Jump to content

357 magnum lading


ronny38

Recommended Posts

ikke for å være kjip, men: det mest fornuftige er å skaffe seg flere ladetabeller fra kjente kilder, så slipper du å stole på sånne som oss.

kombinasjonen 357mag/N-340 er ikke så sær at du ikke finner publiserte data.

de tilfellene hvor "nettedata" er løsningen er når du ikke finner gode data i ladetabeller, da kan sammenligning av flere "usikre" kilder gi deg et inntrykk av hvor du bør starte.

synes å huske at ladeboken lister endel data for 340 i 357? men det er mulig at det kun er for 158 grs kuler?

vihtvuori har også endel data om jeg husker riktig, har ikke bøkene foran meg.

Link to comment
Share on other sites

Ja det var nok ikke for de kulene jeg hadde tenkt å bruke nå..skal handle inn litt etterhvert,men har så masse å kjøpe nå så må ta litt om gangen..

Ville bare prøve meg på en sikker lading så jeg hadde noe å gå etter :)

Link to comment
Share on other sites

180 grains .358 kuler i 38 spesial hylser, med 7 grains N350

tror denne ladningen ligger godt over 38special trykkmessig, hvis jeg husker riktig er 6-6,5grs N-350 max i 38special med 158grs kule. regner med at du lader for en 357mag revolver?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor lade 357 magnum ladninger på noe som ikke er tillatt brukt på stevner ? Hvorfor venne seg til å skyte med noe som ikke er lov å bruke annet enn til "morro" ?

Er det ikke bedre å lade i henhold til de krav som er satt til Magnum1 ??

 

K.

Link to comment
Share on other sites

@bromark: det finnes noe som heter "rekreasjonsskyting", som faktisk er anerkjent av myndighetene våre som lovlig skyting. alt må ikke nødvendigvis være "konkurransemessig optimalt" for å gi skytteren skyteglede!

 

Dessuten skaper ladeeksperimenter og utforskning en kompetanse hos hjemmeladeren som aldri oppstår om man kun er ute etter å bruke lettest mulig kule og et par korn N-310 strødd i bånn av hylsa, eller bare lader patroner for å holde faktoren innnenfor en viss skytegren!

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor lade 357 magnum ladninger på noe som ikke er tillatt brukt på stevner ? Hvorfor venne seg til å skyte med noe som ikke er lov å bruke annet enn til "morro" ?

Er det ikke bedre å lade i henhold til de krav som er satt til Magnum1 ??

 

K.

 

Eg må riste på hovudet. Men somme veit nok ikkje kva moro dei går glipp av med ein slik tankegong.

Link to comment
Share on other sites

Klart jeg forstår at enkelte driver kun med rekreasjons skyting....men hvorfor kalle det 357 mag ladninger når man lader som en 38 spesial ?

Og hvis skytteren skyter konkurranse feks Mag1 hvorfor da venne seg til noe som man ikke kan bruke ?

 

Men for all del, det var kun ett par enkle spørsmål....ikke noe å ta på vei for...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Bromark, kva er det du eigentleg vil ha fram? Meinar du at om ein ladar ammunisjon som ligg enten over eller under faktor i mag1, så vil rekreasjonsskyting med denne gå utover prestasjonsevna i nemnde program?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei, det jeg ville ha frem var at hvis en skytter deltok i stevner regi NSF så er minste tillatte kulevekt 140 grain. Derfor er det ikke lov å skyte med 124 grains kuler...så hvis man har tenkt til å delta å skyte magnum1 stevner så hvorfor lade med noe som ikke er tillatt ?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Har mange 124grains kuler liggende,og hadde bare lyst å prøve...

Så hva er egentelig PROBLEMET da??????????????

Så lenge jeg ikke bruker de i konkuranse spiller det vel ingen rolle hva for kuler jeg putter i hylsa så lenge det ikke blir noen fare for de som står å skyter med meg :?:?

Men har fått svar på det jeg lurte på,og takker så mye for det :)

Link to comment
Share on other sites

Nåda, trenger ikke ta helt av bare pga ett par spørsmål. I mine tanker er 357mag ladninger noe man "kjenner" i hånden, og ikke noe oppjazzet 38 liksom. Og hvis en skal skyte magnum så driver man vel ikke med "pingle" ladninger heller :-)

 

Noen som vet om man får kjøpt fabrikk ammo som har en så lett kulevekt i 357 mag? Og evnt hva den måler av utgangshastighet ?

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Okai, så du mener da at du kan kalle det en magnum lading?

