Jump to content

Elektroniske hørselsvern


El-JoniZ

Recommended Posts

Hvilke anbefales ? Har sett på Peltor Sport Tac som et meget godt alternativ. Fåes til god pris hos jaktfall og jaktogfriluft (990). Jaktogfriluft har gratis frakt, så jeg velger vel dem. Hvis det ikke er noen forskjell på de ?

 

Link: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&%20...%20&startrow=

Link: http://www.jaktogfriluft.no/display.asp%20...%20rodid=1078

Link to comment
Share on other sites

Hvilke anbefales ? Har sett på Peltor Sport Tac som et meget godt alternativ. Fåes til god pris hos jaktfall og jaktogfriluft (990). Jaktogfriluft har gratis frakt, så jeg velger vel dem. Hvis det ikke er noen forskjell på de ?

 

Link: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&%20...%20&startrow=

Link: http://www.jaktogfriluft.no/display.asp%20...%20rodid=1078

 

Peltor Sporttac til Kr.990 inkl. frakt er en hyggelig pris (best på net) tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mistet mine Sordin Pro iunder elgjakta og kjøpte Peltor SportTac nå.

 

Lyden er mye bedre på Sordin og hvis du skal koble den til jaktradioen, passer en vanlig 2.5mm (eller 3,5?) plugg, slik at du slipper å kjøpe egen ledning fra Peltor.

 

Med silikonputer kan du gå hele dagen uten ubehag med Sordin.

 

Så neste gang blir det Sordin på meg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har brukt sordin pro x i snart 4 år, og må si meg meget fornøyd. De nye silikonputene gjør hørselsvernet veldig behagelig å ha på. I vind så får du en del sus inn, men det vil jeg nesten tro du gjør på peltor også.

 

Har koblet min jaktradio til sordin hørselsvernet mitt, og det er fin lyd her også.

 

Gå for sordin, da blir du ikke skuffet.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt sordin pro x i snart 4 år, og må si meg meget fornøyd. De nye silikonputene gjør hørselsvernet veldig behagelig å ha på. I vind så får du en del sus inn, men det vil jeg nesten tro du gjør på peltor også.

 

Har koblet min jaktradio til sordin hørselsvernet mitt, og det er fin lyd her også.

 

Gå for sordin, da blir du ikke skuffet.

 

Jeg har både Sordin Pro X og Peltor Sport Tac og foretrekker faktisk Peltor, jeg bruker kun Sordin når det regner.

Synest det er mindre støy i Peltor og jeg synest de har bedre komfort. I vind støyer det veldig mye i Sordin men mye mindre i Peltor.

Link to comment
Share on other sites

Ok, da fikk alle som anbefalte Sordin en i fleisen :lol: Likevel, ser ut til at flest anbefaler Sordin.

 

Har et tilbud på Sordin Supreme Pro X. Skal koble den opp mot jaktradioen så må ha den 3.5mm kabelen. Går det ann og kjøpe den seperat, i tilfelle hvor ?

Link to comment
Share on other sites

Har et tilbud på Sordin Supreme Pro X. Skal koble den opp mot jaktradioen så må ha den 3.5mm kabelen. Går det ann og kjøpe den seperat, i tilfelle hvor ?

 

Den kabelen fulgte med da jeg kjøpte mine Sordin ny. Lå i samme pakning

 

Ja, nettopp. Men han jeg skal kjøpe den av finner den ikke. Dermed må jeg kjøpe den separat. Hvor ?

 

EDIT: Som i tillegg kan kobles opp mot Yaesu vx-170.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva er det slags sillikonputer det dere snakker om? Blir klokkene "dypere" med disse?

 

Det er bare et nytt hygienesett i myk og god silikongummi. koster omlag 300 kroner, og byttes lett. Jeg vil ikke si at klokkene blir dypere, men den myke gummien føyer seg bedre rundt om f.eks. brillestenger og øremusling (hvis du ikke har ledning direkte i hørselvernet). Vel verdt de 300 kronene spør du meg.

