Jump to content

Hærverk på Anleggsområdet til BJF.


jmonsen

Recommended Posts

Var oppe og kikket etter jobb i dag, og det var et deprimerende syn. :(

 

Her bør lokalpolitiet presses til å prøve å finne en løsning på situasjonen.

Det virker som hyppigheten av hendelser er økende. Folk i foreningen vil kunne se dugnadsarbeidet sitt smadret gang på gang. Jegere og skyttere flest er sindige folk, men ikke pingler. Dersom det er slik at en stadig større gruppe kjenner identiteten til den antatte skadevolderen, så er det kanskje mest et spørsmål om tid før en eller annen blir så eitrende galen at det skjer noe den andre veien. Da kan situasjonen eskalere til å bli stygg, og det fort. Politiet bør forstå at det her må forsøkes med mer innsats enn å bare arkivere anmeldelser.

Link to comment
Share on other sites

Eg er generelt ein rolig og sindig mann, men i dette tilfellet trur eg eg hadde *klikka* dersom eg hadde komme på vedkommende idiot under utførelse av hærverket. Hærverket blir berre verre for kvar gong, og skjer oftere og oftere.

 

Sidan politiet er så slappe, er det aktiv bruk av media som må til. Oppslaget i Fanaposten hadde tydelegvis ikkje prevantiv effekt, så ei større avis enn det er nok nødvendig. Politiet treng tydelegvis litt meir "motivasjon" for å gjere jobben sin.

Link to comment
Share on other sites

Press politiet, men hold nå for all del hodet kaldt, slik at nepen ikke kan bli et offer.

 

Det kan jo være mulig å sette opp et midlertidig anlegg, eller å vente og ta bilder.

 

Gi meg en dato så tar jeg en natt... Noen som organiserer av nett?

Link to comment
Share on other sites

Det er mange som er forbannet over dette.

Og det langt utover BJF miljøet, telefonen min har glødet jevnt i løpet av kvelden.

Brakken er kommet opp på veien igjen. Det skulle ikke mye krefter til får å få den utfor skråningen. Det var bare å vippe opp støttelabbene, løse bremsen og fjerne blokasjen under hjulene så kunne en dytte i vei.

Vi BJF kommer til å følge samfunnets spilleregler, det har vi gjort fra den dagen byråkratiet og politikerne i Kommunen plasserte oss i denne dalbunnen.

Det som er mest frustrerende er at enkelte medlemmer kvier seg for å besøke området av redsel for å bli trakassert av den eller de som holder på med dette.

:evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

– Vakthold og sikring av området er foreningens eget ansvar. De har flere alternativer. De kan sette opp en bom (...) setter seg i skogen (...)

Merker meg at politiet ikkje nevner "bruk av kamera eller videoovervåking" som eitt alternativ. Det er kanskje fordi det ikkje er lov utan tillatelse? Tviler på at blider der gjerningsmann kan identifiseres, vil holde som bevis ovenfor politiet. Eg veit ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Helt for jævelig dette som skjer på BJF's bane.. Men jeg er sikker på at dette vil ordne seg.

Ut fra det jeg leser i avisartiklene virker det som at det er kommunen som kan være årsak til alt hærverket.

Der har altså kommunen villig gitt vekk et område til skytebane uten å "gjøre opp for seg". Tviler ikke et sekund på at det kan være en sur grunneier som er bakmannen for hærverk og andre påfunn som rammer uskyldige mennesker.

 

Hva som rører seg oppe i hodet på en slik fyr blir det derimot vanskelig å sette seg inn i ... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Eg vet hva som rører seg i de fleste medlemmenes hode :x , det er vi vinner denne krigen.

Men hvor lenge krigen med hærverk og gjenoppbygning skal pågå vet vi ikke :cry: .

Materielle ting kan repareres og erstattes.

Og som jeg har påpekt tidligere, så er det en som får :shock: gleden :shock: av å betale for ugjerningene den dagen Onkel eller vi får satt klørne i han :D .

Link to comment
Share on other sites

Kameraovervåkning krever at man først søker pent Datatilsynet om lov, men det vil et ev. vekterselskap ta seg av. Man kan naturligvis "glemme" å søke, sette opp et billig kamera kjøpt på nett, men verdien av de bildene i en ev. rettssak...

Har en viss bransjetilknyttning, så hvis noen i BJF har spørsmål/e.a. er det bare å ta kontakt på pm.

 

En annen mulighet som plutselig slo meg er innkjøp av noen søte små paintballminer, eksempelvis; http://www.sandefjordpaintball.com/inde ... a621cc37ec

De kan fylles med mye rart, eksempelvis noe som gjør det lett å identifisere personen. Kan være litt småvanskelig for vedkommende dagen etter å forklare hvorfor han plutselig er dekket av 1 strøk rosa maling..

Link to comment
Share on other sites

Kameraovervåkning krever at man først søker pent Datatilsynet om lov, men det vil et ev. vekterselskap ta seg av. Man kan naturligvis "glemme" å søke, sette opp et billig kamera kjøpt på nett, men verdien av de bildene i en ev. rettssak...

