Jump to content

Et sekund fra det aller værst tenkelige!


Jodda

Recommended Posts

I dag var jeg 1 sekund fra å skyte en mann!

 

Var på skytebanen til Bødø jeger og fisker forening. Banen åpnes, rødt flagg er heist og alle gjør seg klar til skyting. Jeg starter med innskyting i benk, siden løp og kasse har vært ute av stokken siden sist. Til høyre for innskytingen ligger resten av standplassene. Standplassene har porter som åpnes utover når det skal skytes. På min standplass er det en garasjeport som dras opp. Jeg har skutt to skudd, og det har smelt 10-15 skudd fra de andre standplassene. Standplassleder for innskytingen står bak meg når jeg skal slippe avgårde 3 skudd. Finner blinken, legger korset i ro midt i det hvite feltet, og begynner sakte å klemme på avtrekkeren. Alt stemmer, det er bare å holde rolig nå, øke presset sakte på avtrekkeren, og la skuddet gå.

Da skjer det helt utenkelige. En mann passerer 1 meter forran rifleløpet!!!!!!!!!! Jeg ser skyggen i venstre øye og skulderpartiet passerer gjennom kikkert bildet i høyre øye! Jeg slipper trykket på avtrekkeren med det samme jeg sanser bevegelsen. Jeg og standplasser leder blir så satt ut, at vi ikke klarer å rope før mannen har passert 5 andre standplasser, hvor det også ligger folk å skyter.

Alle blir vettaskremte og derpåfølgende forbannet.

Fyren var med i et turlag som hadde fått lov av bodø østre å holde turorientering på skytebanen, for det skulle ikke være noe skyting der på Onsdag, men BØS har tydeligvis glemt å innformere om at elgbanen som ligger til høyre for BØS sitt anlegg har skyting hver onsdag.

 

Jeg skriver dette for å få det ut. Nervene ligger ennå utenpå kroppen.Men jeg skriver det også for at folk skal få en tankevekker om hvor liten kunnskap det kan finnes der ute blant enkelte mennesker, om hvordan en skytebane fungerer. På vår bane må det lages et gjerde slik at en har mulighet å se hvis noen er i ferd med å forville seg inn forran standplass, før de befinner seg rett forran løpet ditt. Fyren må ha sett flagget, han må ha hørt smellene og han må ha sett rifleløpet mitt stikke ut. Enda travet han rett forbi.

 

Fy fan! :evil: Kan enda kjenne avtrekker fingeren og hvor mye press jeg hadde på den. Hadde han kommet et sekund senere hadde jeg vært drapsmann. Ikke min feil, men jeg skulle levd med det. Kula ville gått inn gjennom ene skuldra og ut gjennom andre, og da hadde det ikke hjulpet mye at det var en fmj kule.

 

PS. Om moderator vil at skriften i trådtittel skal forandres til liten skrift er det greit for meg, men jeg ROPER dette ut.

---Føler ikke for å rope lengre :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Han fikk ikke kjeft, men jeg prøvde å forklare han hvor nært han hadde vært, men tror ikke han skjønte det, eller tok det inn over seg der. Han var bare forbannet over at noen skjøt der turlaget hadde fått lov å holde orienterings løp.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :) . Sitter med ei øl og roer meg ned. Hadde mest lyst til å pakke sammen å dra hjem etter hendelsen, men bestemte meg for å fullføre treninga som planlagt og glad for det nå. Det ble morro å skyte igjen..........etter ei stund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg grøsser ved tanken på hva som kunne skjedd! Mannen kan takke høyere makter for at du reagerte instinktivt og slapp trykket på avtrekkeren - han aaaaaner ikke hvilke gullhår han har i rævva :twisted:

 

Og at han er forbanna på DERE viser bare at han ikke har skjønt noenting... du får sikkert ikke sove i natt. Ei heller særlig godt de neste heller er jeg redd. Men fy faaaaen for en ekkel opplevelse!

Link to comment
Share on other sites

Veldig lite trivelig opplevelse det der. Har opplevd at turgåere har kommet gående et stykke bak voldene mens det var skyting hos BØS og mens jeg å lå å skjøt ved BJFF..! Helt utrolig at det går at! Glad for at jeg for en gangs skyld ikke var der oppe å skjøt..!

 

Lurer på om han fyren får sove i natt?