Ta å mål utgangshastigheten og regn ut faktoren. Regner med at du kanskje vil ligge rundt en 1200-1300 fot og det gir da en snitt (1250) faktor på 155. Langt ifra det jeg vil kalle en magnum lading ;-)

 

Men klart at du kan lade som du vil, men husk at man kan ikke kalle en hvilken som helst bil for rallybil selv om man setter på en stor potte som lager brum brum lyd når man kjører ;-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Faktor er for det første helt ubrukelig for å regne ut kraften av noe som helst.

Det fungerte der det var tiltekt, i praktisk for å skille 9mm og .45ACP.

En mengde med .223 med klarer ikke faktorkravet til Magnum I, så da er vel det en pyseladning :mrgreen:

 

Går man over å ser på energien så har f.eks. en fabrikkladd .357 med 125 grains XTP kule mer "omf" enn samme ammo med 158 grains XTP. At 125 grain kuler står for brorparten av all .357 ammo som produseres har gått noen hus forbi.

Link to comment
Share on other sites

Okai, så du mener da at du kan kalle det en magnum lading?

Ta å mål utgangshastigheten og regn ut faktoren. Regner med at du kanskje vil ligge rundt en 1200-1300 fot og det gir da en snitt (1250) faktor på 155. Langt ifra det jeg vil kalle en magnum lading ;-)

 

Men klart at du kan lade som du vil, men husk at man kan ikke kalle en hvilken som helst bil for rallybil selv om man setter på en stor potte som lager brum brum lyd når man kjører ;-)

 

K.

 

Nå er det sånn at det er ladedata på denne ladningen så det er en 357magnum ladning,og ferdig med den.

Hva den er brukanes til driter jeg en lang dag i :evil:

Link to comment
Share on other sites

Men man burde kunne skyte magnumfelt med en hvilken som helst kule man ville, om bare faktoren holdt. Bort med krav til kulevekt :!:

 

Klappe klappe klappe !!!

Endelig en som har skjønt det :D

 

Har ved flere anledninger prøvd å påvirke FKP til å "se" tullet i å begrense skytternes kulevalg, ved å ha en vektgrense.

 

Annet argument er:

Så å si allt av den billigste 357mag ammo`n har 125 grains kule, og holder faktor så det monner, men nei, den kan du ikke bruke, pga noen maktsyke baneskyttere :twisted:

Link to comment
Share on other sites

jeg har også kjøpt fabrikkammo Fiocchi 357 Magnum med fmjtc 142gn kule.

Den holt 175 i faktor.

 

Okai, kravet i mag1 er 190 så den holder da ikke "kravet"....

 

Jeg kom med forslag under fjorårets fagkomitekonferanse om å fjerne kulevektgrensen i militær, mag1 og mag2 nettopp siden man må opp over kravet uansett kulevekt. Men desverre ble dette nedstemt av de fremmøtte.....men uansett må vi se på hva som er trygt, dvs at vi ikke får ladninger som kan skade spesielt de vi har rundt oss i tillegg til skytteren selv...

 

Og det er nettopp slike "ting" som kan være farlig, når skyttere driver å "tester" ut ladninger som "høres" smarte ut men ikke dermed sagt er trygge for omgivelsene

 

Selv lader jeg "bare" med 8,6 med 350krutt på en 158grains kule. Men i min 8" gir det i snitt 1250 fot som igjen gir 197,5 i faktor. Tung pipe (Bull barrel) gir meg en behagelig rekyl selv med denne faktoren. Og lademessig er det trygt siden man ikke går over noen grenser.....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Faktor meg her og faktor meg der. Eg kan ikkje skjønne kva faktor har i likninga å gjere om ein vil ta livet av nokre tomboksar på hytta, gjennomhole pairblinkar eller kva det skulle vere. Og det må vel vere noko slikt det er snakk om sidan det var snakk om 125 grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

Bromark: Les før du svarer i hytt og pine. Jeg skreiv virkelig ikke at 175 i faktor

holdt kravet i Mag 1.

Poenget mitt er at det står magnum på pakken, og da tror mange at de går til

magnum-felt 1.

De er ikke alle som har mulighet til å teste faktoren heller.

Har sett mange ganger at skyttere har stilt til start i mag.1 med nemte ammo.

Link to comment
Share on other sites

Rart dette gitt :):!:

 

Trådstarter spør et enkelt spørsmål om ladedata - og "svitsj" - så er man i modus for Mag 1 diskusjon.

 

Det nevnes at fabrikkammo ikke holder kravene.

Dette er jo ikke ukjent - da dette også forekommer i andre kaliber.

 

Så hva skal en stakkars skytter - uten kronograf/ikke spesielt interessert gjøre for å gardere seg mot disk :?

