Jump to content

Hvilken rifle bruker du på elgjakt?


jämthunden1487686693

Recommended Posts

Har brukt min kimber m84 i .308 win og a-frame 165 grains kuler.

Starta med custom m98 mauser i 6,5*55, og i år skal jeg bruke en Carl Gustaf 1900 som har fått

ett nytt Walther Lothar 6,5*55 løp toppet med en zeiss 3-12*56 :D

Har kuler av merke oryx og rhino 150 grains som skal testes ut.

Tenkte å prøve med 50 grains mrp-2. Usikker på hvordan de vil oppføre seg, da twisten i pipa er 1 til 9 :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Jeg bruker en hås stemme og sier: "Du! Kom dæ te h...... bort! Du e før nært!" :lol::lol:

 

Beklager OT, bare måtte.... ;)

 

On-topic:

 

Når(hvis) den tid kommer, blir det nok min stolthet under som blir brukt, med 150/180 grains Nosler E-tip.

tsv.gif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Remington xcr i kaliber .270wsm med 9,1 gram Nosler Accubond. Effektiv på elgen.

eller som reserverifle Remington vls i kal .260 rem med 10,1 gram Oryx eller -Vulcan. Ikkje så effektiv, men god og treffsikker, og skilnaden opp til tyngre skyts er marginal.

 

Før bruka eg Browning CS i kal 300win mag, den blir no reserve-reserve med opne sikter og eit løp som sikkert snart er utskote.

Særdeles effektiv på elg med 11,7 gram Accubond, eller 11,7 gram Super Hammerhead.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Mauser m98 30-06 type Landrø med 200 grains Nosler partition 1.5-6 S&B og hausken

Sako 75 hunter 6,5x55, men med synth skjefte oryx eller mega 3x12 s&B

 

- Venter på diesett fra Midway i disse kalibrene nå - En fremtid som lade-junkie venter meg- My future is so bright I have to wear shyytebrrriller ! 8)

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

Stort sett bruker jeg en Tikka 695 Master i 30-06, med 53cm pipe A-teck CTM og Kahles 1,5-6x42 på toppen.

Har en Tikka 695 master-pro i 6,5x55 i reserve, med BR-reflex T8 og Swaro 3-12x50 kikkert.

Bruker Oryx på begge, 200grain i 30-06 og 156 grain i 6,5.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Jakter ikke elg, men skulle jeg få muligheten vil jeg nok bruke samme pakke som på hjorten:

Ruger KM77Mk-II .30-06 toppet med Meopta Artemis 2000 1,5-6x42. Denne mates med Federal Classic 180gns Hi-Shok.

I tettvokst skog og dagslys ville jeg kanskje tatt med meg klenodiet - en gammel Sako bygget på Mosin-Nagant låskasse i 9,3x53 og toppet med en Leupold VX-III 1,5-5x20. Denne spiser Sako 265gns Gamehead.

Link to comment
Share on other sites

P2060267.JPG

M98. Lothar Walter-løp, kappet og påsatt åpne sikter. Synt-stokk. Leupold 3-9x40 i QR-mont, med 8x57JS norma Alaska. Min hundefører-rifle... :)

 

PC100232.JPG

Tikka M695. 3-12x56 Bushnell m/lys og 6,5x55 Lapua Mega. Posteringsrifla mi... :)

 

Kjem ann på jaktform. trasking med hund er der M98 som gjelder og ved postering er det Tikka`n som er med... :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker en s&l dl 97 i 3006 med fluta løp og en s&b 3-12*50 zenith med lys og komp. driver å lager meg ei lett m98 nå til hudefører rifle i 3006. Sanrt ferdig, mangler bare en synth stokk. Og har sverget til 200 grains oryx de siste åra. men har kikket veldig på de nye trophy bonded tip i det siste

Link to comment
Share on other sites

Til postering, med kort gange fra bil:

Carl Gustav 1900, modda avtrekk, neddreid match pipe og Granseter stokk 6.5x55

Fabrikk ammo fra Norma, Oryx

Leupold VXIII 4-14x40

 

Ved litt trasking på lengere poster, Mauser M98, lett modda med litt gammel godis.. :D i kaliber 3006 også denne lada med fabrikk ammo fra Norma med Oryx kuler.

Leupold VXII 3-12x50

 

I år blir det nokk hjemmelada kuler, bare jeg får prøvd meg frem litt....

Link to comment
Share on other sites

Elg er store dyr og med en liten hang til storviltrifler/kalibre, har jeg derfor endt opp med å prøve litt ymse og det har vært gøy. Interessen for elgjakt med løshund ligger vel også noe over middels.

