Jump to content

Håndkikkert


jeger2323

Recommended Posts

Har lest denne tråden opp og ned i mange dager nå, for å høre andres erfaringer med div kikkerter. Idag har jeg vært å kjøpt meg ny "skumrings" kikkert jeg og. Det ble en Nikon Monarch 8,5x56. Testet grundig masse kikkerter den siste uken, og Nikonen var helt rå!!!!!!!. Klart jeg testet jo både Zeiss og Swaroer i dette testpanelet mitt. Testet dem nå i måneskinnet i siste uken.

 

Klart dem tyske kikkertene var pitte litte grann bedre, men Nikonen var ikke så mye dårligere. De tyske kikkertene lå jo i pris leie 14-18000 kr, og da må det jo være bra. Alle snakker om Zeiss og Swaro, og at det er kongene på haugen, men jeg prøvde en Leica sak(husker ikke helt modell eller tekniske data), men den kostet rundt 17 lapper med avstands måler inni. Det er den råeste kikkert jeg noen sinne har prøvd. Det var klokke klart å se. Dææææven for en kikkert. Hvorfor er det ingen som snakker om Leica da?????. Så i en reklame nå at dem hadde kikkert sikter og. Mitt råd er!!!!!. Test ut og se litt på Leica folkens!!!!!. Lenge siden jeg har blitt så imponert. Vet at dem har laget gode kameraer.

 

Men min Nikon 8,5x56 er dritt bra til 3990 kr da, når en ser hva en får for pengene. La også merke til at når en skal ha kikkert til skumrings jakt, så var 56 mm kikkerter mye mer lys sterk enn 42 mm kikkertene. Skulle egentlig ha 10x forstørrelse, men fant ut at det var ikke så egnet til dårlige lysforhold. IFLG selgeren hadde Nikon testet seg frem til at 8,5 forstørrelse(som på min nye) var det beste til skumrings jakt kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Alle snakker om Zeiss og Swaro, og at det er kongene på haugen, men jeg prøvde en Leica sak(husker ikke helt modell eller tekniske data), men den kostet rundt 17 lapper med avstands måler inni. Det er den råeste kikkert jeg noen sinne har prøvd. Det var klokke klart å se. Dææææven for en kikkert. Hvorfor er det ingen som snakker om Leica da?????. Så i en reklame nå at dem hadde kikkert sikter og. Mitt råd er!!!!!. Test ut og se litt på Leica folkens!!!!!. Lenge siden jeg har blitt så imponert. Vet at dem har laget gode kameraer.

Leitz er en av "de tre store", Leitz/Wild er det beste en kan få kjøpt innen laboratorieoptikk. Når jeg finner at det er såpass høyvann på kontoen at jeg skal kjøpe en håndkikkert av virkelig kvalitet, blir det mest sannsynlig en Leitz.

 

Leitz kikkertsikter er derimot et helt annet kapittel - disse bygges vel av/i samarbeid med andre fabrikker (Nikon?). Den optiske kvaliteten er kanskje god nok, men på tekniske løsninger etc. holder de nok ikke Zeiss/Swaro-klasse.

Link to comment
Share on other sites

Det eneste ankepunktet jeg har når det gjelder den Zeiss 10x56 som ble innkjøpt for bøjakt, er justeringshjulet.

Sammenlignet med min Leica 8x42 skal det utrolig lite bevegelse til før kikkerten er i eller ute av fokus.

Her er det snakk om millimeter i bevegelse...

 

Leica har en mere "rolig" justering (eller hva jeg skal kalle det).

Når en dreier på justeringshjulet her kommer man ut og inn av fokus på en godt kontrollert måte.

På Zeiss derimot, er det nesten så en ikke kan berøre hjulet før kikkerten er i eller ute av fokus, i tillegg er det svært liten motstand/friksjon på hjulet.

 

Men når det er sagt, er jeg storfornøyd med kikkerten til bøjakt/observasjon.

