved at du selv handlet korrekt og rutinert på skytebanen
Dette er etter min mening den beste kommentaren hittil i denne tråden. La det ikke ligge på deg at du har vært nær ved å skyte et menneske, tenk på at du har reddet et liv ved å være oppmerksom og følge sikkerhetsreglene slik du har lært dem. Du har fått sjekket - på en forbannet ubehagelig måte - at du handler korrekt når andre bryter sikkerhetsreglene, og du vet dermed at reglene sitter der de skal sitte: I ryggmargen. Det er som det skal være for en jeger og skytter.

 

*hatten av* u111.gif

Link to comment
Share on other sites

Føler med trådstarter, utrolig guffen opplevelse. Vi skyttere og jegere opplever hele tiden at samfunnet rundt ikke forstår hva vi driver med - eller hvorfor vi driver med det. Vedkommede har nok vært for forbannet til å tenke klart, antagelig ganske redd også, og med sin uvitenhet om skyting har han vært mer opptatt av dette enn av sin egen sikkerhet.

Å kalle han idiot eller suicidal, blir helt feil, som jeg oppfatter det - men uvitende, som også trådstarter sier.

 

Hadde det vært meg som lå der med fingen på avtrekkeren, ville hele mitt sinne og min frustrasjon gått til ledelsen i skytterlaget, som er så utrolig svimete at de låner ut en skytebane til annen aktivitet. Dette er i utgangspunktet direkte useriøst, etter min mening, og er kun med på å redusere folks respekt for skytebaner - en sikkerhetsrisiko i seg selv.

At de i tillegg ikke har kontroll på hvilke dager der skytes hvor på anlegget, er egentlig uvesentlig - baner bør ikke lånes ut, punktum.

 

Flott at du la deg ned og fullførte treningen - back in the saddle again!

Link to comment
Share on other sites

God morgen kammerater :D Fikk sove...om enn noe urolig. :|

I dag er en ny dag. Solen skinner og jeg har pappa perm hjemme alene med Junior på 10 mnd. Kroppen er rolig igjen. Tankene svirrer ikke lengre rundt denne episoden hele tiden. Føler jeg fikk tatt debrifinga mi gjennom telefoner med gode skytter venner, og her på kammeret i går kveld.

Når det gjelder hendelsen var lederen for elgbanen til stede. Av-viks melding vil bli skrevet og overlevert BØS, slik at det blir gitt tilbakemelding til dem. Personlig ønsker jeg egentlig ikke å dra inn lokalpressen da journalister har en evne til å blåse ting ut av sine proporsjoner. Det finnes ski leik annlegg i området, og området bak banen er et mye brukt turområde. Ser for meg at det kan bli vinklet slik at den allmene leser kan få det inntrykk at det er forbundet med risiko å være på Bestemorenga og at skyting der er "no god".

Men jeg ser også et behov for å opplyse allmuen om hvordan mann må forholde seg til skyte annlegget når man er i området. Har tenkt på om jeg selv skal skrive en liten sak til lokal pressen, uten å nevne denne hendelsen, om hva rødt flagg betyr, og hvordan man nærmer seg og forholder seg til en skytebane som er i bruk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Få prise seg lykkelig over at det gikk som det gikk. Men en skytterbane er vel et område som er regulert som et område det ikke trenger og ferdes av turgåere osv, er mer en nok plass ellers.

Er mange (noen) som bare gjør slikt for og protestere og vise seg og. Hadde en episode her hjemme på gården her jeg og,har en fast plass med sikker bakgrund og oversiktig plass, jeg og broderer drev og skøt, pluttselig kom det ei jente i tja 15år kansje gåene mella skivene og oss,enda hun må ha hørt og sett at vi drev der. Jeg ble forbanna og ba jenta dra seg bort derfra. Handler da jaggu om og respektere andre og andres eindom. Kan jo sammenlignes med en fotgjenger, hjelper lite og ha retten på sin side når du ligger under trailern og

Link to comment
Share on other sites

Det samme har skjedd med meg for noen måneder siden. jeg lå og skjøt med Mauser på 200 meter...rødt flag var oppe og jeg hadde skutt 4 skudd, fant liggestillingen å siktet meg inn på blinken, akkurat i det jeg skulle skyte så jeg rett i hode til en person som gikk på tur bak blinken :( å vet dere hva? han klikket bananas på meg fordi jeg ikke "så meg for" sa han til meg. han gikk på tur med hunden sin, han pleide å gå på tur der hver dag men har aldri møtt skyttere før sa han :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hadde en opplevelse selv i den tiden jeg var aktiv i DFS.

På treningsdagen hadde et tysk par funnet det beleilig å slå opp tomannsteltet sitt.

De hadde ikke funnet ut at det var litt snodig med alle kraterne inn i vollen rett bak teltet heller...

Heldigvis ble det oppdaget før skytingen startet.

Link to comment
Share on other sites

Hos oss går det skiløype mellom standplass og skivene.

Dette er for skiskytterne, men ser klart at dette kan være farlig ja.

En annen ting som og er betenkelig er at flere bygger "Båsene" på standplass langt frem for å dempe støy.

Da vil ikke lengre pipene stikke ut, og sikten er betydelig redusert sideveis slik at "blindgjengere" ikke vil bli oppdaget før det er for sent.

Det bygges nærmere og nærmere skytebaner og menigmann ser på dette som rekreasjonsområde.

NJFF har til og med et av de beste elgterrengene inne på vår skytebane.