 

Nei han er sikkert enda forbanna for at det var skyting der HAN skulle gå tur også ligger han å tenker på det, at noen gjorde turen hans utrivelig ved å ligge å skyte midt i orienteringsløypa!! Snart kommer det vel i avisen også

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

At slikt kan (nesten) skje er vanvittig!

 

Jaggu bra at det tross alt gikk godt. Jeg håper at jeg aldri kommer i en slik situasjon. For å være helt ærlig så driter jeg i om "den fyren" får sove, men jeg håper virkelig at trådstarter får det til. Det er ikke din feil at denne situasjonen oppstod, men det er definitivt din fortjeneste at det gikk bra!

 

Jeg hadde tenkt å modere meg ved å ikke skrive Fy faen, men faen heller: Fy Faen!

Link to comment
Share on other sites

Og ikke bare ÉN stadplass, men SEKS!!! Helt ubegripelig at det går an! Blir skikkelig forbanna og provosert, særlig når han fae* ikke skjønner hva han har gjort galt og mener det er de på standplass som har gjort noe galt! Nei, lugga hjernerystelse på han det er det man skulle gjort

Link to comment
Share on other sites

Det var bra att en så stygg opplevelse endte godt.

 

I På vår bane må det lages et gjerde slik at en har mulighet å se hvis noen er i ferd med å forville seg inn forran standplass, før de befinner seg rett forran løpet ditt. Fyren må ha sett flagget, han må ha hørt smellene og han må ha sett rifleløpet mitt stikke ut. Enda travet han rett forbi.

 

Ett gjerde ville sansynligvis ikke hjulpet noe mot denne karen. Han har jo fått lov av noen til å gå der, så han hadde vel klatra over. Selv om han både ser flagget, hører smell og ser folk med gevær. Det skulle jo ikke være skyting der så smella må komme fra noe annet. Mot sånne tullinger hjelper ingenting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det skumle er at:

1.Han må ha hørt smellene.

2. Sett på kartet (siden det var o-løp) at her er det en skytebane.

3. Sett at standplass er ved enden av streken og blinkene ved pilspissen (jamfør kartmerket)

4. Besluttet å krysse skytebanen rett foran standplass!

 

Han må ha gjort det bevisst!

Dette er ikke en bærplukker eller biolog som går med blikket stivt festet på bakken og vimser i sin egen verden.

Ikke kan han skylde på stress heller i turorientering. Han kan påstå så mye han vil at det ikke skulle være skyting.

Det faktiske er at han MÅ ha skjønt at noen skøyt.

 

Jeg blir skremt!

Link to comment
Share on other sites

Fy f.... det der var på trynet, herregud for ein kanon dust. Eg må sei at ein sånn opplevelse det er omtrent det værste tenkelige som skje i ein skyte sammenheng.. :evil:

 

Ja eg trur du ville nok kanskje ikkje ha fått jakta denne høsten, hadde det værst tenkelige skjedd... Puh, jaggu godt at det endte som det gjorde...

Link to comment
Share on other sites

Alle som leser dette må jo være enige i att dette er forferdelig.

Men banen kan jo umulig være sikret godt nok hvis slike ting kan skje.

 

For de som ikke har vært På Bestemor enga ligger Bodø Østre sin skytebane til venstre i annlegget. Midt i ligger elg banen og til høyre ligger lerdue banen. Han kom fra en skytebane hvor det ikke ble skutt og over til vår hvor han måtte ha hørt at det ble skutt. Banene ligger kloss ved. Han kom ned en sti fra bøs banen som leder forbi våre standplasse, men herre jesus... En går da ikke forran en stand plass hvor en hører smell fra og ser rifle løp stikke ut...... han var tross alt en voksen mann på ca. 50 år. Gjerdet må være mer for at barn, tunghørte og dyr ikke skal forville seg forran standplass uten at vi har mulighet til å få øye på dem før det er for sent.

Link to comment
Share on other sites

Men banen kan jo umulig være sikret godt nok hvis slike ting kan skje.

 

Mot sånne folk hjelper ingenting. Han har ett kart, post og kompasskurs og følger den blindt. Noen har jo sagt at det er lov å gå der, så spekulatoren er ikke innstilt på noe annet. Som f.eks å gå rundt. Om det så hadde vært aldri så mye gjerde eller murer der så hadde han bare klatret over.

Der jeg jobbet før var det ett 3,5 m gjerde med piggtråd på toppen. Ifm turorientering så kom det en kar og klatret over gjerdet fordi det lå i veien for han ifht kompasskursen hans. Det var ikke ett alternativ å gå rundt.

