MetalMorty Posted March 16, 2013 Share Posted March 16, 2013 Jeg tror de fleste her som har brukt CCL har holdt seg til CCL Traditional Gunstock Oil Finishing Kit. Jeg kjøpte det,men også CCL Fine Wax Polish også som jeg skal bruke som toppolish. Noen har jo også kjøpt supersausen til Raudnakke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GLarsen Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 @Redbull Hvis du er perfeksjonist, så er det vel bare å kontake Raudnakke med en gang. For etter det jeg har skjønt her inne, så er olja hans bedre enn den beste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redbull Posted March 17, 2013 Share Posted March 17, 2013 Takk for svar, har prøvd har sendt han en pm for en stund tilbake, men ser ikke ut som han har vært online siden desember kan vente til jeg får svar med han, begynner ikke på beretta`n før til høsten nå allikevel. Fikk måket frem kasterhuset vårt i dag, så vi fikk skutt et par tre serier hver. og det føltes godt! det er vel ikke lenge før vi begynner aktivt i Isfjorden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MetalMorty Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 I ren å skjær latskap så spør jeg istedet for å bla meg gjennom hele tråden.. Hvor lenge skal det stå å tørke mellom hver porefylling..1-2 døgn..ei uke? CCL pusset uten sikkativ.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperHansen Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Det skal stå til det "pusseslimet" du har oppnådd på overflaten har tørket tilstrekkelig.Det tar vel ikke lenger enn ett døgn,eller to ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MetalMorty Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Etter første runde med porefylling,så var det idag tid for å pusse vekk det overflødige tørre slammet med stålull. Det var ihvertfall tørt nok,for det var forholdsvis tungt å pusse vekk. Ble litt engstelig da jeg så at det ikke var så mye forskjell i porene etter denne første runden,men tenkte at jeg får bare fortsette. Nå har jeg pusset med olje igjen,å nå ser det veldig mye bedre ut. Her er noen bilder etter jeg har fått porefylt idag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isbjønn Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Her har det vært gjort mye godt arbeid. Pent blir det @redbull Send meg en pm med adresse så har jeg Raudnakke sin olje og herder. Kjøpt så jeg har ei stund Et spørsmål har jeg også. Gjelder ikke oppussing, men ny stokk. Etter diverse lag olje har jeg på et tynt lag herder. Resultatet er at overflaten blir forholdsvis seig og tar veeeldig lang tid å tørke. Når jeg så går over med stålull 0000, må jeg pusse meg helt ned igjen for å få jevnt resultat. Blir ikke glatt igjen ellers. Har ikke begynt med porefylling siden jeg mente det var neste steg før ny herding, og finish til slutt. Hva gjør jeg galt? mvh Isbjønn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperHansen Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 @ isbjønn Problemet er mest sansynelig at du går for fort frem.når stokken ikke trekker mere olje,er det greit å gi den litt hvile før du har på herder/sikkativ. Kan også være at oljen ikke trekker skikkelig inn i stokken din siden den er ny,vanskelig å si uten å se den.. Jeg har gått i den fella ettpar ganger Man ønsker resultater raskt,men skynde seg langsamt er nøkkelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isbjønn Posted March 23, 2013 Share Posted March 23, 2013 Du har sikkert rett ang tid. Skulle vært ferdig i går Nå skal den få fred uten de gangene jeg tar den med på bana. Var der en tur i dag. Kjennes bra ihvertfall, sel om den er stygg som .... mvh Isbjønn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Redbull Posted March 24, 2013 Share Posted March 24, 2013 @ Isbjønn supert! takker så mye, sendt deg kontakt info Noen som har et forslag på hvordan jeg kan reparere denne skaden med best resultat, fikk dessverre ikke med den manglende biten når jeg kjøpte hagla... og hva beste løsningen for å få "frisket opp" i nettskjæringen her, regner med at dette her er et resultat av masseprodukjson i