Har fått testet den skikkelig nå i måneskinnet og delvis i motlys.

Til å identifisere dyr er den svært godt egnet.

Link to comment
Share on other sites

Alle snakker om Zeiss og Swaro, og at det er kongene på haugen, men jeg prøvde en Leica sak(husker ikke helt modell eller tekniske data), men den kostet rundt 17 lapper med avstands måler inni. Det er den råeste kikkert jeg noen sinne har prøvd. Det var klokke klart å se. Dææææven for en kikkert. Hvorfor er det ingen som snakker om Leica da?????. Så i en reklame nå at dem hadde kikkert sikter og. Mitt råd er!!!!!. Test ut og se litt på Leica folkens!!!!!. Lenge siden jeg har blitt så imponert. Vet at dem har laget gode kameraer.

 

En Leica Geovid, har selv en slik og er mektig imponert :D

Link to comment
Share on other sites

"På Zeiss derimot, er det nesten så en ikke kan berøre hjulet før kikkerten er i eller ute av fokus, i tillegg er det svært liten motstand/friksjon på hjulet."

 

Har en Zeiss Classic 8x56 T* - og den er ihvertfall ikke slik.

 

Jeg har også en Leica Geovid - og den er som beskrevet også god.

Link to comment
Share on other sites

Har de siste 2 helgene, og nå i (nesten) fullmånen nå på tirsdag som var benyttet en Svarovsky 8,5 x 42 EL som jeg har lånt av en kamerat. (Til vanlig bruker jeg min egen Leupold Pinacle 8 x 42). Jeg må si jeg ble noe imponert over Svaroen, spesielt i dagslys. Meget klar og fin og ikke minst behagelig å se i. Kunne sitte i timevis å speide etter dyr, uten å bli trett i øynene. Sylskarp bilde med gode farger, god ergonomi.

 

Leupolden er også meget bra, men må nok inrømme at swaroen var hakket hvassere.

 

Om natta på bøen er forskjellen mindre. Litt bedre oppløsning/kontrast på Swaroen, men begge kikkertene opplevdes som nokså jevnbyrdes når det kommer til lyst/mørkt bilde.

 

Har lenge vurdert om jeg skal kjøpe inn en 8 x 56 til bøjakt (Zeiss Victory), men nå er jeg i tvil igjen. Kanskje en dyr 8 x 42 som Leica Ultravid, den nevnte Swaroen eller Zeiss Victory FL 8 x 42 totalt sett er et bedre valg. Tror jeg vil klare å kjønns/aldersbestemme hjorten på bøen uansett om jeg velger 8 x 42 eller 8 x 56, samt at 8 x 42 er mer hendig på dagtid/ smygjakt etc. (Noen som har noen erfaringer/kommentarer til dette??)

 

Leupolden i 8 x 42 er jo også en ok kikkert, men alt kan jo selges....(og nye dupedingser kjøpes...).

Link to comment
Share on other sites

Har en Vixen 7x42 apex pro som jeg egentlig er kjempefornøyd med. Jakter i måneskinnet og der er den dårligere en dyrere optikk med 56mm lysåpning. Prøvde en zeizz 10x56 Conquest nå i måneskinnet som jeg samenlignet med. Er det noen som kan svare meg på om det er stor forskjell mellom Counquest og Viktory fra zeiss med 56mm lysåpning? Vil da ha svar fra folk som har testet begge i skummring / måneskinn.

Link to comment
Share on other sites

Ranger skriver: Jeg ville valgt 8x42. I forhold til 10x kan du holde kikkerten roligere, spesielt viktig hvis du smyger og pulsen løper. Det er lettere å oppdage vilt med en 8x som er mer i ro enn en 10x, selv om sistnevnte forstørrer litt mer.

