Jump to content

Seriøsiteten til forumet.


Guest 30R Blaser

Recommended Posts

Det har har i det siste vært en del rare til dels usmakelige tråder under kanalen off topic.

Vitse tråder ,matte prøve tråder og mye annet fjas. Den siste ble heldigvis stengt. Mitt spørsmål er enkelt hvorfor har forumet en off topic kanal i det hele tatt.

Hva er hensikten med forumet ???

Så lenge forumet fungerer som en kunnskaps base har det verdi både for brukere og sponsorer. Drukner det i fjas er forumet verdiløst.

 

Sitter dessverre med en liten følelse at det er i ferd med å skli ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vel ikke si at jeg synes at kammeret skiller seg nevneverdig fra andre forum i så måte. Personlig synes jeg det er underholdende og positivt at det forekommer innslag av humor i enkelte tråder. Jeg har likevel ikke hatt problemer med å finne det jeg søker når det kommer til de "faglige" spørsmålene som dukker opp i hverdagen.

 

Jeg synes det må være rom for selvironi og humor på Kammeret og litt OT er vel heller ikke usunt. I forhold til sistnevnte gjør moderatorene en fortreffelig jobb med å si i fra når nok er nok.

 

Vi må gjerene være seriøse, men vi det blir litt nerdete når vi blir for sjølhøtidelige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt enig med eg, jeg er så og si aldr innom Off topic tråden og plagesheller ikke av den, enn så lenge de trådene ikke dukker opp på siste inlegg listen til venstre.

Forumet er vel mer å sammenligne med en møtesal hvor man kan treffe og uveklse erfaringer medlemmer med andre som har amme intresser, det betyr ikke at det ikke er lov å spøke, tulle og alment frustrer så lenga man ikke forstyrrer eller plager de andre.

 

Alt på sitt sted til rett tid bør være greit.

Link to comment
Share on other sites

Grettent å stå opp etter ei langfesthelg...?

Tja, det er vel derfor man har off-topic sikkert, folk blir mer kjent, kan diskutere andre ting, det går vel ikke utover de seriøse Blasertrådene feks, eller...? (Har aldri vært inne i en blasertråd og sjekket, men...)

 

Har heller ikke tatt meg bryet med å lese særlig mange tråder i off-topic heller, men du kan jo ligge unna de hvis de irriterer deg. :wink:

 

Jeg synes glimt i øyet er vel så viktig som seriøsitet for å opprettholde interessen og humoren i Kammeret, det er plass til begge deler!

Link to comment
Share on other sites

Mange likar å utveksle vitsar, gode historier, morsomme linkar, youtube-snuttar, eller rett og slett berre fjase litt.

Formålet bak Off-Topic er å samle dette på ein stad, slik at dei andre underforuma og trådane skal holdast frie for slikt.

Off-Topic kjem ikkje opp på "siste innlegg" og ligger diskret plassert eit stykke ned på sida. Ein må derfor scrolle litt og aktivt oppsøkje Off-Topic for å komme i kontakt med det som står der. Eg syns derfor ikkje at dette forsøplar forumet på nokon måte.

Forumreglementet gjelder og i Off-Topic, men det blir ikkje moderert like strengt på alle punkt (Topic, sitering, "chatting" etc.)

 

Litt humor er og bør vere velkomment på forumet etter mi meining.

 

Rasisme eller hets av personar eller folkegrupper er fullstendig uakseptert i Off-Topic, og vil bli slått like hardt ned på her som ellers!!

Link to comment
Share on other sites

@30RBlaser

Jeg mener at svaret ligger i navnet "Off topic" . Der havner ting som ikke hører hjemme andre steder.

Denne kommer jo heller ikke opp på forsiden. De som ikke liker å lese denne kan jo bare la være ? Ser ikke helt problemet ditt. Liker du den ikke er det jo bare å la være å lese der ? Forumet blir jo ikke noe mindre seriøst av dette ? Blir vel heller mere seriøst ved å ha en kanal hvor useriøse ting havner ?

Er det ting du mener er over grensen kan man jo rapportere til mods som kan ta tak i dette ? Er ikke selv noen stor bidragsyter i den delen av forumet men mener at den har sin misjon.