laser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MetalMorty Posted March 25, 2013 Share Posted March 25, 2013 @Redbull: Her er fila jeg brukte på nettskjæringa..min er skåret med laser..hadde ingen sånn strek som "rammet" inn nettskjæringa. Jeg brukte den eliptiske fila i nålfilsettet fra biltema,synes den var best på nettskjæringa på mi børse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TxH Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Da har endelig ånden kommet over meg med å ta tak i jakthagla for å shine den opp til neste sesong. Hagla er en Beretta 686 Silver Pigeon med relativt pent treverk som har fått sine runder med riper fra kratt for deretter å bli sauset inn med Schaftoil ++. Altså langt ifra ideel behandling! Har satt i gang med siklinga av stokken, men synes liksom den blir så ujevn mtp hvor kniven "tar" og ikke. Holder 90grader på treverket, men begynner å lure på om det er verktøyet det er noe galt med. Noen tips til siklingsjobben dere som har gjort dette før? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isbjønn Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Du trenger skarp kniv, lett på hånda og noe jeg ikke har, nemlig tålmod mvh Isbjønn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
birgerdammen Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Min erfaring er at det er viktig med SYLSKARP kniv. Da trenger du liten kraft og det virket for meg som om det er når du legger på litt ekstra kraft at det ikke lenger blir bra- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TxH Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 takker for tips! Har forstått at dette er tidkrevende arbeid ja, så får bare ta tiden til hjelp Men har et annet spørsmål som melder seg når alt av metall et demontert fra treverket: Hvordan skal en fjerne gamle rester fra størknet stokkolje og annet smuss som ligger på ulike deler av mekanismen? Er det forsvarlig å legge alt av metall oppi en eller annen løsning av noe lurt stoff som løser opp all dritt og møkk i aller hjørner og kroker? Noen som har vært borti dette, og gjort lignende før? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amatør Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Men har et annet spørsmål som melder seg når alt av metall et demontert fra treverket: Hvordan skal en fjerne gamle rester fra størknet stokkolje og annet smuss som ligger på ulike deler av mekanismen? Er det forsvarlig å legge alt av metall oppi en eller annen løsning av noe lurt stoff som løser opp all dritt og møkk i aller hjørner og kroker? Noen som har vært borti dette, og gjort lignende før? Ja, les et par sider tidligere i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=826232#p826232 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MetalMorty Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Idag har jeg fått pussa unna etter tredje runde med porefylling. Begynner å bli bra,men er noen porer igjen ennå. Spes på fortreet er det noen veldig dype noen som jeg tviler på jeg får fylt,men uansett blir børsa en helt annen. Tok bilder etter jeg pussa i dag..har kun gnidd over med håndbaken etter jeg pussa vek overflødig slam med stålull..ingen olje eller noe,så forskjellen er ganske dramatisk fra da jeg begynte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
birgerdammen Posted March 27, 2013 Share Posted March 27, 2013 Dette blir knall når du får på de siste lagene som utgjør finishen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
birgerdammen Posted March 28, 2013 Share Posted March 28, 2013 Da tar treverket en velfortjent påskeferie i hytteveggen med en øl. Kun kledd i lag nr. 2 med 50/50 sikkativ og redroot oil om en times tid blir det massasje med håndbaken. God påske til alle Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MetalMorty Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Har akkurat hatt det jeg regner med blir siste porefylling. Før jeg begynte på det,så gned jeg inn olje å tok et bilde..to små dråper rakk hele veien,og jeg fikk nesten sjokk over hvilken glans det ble. Her er bilde etter innoljinga,ikke det beste bilde men en ser jo glansen,selv om bilde ikke viser i