 

Er helt enig med Ranger i at 8x kikkert er et godt valg. MEN...avhengig av hva du skal jakte på. Jeg jakter aktivt på rådyr, hjort og elg i både tett og åpent landskap. Kunne ikke tenke meg annet enn 8x kikkert pga av at den er lettere å holde rolig, alroundkikkert, lyssterk og bedre dybdeskarphet (når du ser inn i en skog) Rekkefølge for mitt valg gjennom et langt jegerliv og erfaringer. swarovski 8x50, swarovski 8x30, zeizz 8x56, swarovski 8x42EL og har nå havnet på swarovski 8x32EL. Hvorfor....Vekt og hva jeg gidder å ha med meg og ikke minst rundt halsen time etter time og som ikke føles er i veien hele tiden. Mener at ca 1/2 kg er mere enn nok å ha hengende uavhengig av reim. Sats på god opptikk med god kontrast og oppløsning og du ser godt med en kikkert selv med lite objektiv i dårlig vær og lys.

 

Se på www.kikkertspesialisten.no og hva de anbefaler. Kanskje dette kan gi deg en pekepinn for hva du ønsker å velge. Lykke til:

 

8x kikkerter:.Utfyllende kommentarer om 8x40/8x42/8x50/8x56-kikkerter

Testen omhandler 8x-kikkerter med objektivdiameter 40 mm–56 mm. Disse kikkertene har ideell forstørrelse (8x) for all round-bruk og er lett å holde stødig under de fleste forhold. I tillegg er lysstyrke og

synskomfort god. 8x40/8x42 brukes av jegere som driver variert jakt i skogsterreng på både små- og storvilt. Dess uten foretrekkes 8x40/8x42 av de av de mange fuglekikkere som synes 10x forstørrelse er for

mye for bekvem bruk. 8x50/8x56 er de største og mest lyssterke 8x-modellene, og disse foretrekkes særlig av spesialiserte elg- og hjortejegere, fortrinnsvis til posteringsjakt og speiding

 

10x kikkerter:Utfyllende kommentarer om 10x40/10x42/10x50-kikkerter

Fordelen ved 10x-kikkerter er den høye forstørrelsen. Ellers har 10x-kikkerter egentlig bare ulemper. Viktige optiske kvaliteter som lysstyrke, oppløsning («skarphet») og kontrast reduseres med økende

forstørrelse. Synsfeltet blir mindre – kikkerten virker «trangere» å se gjennom. 10x-kikkerter har i tillegg mindre dybdeskarphet enn kikkerter med lavere forstørrelse. Det siste betyr lite hvis du opererer på lange

avstander i åpent terreng, men i skog (særlig på småfugl) må fokusere hele tiden. Ofte vil du oppleve at urolige fugler flytter på seg før du rekker å få dem i fokus. Til sist bør du være klar over at 10x-kikkerter ikke er like lett å holde stødig.

.

 

I posteringsjakt i skogsterreng anbefales 7x45, 7x50 og 8x56. Til jakt i skogsterreng der

jegeren er en god del i bevegelse, anbefales 7x40 og 8x40. For jegere som går langt og ønsker

enda lavere vekt, utpeker 8x30 som et godt alternativ.

I åpent terreng med lange betraktningsavstander er 8x40, 9x35, 10x40 og 10x50 å

foretrekke. Til speiding over store avstander og posteringsjakt i åpent terreng anbefales 10x40,

10x50, 10x56, 11x50 og 12x50.

Lommekikkerter (7x20, 8x20 og 10x25) er lite egnet til hjortedyrjakt idet de ikke har den

lysstyrke og kontrast som kreves i grålysning/skumring. Disse små kikkertene oppleves også

upraktiske å betjene i lav temperatur, dårlige værforhold og stressede situasjoner. Dessuten er

få av dem robuste og vanntette.

Link to comment
Share on other sites

Har en Vixen 7x42 apex pro som jeg egentlig er kjempefornøyd med. Jakter i måneskinnet og der er den dårligere en dyrere optikk med 56mm lysåpning. Prøvde en zeiss 10x56 Conquest nå i måneskinnet som jeg samenlignet med. Er det noen som kan svare meg på om det er stor forskjell mellom Counquest og Viktory fra zeiss med 56mm lysåpning? Vil da ha svar fra folk som har testet begge i skummring / måneskinn.