 

Det stemmer vel ikke hel?

Alle som driver kameraovervåking skal melde fra om dette til Datatilsynet før oppstart. Meldingene brukes blant annet til å skaffe oversikt over hvor mange som driver med slik overvåking, og for å kunne føre tilsyn med at reglene overholdes.

 

Kilde: http://www.datatilsynet.no/upload/Dokumenter/publikasjoner/brosjyrer/kamoverv.pdf

 

Det står forresten endel interessant i den pdf fila som kan være greit å ha lest før man setter opp kamera

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

:evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:

Så har det vært et nytt saboterings og tyveritokt mot BJF sitt anlegg på Kismul.

Denne gangen er det fjernet døren til lagerskuret, 2 x4 m. Og en ny lås er dukket opp på stål skuret vårt.

Må si at de som leker seg på den gale siden av loven er fulle av påfunn. Men det å fjerne slikt som denne døren krever bil eller traktor, og noen i bygda må ha sett noe.

 

normal_DSC_2469A.jpg

Her er døren som er vekk i bakgrunnen sees stålkonteineren som har fått en ekstra lås.

 

Om jeg er sint, NNEEII. Glad jeg ikke er i Bergen for tiden.

Link to comment
Share on other sites

Merker tilogmed jeg blir innihelv... forbanna av dette her på deres vegne.

 

- Gjerd inn området og ha løpende fritt de mest mannevonde bikkjene dere får tak i.

 

- Hvis det ikke kan gjerdes inn, lag en ordning der de mest mannevonde bikkjene rullerer på å stå ute i bånd om natta.

 

- Viltkameraer på området, og på nærliggende steder det er logisk å tro pøblene tar seg til deres område via, med bil/mc/til fots.

 

- Dusør. Hvor mye har skadene beløpt seg til nå? Sikkert så mye at 5000kr eller mer i dusør for å fange avskummet kan forsvares.

Jeg vet iallefall at jeg glatt hadde pakket jervenduk og nattkikkert og tatt noen netter ute hvis sjangsen for å bli 5000+ kr rikere var tilstede,

hvis dette skjedde med min lokale forening. Det finnes kanskje endel personell med erfaring fra Forsvaret i deres forening som har ikke har noe imot å ta en natt på OP igjen..

 

- Snubletråd festet i overfallsalarm. Skulle personen i OP sovne våkner han av ca 100 db. Avskummet som gjør hærverk blir nok A: skremt halvt ihjel av 100db 1m unna, og hvis en person som lå i OP kommer byksende ut fra skjulestedet og tar opp jakten... Da snakker vi Kodak-moment om ansiktsuttrykket til avskummet som gjør hærverk.

 

- Paintballminer er nevnt, dette bør ikke overses. Fyll dem med ekte maling. Har avskummet kommet dit i bil vil han isåfall slite med å bruke den ut av området uten å få maling overalt i bilen/forsetet.

Link to comment
Share on other sites

Vetle, det der var i grunn knakande gode forslag... :mrgreen:

 

Og Monsen, eg må sei at eg ikkje er berre irritert lenger, men litt over middels forbanna på det som skjer der nede.. Eg må sei at infrarøde kameraer også ikkje er så dumt, du får kjøpt infrarød belysning og kamera, så det dekker eit bra område, problemet er vel heller kostnader...

 

Kanskje på tide å kalle inn allmannamøte med dei grunneigerene som fekk ekspropriert sitt område, for å ta ein alvors prat ? Skulle pokker ikkje forundre meg om synderen er der, eller blandt ungene/kompisene til ungene til vedkommende...

Link to comment
Share on other sites

Helt for jævelig dette som skjer på BJF's bane.. Men jeg er sikker på at dette vil ordne seg.

Ut fra det jeg leser i avisartiklene virker det som at det er kommunen som kan være årsak til alt hærverket.

Der har altså kommunen villig gitt vekk et område til skytebane uten å "gjøre opp for seg". Tviler ikke et sekund på at det kan være en sur grunneier som er bakmannen for hærverk og andre påfunn som rammer uskyldige mennesker.

 

Hva som rører seg oppe i hodet på en slik fyr blir det derimot vanskelig å sette seg inn i ... :roll:

Det er da enkelt, gjøre livet så surt og jevligt man kan for den som profiterer på komunens eksproposjon (stavingen er sikkert feil, men dere skjønner).

 

Hva man oppnår:

For egendel kun utløp for egen frustrasjon.

Samfunsmessigt: Ett varsko om at det alltid er risikabelt (og i dag på en helt annen måte en før) å utnytte tvangsovertaking (blir nok ikke lenge før vi ser de første voldsovergrepene mot politikere og ansatte på tekniske avdelinger rundt om i komunene etter slike saker).

 

Om jeg skulle gi vedkommende med så sterk agresjon for denne saken at han/hun må gjøre faenskap ett råd, så var det å se nærmere på hus og annen eiendom (hytte-båt?) til de som var ansvarlige for prosessen,. Og ikke la faenskapen ramme 3 part som skal bruke området på dugnadsbasert innsats.

