Jump to content

Hvilket kruttmål er mest presis


Darkbull

Recommended Posts

Redding 3 BR er vel regnet som det aller beste kruttmålet, om du ikke skal ha ett elektronisk ett (men da blir det brått en annen pris).

 

Har selv en Lyman, men syns den er knotete å stille inn, men når det først er gjort funker det greit.

 

.

Link to comment
Share on other sites

Ikke lett og velge hehe. Noen her som har prøvd flere typer.

 

Har prøvd både Lyman's manuelle krutt mål, Lyman DPS III 1200 og LEE "powder Maesure Kit" (som består av skjeer av asortet størrelse).

 

- Lyman's manuelle er litt krøkkete å stille inn, men gir jevne ladninger når du først treffer.

Varierer 0,2-0,3 grs, bør kontrollveies. Med dette alternativet lader du glatt 60-80 i timen, men det kan ta deg

20-30 minutter å stille den inn.

 

- DPS III 1200 gir meget korrekte ladninger (har ennå ikke opplevd feilskjær), men er dyr (2890.- hos jaktdepotet).

Veldig nøyaktig (innen pluss/minus 0,1 grs), trenger ikke å kontrollveies. Du lader mer enn 60 i timen, har vært

oppe i 110-115.

 

- LEE "powder Maesure Kit" sammen med elektronisk vekt (for min del Lyman) fungerer helt greit.

Du MÅ kontrollveie hver ladning, med litt trening lader du 50-60 i timen med elektronisk vekt til kontrollveiing.

 

Antall er kun for kruttfylling og kuleisett, verdier jeg selv har oppnådd etter litt trening...

 

.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte og kjøpe meg DPS III 1200 eller RCBS ChargeMaster 1500 Powder Scale and Dispenser Combo.

 

Du vil sikkert bli fornøyd med begge disse. Nå har ikke jeg prøvd RCBS sin, men den ligger sikkert ikke noe tilbake for Lyman sin.

 

Kanskje det finnes noen her som har prøvd begge????

 

Eneste minus som har fremkommet på ladelaget mitt er at Lyman må startes 30 minutter før den taes i bruk. Antar at den må varmes opp for å holde jevne ladninger.

 

Har lest at det kritiseres at kruttskifte er tidkrevende, men dette skjønner jeg ikke, rengjøring tar 2-3 minutter (dvs 2-3 minutter på kruttskifte).

 

RCBS sin har visstnok ingen oppvarmingsperiode, så den kan brukes umiddelbart etter start (dette er noe jeg bare har hørt fra andre, ingen erfaring selv), det vil i så fall være en fordel.

 

.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tenkte og kjøpe meg DPS III 1200 eller RCBS ChargeMaster 1500 Powder Scale and Dispenser Combo.

Comboen har tidvis ført til våte flekker på ymse underlag og ukontrollert tafsing på visaen :P

Har vel margin på +/- 0,1grain og bruker ikke mer enn 30-50sekunder på hver dosering, alt etter ønsket kruttmengde...

Du får akkurat tid til å flytte trakta, ta en sup kaffe og nyte det faktum at du ikke finjusterer dispenser eller drypper kruttkorn oppi vektskåla - så var neste dose klar for tømming! :mrgreen:

Vet du om det er automatisk spenningsregulator på Combo'en? Veiingen påvirkes av spenningen i strømnettet, og et spenningsfall eller spenningsøkning etter kalibreringen kan gi utslag på kruttmengden. Noen elektrikere her?

Elektroniske vekter var (er) et dårlig alternativ på Helgeland... Vi har hatt store spenningsforskjeller på strømnettet pga smelteverksovnene på Mo i Rana og i Mosjøen. På det værste var dette synlig i lyspærene ned til Namsos (Røssvatnforbindelsen 200km unna; som også benyttes til industrien). Leselyset jumpet opp eller ned i styrke 5-10 ganger når ovnene ble justert. Elektroforhandlerne har hatt en gullalder - for levetiden på netttilknyttet utstyr har vært markant lavere enn andre steder.

