Jump to content

Hærverk på Anleggsområdet til BJF.


jmonsen

Recommended Posts

Bergens Jæger og Fiskerforening har igjen hatt Hærverk på anleggs området hvor vi bygger skytebaner.

Det siste er det som har gjort mest skade. Det er vell det fjerde eller femte tilslaget det siste året.

normal_DSC_3587A.jpg

Vi kan nevne ødeleggelse av leirdue kaster, knusing av vinduer innbruddforsøk i verktøyslager.

normal_DSC_3593A.jpg

Slik dette nå utvikler seg må vi montere alarmanlegg og andre overvåkings fasiliteter.

Link to comment
Share on other sites

Triste greier, særlig når man tenker på hvor mye arbeid dere i foreningen legger ned/ har lagt ned i anlegget, og det gode og inkluderende miljøet BJF representerer i Bergensområdet/nærmiljøet. I stedet for å se på dette som en mulighet til å bedrive skyting/jakt/fiske i et velorganisert og godt tilrettelagt miljø, driver vandaler i sin destruktive tankegang negativ atferd av denne typen. Absurd. Håper dere (politiet) får "tatt" problemene.

 

Har dere inntrykk av at det bare er vandalisme/pøbelstreker, eller er det andre forhold (politiske) som ligger bak (folk som er motstandere av jakt/fiske - man vet jo aldri)?

 

Uansett, lykke til med å stanse problemet. Håper dere får orden på dette, og at det ikke skjer mer slik dritt- aktivitet på anlegget i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Ja slikt tull er unødvendig, Problemet er og få tatt dem som har gjort det, Som regel er det nok folk uten noe motiv for og gjøre slikt egentlig.

Hadde vært utrulig morro og tatt sånne på fersken, Da skulle dem fått gjort opp for skaden og rydda etter seg, og etter det så skulle dem fått en real omgang julig.

Link to comment
Share on other sites

Meget kjedelig. Alarmanlegg bør jo sikkert inn etter hvert som ting står helt ferdig, men det burde være unødvendig å måtte ha alarmer også i anleggsperioden. Det er uansett mye utstyr man godt kunne tenke seg å slippe å ha bak lås og slå hele tiden. Tungvint med ørten dører og låser hver gang banen skal åpnes og stenges.

 

Men er det ikke noen kammerater som kan låne dere noen viltkamera eller tilsvarende?

Det finnes mye kjekt i diskre overvåkning. Med bilde av pøbelen er det nok mye lettere å komme uvesenet til livs.

Link to comment
Share on other sites

Det her var kjedelige greier. Ikke noe nytt fenomen, men pokker så kjedelig likevel :( .

 

Det finnes mye kjekt i diskre overvåkning. Med bilde av pøbelen er det nok mye lettere å komme uvesenet til livs.

 

Jo da, men man må ha tillatelse for slik overvåkning.

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt ikke. Hvis formålet til kameraet ikke er å ta bilder for overvåkning av menneskelig aktivitet. En dommer vil senere kunne si om bildene er lov å bruke som bevismateriale.

 

Et slikt kamera ville være naturlig for å se på hvor mye hjort det er som passerer banen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel mine tvil om at det dreier seg om gjengangere i den forstand at de er vaskekte kjeltringer. Kjeltringer har jeg god kjennskap til og de gjør sjelden noe som helst uten at det finnes en eller annen form for gevinst i det de gjør. Hærverk blir rett og slett for slitsomt i en travel hverdag hvor man skal skaffe seg penger til "godsaker" :roll: . Jeg vil tippe at dette dreier seg om drittunger som kjeder seg. Unger med manglende oppdragelse og ingen forståelse for hva de steller i stand.

 

Jeg er oppvokst i dette området og vet av erfaring at det ikke finnes så mange tilbud for dem som ikke interesserer seg for ballspill (tullete aktiviteter :roll: ) eller friluftsliv, jakt, fiske og skyting (oppbyggelige aktiviteter :mrgreen: ). Alternativene er vel nå som den gang: henge på "Lagunen" eller bedehuskafe :roll: . Min gamle mor er lærer på en ungdomsskole i området og etter det hun forteller finnes det en god del dessillusjonerte ungdommer med mye frustrasjoner og fritid i området.