Skal det være hevn, så får det jaggu være hevn mot de ansvarlige (forutsetter at brukerne av området ikke har vært direkte del i prosessen om hvilket område de ville ha).

 

 

Det virker for meg være mange som ikke har klart for seg hvor hardt samfunnet på mange måter har blitt (bare se på hvor mye dugnadsånd som er borte) og på den annen side hvor rått det er å bli tråkka ned av slike prosesser. Jeg liker ikke det som skjer, men jeg skjønner frustrasjonen som ligger bak, bare så alt for godt. Og når folk flest ikke lenger ser verdien i dugnadsånd og felleskapets beste. Kan man kun undres og vere glad over at ting ikke er værre en de er.

 

Man skal også ikke glemme at der finnes en og annen i disse systemene som gjør enkelte valg på grunnlag av personligepreferanser, og ikke ut i fra objekjtive vurderinger, og for min del kan man godt la noen av disse få brenne. Da det virker som om disse helige kuene i komunene kan slippe unna med mord om de så ønsker.

Det er kansje ikke så rart det tilter for enkelte?

Link to comment
Share on other sites

For jævlig at det skal være slik, det jeg kom til å legge merke til, hva slags kontainer er det de har hatt ny hengelås på, det tror jeg kan være løsningen til det hele, finner dere ut hvorfor , så vil det løse en stor brikke i puslespillet.

 

Allmann møte med grunneiere osv er ikek dumt, og legg merke til små psykologiske trekk på folk som er på det møte ,ansiktsutrykk osv.

Link to comment
Share on other sites

Nå er der et allmøte på gang i August. Alle i nabolaget blir invitert.

 

BJF ble tildelt område av Komunnen, vi var ikke med i komunnens utvelges prosess. Men ble pålagt av Komunne byråkatiet å foreta diverse utredninger, samt å ta arbeidet med reguleringsplanen.

Desverre så tok ikke komunnen nødvendigt ansvar og konntakt ovenfor grunneierne.

Link to comment
Share on other sites

Møte er nok lurt, og jeg vil anbefale at fokuset blir lagt på å stoppe hærverket. Fremfor å "ta" noen. Neste trinn i en slik "krig" kan fort bli alt annet enn vakker.

 

Snakk med grunneierne, og sørg for at alle sitter igjen med fortsåelsen av hvor ansvaret egentlig ligger (inviter de gjerne inn i systemet), hva som enn må til for å få bort stemplet banebrukerne nå tydligvis har som inntrengere. Så skal en se tingene roer seg helt av seg selv (om der ikke er noen andre som benytter seg at mistanken går mot grunneierne da).

 

Uansett, lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Det er bra dere har fått organisert møte Monsen, håper at det er muig å få til ei fornuftig løysning. Når det er snakk om jord som er revet vekk frå dei, og Kommunen attpåtil har gjort dette på ein lite diplomatisk måte også, så blir det kanskje ikkje heilt lett... Det skal normalt langt mindre ting til for å sette piggene ut på dei småbrukarane som eg kjenner iallefall, og dei er vel i utgangspunktet ikkje dei fleste av dei som er flinke til diplomati og forvaltning, slå gress derimot og spre møkk, det kan dei...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 months later...

Ja nå er følgende skjedd:

Kommunen har ingått avtale med Grunneiere, og kjøper tomten. Vi fester av kommunen. Nå ble det lovet at Hærverket var slutt...... :shock::shock: (sier jo litt).

 

Vi får frigjort mye pæng og byggesøknad på vei inn, forhåpentlig meget snart. Men vi ser stadig nye løsninger.....

 

Vi håper vi får være i fred heretter...

Link to comment
Share on other sites

Dere får garantert ikke være i fred! :evil:

 

Dere kommer til å bli nedrent hele tiden av all slags folk som vil skyte på og med alt mulig... :mrgreen:

 

Det er for øvrig betryggende å høre at grunneierene har så god kontakt med de personer som har utført hærverket, at de nå kan love at det vil ta slutt... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er følgende skjedd:

Kommunen har ingått avtale med Grunneiere, og kjøper tomten. Vi fester av kommunen. Nå ble det lovet at Hærverket var slutt...... :shock::shock: (sier jo litt).

 

Vi får frigjort mye pæng og byggesøknad på vei inn, forhåpentlig meget snart. Men vi ser stadig nye løsninger.....

 

Vi håper vi får være i fred heretter...

 

 

Så synderen er ikke funnet eller ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter så mye uhyggelige nyheter på denne fronten synest eg det var på tide og snu litt på flisa.

Vil takke Jan og BJF for et hyggeligt stevne der oppe i dag!

Vi var heldig med været og det var en nydelig vinterdag med fyr på grillen og kjekke folk.

Hadde med meg to "Juniorer" som begge fikk belønning for 1 og 2 plass.

Det var verre med undertegnede..... :oops:

 

 

 

Cracy-John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...