Just my 0,02 $ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er for en offtopic-avdeling. Med en offtopic-avdeling vil man kunne legge ting som er på sida av, men fremdeles sånn delvis relevant til hobbyen vår der og holde de seriøse underkammerne litt ryddigere. Uten en slik sikkerhetskanal tror jeg at forumet vil bli enda mer uoversiktlig.

 

En helt annen sak er at akkurat nå ser det ut som om offtopic bør bli merkbart hardere moderert ift. netikette og kammerets retningslinjer angående rasisme etc. Jeg er enig i at det dessvarre har sklidd ut i det siste, og jeg for min del er redd for at det må moderes med motorsag i knehøyde en stund for å oppdra nye og gamle brukere :?

 

Dessuten kommer det da noen gullkorn på offtopic også i blant? ;) Noen eksempler i farta: Bursdagstråder, EEE900-tråden, "Tips om fuglebok"-tråden, "spørsmål-om-transport"-trådene og klassikeren over alle klassikere: MVs våpenlyd-tråd

Link to comment
Share on other sites

En ting som bekymrer meg litt er mangelen på bruk av rapporteringsknappen for uakseptable innlegg, av og til har jeg følelsen av at jeg er den eneste som veit hvor den ligger. Jeg bruker "vis siste innlegg"-knappen istedenfor kolonna på venstre side av hovedsida og fikk dermed se den famøse matteprøvetråden i åttetida i morges sammen med morrapost og -kaffe. Jeg ble ærlig talt litt bekymra da jeg så at et slikt innlegg med noen dusin visninger ikke var blitt rapportert tidligere :shock: Noe jeg naturligvis gjorde prompte, og uten å svare i den. Jeg ønska ikke at tråden skulle havne til topps igjen, for enkelte typer ugress kan det være best å fjerne i stillhet.

Link to comment
Share on other sites

Vent litt... Ditt argument er at det er bedre at vi ikke tar stilling til saken i det hele tatt enn at vi gjør det litt sent? Seriøst?

 

Det er ikke alt som rapporteres som haster eller kan avgjøres der og da. Mange saker diskuteres i plenum og da tar ting nødvendigvis litt tid.

Link to comment
Share on other sites

mitt argument er at dersom man ikke får respons ETTER å har brukt rapporteringsknappen (det har jeg opplevd) så gjør det noe med "orklen" til å rapportere flere ganger.

 

en anna ting er at det virker som noen har friere tøyler til å komme med feks etniske sleivspark enn andre og at enkelte grupper virker det som er mer ok å komme med sleivspark mot enn andre.......

men det er min subjektive oppfatning......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Modaratorer er ikkje til ei kva tid pålogga. Av og til ( for min del iallefall) så er ein kanskje innom å sjekker PM, eller drift/rapporter men har kanskje ikkje tid å gjere noko med det. Om det blir rapportert inn ein dag og må eventuelt vente til neste dag, er ikkje store problemet på det jevne, viktigaste er at ting blri rapportert inn, så ein kan få gjere noko med det.

Så Høggern, vær grei å fortsett å rapportere inn, det er me avhengig av her inne. Med den flyten på tråder/emner/innlegg, så er det vanskelig for oss å følge med på alt til ei kvar tid.

 

Til trådstarter så vil eg vel berre sei, at så lenge me har ein medlemsmasse som er så forskjellig i både alder og synspunkter, så vil OT avdelinga bestå av ein del "useriøse" tråder. Der kan folk få litt høgare terkskel for at resten av forumet kan få holdes litt ryddigere. Så eg meier ikkje dette reelt sett går utover seriøsiteten til forumet, men er faktisk med på å holde den i sjakk for alles meininger.

Link to comment
Share on other sites

Med den flyten på tråder/emner/innlegg, så er det vanskelig for oss å følge med på alt til ei kvar tid.

 

Taler ikke det for å øke moderatorstabben ytterligere? Er arbeidsmengden for stor er det vel bare å få fatt i flere folk som er villige til å bidra?

Link to comment
Share on other sites

Systemet sender vel automatisk en melding til bruker når rapporten er behandlet, når det gjelder å sende PM til rapportør pleier ikke jeg å gjøre det med mindre vi trenger tilleggsinformasjon.

Når det gjelder etniske sleivspark har jeg ikke sett så mange rapporter på det, så det blir vanskelig å si noe konkret. Men ikke glem at det ER en forskjell på et godmodig dult og ren hets, selv om balansen ofte er hårfin.

