Jump to content

PBGV Ares er forsvunnet! EDIT: Funnet i god behold!!


jaktlykke

Recommended Posts

Jeg legger ut en etterlysning her på kammeret samt på et annet hundeforumet på vegne av Ranger:

 

Ares forsvant i Lalia i Plurdalen i Rana kommune søndag kveld. Han er helt ukjent i terrenget. Ranger har lagt igjen buret hans ved hytta og de har leita uavbrutt etter ham. Ranger blir på fjellet så lenge han kan for å leite etter hunden.

 

Er det noen kammerfolk som er i dette området/noen som kjenner noen osv. som kan spre budskapet?

 

Her er Ares:

n1fi1v.jpg

 

De som måtte ha opplysninger kan ringe Ranger / Jens på tlf. 90670741. Det er dårlig mobildekning på hytta.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ares jager vel hare av hjertenslyst og koser seg glugg i hjel.

Er det noen bilveier eller store vassdrag i nærheten?

Han burde kanskje vurdere en dør til dør aksjon hvis ikke bikkja dukker opp. Det er som regel noen som har hørt eller sett noe. Kanskje han sitter foran peisen hos en eldre dame og spiser vafler. Det er en del som ikke skjønner at jaktbikkja finner hjem av seg selv. :cry:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei alle sammen, tusen takk for alle gode ord, støtte og glimt av håp dere gir meg...

 

Jeg er hjemom en tur nå, må hente litt bedre utstyr; klær, jaktradio, GPS, fløyte osv, det er dårlig vær i fjellet i dag, med frisk vestavind og sluddbyger, tildels tåke. Dette er ca 5-700 moh. Tanken på at han skal ha hatt to netter ute i dette været og ditto lav temperatur plager meg veldig... Hvis han er i live.

 

Kort historikk:

Jeg og dunkern var på hytta, som tilhører Rana Jeger- og Fiskerforening, for å slappe av - og nyte tilværelsen - etter utstillinga i Hattfjelldal, hvor Ares jo gjorde det så bra.

 

normal_DSC01153.JPG

Her er Ares fotografert i hytta bare minutter før han forsvant....

 

Kl 2330 søndag kveld var jeg en snartur på utedo, og var vel ikke nøye nok med å lukke døra til hytta skikkelig. Jeg kommer tilbake til hytta og ser døra er åpen... Og like etter starter en los på haugen 3-400 m unna. Jeg fikk på meg støvlene og løp det jeg maktet, men det dro rett ut, i kupert terreng.

 

Etter 5 minutter hørte jeg ikke mer til losen, det ble bare fryktelig stille. Jeg fant dette sporet i ei snøfonn, etter Ares, og det er mitt siste holdepunkt, ca en kilometer sør for hytta, retning fjellet.

 

normal_DSC01154.JPG

Fant dette sporet i ei lita snøfonn, ca kl 23.45 søndag 31.05.09. Ytterligere sportegn etter losdyr og Ares selv var vanskelig å tyde, og jeg mistet sporet her.

 

Her er et fotoutsnitt av kart, pennspissen ligger ved hytta; den gamle skytebanebua på den nedlagte lerduebanen i Lalia. Øverst i bildet går Plurdalen sørøstover, nederst til venstre Raudvatnet og E12 sørøstover mot Umbukta og Sverige. Linjene på kartet markerer himmelretningene, hver rute er 1 km.

 

normal_DSC01160.JPG

 

Han hadde retning nedover i bildet av kartet, mot Raudfjellet, og siste sporet av han er en liten kilometer fra pennspissen. Derfra kan jan ha dratt i alle retninger, men i dag, når jeg reiser opp igjen, så skal jeg forsøke å gå over fjellet fra Raudvatnet mot hytta i Lalia. Jeg skal fløyte og rope (har mistet stemmen forlengst, men...), og kanskje dra den skjorta jeg har hatt på meg siden søndag etter meg i tau.

 

Som de fleste som kjenner meg her i forumet vet, så er jeg forferdelig glad i Ares, han var så mye mer enn en hund for meg. Jeg har mistet så mange av mine kjære i familien, hatt et par forferdelig tunge år hvor livet har vært tungt å leve, og hvor Ares alene har holdt meg såvidt flytende i perioder.

 

Jeg tar meg sjøl i å omtale Ares i fortid her nå, men jeg tror ikke han lever lenger... Alle tegn til han forsvant så fort. Han var like knyttet til meg, og basset er et flokkdyr mer enn raser flest, siden de er packhunder i utgangspunktet. At han ikke har lagt av og kommet tilbake gjør meg i tvil om han har stått det over...

 

Det er forøvrig helt ukjent terreng for han.

 

Jeg har hatt god hjelp av kompiser som har kjørt milevis langs veiene, både E12 og i Plurdalen, og spesielt av Hugo (dunkern), som holder gnisten av håp levende i meg, optimist som han er.

 

Og Egil her inne har sagt han skal pakke fjellutstyr og laikaen Rago i bilen og kjøre i 4-5 timer fra Bindal etter begravelse i dag for å hjelpe meg å lete.

 

Sånn støtte og hjelp rører meg virkelig.

 

Det er vanskelig å nå meg ved å ringe, og det er ikke strøm på hytta. Men sms kommer gjennom glimtvis.

 

Takk Helga-Mari, for at du startet denne tråden. Nå skal jeg pakke ferdig og reise til fjells snart, jeg vil ha visshet...

Link to comment
Share on other sites

Ja vi ha no leita i et og et halvt døgn fånyttes til nå.Vi skal prøve et nytt fjellsøk i området og nerme oss fjellet fra to sider. området er stort med mye terreng.