Link to comment
Share on other sites

Den mannen må få seg ein legetime, for ingen normale menneske med meir enn 19 i IQ går føre ein standplass der det smell...

Men han hadde kansje øra så fulle av i-pod musikk at hn ikkje hørte smellan..

Stygt som faen... har sett rådyr rett bak skivan under skyting, men ikkje folk...

 

Jo takk for tunge orginalavtrekk på amerikanske børser..

Link to comment
Share on other sites

Må vell kanskje få presisere at turorienteringa ikke var kommet i gang enda. Han var tydeligvis med i arangemang (eller hvordan det nå skrives) komiteen. Etter blunderen fikk de gå å hente inn postene de hadde satt ut. De besto av en plankebit med et ark stiftet på, og den ene posten lå rett forran standplassen vår, men ingen så, eller reagerte på tre stauren med et ark på.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jobbet før var det ett 3,5 m gjerde med piggtråd på toppen. Ifm turorientering så kom det en kar og klatret over gjerdet fordi det lå i veien for han ifht kompasskursen hans. Det var ikke ett alternativ å gå rundt.

 

Sånn hadde jeg det en gang også, men da var det vist luftegården på tunga kretsfengsle som var i veien. (Dog bør det påpekes at dette var men jeg var russ, på vei hjem etter en konsert og ikke var helt edru... jeg våknet i allefall pluttselig hjemme i min egen seng. til tross for at noen hadde bygget et fengsel i veien for meg! dummingene!)

Link to comment
Share on other sites

Må få takke for alle tilbakemeldinger og omtanke. Kroppen begynner å roe seg nå. Om det begynner å gi seg, eller det er det faktum at jeg nå er i bunnen på 3. halvliter vet jeg ikke. Har tross alt ferie nå, så da kan man nyte til "medisinsk bruk også midt i uka :D

Link to comment
Share on other sites

Snu hele situasjonen på hodet, mannen går til pressen og forteller att han ble nesten skutt på ett område han hadde blitt fortalt att han kunne gå. Hvem hadde blitt syndebukk da?

 

Jeg får virkelig håpe at det er den personen som ga tilatelse og drive orientering der i førsterekke hadde blitt syndebukken. Det å gi tlilatelse til sånt uten å sjekke opp om der er andre brukere av annlegget er jo helt uholbart.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en tilsvarende opplevelse med laget mitt i HV-07 da vi var på 200m banen på Evjemoen.

Heldigvis hadde vi tatt en pause i skytinga for å skyte litt med 10-22en til et av lagsmedlemmene og den skytinga foregikk på ei tomflaske 30 meter foran standplass.

Plutselig dukker det opp en jogger som løper rett foran vollen borte ved 200 meteren.

Elektronikkskivene og skytebaneflagg var oppe, gummiblåsa på fjellet bak skivene var oppe (og den er synlig så og si fra hele evje sentrum) og til tross for dette spinger det altså en jogger 5 meter fra vollen. :!:

Vi ropte og hoiet på vedkommende, men han sprang uoppmerksom videre og det endte med at vi bare ristet på hodet og fortsatte kaffepausen.

Mest sannsynlig hadde mannen MP3 spiller på full musikk og hadde i verste fall ikke hørt skuddene dersom vi hadde skutt engang. :shock:

Dette var vel mest sannsynlig en lokal helt som skulle demonstrere at det faktisk gikk ei joggeløype forbi vollen på elektronikkbanen, men med livet som innsats? Enten det eller så var han bare ufattelig idiot som ikke gidder å se seg for.

Dersom alle hadde lagt i kikkerten på NM-149en og skutt er det godt mulig at mannen hadde fått ei kule i seg, for flere av oss

måtte skru relativt mye på siktene denne dagen for å få skutt oss inn.

Så etter dette blir jeg ikke forundret i det hele tatt om noen skulle finne på å springe over skytebanen til tross for at alle varselsignaler om

at skyting pågår er gitt. Heldigvis gikk det bra i vårt tilfelle også, men en gjør seg jo visse tanker om folk som streifer i områdene rundt skytebaner uten å faktisk forstå at det kan være med livet som innsats.. :roll:

 

Eksempelet fra tidligere er jo helt hårreisende og jeg kan godt forstå behovet for å skrike litt etter en slik opplevelse.

Veldig godt å høre at det gikk bra, og vedkommende hadde jo fortjent en real omgang med verbal juling etter å gjøre noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

Kan der være noe som setter disse o-løperne i transe tro? :shock:

En mandag i fjor da vi kom på banen for å skyte vrimlet der av o-løpere i området.