Link to comment
Share on other sites

Taler ikke det for å øke moderatorstabben ytterligere? Er arbeidsmengden for stor er det vel bare å få fatt i flere folk som er villige til å bidra?

 

Jeg mener vi har nok folk til å ta det vi ser og de rapportene som kommer, folk nok til å lese alt vil vi aldri kunne få. Det er rett og slett for mange innlegg til det, og skulle det bli nødvendig har forumet utspilt sin rolle som et seriøst nettsted.

Link to comment
Share on other sites

1. Off-topic er bra å ha, sidan mange gjerne har behov for å skrive meldinger som er, ja, off-topic. Denne bør beholdes.

 

2. Bruk "moderator-knappen", sjølv om det kanskje tar litt tid. Dersom eg er i tvil om eit innlegg skal modereres, så skrive eg i feltet t.d. "er litt usikker på om denne bryt med reglene, kan de kikke på den". At det tar lang tid er berre slik verden er.

 

Generally, in the big and the whole, så er forumet seriøst nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan overhodet ikke se noen som helst problem med å ha en Off Topic kanal. Jeg har personlig brukt Off Topic, ikke bare til saker som er litt på siden av hobbyen vår, men også saker som er helt på den andre siden av hobbyen vår. Det finnes veldig mange dyktige mennesker her inne på forumet som kan masse annet en kun om skyting og våpen. Om jeg skulle lage en tråd hvor jeg f.eks spør etter tips til å skrive en god drøfting (noe jeg forøvrig har gjort) ville det vært naturlig for meg å poste den her inne på forumet (under Off Topic naturligvis) fordi jeg nettopp vet det finnes kompetente mennesker her som kan svare meg på dette.

 

Men er helt enig i at Off Topic ikke skal være en kanal hvor støtende innlegg blir skrevet. Dette bør moderes like hardt som alle andre underfora her inne.

Link to comment
Share on other sites

Når man bruker [rapporteringsknappen] så får man opp valg om man vil ha tilbakemelding eller ikke!

 

De gangene jeg har bedt om dette, har jeg bestandig fått det!

Om det har tatt noen timer eller dager, hva så? Regner med at det som blir rapportert blir tatt i rekkefølgen det kommer i? Er det mye da, så vil det ta litt tid! Er en Mod i tvil, så kan det hende at vedkommende spør om råd fra en annen osv....

 

Herregud folkens, dette syntes jeg er sutring. Vi brukere får det forumet vi fortjener... Skriver vi dårlige innlegg, sprer shit, så blir forumet dårlig! At man må svelge noen kameler fra tid til annen er bare slik verden er! Vi kan ikke være enige i alt...

 

Så blir man irettesatt, hver en mann/kvinne og ta smekken og gå videre...

 

Oppfordring:

Skriv gode tråder/innlegg, så blir det så mye triveligere for alle sammen. Og det kommer noen gullkorn i "Off Topic" også :D

Link to comment
Share on other sites

Vel talt, Poacher.

 

Dessuten kommer det da noen gullkorn på offtopic også i blant? ;) [...] klassikeren over alle klassikere: MVs våpenlyd-tråd

Den tråden er så bra at jeg er i tvil om den burde flyttes til Pistol. :)

 

Ellers vil jeg for det første si at selvjustisen fungerer veldig bra her inne. Jegere og skyttere er Norges mest lovlydige folkegruppe, og det bærer 99,9 prosent av innleggene preg av.

 

Dessuten fungerer modereringen meget godt. Det tar ikke lang tid før ting blir plukket ned og påtalt. Jeg har forstått at arbeidet med å forbedre SOP-er for kammeret.nos spesialoperatører, moderatorene, er et stadig pågående arbeid. La meg si - uten å bli forstått som om jeg pisser noen oppetter ryggen her, for det har jeg ingen interesse av - at dette arbeidet, og fruktene av det, har gitt forumet vårt et kvalitetsstempel.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mener trådstarter at det begynner å skli ut? I off topic? Der har det sklidd siden kammeret startet! :P

Og, som du har lest tidligere i tråden, det er da mye bedre at det er en tråd hvor du kan slippe ut tanker som ikke hører hjemme i de 'seriøse' trådene. Sånn blir det lettere å skille litt på 'fag' og 'gøy'.