Link to comment
Share on other sites

som noen har nevnt har ikke "faktor" stort med energi å gjøre, det er et annet regnestykke.

det som i mine øyne avgjør om en patron er "magnum" eller ikke, er en kombinasjon av utgangshastighet, energi, og kammertrykk. desverre tror enkelte mennesker at et skytterforbunds interne regler er alfaω når det kommer til det å diskutere eller ha meninger om noe som helst relatert til skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det går nok å få en del rekyl med 38 hylsene også og mulighet for å nå et tidligere nevnt faktorkrav er nok også der med 38 hylser. Har selv hatt 1100 fps med 180 grs kule fra 38 spec hylser, men jeg har droppet å bruke 38 hylser til ladninger over standard 38 spec nivå. Har 38 revolver også, som sikkert ikke tåler dette trykket.

Tyngre kuler gir i hvertfall teoretisk mindre rekyl ved samme faktor, enn lettere.

Tyngre kuler er ofte lettere å få presisjon med, men selvfølgelig kan selv en 90 grs kule i max hastighet fra 357 sammle best i akkurat ditt våpen.

Jeg ser det ikke alt for viktig i trening/kose sammenheng, om ei ladning ligger noe over, eller under et krav som er satt for konkurranse forhold. Skal man konkurere, må man selvfølgelig fylle vilkårene for å delta. For å komme på topp. som Bromark, skal det vesentlig mere til.

 

PS. Bruk magnum hylser, ved god pleie, holder de lenger enn du tror. :D

Link to comment
Share on other sites

har lest tråden og lurer på noe... om man har en 357 mag som man vil lade med de kulene man har og disse ikke står magnumkravene, er det da noe som tilsier at disse ikke kan brukes til treningsammo, og ikke minst konkurranseammo i klassen revolverfelt.... mulig æ har misforstått noe her, men all ammo som er under kravene til mag1, kan brukes i revolverfelt. da blir det litt "lurt" å si at ammoen med de lette kulene ikke kan brukes til annet enn hyggeskyting. arrester meg gjerne om jeg tar feil........

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Til min første revolver, en S&W mod 66 i 357 ladde jeg en gang en moro ladning i 38 hylser som faktisk ble standard ladningen min. Jeg brukte en 178gr RN støpt i Lee tang. Kula stakk langt ned i hylsa og begrenset kruttvolumet. For meg var det nettopp det som var poenget. Jeg hadde nemlig forlest meg på en artikkel om 357 mag ladninger i 38 Spec hylser. Ladningen jeg brukte var 9 gr N110 med nevnte kule. Denne ladningen ble lett komprimert med de hylsene jeg brukte. Jeg fikk meget god presisjon med denne ladningen. Hastighet har jeg ikke peiling på. Rekylen var noe kraftigere enn for 38 spec ladninger med 158 gr og N310. Den eneste konkurransen jeg brukte ladningen til var en Second Chance(bowling kjegler på kort hold). Denne ladningen gav meg mulighet til å skyte fort med god kontroll og kjeglene nærmest hoppet av bordet til sammenligning med 9mm hvor kjeglene veltet og mer rullet enn hoppet av bordet. Kuledesignet leveres desverre ikke av Lee lenger, det hadde vært moro å prøve igjen. Nå må jeg nøye meg med en 180gr kule fra en LBT tang. Heldigvis bestilte jeg et hull for en bevelbase kule i tillegg til en gascheck kule. I dag hadde jeg heller bestilt en 200gr da LBT utnytter nesen optimalt slik at den gir en maksimal kulevekt i forhold til kortest mulig kulelengde.

Om noen vil lade 38spcl +P ladninger basert på mine erfaringer, husk at du gjør dette på eget ansvar. Ikke kom til meg å gråt om det går galt.

Link to comment
Share on other sites

ladedata sakset rett ut av vv sine ladetabeller for 357 magnum

 

8,0gram 124grain LSWC Intercast col41,01mm col1.614" N340 min 0,56gram 8.6grain 443m/s 1453ft/s maks0,60gram 9.2grain 462m/s 1516ft/s

 

N110 min 1,11gram 17.1grain 510m/s 1673ft/s maks1,18gram 18.3grain 541m/s 1775ft/s

 

dette er med ei semi wadkutter av bly.