 

Selv bruker jeg en Redding 3BR og er godt fornøyd med den. Hadde i utgangspunktet ikke trodd at hendelhåndteringen hadde så mye å si, men det har den. Litt endringer i måten du beveger håndtaket kan gi utslag. Enkel å justere. Litt sein å tømme etter bruk. Har flytta baffleren litt lenger ned i sylinderen for å slippe å fylle 3/4 opp for å få presise ladninger.

Når jeg tester ut nye ladninger bruker jeg i tillegg å veie hver ladning for å være sikker. 3BR kaster jevne ladninger og oftest blir det en drypping på bare noen svært få korn før vekta ligger flat. :mrgreen: Mindre enn +/- 0,1grain.

Link to comment
Share on other sites

Bruker et gammelt Pacific som etter hvert ble hetende Hornady.

Sjekka nå når jeg ladda med N-150 og avviket ligger på en pluss/ minus 2/10 gr til vanlig så en variasjon på oppmot et halvt grain er vanlig med dette kruttet.

Bruker også samme kruttmål. Det er viktig at man bruker kruttmålet likt hver gang for å få jevnest mulig ladninger. Synes den leverer jevne landinger, +/- 0,1grs. med N150 og NC96M, god nok til det jeg lader mest av DFS. Enkel og kjapp innstilling. Har ikke erfaring med andre typer/merker krutt, så hvilke som er gode og mindre gode har jeg ingen formeninger om.

Link to comment
Share on other sites

Bruker RCBS sin 1500 combo og har brukt den nå til noen tusen ladninger uten problem overhodet. Den er nøyaktig, en av de raskeste og som nevnt tidligere ---> du slipper sitte å dryppe korn for å få det riktige. Den gjør nemlig dette selv. :D

 

Anbefales på det sterkeste!

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere brukt Lyman sitt #55 kruttmål, og syns det gir jevne ladninger, om enn noe knotete å justere før man blir vant til det.

Har nå tilgang til RCBS utstyr, med RCBS std mål. Lettere å justere, men lugger mer ved bruk av f.eks N15 eller N160 enn Lyman målet gjør, samt at ladningen har lettere for å henge seg opp i tuben. Foretrekker altså Lyman foran RCBS.

 

Leste også et eller annet sted at det fantes mikrometer justering (noe tilsvarende det Redding har..?) å få kjøpt til Lyman, og at det da fungerte bra nok til kresne benkeskyttere.

Link to comment
Share on other sites

ingen andre som har erfaring med bonanza kruttmål?

 

mitt er meget jevnt.

 

Hei.

Eg bruker Bonanza kruttmål. Eg har brukt mye VW N-160 som er grovkornet, men det ligger jamnt innen for 0,6 grain.+-0,30

Når eg ladder med Norma N-11 (finkornet krutt) så er det utroligt jevnt innen for ca 0,25 grain +-0,125 ca

Men det er knotete å justere inn. og man må selfølgelig ha en bevegelse som er mest mulig lik "hver gang"

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Greier ned mot +/- 0.1-0.2 med RCBS sitt Uniflow. Men det er avhenhig av at man har tilnærma lik krutmengde i det heile tida, og at man ser vekk frå dei første 3-4 krutdosane etter at man har helt på meir krutt. Skjønt, eg har ikkje "baffel" i krutmålet mitt. Har tenkt lenge på å kjøpe, men det har liksom aldri blitt.. Spent på å sjå korleis ein slik virkar på repetisjonsnøyaktigheita..

Det er altså meir enn nøyaktig nok til "vanleg" bruk dersom man ikkje har det travelt.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
ingen andre som har erfaring med bonanza kruttmål?

 

mitt er meget jevnt.