 

nederst på denne siden finner du dem avbildet:

 

http://www.zooprodukter.no/default.pl?showPage=36

 

Beklager at linken blir postet slik, men jeg kan ingen anne nmåte :oops:

Link to comment
Share on other sites

Er storfornøyd med mine Sordin Supreme Pro.

Jeg oppgraderte mine med avstandsringer og silikonputer (skaffes av importøren), og hørselvernene ble behageligere og tetter bedre rundt brillestengene.

Demping/lyd er meget bra.

 

Jeg har også et par Sordin som jeg er veldig fornøyd med etter at jeg fikk silikon puter.

Det eneste jeg ikke liker er at dem er litt "grunne".

 

Jeg finner ingen ting om disse avstands ringene du nevner er dette noen som gjør at du får bedre "plass" inni klokkene. som du montere mellom klokkene og silikon innlegget?

 

Hvor kjøpte du disse?

Link to comment
Share on other sites

- Jeg mistet /gjenglemte mine Sordin på en tur her i høst. Har ikke savnet de en dag. Bra lyd, middelmådig demping og elendig komfort, rett og slett vonde å ha på for min del. Og kabel som passet til min Yaesu-radio klarte Breen aldri å skaffe, samme hvor mange ganger de lovet. Totalt sett - strykkarakter hos meg. Har brukt de gamle "døve" klokkene siden.

Min anbefaling: Prøv først, og kjøp etterpå!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Etter å ha brukt Sordin Supreme Pro gjennom store deler av fjorårets jaktsesong (ble brukt på elgjakt & rådyrjakt) så kan jeg ikke si noe annet enn at jeg er strålende fornøyd. Brukte hørselverna sammen med Lafayette Super Micro 4. De ble brukt i all slags vær og vind og med temperaturer fra +20 til -12 grader.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Hei!

 

Det finnes også elektroniske hørselvern man kan ha i øret. Mye mer behagelig, lettere og ikke i veien for noe noe.

Kan anbefale Starkeys soundscopes http://www.soundscope.se/. Disse kan også brukes med jaktradio via teleslyngefunksjonen.

 

Selvsagt, disse koster enda mer, men når det gjelder å ta vare på hørselen er det ikke dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier bare en ting, JEG ER IMPONERT:

 

http://www.breens-jaktutstyr.no/

 

Hvorfor?

Jo, jeg kjøpte meg Sordin Pro for en del år tilbake siden, har forøvrig ikke angret et øyeblikk (selv om jeg også har prøvd Peltor sine....) Har nok ikke alltid vært så forsiktig med dem og resultatet var at her om dagen var "plutselig" festebøylen for klokkene knekt. F.., tenkte jeg, der føyk 4-500,- ut av vinduet, om jeg i det hele tatt fikk tak i ny bøyle.

Sjekket og sendte noen forespørsler på nettet i går kveld til forskjellige forhandlere ang muligheter for reservedeler, pris og hvor fort den eventuelt kunne skaffes.... I morres kom et svar fra Ola breen "Vet hva du trenger, sender den i dag. Pris kr. 0,-" :!:

 

En ting er å få en god pris på kjøp av utstyr, men denne type service er gull hvert. Betaler gjerne noen kroner ekstra om så er. Det er ikke tvil i min syndige sjel hvor jeg handler neste gang :!::!::!: De må bare anbefales. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg og jaktkameraten kjøpte hver vår pro-x for tre år tilbake, begge sendte inn hørselvernene etter første sesong fordi de begynte å fuske (slo seg av, slutta å fungere). Kameraten har fått samme problem med par nr. 2, mine henger fortsatt med men brukes beeeeeetyyyyydelig mindre nå, rett og slett fordi det ble lyddemper istedet.

 

Så lenge de fungerer, og det verken regner eller blåser er de knall, spesielt på postering. I litt ruskevær og om man skal bevege seg i terrenget blir ulempene raskt større enn nytten og de har en tendens til å havne nede på halsen eller i sekken om en har sekk. Eller blir liggende igjen i bilen. Lyddemperen har den fordelen at børsa stort sett må skytes inn på nytt om den skal av, så da har man i praksis ingen gode alternativer.