At vi har fått ett leit ord å forholde oss til (rasisme) er jo sterkt beklagelig. Det er jo helt tydelig at alt som omtales om våre nye landsmenn går umiddelbart under begrepet rasisme og må stenges eller slettes så fort som fy.. Hvis de samme vitsene / uttalelsene gjøres mot nordlendinger, samer, bergensere eller torpinger er det jo bare gøy!

Jeg mener det er positivt for seriøsiteten til forumet at vi har denne vitsesiden / ventilen hvor vi kan finne på litt morro også!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Syns off topic avdelinga er grei.

Der kan jeg se voksne menn klage sin nød når de mener seg mishandlet eller misforstått av sin kone :)

Ikke desto mindre har de sikkert forsert både stokk og stein for å få fatt i nettopp den kona/samboeren :shock:

 

Er det noe jeg ikke orker å lese så hopper jeg over, f.eks. er det vel neppe grense for hvor mange tråder en greier å få ut av ett merke når det gjelder ei salongrifle som BRNO 452.

 

Den er vel blitt diskutert både på langs, tvers og vertikal retning.

Ikke får jeg særlig ut av det heller hvis en eller annen har montert sikte skjevt, løsnet noen festeskruer eller forbeholder seg retten til kun å skyte i sterk sidevind.

Jeg hopper bare over selv om jeg har ei slik salongrifle og hatt flere slike tidligere.

 

Off topic er vel nettopp ei slik side, selv om man er våpen interressert så har man andre ting på hjertet også.

Link to comment
Share on other sites

For meg blir offtopic et sted hvor folk med samme interesser kan dele andre interesser og diskutere dette. Vil man ikke ha noe av det deltar man ganske enkelt ikke, man holder seg unna. Det at folk vil dele videoklipp og humoristiske innslag med hverandre ser jeg egentlig ikke noe galt i?

Link to comment
Share on other sites

Denne er fin å lese gjennom en gang til for de som ikke har gjort det.

 

http://www.kammeret.no/portal/forumregler

 

Her står det under punktet "Vi vil ha" bl. a.:

- Humor og takhøyde innenfor gruppens rammer.

- Trivsel og godt miljø.

 

Dette mener jeg helt klart er to punkter det er lurt å beholde. Et fagmiljø vil ikke utvikle seg dersom man kun holder seg til fag og ikke kan snakke om noe annet - uansett hvilket fagmiljø det dreier seg om. Hadde vært skrekkelig stusslig på jobb om jeg kun fikk lov til å prate om rent jobbrelaterte temaer.

Det handler også om trivsel. Et nettforum vil alltid være en arena for å bli kjent med andre mennesker. Ta bare de arrangemanter som Kammerets medlemmer arrangerer, eller andre stevner, hundeutstillinger o.l. som blir markedsført gjennom Kammeret og gjør at flere at medlemmene møtes i rl. Dette er ene og alene positivt. Både for utviklingen av forumet og for det enkelte medlem. Dessuten er fagligheten på resten av kammeret så høy, at for enkelte vil det nok være en trygghet i det å kunne blir litt kjent gjennom temaer på off topic for å i det hele tatt bidra i andre tråder. Det er også noe vi vil at skal skje. Kammeret er jo også opprettet for å fremme rekruteringen både til jakt og skytesporten. Takhøyden blir rimelig lav i forhold til dette dersom man skal nekte medlemmene å snakke om andre ting.

 

For å bli kjent med andre mennesker er det viktig å snakke om andre ting også. Ikke bare det som er hoveddtema for Kammeret. Jeg ville hadde neppe brukt så mange kvelder på skytebanen hvis jeg ikke kunne tatt en kopp kaffe og prata litt om alt og intet med de andre som er der. Dersom temaet på lerduebanen ene og alene skulle dreid seg om de samme temaene hadde det rett og slett blitt kjedelig.

 

Når dette er sagt så synes jeg moderatorene på kammeret gjør en glimrende jobb. De fortjener ros. Å bli kritisert på den måte de innimellom blir og samtidig klare å holde seg som et samlet moderatorkorps er og blir en bragd. Dette er en jobb som blir gjort på dugnad (regner jeg med) og i en ellers travel hverdag er det nok å gjøre. Jeg synes dere mottar fortjent mye pepper. Med en så stor brukermasse som kammeret har vil dere neppe klare å gjøre alle fornøyd uansett. Det skal nok noe til.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil ta opp dette:

Ikke skjønner jeg at folk gidder å bruke energi på å skrive sarkastiske og syrlige svar i en nedlatende tone til folk som kanskje ikke har så god peil på våpen. Dette og generelt bedrevitende og nedlatende holdninger som enkelte har er jo med på å stigmatisere skyttermiljøet som en "gjeng med sure gamle gubber". Man treffer også på en god del slikt i det virkelige liv.