Føler flere er i ferd med å "bæsje i eget reir" her. Det viktigste er sørg for å få flagget opp, og ikke minst ned igjen når en skal og vær oppmerksomme når vi utøver sporten vår så får vi lov å holde på lenger. For jeg er redd resultatet er at evt bane kan bli stengt, p.g.a støy, fare, el. og da hjelper det ikke at banen lå der 50 år før husa begynte å hoppe frem.

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Flott at det gikk så bra som det gjorde!

Dette må jo ha vært en kronidiot.

 

Skytebaner bør ikke få bli brukt til noe annet enn nettopp det de er laget for.

 

....

En annen ting som og er betenkelig er at flere bygger "Båsene" på standplass langt frem for å dempe støy.

Da vil ikke lengre pipene stikke ut, og sikten er betydelig redusert sideveis slik at "blindgjengere" ikke vil bli oppdaget før det er for sent.

...

 

Kan si meg enig i dette, det burde gå an å ha både inn og utsyn til/fra standplass, selv om det skulle være åpenbart at det foregår skyting når det smeller / flagget er oppe.

Link to comment
Share on other sites

Var nok en skjelven opplevelse det der ja. Mange idioter i arken og det sier jo litt om Kaill`n at han ikke forstod hva han hadde gjort og hvor nært han hadde vært til i møte sin skaper. Helt utrolig at han ikke forstod hva dette kunne ha endt med.

Link to comment
Share on other sites

:roll: Selv om dette er i rifleskyting, har jeg lyst til å nevne en sak fra vår pistolbane.... Dette er en bane som ligger i enden av en skogsbilveg. Vegen går midt over bana, paralelt med standplass for 15 skyttere og skivestativet. Bana er inngjerdet, og ved bruk er vegen naturligvis sperret på begge sider med en port med tre vannrette 4" bord merket med refleks rød / hvit. I tillegg er bana tydlig merket med skytebane 100 m før gjerde / port, samt at rødt 'flagg' heises ved bruk. (Bana brukes ofte av politiet, og er selvsagt godkjent av de.)

Skogsbilveien brukes av joggere og syklister og for at de skal kunne komme seg forbi, er det annlagt en brukbar sti rundt bana på sikker side. Alikevel opplever vi årlig at det kommer utøvere som faktisk krabber over gjerde / port mens vi skyter! Vi hadde faktisk en som ble forbannet da han fikk tilsnakk.. Ikke skulle han løpe rundt bana nei! (Det dreier seg vel om en 'omvei' på 25 meter..) Heldigvis har skytterene som bruker bana godt sidesyn.. Enda.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg bare si at makan til kronidioti har jeg aldri hørt om før!!

 

Men, la oss se dette fra denne "orienteringsløperen" sin side...

Jeg har selv drevet enn del med orientering, og vet at når det er konkurranse så går ihvertfall

jeg inn i en modus der det er kun meg og kartet det handler om, alt annet blir tåkete og lite intressant. Hvis du da i tillegg har mp3 el. i ørene, eller kanskje som i dette tilfellet hører dårlig? så er det ikke mye av omgivelsene du oppfatter!

 

Hvis jeg har oppfattet riktig så lå den ene posten rett foran standplass? Hvor mange av dere

ville ikke da løpt mot den posten hvis dere deltok i et løp som en "seriøs" aktør arrangerte?

 

Når det er sagt så ville jo jeg som har såpass god våpenoppdragelse og vet hvordan skyting og skytebaner fungerer, sett både visuelt og på kartet at det faktisk var en skytebane jeg kom til å passere. Jeg ville da sett det røde flagget lenge før jeg kom inn i faresonen og snudd umiddelbart!

 

Men hva visst "orienteringsløperen" ikke vet hva rødt flagg betyr, og løper mot posten i den tro at her er det trygt, det ligger jo tross alt en post her... Kanskje hører han at det smeller, men hører det fra en slik vinkel at han tror det kommer fra andre kanter enn der han akkurat er?

 

Dette er ingen fasit, kanskje han bare var dum/uvitende, suicidal eller protesterte mot noe? Jeg bare tenker høyt og prøver å sette meg inn i hva denne personen faktisk tenker når han på kloss hold passerer enn standplass det skytes ifra. For alle her er vel enige i at det er bortimot noe av det dumeste du kan gjøre. Du har jo nesten større sjangs til å overleve hvis du kaster deg utfor Preikestolen...

 

Hovedfeilen her synes jeg ligger hos ledelsen for skytebanen. En skytebane er og forblir en skytebane! Jogging, orientering eller bærplukking kan man gjøre alle andre plasser enn akkurat der. Å leie/låne ut en skytebane til andre arrangement synes jeg er direkte uansvarlig. Området mellom standplass og blinkene skal være tomt for folk, uansett årstid og tid på døgnet!

 

Forøvrig er jeg 100% enig med bla. "OptiBond FL" og berømer trådstarter. Vær stolt over at hvertfall du har sikkerhetsrefleksene i orden!!

Link to comment
Share on other sites

Utrolig bra at du kan ventilere ut på kammeret og har gode venner som forstår hva du gikk igjennom.

Vi har hatt turgåere på vollen bak blinkene, og en elg som trasket i løpende elg banen :)

 

Heldigvis er kvaliteten på skyttere så høy at mange ulykker unngås. Situasjonen du beskriver har mange dårer, men kun et par helter i mine øyne - Dere som har full kontroll på banen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...