Ingen her som har erfaring med disse to?

Link to comment
Share on other sites

Var spørsmål etetr noen som hadde prøvd både Conquest og Victory FL. Har gjort det med 40 og 42 om det er av interesse og V FL er maaaange hakk skarpere i det dårligste lyset.

 

Har forøvrig en nesten ny FL 8x56 til salgs om det er noen som er interessert. Den har blitt erstattet av en RF 8x56 for bruk i mørket.

 

Brukte forøvrig Nikon Monarch 8,5x56 hele sesongen for 2 år siden. Ja det er ganske stor forskjell når det gjelder oppløsning som når du ved nattjakt skal telle takker osv. Til skilling av kjønn, vinkel på dyret osv synes jeg ikek forskejllen er stor nok til å forsvare prisforskjellen.

 

Om du er ute etter masse skumringskikkkert for ikke mye penger er en Monarch 8,5x56 i mine øyne et svært godt kjøp! Samme er Burris Signature select som er på tilbud for tiden

 

Til trådstarter om du er ute etter en sinnsykt bra 8/10 x 40' ish kikkert se på den nye Nikon Monarch X. Sjelden bra i prisklassen rundt 5000,-

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I god kammerånd har jeg nå brukt søkefunksjonen og faktisk (belive it or not) har jeg funnet tråden som omhandler akkurat det jeg var ute etter :lol:

 

Jeg har lest litt sporadisk gjennom tråden, og det kan hende det allerede er blitt besvart inni teksten her det jeg lurer på. Men drister meg på å spørre likevel :D

 

Jeg er ute etter en håndkikkert som jeg skal bruke til stort sett rådyrjakt, kansje noe fugl etterhvert. Bruksområdene blir til noe postering, men primært når jeg går med bikkja. Jeg har allerede en 7x50 murstein som veier nesten 1kg, jeg kunne tenke meg en som er mindre, lettere og grei å bære med seg. Tenkt prisklassen: mellom 1000 - 2000,-

 

Har kikket litt på denne: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=751&idkategori=485&startrow=

 

Noen erfaringer med denne? Noen andre kikkerter i ca min tenkte prisklasse som heller kan anbefales?

 

Takk for det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke et direkte svar på den, men jeg har brukt x25 x30 x42 og x50 kikkerter av forskjellig kvalitet. Selv en Zeiss i x25 synes jeg blir litt for puslete til å bruke som noe annet enn "tur-kikkert" på fjellet. Skal du bruke kikkerten i skogen ville jeg ha gått for en x30 minimum, de veier litt mer enn minikikkertene, men er et betraktelig hopp opp i prestasjon.

 

Med såpass lite budsjett ville kanskje en 7x30 av ett eller annet slag være det beste?

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er å se på opticon(tror den het d?). Et "billig" merke, som er meget bra i forhold til prisen. Dem vinner de fleste testene dem er med i sin pris klasse. Der finner du sikkert en kikkert feks 8x30 til den prisen. Nikon har sikkert noe i den prisen også, å det er gode kikkerter og.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

heisann!

gammel tråd som tas opp igjen : )

jeg lurer på meopta meostar b1 i 10x42. Brukes nok mest til rådyrjakt, hjort og reinsdyrjakt. Jeg lurer på om noen har testet og disse meopta kikkertene, og som har noen konklusjon. Er de skarpe og gode? negative, positive sider?

ser de selges temmelig billig på ebay, lurer på å bestille derfra.