Link to comment
Share on other sites

Vihtavuori benevner det ikke minimums ladning, men start ladning. Forøvrig har jeg ganske ofte opplevd Vihtavuori sine max data som for harde i en del av mine våpen. Om ladedata kan man kun si noe sikkert i forhold til den testede kombinasjonen, så i et annet våpen, kan det godt hende dataene er for harde, eller i noen tilfelle kan økes.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hiver meg på med et tilsvarende spørsmål, jeg har en ny revolver 686 og til denne støper jeg kuler selv blandt annet en Lee swc 151 grains kalibrert til .357. Har ikke ladedata til denne, kan jeg benytte N 110 og en ladning på 15,0 grains og hvor dypt bør denne kula settes. Målet er å oppnå faktorkravet til Magnum 1.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller startet på 13,5 grs og arbeidet meg oppover med hastighets måling, ladning da forutsatt normal settedybde på kula, forutsatt at den er ei rund nese, eller semi wadcuter kule. Grunnen til at du trenger å kronografere, er at jeg, i ekstrem tilfeller, har sett hastighets variasjon på opp til 200 fps med samme ladning i forskjellige 357 revolvere, med tilærmet lik løps lengde. Du trenger tross alt ikke SÅ mye margin i forhold til faktor kravet og om det meste er normalt med våpenet ditt, tror jeg du havner på en faktor rundt 210 med ladningen du nevnte. Om den er sikker, kan ikke sies noe om uten mer detaljer og selv da kun på generellt grunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Fikk ett problem med mine 357 ladninger i dag.

Revolver: S&W 586. Tunet avtrekk, kun myke hetter kan avfyres.

Hylse: Nye ubrukte Starline 357.

Hette: Federal no 100 (myke hetter).

Kule: Remington SJHP 158gr

COL: 40mm

Krutt: 15gr N-110

 

Hastighet i disse hylsene har jeg ikke, men samme ladning med 158gr Berry kule i andre 357 hylser. Gav i mitt våpen ca 1290fts/393m/s og en faktor på 203.

 

Ladningen oppleves som heftig.

 

Problemet mitt er at i enkelte hylser, spretter tennhetta ut ved dropp ned i tønne (har skjedd med to), nesten alle er totalt flatbanket etter avfyring, og enkelte er såpass ut skviset (fyller hele hettelomma). At det ser ut som om de har hoppet ut i smellen, for så å ha blitt klistra inn igjen når hylsa dunker bak i tennålsforingen.

 

Enkelte hopper ut, og låser tønna fast i revolveren. Etter avfyring (har skjedd på en 4-6 stykker).

 

Ett er sikkert, slikt koster fort saftigt mye poeng (12-13 i løypa i dag for min del, brutt for en kompis).

 

Hva ligger bak problemet?

Romme hettelommer?

Myke hetter?

Er dette farligt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bruker tilnærmet samme ladning som deg. Bruker SP 158 grains og Frontier FP belagte 158 grains.

Eg bruker Geco hylser og Magtech hetter,har aldri hatt disse problemene som du beskriver.

Magtech hettene er harde,derfor passer dei til .357 mag ladninger.

Eg skyter med S&W 686.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen ligger i hvertfall i type kuler, ei vanlig mantlet kule, har vesentlig mer motstand, enn ei bly, eller belagt kule, Som jeg helt sikkert har skrevet mange ganger, opplever jeg ofte at max ladninger kan variere en del i forskjellige 357 mag revolvere, men normalen ligger oftere i området rundt 14,5 grs N110 med 158 grs kuile, enn på 15 og høyere. Ladningen virker i vingemuttern sitt tilfelle, til å være over våpenets max. Ei annen kule, vil sikkert gi andre resultat, men ved tester i sikkert over 20 forskjellige normale 357 revolvere, har jeg ennå til gode å finne at jeg kan bruke så hard ladning som 15,0 grs N110 med 158 grs mantlede kuler.

 

(med ikke normale mener jeg da FA revolvere og enkelte varianter av Ruger)

Link to comment
Share on other sites

Var nok litt sliten da jeg svarte i går kveld. Så ikke at det dreide seg om ubrukte hylser. Synes nok som det er feilproduksjon ute å går med vingemuttern sin kombinasjon. Kan jo egentlig være både for små hetter og for store hette lommer. Hvordan blir hettene satt, d.v.s. vil du merke det når du setter hettene om det er veldig lite motstand? Om det merkes, støt ut hetta og mål mot andre. Jeg vil tro det er mest sansynlig med feil i hylsa, men virker unormalt med de hylsene.

 

Så er det på veg til en ny lang fag på stevne (MS) :D

Link to comment
Share on other sites

Hettene var etter mitt syn (lite erfaring) utrolig lette å sette i hylsa (brukte en Dillon 550), sammenlignet med samme hettene i S&B 38s hylser. Som oftest var det bare å skyve stanga over, uten at jeg kunn si om der var hette isat eller ei etterpå.

 

Reagerte faktisk på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...