 

Hvis dere klarer å finne ut av hvem som står bak dette her, og så fremt det dreier seg om "drittunger", så er mitt råd som følger: meld dem til politiet. Si at foreningen ønsker at saken skal taes opp i et konfliktråd og at foreldrene skal være med. Finn en ordning hvor de må gjøre opp for seg ved hjelp av innsats og ta dem med på Kalandsvanet for fisketurer og gjerne en tur på banen. Sørg for at dette blir fanget opp av BT og BA, så får dere mye gratis reklame. litt sånn "BJFF tar seg av vanskelig ungdom".

 

Hvis dere erklærer dem "i krig", så tror jeg at det brått kan bli en eskalering av hærverk.

Link to comment
Share on other sites

Vi løste problemet med hærverk i klubblokale ved å installere ett kamera med bevegelsessensor som sender bilder på epost når det er aktivitet i lokalet..

 

Dermed forsvinner muligheten til å ødelegge/stjele kameraet for å fjerne bevis, når det blir sendt 4 bilder til en epostadresse hvert annet sekund.

 

Denne løsningen fungerte veldig bra, bakdelen er at den krever internettforbindelse. Har ikke vært innbrudd i lokalet etter at kameraet kom på plass - ettersom ryktet sikkert gikk om at det var gjort mottiltak mot den hyppige plyndringen av klubben. Kjeltringer liker ikke å bli tatt bilde av.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er irriterende og frustrerende for oss som holder på med dette at noen ikke kan la være å ødelegge :( .

Vi ser nå et mønster i dette. Håper at Politiet snart får løst saken, og at vedkommende får et større oppgjør med vårt forsikrings selskap :lol: .

 

Kommer tilbake med bilder av saken i løpet av morgendagen.

:twisted::twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Utruleg synd å sjå slike bileter!

 

Er dette ei heilt ny skytebane som er under bygging? Om det er tilfellet er det jo ikkje usannsynleg at det kan vere kommande naboar som vil sette ein stoppar. Ellers er det jo mange meiningar om jakt og skyting ute å går blandt befolkninga. Skal jo ikkje sjå vekk frå at vedkommande er å finne på lokallagslista til NOAH eller SV.

 

Håpar uansett at politiet kan sette inn ein ressurs eller 2 slik at ein kan hindre at dette skjer igjen.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at SV, NOAH eller andre politiske eller idealistiske organisasjoner står bak, dei pleier å være tøffe nok til å stå for det dei gjer. Å dra inn det blir berre avsporing.

 

Motivasjonen er nok meir smålig enn som så, skytebanen var eit stridstema når den vart vedtatt og det er ikkje alle som har akseptert at resultatet vart det det vart. For å sitere Fanaposten:

Tomten hvor skytebanen skal bygges ble ekspropriert fra flere grunneiere i området. Grunneierne var mot planen, og ekspropriasjonen av området var et politisk stridstema før det ble vedtatt, noe som også resulterte i en rekke avisoppslag om saken. Planen ble påklaget til Fylkesmannen, som til slutt ga BJF lov til å gå i gang med byggingen av skytebanen.

http://www.fanaposten.no/article858066.ece

 

(avisoppslaget er frå forrige gang det var hærverk)

Link to comment
Share on other sites

Da har det skjedd igjen. i natt ble rutene knust for andre gang. Vi har hatt vakter, men dette er folk som antagelig observerer når vakten går for natten.

 

Her er det potensiale for et skikkelig spaningsopdrag med videokamera og foto apparat.

De kommer helt sikkert igjen.

Link to comment
Share on other sites

HVIS det er en litt langsint og bitter grunneier/noen i nabolaget som står bak, vil jo "spaning"/vakthold være bortkasta, siden vedkommende jo vil ha full oversikt over når det er folk der.. Ellers kan eg jo diskret nevne at det å gi drittunger i alle aldre eller personer med eit fleksibelt syn på "mitt og ditt" juling kan straffe seg, bokstavlig talt.. Eksempelvis innvilging av nye våpensøknader kan bli litt vanskelig. Det er mange eksempel på tilfeller der langfingra personer (som bare "ved et uhell" gikk inn i feil hus gjennom et knust vindu), som tilfeldigvis har falt og slått seg på en stump gjenstand eller knyttneve noen ganger, som etterpå har anmeldt eier av hus og verdigjenstander for voldsbruk. Og siden onkel politi liker å ha monopol på pedagogisk bruk av vold..