 

Prøvde over flere år med en selv komponert Tikka i 7mmRM, men den felte ikke elg før den hadde gått i arv(etter det har den tatt 5 i rask rekke med 5 150grs Barnes X og TTSX). Siden den ellers var en meget stabil og god børse(etter mitt syn mye bedre enn dagens utgaver) har hundegården konstant inneholdt en jemthund med navnet Tikka, den 3dje er nå snart 3år.

 

Første elgen ble skutt med en Browning Abolt SS 30-06, det var første utgaven med litt kranglete avtrekk, ble der for solgt, 200grs Mega og Swarovski 3-9x36.

Nå brukes flere børser i 30-06 som backup i tilfelle knall og fall som hundefører.

300Wby med ordinære blyspisskuler var ingen høydare, med 340Wby løp og bedre kuler, 250grs Barnes x senere TSX, ble alt så meget bedre.

 

Det neste ble en ny Brno 375HH 2,5-10x42 Swaro og 250grs Barnes X,virkningen var god, bare jeg dro sikringen riktig vei, ikke alltid det ble gjort, solgt, men ikke før ny var på vei.

 

Remington AWR 375HH lett og fin med Leopold 1,5-6x36(var det vel), ble raskt byttet til 2,5-10 Swaro 270grs Barnes X, god virkning her også, men ADL magasinet og kunststoff stokk, solgt.

Ruger 416Rigby med rustfri 26" pipe 2,5-10x42 Swaro ble raskt byttet til en i 1,5-6x42 m/stål rør mange kuler fra 300-450grs Barnes Speer AGS og Woodleigh, jeg liker den, men det laget jeg er med her, griner over store hull(syns jo også at fart er gøy, så det er kanskje noe der og), det har ikke blitt så mange elg med den.

 

Dette førte til innkøp av en jugoslavisk original mauser 1924 i 8x57IS, meget glatt kasse litt kortere enn vanlig 98'er, hylser og kuler ble kjøpt inn. Før dette rakk å bli testet, tok grov kaliber dilla over, ble kassa sendt Ragnar Hansen, nye hylser og kuler kjøpt, og kom mye seinere tilbake som 350RM med rustfri 60cm pipe og 1,5-6x42 Swarovski, litt etter ble stokk med høy kolbekam kjøpt, fra en på Jessheim, og beddet noen ganger, røff men praktisk, brukes kun som hundefører. Uten at jeg har vært i notatene og telt, er det nok 350RM'n som har lagt ned mest elg de siste 11-12åra. Kuler 250grs Swift og etter at den kom 225grs Barnes TSX(ingen potatis kastare).

 

Eller må man jo ha en 375HH, så en Sako 75 rustfri i valnøtt ble anskaffet og virker veldig pen og presis med 270grs Barnes TSX, men siden siste Tikka(NS J(L)CH) fungerer meget bra på elg, er jeg ikke mye på post, men en 11takker har den fått.

 

Holdt reint på å glemme Wincheser 1895'n i 405WCF takedown, ingen dum hundefører børse til slutt, lagde hylser av 9,3x74 og sleit med feil kuler, slak i takedown mekanismen og originale sikter, trodde også at løpet var for rufsete. Dette bedret seg voldsomt da Hornady lagde nye hylser og kuler og takedown systemet viste seg å ha en stramme skrue, klok av skade fra 300Wby ble Woodleigh 300grs kuler også skaffet, skyteprøven gikk som en drøm og elger datt.

 

Nå er jeg snart 53år ung og har 35 Whelen og 9,3x62 diesett som ikke er brukt for egne elgrifler og det fins også andre morsomme ting, som 358 Norma magnum(ups har die her og viser det seg), 9,3x64 og sikkert noen flere, så kom igjen Mauser kamre noen nye kalibre '03 piper, nå.

Link to comment
Share on other sites

Har litt og velge mellom :mrgreen:

 

NR.1 er en Blaser R93 prof. 8X57JS ladd med 196 grs Oryx. Kikkerte er Swarovski Z6i 2,5-15X56 med lys og komp.

 

NR.2 er Krieghoff Optima 20/76- 2X 7X65R ladd med 156 grs Oryx. S&B 1,5-6X42 med lys.

 

NR.3 er Sabatti Forest 12/76- 7X57R ladd med 150 grs Remington PSP. Leupold 2-7X33.

 

De to første er førstevalget til å være med på elgjakta, mens Sabattien er reserve! :mrgreen:

 

MVH Peder... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...