Vi har alle vært grønne, kanskje man burde prøve å huske det ?

Det er faktisk lov å være hyggelig, selv om folk kan være ukyndige og komme med "dumme" spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Mener du her på forumet Hveem? Jeg har tvert imot motsatt erfaring enn deg... Synes folk er tålmodige og behjelpelige her! Kan jo hende noen få unntak har gitt en negativ opplevelse som sitter i ti ganger sterkere enn 10 gode eksempler?

 

Forumfellesskapet er raskt ute til å påpeke hoverering, så nedlatende småkonger vil ikke sitte i sin høye sadel særlig lenge uten å bli plukka ned...

Link to comment
Share on other sites

Kjære Hveem.

 

Det er vanskelig å lese det du skriver, uten å se det i sammenheng med et par tråder om Remington Model XP-100. På måten du omtaler den (og andre metallsilhuettpistoler) fremstår det med all mulig tydelighet, som Hassel sier, som om du nettopp har oppdaget en våpentype som er særlig farlig, men lovlig. Jeg sikter til dine stadige referanser til attentatet på JFK.(!) Å i det hele tatt klippe ut og bruke underhypoteser fra en av de mange hypotesene rundt verdens mest kjente drapsmysterium, må vel betegnes som en noe tvilsom øvelse. I beste fall er slik retorikk bare ullen og fjern, og lett å avskrive som useriøs, men i verste fall kan den være skadelig for sporten vår. Det er nesten så en spør seg om hva som blir tema for den neste tråden. Dobbeltløpede hagler? De er brukt til et vidt spekter av langt mer vanlig kriminalitet enn presidentattentater - fra faunakriminalitet og tjuvjakt til bankran, drap på polititjenestemenn og utraderinger av egen familie. AR-15, den halvautomatiske utgaven av M16, som f.eks. under Vietnam-krigen ble brukt ved alt fra drap på babyer til massakrer av hele landsbyer? Halvautomatiske pistoler? Bl.a. Glocker og 1911-er er som kjent brukt ved flere school shootings i USA. Og for ikke å glemme disse sniper-riflene!

 

Lista kan gjøres lengre. Men det er ikke nødvendig, for "problemstillingene" som søkes konstruert, også dem rundt XP-100, er absurde. Det har enkelte tatt seg friheten av å kommentere, og for å være ærlig, synes jeg det ble gjort på en relativt skånsom måte.

 

Vi har alle vært på det stadiet der vi ikke visste så mye om en eller annen skytegren. Jeg er en av dem som på mange områder fremdeles er på det stadiet, men her forsøker jeg å unngå å krydre egne og andres tråder med teorier om drapsvåpen. :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, jeg har sett enkelte tilløp til det ja..

Det er et helhetlig bilde Hveem...

Det er greit å være uvitende, det har vi alle samme vært men med det (i mine øyne) store antallet tråder du har startet om ting og tang. Som et lite minimum av egen undersøkelse, du kunne funnet mer ut av, samt stadige inlegg med linker til wikipedia uten videre begrunnelser, fremstår du som litt masende og storforlangede. Innimellom har jeg også et intrykk av at du starter tråder uten spesielt god grunn, samt at du starter paralelle tråder når du ikke får de svaren du helst vil ha.

 

Jeg har i det minste prøvd å svare så saklig som mulig og besvare dine spørsmål så langt jeg har kunnet. Men jeg har et spørsmål til deg, som du kanskje burde svare i riktig tråd. Hvorfor startet du tråden Bolt Action Pistoler? Det er nemmlig ingen begrunnelse i tråden.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er dfs fosil tråden den mest seriøse, i inhold, kanksje ikke i førsteintrykk.

Det er en problemstilling, den er velformulert og beskrevet, og tråden har fått mange gode tilsvar om .feks hvordan man forholder seg til slik. Jeg er nok en av mange som har blitt skremt vekk fra DFS baner av holdninger som beskrevet i den tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...