Vi ble sure, for mange hadde reist 3 og 4 mil for å trene siden der var stevne helgen etter.

De påsto de hadde forsøkt å kontakte meg for å sjekke om de kunne løpe på og ved banen vår,

men fikk ikke svar og gjorde derfor bare som ingenting.

Etter mye om og men fikk de satt opp en del sperrebånd og vakter langs en vei som ligger ovenfor banen.

Alt var såre vel og vi kunne bae begynne å skyte, for nå hadde de kontrollen.

Akkurat i det første mann satte pistolen i hylster og gikk mot boksen for å skyte første stage

kom en tulling stormende ned den stupbratte skråningen fra veien, gjennom sperrebåndet ogg rett ut på banen! :shock:

Ikke så nære på som i dette tilfellet, men jeg husker igjen den utrolig uggne følelsen idet man skjønner hva som kunne skjedd!

Fyren løp uanfektet videre, og stoppet ikke selv om vi brølte som bare gale etter han!

Men etter stevnet de løp fikk vi "revet ham ei ny rau" som vi sier her...

Skulle trodd de kunne, og respekterte tegnene på kartene! Men det kan jo virke som om de løper i transe!

Link to comment
Share on other sites

Sist onsdag var jeg ute for en hendelse her i midtnorge ,der en jogger kom løpende på en lukket veg 5 meter fra elgtrekket.

Det pussige var at han visste at det var skyting. Han hadde lest plakaten i andre enden av vegen,sa han og skudda måtte han ha hørt den siste kilometeren inn mot skytebanen.Joggeren ble hanka inn av skytelederen og fikk seg en skikkelig skyllebøtte.

Så dumme folk fortjener nesten ikke å ha slik flaks.Å krysse en sperring og løpe inn mot en skytebane bak kulefanget.Dette var en lokalkjent kar.Nei det er som jeg alltid har sakt."jogging e fali"

Att det går ann å være så stupid. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Som en kan se ut fra mitt eksempel og det andre har opplevd, kan en ikke ta utgangspunkt i seg selv når en tenker på hva andre kan finne på å gjøre. Det finnes mange "uskarpe" kniver i skuffen, så en må prøve å tenke på det umulige og sikkre seg, slik at det ikke er mulig at det kan gå galt. Når en voksne mann på rundt 50, som sikkert har militær tjeneste bak seg, (wild gess) kan finne på noe sånt, kan en jo tenke seg hva et barn kan finne på.

Link to comment
Share on other sites

fikk et fint bilde i hodet av hvor oppegående han fyren må ha vert :lol:

han må jo ha gått i sinne, ingen er så dum at de går frivillig forbi noen som ligger å skyter.. og han måtte jo hørt dere.

 

litt av en smarting :roll:

bra at ingen ble skadet vertfall.

Link to comment
Share on other sites

Dette må trådstarter "gjøre seg ferdig med" å legge bak seg, gjerne i samarbeid med de andre som opplevde det samme på banen denne kvelden. Debrifing snarest i regi av arrangøren.

 

Samtidig bør arrangøren av turorienteringen (Hvorfor i h..v.t. må de ha turorientering på en skytebane?? Risiko i utgangspunktet) og den som passerte "rifleløpene" kalles inn til samtale midt i debrifingsmøtet. Man bør finne ut hvem, hva hvorfor... Tipper vedkommende ikke var en idiot, men en der og da fullstendig tankeløs type i sin egen verden, som reagerte med sinne når han fattet hvor nær han var døden.

 

Man kan aldri gardere seg mot andres handlinger, og "idioter" som dette har selv ansvar for å passe seg. Trådstarter gjorde (slik jeg kjenner saken gjennom denne tråden) alt det riktige. Vær stolt av det, og tenk på "at i dag reddet du livet til en "svimeskalle"", ved at du selv handlet korrekt og rutinert på skytebanen. I dag fikk du "testet ut" at barnelæren om våpen- og sikkerhetskontroll fungerer i ditt hode, - at ryggmargsrefleksen var på plass.

 

Du evaluerer sikkert situasjonen intenst i eget hode nå i ettertid. Mens dette stod på brukte du energien på å handle riktig, og det gjorde du. Gå snarest på skytebanen, på samme sted, og skyt videre med hevet hode. Vær stolt av deg selv. Ditt "sikkerhetsregime" fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...