 

Sjansen er nok større for lyddemper nr.2 enn at jeg kjøper nye elektroniske hørselvern når de jeg har havarerer. Og det gjør de. Elektronikk og plastikk sier jeg bare. Fy og fysj.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Sordin Supreme pro. Har brukt dem på all jakt de siste 4-5 årene, hvis ikke lenger. Går med dem på hodet i timevis. Har skiftet til silikonputene,- men synes de gamle var helt ok også. Tåler mye fuktighet gjør de også. Riktignok har jeg en caps på hodet som beskytter klokkene en smule, men de tåler bøttevis med styrtregn, og batteriene holder lenge.

 

Skal kjøpe et sett til nå - til kona.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte et par Supreme Pro på messa for ca 4 år siden. Opplevde også at plasfestet mellom hodebøylen og klokkene brakk etter 3 år, men Breens Jaktutstyr sendte meg ny uten at det kostet meg mer enn en hyggelig telefonsamtale. Ble virkelig imponert over denne gode servicen!

 

Jeg må forøvrig også si meg enig i at hodebøylen trykker meg litt i hodet, noe man spesielt merker hvis man går med klokkene i noen timer. Dette har jeg tenkt til å fikse selv med noe skumgummi e.l. under hodebøylen. Vet ikke om dette problemet er mindre på X-modellen (denne modellen har jo en stoffbit rundt hodebøylen i kamofarge).

 

Utover dette er jeg strålende fornøyd med mitt kjøp. Det går et par år mellom hver gang man skifter batteri (600 timer er lenge!), og de demper tilfredsstillende. Det eneste stedet jeg vurderer å gå over til passive og tykkere klokker er på riflebanen, da enkelte "kanoner" smeller litt vel mye. På haglebanen er klokkene geniale. Lyden er i stereo, og etter min erfaring god. Jeg har også koblet mitt hørselvern til jaktradio, noe som fungerer uten problemer.

 

Hvis disse noen gang ryker, blir det et nytt tilsvarende par (evt. X-modellen).

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha begynt å få problemer med å retningsbestemme lyd ute i friluft,gikk jeg i fjor til anskaffelse av Peltor tactical xp. Det var en åpenbaring for meg som har vært "skakk-hørt" i mange år. Volumet kan justeres separat høyre/venstre side,og det kan justeres HØYT. Lydkvaliteten er super. Null sus. Tåler ganske mye vind før det blir støy i de. Meget komfortable å bære,da de er i full size. Ingen modifikasjoner trengs. Dessuten er de pga den gode dempinga brukendes til innendørs pistol skyting/baneskyting. (trenger ikke ekstra øreplugger inni ørene for å stenge ut lyd,slik en må ha på kompaktmodellene) Eneste ankepunktet jeg ser er størrelsen og at de ikke er sammenleggbare. Jeg bruker bare å smette de over låret når de ikke er i bruk på jakt,så har ikke hatt noe problem med at de ikke er sammenleggbar. Anbefales!! Hører flere som sier de har bedre lyd og ikke er så følsom på vind som sordin sine klokker. Har ikke erfaring med sordin,så skal ikke påstå at det er sant,men Peltor er uansett å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Vedrørende bruk av Sordin Supreme på skytebanen;

 

Bruker alltid propper i tillegg til hørselvern, uavhengiga av fabrikat hørselvern.

 

Det jeg gjør er følgende: Stapper propper i ørene, og deretter på med hørselvern som stilles på max forsterkning av lyden. Da hører jeg vanlig samtale på banen tilnærmet normalt, samtidig som skuddsmell dempes effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg ein Caldwell E-Max til 299 kr hos Midway. No har eg aldri prøvd eit slikt elektronisk hørselvern før,men dette fungerer faktisk bra. Det kostar jo nesten det samme som dei vanlige passive hørselverna. Og til bruk på standplass er det heilt OK.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...