 

Men til saken; vil anbefale å kontakte G4S eller Securitas, be om eit tilbud på det dere mener det er behov for; alarm, tv-overvåkning (de ordner alt av tillatelser), etc. Nevn gjerne alle fordelene ved å sponse BJF, hvordan deres mange medlemmer og besøkende nok vil bli så imponert av vekterselskap og pris at de kjøper sin neste boligalarm fra dem, etc.. Det vil kanskje koste litt, men hvis man veier det mot egenandeler (forsikringskostnader vil også bli reduserte når man har avtale med vekterselskap/alarm) og kostnader ved å erstatte alt som er ødelagt, det å daglig måtte finne noen som kan ta en tur ut på bana, etc..

Link to comment
Share on other sites

I dag har det rast inn med kvitteringer på ordrer via internett til foreningens mailkonto.

Dette blir anmeldt i håp om at politi nøster opp IP-adresse. Da har vi synderen tenker jeg....

Den skjønte eg ikkje... har synderen bestilt "ting" via internett, og oppgitt BJFs mailkonto?? I håp om at BJF skal få store utgifter??? Intelligensnivået er i så fall ikkje spesielt høgt...

Link to comment
Share on other sites

I dag har det rast inn med kvitteringer på ordrer via internett til foreningens mailkonto.

Dette blir anmeldt i håp om at politi nøster opp IP-adresse. Da har vi synderen tenker jeg....

 

Dette høres ike ut som "drittunger", men som en person som er litt ute av balanse.... eller som har litt for mye fritid :roll: .

Link to comment
Share on other sites

Nå i dag 25. Juni er det totalt rasert.

Brakke knust og veltet.

Trap-maskin til 80.000 rasert. Elektronikk knust.

:cry::cry::cry:

 

Dette tar gnisten av folk.

Det værste er at Politi sier de vet hvem dette er, uten å gjøre noe.......

 

Nå er det vel snart tillatt med selvtekt... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Brakke knust og VELTET?

Er det king-kong som har vært der?

 

Slike ting gjør meg forbannet. Og at pol10 ikke gjør noe ved kjent gjerningsmann er ikke uvanlig desverre.

Hadde jeg bodt nærmere hadde jeg meldt meg frivillig til og vere med i en vaktordning. (kunne endt i at det ble natt-mat til min skarpe Tervueren ;) )

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ringer dere ikke BT? Dette må jo være en kjempesak; "Snurt grunneier går berserkergang etter ekspropiering av tomt til ny skytebane" ?

 

Dessuten burde det være mulig å organisere vakthold her, BJF har jo en rimelig stor medlemsmasse, men dessverre tror jeg ikke dere når alle med å legge ut en artikkel på hjemmesiden. Send ut innkalelse i brevs form til ekstraordinært årsmøte i anledning hærverkene, og organiser vakthold 24/7 enten gjennom vektere eller medlemmer.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg Sint Sur Forbanet Fortvilt Rasende og et par ting til.

Selvtekt er en tanke, men konsekvensene av slikt er at en er uten sin kjære hobby jakt og skyting . Så en slik aktivitet for bli tankespinn i ensomme frustrerte timer.

Vi skulle åpne Trapp anlegget neste uke, det er nå utvist når det kan gjøres.

Frustrasjonen over Politiets langsomme fremdrift er ikke noe som gjør meg i bedre lune. Men de er som alle i Staten pålagt å fylle ut en rekke skjema og rapporter, så lenge det er gjort så er ikke resultatene opp mot almenheten så nøye.

Her er Anleggsbrakken vinduer og vindusrammer er ødlagt, Døren til brakken er vekk, vi kan ikke finne den.

normal_DSC_3799A.jpg

Denne Moelven Anleggs brakken sto som kontor og oppholdsrom for leirdue skytterne.

Her er restene av en særdeles dyr leirdue maskin, om vi får deler og kan repparere den er uvist.

normal_DSC_3792A.jpg

 

normal_DSC_3795A.jpg

 

Gler meg hysterisk til å møte personen når regresskravet blir fremmet. :twisted::twisted::twisted::shock:

Link to comment
Share on other sites

Nå må det vare nok, idioten må tars snart, dette går for langt :evil:

 

Jeg er enig med det andre, kontakter TV2,NRK,BT,BA,Fanapost og forteller at Politi i Fana gjøre lite, og vedkomende gå fritt.

 

Litt dårlig press bor for fart i saksbehandling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...