nærheten av hvordan det virkelig er. Bildet er tatt uten blitz forresten. Har som sagt porefylt igjen nå. Etter jeg er ferdig med å pusse overflødig tørt slim..er det da tid for olje og sikkativmassasje eller er det noe som skal gjøres før dette? Olje og sikkativ er "the final step" i overflate oppbygging,eller er det noe jeg har missa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjordajeger Posted April 6, 2013 Share Posted April 6, 2013 Har akkurat kjøpt ein ny varmint stokk til min Sako Quad. Stokken er sjølvsagt strøken iom at den er heilt ny, men synes den er noko matt i finishen samt at det er mykje porer som ikkje er tetta i treet. Kan ein berre starte med oljing og deretter fylgje CCL-metoden heilt ut, eller bør stokken siklast og pussast slik at all overflatebehandling som er på stokken i dag vert fjerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Villjeger Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Kjøpte nylig en lanber gyttorp, hvor jeg har vært så heldig å få sauset inn hele shiten med shaftol og balsin stokkolje. Driver å skyter 2-3 ganger i måneden foreløpig. Og etter å ha lest meg opp en god del her, så skjønner jeg at jeg ikke akkurat har skutt gullfuglen. Hadde lyst til å gi nyinnkjøpet en fin finish, noe jeg selvfølgelig ikke klarte å oppnå. Bør jeg vente med å pusse bort oljen med sandpapir? er helt fersk på akkurat det her, så hadde satt veldig pris på om noen kan forklare meg steg for steg hva jeg bør gjøre. Har forresten sendt mail til Landrø for å prøve å bestille CCL oil finishing kit og porefyller, da jeg synes det er brukbart med porer i treverket, spesielt på forskjefte. Om noen trenger bilder etc. så send meg gjerne en PM, setter stor pris på alle fornuftige svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TxH Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Ser at det er mange som tyr til CCL sit "Oil finishing kit" med red root oil, sikkativ og poleringsmiddel el., noe som virker å være et veldig kurant sett for å sette opp en ny finish på stokken. Spørsmålet mitt er egentlig hvordan denne finishen vedlikeholdes best mulig? Er det ved oppfriskning med red root oil eller denne "gunstock conditioning oil"? Kan jeg i tillegg spørre om hva som anbefales av CCL sin "grain sealer" og bare å bruke olje med våtslipepapir for å fylle porene med "eget pussestøv"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aej Posted July 6, 2013 Share Posted July 6, 2013 Heisann! har et kjapt spørsmål! Jeg klarte det store underverket og søle ut en halv flaske med CCL Red-Root Oil på en avis idag! Fant raskt frem en skje og begynte å skrape av det overflødige på avisen. Da jeg gjorde dette hadde oljen trukket til seg små mengder med svart blekk fra avisen... Er olja fortsatt brukende eller har jeg ødelagt hele dritten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
somarro Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Da e det igang, etter å ha lest mæ opp på raudnakkes pornografiskte prosjekter så ble det den godt brukte jaktkanonen te farfar som æ e så heldig å fått etter hans bortgang, det e snakk om en Mauser m98 6,5X55 denne har godt i arv i genrasjoner så håper resultatet blir bra. Denne har en hjemmelaga stokk i bjørk med et snev av flamme, mye liv i treèt, dette fant jeg ut etter æ hadd fjærna den slitte lakken. Har siklet hele stokken med untak av krinkler og kroker der det ble brukt sandpappir. Det ble bestilt CCL Gunstock Oil Finishing Kit etter at raudnakke har anbefalt denne så må det være good stuff Har også bestilt duracoat til løp og beslag, herre e æ veldig spent på kolles det bli te slutt. Takk for inspirasjon Raudnakke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ing-cognito Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 Sitter her med en klissete stokk. Førte på et lag med sikkativ i går, ca 36 timer siden. Ble mer klissete etter sikkativ enn før. Skal jeg la den få vente litt til? Eller skal jeg kjøre på med stålull og enten terpentin eller sikkativ i morgen tidlig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MauserM Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Hei alle sammen. Driver på å oljer opp stokken på min Lanber O/U. Forskjeftet blir utrolig fint og glatt, men selve kolben vil ikke tørke skikkelig. Virker som stokken er mettet. Har nå ligget til tørk i 2 uker og overflaten kjennes tørr ut, men er noe som ikke stemmer. Virker nesten som oljen har lagt seg uten på stokken og tørket(kolben virker seig). Noen forslag ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