 

Eg bruker Bonanza kruttmål. Eg har brukt mye VW N-160 som er grovkornet, men det ligger jamnt innen for 0,6 grain.+-0,30

Når eg ladder med Norma N-11 (finkornet krutt) så er det utroligt jevnt innen for ca 0,25 grain +-0,125 ca

Men det er knotete å justere inn. og man må selfølgelig ha en bevegelse som er mest mulig lik "hver gang"

 

Jeg har også et slikt - synest ikke det er så knotete - en må bare skrive opp innstillingene/kruttvekten slik at en slipper å gjette på skalaen hver gang.

Det jeg ikke liker med det er at det klipper korn, noe som lager (ulike) vibrasjoner i kruttmålet. Mener jeg så i reklamen at det ikke skulle gjøre dette - men har det klipper avogtil selv med 202 krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Har prøvd bonanza sitt kruttmål. I 460Wby kjørte jeg 2x60grs da det ikke klarte 120grs i slengen.

Selv da, var det meget presist.

Men, i dag hadde jeg ikke giddet å kjøpe ett manuelt kruttmål.

Kjøpte meg en RCBS Chargemaster 1500, og kommer nok aldri til å gå tilbake til manuelle kruttmål etter dette.

Link to comment
Share on other sites

Jerognal skrev:

Bringer denne tråden opp igjen: Noen her inne med erfaring på Harrel's kruttmål og hvilken modell?

 

Løp og kjøp Harrel. Jeg kjøpte meg http://harrellsprec.com/index.php?crn=49&rn=380&action=show_detail og jeg angrer ikke i det hele tatt.

 

Kruttmålet er meget presist og ladningene er meget jevne, faktisk like, nesten hele tiden. Klikkjusteringer er presise og de øker i takt slik det er beskrevet ( 0.1 grain pr.klikk ).

Link to comment
Share on other sites

Generellt sett tror jeg alle mekaniske kruttmål er tilnærmet like gode. De virker jo etter samme prinsipp og da står vi igjen med toleranser og brukerferdigheter.

 

I Våpenjournalens årbok 1992, har Jørund Lien foretatt en test hvor han prøver å finne ut hvor mye variasjon i ladevekt har å si på spredningen. En 12 skudds gruppe med variasjon i ladevekt på 3,3 grain ga ei gruppe med 26mm sidespredning og 20mm høgdespredning @ 100m. Dette var i 6,5 og med egnede krutt for patronen.

jeg gidder ikke gjengi hele testen her, men tendensen er klar.

 

Selvfølgelig, hvis man skal skyte på flere hundre meters hold vil variasjon i hastighet gjøre større utslag.

 

Men de fleste manuelle kruttmål kaster jo ladninger med max + - 0,2 gr, og her ble det prøvd med 3,3 gr variasjon.

Link to comment
Share on other sites

De som er veldig nøye på kruttladningen, har de veid hylsene sine og sortert de på vekt?

 

 

He-he bruker kun Lapua-hylser og de er mye jævnere enn Norma... Host-host :mrgreen:

 

Nei det har seg slik at jeg har et Lyman 55 og det funker egentlig greit det, men er jævla knotete å få stilt inn.

Det Harrels målet så jo konge ut.

 

Rcbs Chargemaster combo koster jo fort 5-6 laken og det er litt drøyt, selv om det får bra skussmål...

Link to comment
Share on other sites

Brukar trimma Lee-kruttmål. Pussa vekk alle støypegrader i plastikken med smergel, og smørar nå og då med motor mica. Gjer fine, jamne ladningar, og luggar nesten aldri, sjølv med MRP. Det er plastikk til sjuande og sist, men eg driv og klør meg i skjegget av og til og undrar på om eg eigentleg treng noko anna.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Harrell custom 90 og angrer ikke på det. Det er et ganske lite mål. Enkelt å stille inn. Setter også stor pris på kruttflaskene som bare er å bytte. Ikke noe pes med tømming av kruttmål, og kjapt å røske med seg de aktuelle kruttflaskene når jeg skal på banen og teste ladninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...