Link to comment
Share on other sites

Meopta gir generelt mye optikk for pengene. Var en test av store håndkikkerter i svenske Vapen for ei tid sida der Meoptaen kom ut bare marginalt dårligere enn nesten dobbelt så dyre toppmerker. Har både hånd og kikkertsikteoptikk fra

Meopta og Zeiss og er godt fornøyd med begge merker. Ta evt en titt på Conquest fra Zeiss, da disse også ser ut til å gi mye optikk for pengene.

Link to comment
Share on other sites

ja, riktig. Jeg ser meopta kikkerten er å få fra ebay til ca 5000NOK ink frakt, uten toll. Dette er jo temmelig mye billigere enn i Norge. tollen kommer jo evt i tillegg da, så det må jo legges på litt i prisen(usikker på hvor mye) men uansett så er det ganske billig i forhold til det aller høyeste sjiktet og prisene i norge

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Drar fram en eldre tråd. Jeg har en 3x booster som jeg bruker på min Zeiss 10x40. Kom over en booster til, slik at jeg nå kan bruke begge øynene. Fikk rett adapter/foring fra Zeiss Norge i dag og rakk en liten test nå. Det ser lovende ut. Hadde fått signaler om at man kunne oppleve dobbeltbilder med denne løsningen. Slik det ser ut klarer jeg å danne ett bilde med min kikkert. Dette vil gjøre spottingen på langt hold mye mer utholdende. 30x på begge øynene. Er selvfølgelig avhengig av å ha skikkelig støtte for kikkerten. Ut over det er det mye som taler for at dette bli til god hjelp for å bestemme hjort eller reinsdyr på 2-3 km avstand i terrenget. :D

Vekten pr. booster er usle 67 gram.

 

Et par bilder:

IMGn_6211.jpg

 

IMGn_6214.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er det nesten så jeg kjenner øynene bli sugd ut av skallen... Det der kan fort bli slitsomt å titte gjennom?

Om du får det til å fungere, så er det jo en billig løsning!

 

Men, skal man betrakte på lang avstand, så må vel et par Big-Eyes være løsningen??

 

http://bulletin.accurateshooter.com/2009/03/ultimate-optics-bigeyes%E2%84%A2-system-from-swfa/

Link to comment
Share on other sites

Denne (bildet under) er bedre til å sitte lenge å studere med. 20x, 26x og 32x utbyttbare okularer. 88-objekitv.

Tung. Trolig lite holdbar i ulendt terreng. Men, den er veldig god å studere hjort oppi lia med. Sitter i garasjen og fingransker

hjorten som står 0,5-1,5 km oppi lia her. Med kaffe i koppen går timene fort. :D

 

Zeissoppsettet mitt er når jeg vil studere takker på bukken som står km. unna når jeg er oppi terrenget. Boosterene ligger i ei lomme i rumpetaska. Zeiss`n henger i bino-caddy på brystet. Løsningen for smygjeger som vil bære lett og se langt. Til en overkommelig pris.

 

storkikkert.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Av zeissene så er det vel FL som fortsatt holder koken etter at noen har tatt stjernetesten på HT og funnet ut at de er for dårlige. Hjelper lite med mer lys når kvaliteten er for dårlig .

 

 

Zeiss HT bør man jo vente med til at de ordner opp i problemene med dem

 

 

De fleste tror jo at verden går videre og at ny teknologi bare blir bedre og bedre .

 

Zeiss har jo gått i fella og hørt på kundenene og prøvd å få prisene ned . Kvalitetsoptikk koster flesk og når man i hu og hast skal prøve å tilfredstille kunder prismessig så må det jo gå utover kvaliteten .

 

I kampen om å få den mest lyssterke kikkerten så har det gått utover kvaliteten . Nye zeiss HT håndkikkert holder dermed ikke mål . Gamle FL er faktisk bedre .

 

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... in/5672493" target="_blank

 

http://www.birdforum.net/showthread.php ... ost3015120" target="_blank

 

 

Så får man jo håpe på at zeiss tar tak og ordner opp i problemene .

 

Litt synd for de som har hatt hastverk og løpt og kjøpt for tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...