banan Posted October 6, 2013 Share Posted October 6, 2013 Hei, Kjøpte nettop en ny sauer classic som jeg skulla hatt noe stokkolje til. Virker veldig tørr fra fabrikk, og kunne nok trengt noen lag med olje. Ser at CCL er mye brukt her, men hvilket sett skal jeg kjøpe da jeg ikke skal pusse opp stokken slik mange her i tråden gjør, men mette stokken med olje? Er det da hand polishing kit, eller oil finishing kit jeg bør gå til innkjøp av? Eventuelt andre produkter? conditioning oil? Litt forvirrende med de ulike settene til CCL, så er det noen som kunne forklart kort hva de ulike produktene brukes til? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
prikken Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Flott tråd dette her. Når det gjelder oppdrift av nettskjærig: hva er forskjellen på dem bart sine singel line kuttere? Ser de har tre varianter s, f og v. Hvem er til hva? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolverine67 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Legger merke til at det stilles mange spørsmål i denne tråden, som ingen føler seg kallet til å svare på. Er helt blank på området, så jeg kan ikke hjelpe. Skulle derfor ønske at noen som kan dette tok seg tid til å svare på noen av spørsmålene. Dette fra en som lurer på mye av de samme tingene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gordon28 Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Da får jeg vel presentere mitt prosjekt for høsten. Jeg har en winchester mod 94 som er gammel og slitt. Har bestemt meg for og pusse opp denne til neste års rådyrjakt. Den har et anske fint treverk som jeg nå har pusset ned til bart treverk. Alle delene og låskasse skal sendes til børsemaker og blåneres på nytt. Tre.verket tar jeg meg av selv og derfor så henger jeg meg på denne ypperlige tråden. Håper på feedback fra dere som har gjort dette tidligere. Litt om treverket. Dette har jeg nå fjernet all olje fra til bart treverk, har også dampet ut de få hakkene som var der. Hvordan jeg går frem videre nå er jeg mildt sagt usikker på. Vil ha det beste som er mulig ut av denne stokken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gordon28 Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Her er bilde av kolbe og fortre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espsol Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Dersom du blar litt i denne tråden står heile prosessen beskrive fleire plassar. Vask av med vegetabilsk terpentin, tørk og begynn å olje stokken. Noko av det viktigaste med heile prosessen er at du brukar nok tid, og ikkje forhastar deg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted October 27, 2013 Author Share Posted October 27, 2013 Den der ser ut til å ha et bra potensiale ja... Erfaringsmessig er det lite å hente på å nipusse på dette stadiet.. En glatt og fin overflate med korninger 240-400 pleier å være fullt tilstrekkelig. Dette er sansynligvis American Black Walnut, og denne er litt mer porøs enn europeisk valnøtt. Jeg pleier ikke å kjøre med fortynnet raudolje på slike, siden den olja jeg lager og bruker har utmerkede inntrengningsegenskaper.. Jeg pleier å påføre nye tynne lag så snart foregående har trukket inn i en dag eller to, deretter et par døgn tørk og så en gang daglig ei ukes tid. Etter det lar jeg gjerne tørke ei uke eller to før jeg finpusser og begynner å legge finish.