Ares hadde en los bak en haug da vi ble obs på han , og dro mot fjellfoten ca 1 km unna det er det siste vi har hørt fra han.Været har vært gunstig til nå , men idag er det kaldere og regnbyger som går over i sludd oppe på fjellet. fjellmassivet går flere mil innover mot sverige så det er et enormt stort terreng.

 

Vi tror forsatt at han er ved god behold , og at han vil finne frem til folk. Det bor ingen i det aktuelle området , bare noen spredte hytter. Nede i dalen er alle grunneierne alarmert og holder utkikk, så hvis han dukker opp der vil han bli funnet.

Vi har hatt bilsøk på alle veiene som har vært fremkommelig med flere biler uten resultat.

Det står en artikkel i Rana blad med beskrivelse av hunden.

Politiet er kontaktet

 

Det er ikke mere vi kan gjøre enn å lete så vi starter om en stund og går på med krum hals

ARES SKAL FINNES :twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Trist lesning Ranger. Men ikke mist håpet. Bikkjene kan fint overleve 14 dager alene i skauen, hvis de ikke forulykker. Det du skulle fått lånt med deg er ei tispe med løpetid. Og ha den i band når du leiter. Bedre trekk plaster enn det får du ikke for hand hunder. Og gå med vinden i ryggen. Hadde jeg ikke bodd 1500 km unna og sitter å leser til eksamen skulle jeg kommet opp med mine tre og hjulpet deg. Men det må jo være noen her inne som har tispe med løpetid som bor på riktig side av landet.

Har du ringt viking og politiet for og sjekke om noen har rapportert inn ei løs og ukjent bikkje? Kan jo hende noen har tatt han inn.

Link to comment
Share on other sites

Tispe med løpetid var et lurt tips Melvin, men jeg har ikke tid eller mulighet til å sjekke sånt nå... Skulle også ringt NRK Nordland og fått de til å etterlyse over radio NRK P1 lokalt, men jeg har ikke tid, og ikke stemme igjen til å prate med noen....

 

Takk for støtten alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Hørte nettopp av en kjenning at reineierne hadde flytta det de fant av drektige simler til Virvatnet mange mil unna før kalvinga, og det stemmer med inntrykket mitt med at det er mest voksne rein og få av dem i det området han forsvant.

 

Jeg frykter jo selvfølgelig at reineiere skal gjøre kort prosess om de kommer over han i fjellet, han vil nok lose på rein om han er i live og form til det....

 

Forøvrig står hyttedøra åpen, og i gangen der står buret hans og en liten matbit. Vann er det plenty av i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Stå på!

 

Håper du finner noen som kan hjelpe til med litt administrative ting.

Skulle gledelig gjort det - men det blir litt langt unna.

 

 

Forøvrig:

I høst ble det borte en hund oppi her. En 13 år (?) gammel engelsk setter ble skremt under taksering (trolig rovdyr). Mener ho var 13 - om ikke 14. Ei holden dame!

Alltid vært godt knyttet til eieren, aldri søkt langt unna og alltid kommet på innkalling.

Hunden dukket ikke opp, og det ble satt igang manngard for å se etter hunden. Siden ho var så gammel mente dem hun hadde dødd.

Dem ringte synske og fikk forskjellige beskjeder - om at ho var i farta, at hun var død, at hun var stjålet, at hun var skadet og hadde det vondt.

Saken kom på trykk i avisa, lokalradioen osv. Dagene gikk, og håpet ble borte.

Etter 14 dager kom hunden til rette i Åmot (Rena), fin og frisk - bare litt sliten og mager. Eieren hadde lagt lapper i postkasser i Åmot, og når noen innbyggere fikk hunden på terassen.

 

Forøvrig mistet en slekning en hund (dem har haugevis, og slapp flokken på nærmere 20 cavalier king charles spanieler i skogen som vanlig, og når dem kom inn så dem at en manglet. Dem ringte synske folk, og fikk match hos en. Han sa at hunden satt fast, og beskrev akkurat hvor den var, og hvor dem skulle gå. Der han beskrev satt hunden frosset fast på en stor sten (snø og kulde i cavalierpels...) I live, så vidt det var.

 

Har vondt av at jeg ikke får hjulpet til - det blir noen mil unna....

Link to comment
Share on other sites

Lyke til Jens - jeg krysser alt jeg har for at dere finner Ares i god behold. Jeg la også ut etterlysningen av ham på hundesonen.no så blir budskapet spredd enda litt til.

 

Som de andre har sagt så vær optimist - så lenge han ikke har skadet seg og har tilgang på vann så er det stor sjanse for at han kommer til rette. Hunder kan klare seg i ukesvis i naturen. Ares er heller ingen dum hund; han vil søke ly for dårlig vær og spare på energien og kreftene. God pels som beskytter har han jo også; så han kommer ikke til å fryse noe særlig.

 

Jeg er optimist på dine vegne!

 

stoooor klem sendes herved din vei

Link to comment
Share on other sites

Kontakt med rein- og saueiere i en slik situasjon på denne tida av året er kanskje selvsagt, men jeg aner at det ikke er gjort? Kommunen bør kunne være behjelpelig med å opprette kontakt. Det var nylig en episode i sør-trøndelag der en polarhund hadde stukket av og gikk løs, saueierne fikk ikke beskjed og slapp sauen noen dager senere, med rimelig tragisk resultat for både sauer og hund...

Link to comment
Share on other sites

Fatt mot, har manglet hunder i mange sammenhenger. Engang forsvant elghundtispa med 10 uker gammel valp på slep, de blei funnet i god behold 5 dager senere. Det er ofte mer effektivt å samle alle hjelperne sine og rådslå før man starter søk, bli enige om hvilke områder man skal gå i hver og enkel. Lykke til i leitinga, det går helt sikkert bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...