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted October 27, 2013 Author Share Posted October 27, 2013 Legger merke til at det stilles mange spørsmål i denne tråden, som ingen føler seg kallet til å svare på. Er helt blank på området, så jeg kan ikke hjelpe. Skulle derfor ønske at noen som kan dette tok seg tid til å svare på noen av spørsmålene. Dette fra en som lurer på mye av de samme tingene. Heisann.. Jeg skal så godt jeg har tid til forsøke å besvare spørsmålene etterhvert... Etter 11 måneders fravær ser jeg jo det har hopa seg opp en backlog av spørsmål, så jeg må be om litt tålmodighet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted October 27, 2013 Author Share Posted October 27, 2013 Jeg ser i postingene et stykke opp her at en del sliter med "klissete" resultater, så vi får kikke litt på det problemet... Dette fenomenet kalles ofte "Skinning". Linolje tørker ved kontakt med luft.. i motsetning til f.eks. 2-komponentprodukter som tørker ved en kjemisk reaksjon. Sikkativ kalles ofte en "herder for linolje", men en riktigere betegnelse vil nok være aksellerator for tørkeprosessen. Tilbake til Skinning.. En bra illustrasjon på fenomenet kan du få ved å ta en bit glassplate, der du på den ene enden stryker på et tynt lag olje og på den andre enden legger en så tjukk dam du klarer uten at olja renner av.. Sett dette så vekk for å tørke noen dager, og se deretter hva som har skjedd.. Det tynne laget vil sannsynligvis være ganske hardt og minimalt skrukkete.. Dammen derimot vil nok være tørr å ta på, men trykker du på den vil du kjenne at den er kittaktig i konsistensen.. Skrap litt av på overflaten og du har klissete seig guffe.. Det samme fenomenet får du når du bytter ut glassplata med en trekolbe.. Er overflaten seig, skyldes det som regel en for raus påføring der overflata har tørket før treverket har rukket å absorbere all olja som ligger utenpå. Jeg kalte sikkativ for en tørkeaksellerator litt over her, og påfører en sikkativ over en slik innsausing, vil en faktisk forsterke problematikken.. I enhver skjefteolje vil det være løsemidler som har til hensikt å forbedre inntrengningen.. Disse skal altså ut av treverket igjen når de har hjulpet oljemolekylene inn. Skinning vil forhindre denne fordampningen. Min egen Sjefteolie har en blanding som påskynder denne fordampningsprosessen, og som dessuten gir en vettug tørketid brukt rent alene. Når jeg behandler en nyoljet kolbe med sikkativ for å kunne finpusse/polere treoverflaten før sluttfinish gjør jeg aldri dette på en overmettet kolbe.. faktisk pleier jeg gjerne å la kolben tørke noen måneder før jeg lager en polert finish på denne, nettopp for at alle rester av løsemidler skal være ute.. Og ja..jeg både jakter og skyter med børsa i denne perioden Er man da kjørt når en får skinning? Neida..heldigvis er man ikke det. Puss av klisset, la tørke en stund, finpuss og olje opp igjen med flere syltynne lag.. Må jeg f.eks. legge mer enn et lag ved vedlikeholdsoljing på en ferdig stokk, lar jeg det gjerne gå 2-3 dager mellom lagene.. Altså..Skinning er som regel en konsekvens av overdrivelse og hastverk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Hei Jeg er godt i gang med å lese gjennom tråden, men vil få bestilt meg en god olje først som sist, slik at den er i hus når jeg skal begynne prosjektene mine. Hvilken olje bør jeg bestille? Noen som har erfaring med denne? Det er noe tre-komponents-greier jeg så hos en kar i går. Vet ikke hvor man får kjøpt det da men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted October 29, 2013 Author Share Posted October 29, 2013 Dette er vel et av de beste settene på forbrukermarkedet. Settet inneholder en flaske rødolje, ei flaske sikkativ og en porefyller... Desverre har produsenten byttet ut den gamle limestonebaserte porefylleren de brukte før med en hurtigtørkende sanding sealer... ikke bra.. Fremdeles er dog selve olja noe av det bedre en får kjøpt i butikk.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Mm. Fikk sett det i aksjon i går, og likte det jeg så! Men ser ikke at det er merket med noe merkenavn, så jeg har noe å søke etter. Så kom gjerne med tips til hvem som selger! EDIT: Jeg fant jeg fant. http://www.swillingtonshootingsupplies. ... shing-Kit/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted October 29, 2013 Author Share Posted October 29, 2013 Sist jeg så noen som førte dette hjemme på berget var det vel Landrø som forhandlet.. Selv er det lenge siden jeg, av naturlige årsaker sluttet å bruke dette, så jeg er ikke helt oppdatert på forhandlere... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Jepp, fant ut av det. Og fått bekreftet at de har inne Et siste spørsmål: Har tidligere brukt våtslipepapir, men da klumper lakk og olje seg veldig på papiret. Kan dette være et bedre alternativ? http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe- ... stk-20971/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jansk Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Heisan Sikkativet i ccl-settet er sterkt lilla. Jeg er usikker på hvilken praktisk effekt dette har i treet, men det ødelegger fargen i den strålende rødrotoljen jeg har lært meg å lage (stort sett mellom linjene i denne tråden). Allerede på mindre enn 1% blir fargen brun-aktig. Når jeg blander opp mot 50% går fargen over til - eeh - lillabrun? Har dere samme opplevelse? Og om ikke - kan det vare noe galt med oljen? Det er en ganske sterk konsentrasjon av alkannarot i renset, kokt og svensk linolje. jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ing-cognito Posted October 31, 2013 Share Posted October 31, 2013 Jeg har jo vært en av de som har vært usatt for "kliss" Til tross for at jeg har drevet på med stokken i et år, så har jeg nok klart å være utolmodig til tider. Lot stokken få bryne seg på en bod med god trekk ila sommern og høsten i kombinasjon med litt puss og den kom seg bra. Nå har det vært noen få oljedråper på håndbaken i høstsola, mangler litt finish men det kommer seg etterhvert.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Inspirert av tråden måtte jeg gyve løs på et forskjefte jeg har liggende til hagla... Skulle egentlig bare matte ned og lakke, men klarte ikke dy meg da jeg så at nettskjæringa var full av gammel olje.. Her har jeg kun tatt omrisset: Her er jeg godt i gang med selve nettskjæringa: Største utfordringen var rett og slett å klare å holde linjene etter jeg hadde tatt ene veien. Når jeg skulle "krysse" gikk det ikke så bra. Litt vanskelig å holde på de opprinnelige linjene, men syns resultatet blir bra! Så snart jeg er ferdig med begge sidene skal det hele pusses med finere og finere papir, for så å kjøre på med olje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted November 1, 2013 Author Share Posted November 1, 2013 Good job.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Takk takk Nå har jeg snudd stykket og begynt på andre siden. Tidkrevende jobb..! Har du noen tips til hvordan sikre at man har fått ut alt av sagspon ut av nettskjæringa? Slik at man får en så ru som mulig nettskjæring.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raudnakke Posted November 2, 2013 Author Share Posted November 2, 2013 Neglebørste... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Smart! Takk Tenker trykkluft og ville gjort susen, men har ikke slikt her. Håper jeg blir ferdig med "grovarbeidet" i dag, slik at jeg kan begynne oljinga. Er jo det som er selve kosen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik Posted November 2, 2013 Share Posted November 2, 2013 Da var fortreet ferdig pusset ned. Det er et lite felt helt forrerst hvor den gamle oljen har trukket godt ned, så det nyttet ikke å få den pusset helt vekk. Noen vil sikkert spørre seg hva den über-femi børsten gjør i dette..? Tips fra Raudnakke var å børste av med neglebørste. Da madammen ikke hadde neglebørste ble det heller brukt en nyervervet børste som jeg ikke helt vet hva man bruker til.... Fungerte i allefall upåklagelig til å få ut alt spon fra nettskjæringa..! Å legge på første strøk olje er virkelig en takknemlig jobb: Resultatene åpenbarer seg umiddelbart. Men helligdagene gjør det samme! De områdene som jeg ikke fikk til å pusse helt ned vises passe godt. Får se om det blir bedre med flere strøk. Nettskjæringa ble utrolig krisp og fin. Noe HELT annet enn hva den var..! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wrangler Posted November 3, 2013 Share Posted November 3, 2013 Har en laminat stokk som trenger ny finish. Blir oljebehandling av laminat feil eller går det bra. Redd den skal gå opp i liminga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.