Jump to content

GÅSEJAKTA 09


wedgie

Recommended Posts

  • Replies 357
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ble ei gås lørdagskvelden. Ålte meg over ei plen og la meg til rette med godt anlegg. Brno .222 rem. med tofot og demper. Gjessene gikk på 100 m ++. Ventet til ei stilte seg opp med siden til. La siktepunktet høyt litt bak vingeknoken og lot skudde gå. Gåsa tok kvelden rimelig kjapt. Men jeg er glad jeg brukte blyspiss. Filetene var like hele. Spennende jaktform. De begynner å bli var` nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er godt mulig, dersom vårtrekket er over, de er et par, og viser tegn til å hekke. Hvis du unngår å skyte de voksne fuglene til høsten så kan det hende det paret etablerer seg der år etter år, og flere av avkommet kan også tenkes å holde seg i området.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er vi to stk som akurat har kommet tilbake etter skadegåsjakt. Endte med ett bomskudd og en felt gås. Var ikke så mye å se der, men det var helt nedbeitet og fullt av gåseskit. Så vel en 30-40 gås tilsammen men på tildels lange hold utom dyrka marka.

Link to comment
Share on other sites

Det ryktes om 26. juli... :wink:

 

Jeg håper det ikke er noen her som driver skadefelling i ukene og dagene før ordinær jaktstart... :(

Behøver vel ikke nevne hvilke konsekvenser det får engang... litt som å pisse i buksa...

 

PS, skal ikke jakte gås sjøl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fylkesmannen i Nord-Trøndelag foreslår seks konkrete tiltak for økt jaktuttak av gås.

 

http://www.t-a.no/nyheter/article81625.ece

 

Tiltakene var listet opp i papirutgaven. referert med kursiv:

 

• Innføring av jaktforbud etter et gitt klokkeslett på formiddagen vil begrense sannsynligheten for at ulike jaktlag ødelegger utbyttet for hverandre.

 

Kan noen forklare dette for meg?

 

• I områder der det praktiseres felles kortsalg, vil en eller flere jaktfrie dager bidra til at flere gjess samler seg, og det påfølgende jaktutbyttet økes. Samme effekt kan en få om det innføres refugier uten jakt.

 

Man får vel ikke større jaktutbytte fordi at flere gjess har samlet seg? Etter to skudd er de fleste vekk uansett. Det beste er mange småflokker slik at det til stadighet kommer nye flokker å lander der jegeren sitter. Tviler på at man tar ut flere gås ved å begrense jaktmuligheten. Når det gjelder refugier uten jakt, så ser jeg på dette som en begrensing i valg av jaktterreng.

 

• Felles kortsalg for et større område. For jegere vil det være gunstig å ha flere åkre tilgjengelig ved at en kjøper jaktkort for et større område. På den måten jaktes det der gjessene er.

 

Nei! Gjessene vil sitte i jaktfrie refugier. De lærer veldig fort hvor det er trygt.

Jeg skal vedde på at kort for større områder vil bli dyrere. Dersom dette blir det eneste du får kjøpe, vil færre jegere gidde å jakte. Hvis vi derimot kan få kjøpe et felles gåsekort for en rimelig penge, så kan dette være en god ide.

 

• Det er en fordel at høstpløyingen utsettes så lenge som mulig. Pløyde stubbåkre er ikke attraktivt for gjess.

 

OK! Det vet alle gåsjegere og kornbønder. Jeg er mer usikker på om bonden vil legge opp driften etter gåsjakta.

 

• Mer kursing i gåsjakt vil gi flere jegere.

 

Hmm. Koster sikkert penger for kurs. Vi må være forsiktige, så ikke en luring finner på at det skal være krav om kurs for å jakte på hans åker. Slikt kan spre seg.

 

• For å få til en god evaluering vil det være nødvendig med en innrapportering av jaktpraksis og jaktutbytte med opplysninger på marknivå og dato for jaktutøvelse.

 

Ingen kommentar.

 

 

 

Men hvis det virkelig er interesse for å redusere gåsebestanden:

 

Hvorfor åpnes det ikke for vårjakt? Yngletidsfredning på gås er bare tull. De skal til svalbard å legge egg. De yngler ikke i Trøndelag!

Link to comment
Share on other sites

Fylkesmannen i Nord-Trøndelag foreslår seks konkrete tiltak for økt jaktuttak av gås.

• Innføring av jaktforbud etter et gitt klokkeslett på formiddagen vil begrense sannsynligheten for at ulike jaktlag ødelegger utbyttet for hverandre.

 

Kan noen forklare dette for meg?

Klønete formulert i avisa... mange steder er det praksis å ha jakt fra ca soloppgang eller 04.00 til 11.00. Det skal roe gåsa resten av døgnet, og kan holde de i området litt til.

 

• I områder der det praktiseres felles kortsalg, vil en eller flere jaktfrie dager bidra til at flere gjess samler seg, og det påfølgende jaktutbyttet økes. Samme effekt kan en få om det innføres refugier uten jakt.

 

Igjen, klønete formulert - føler jeg... Noe av det samme som over, gjessene stikker ikke så fort, i følge de som "forstår" seg på det.

 

• Felles kortsalg for et større område. For jegere vil det være gunstig å ha flere åkre tilgjengelig ved at en kjøper jaktkort for et større område. På den måten jaktes det der gjessene er.

 

Stor fordel de fleste steder å ha mulighet til å kunne tilpasse jakta etter hvor gåsa er. Ikke alltid terrenget er fullt av jegere, kjipt om de sitter på et ledig naboterreng hvor du ikke har kort?

 

• Det er en fordel at høstpløyingen utsettes så lenge som mulig. Pløyde stubbåkre er ikke attraktivt for gjess.

 

OK! Det vet alle gåsjegere og kornbønder. Jeg er mer usikker på om bonden vil legge opp driften etter gåsjakta.

 

Enig i det første, og mange bønder utsetter gjerne pløyinga et par uker hvis det medfører økt felling av gås. Det handler om kunnskap og vilje.

 

• Mer kursing i gåsjakt vil gi flere jegere.

 

Hmm. Koster sikkert penger for kurs. Vi må være forsiktige, så ikke en luring finner på at det skal være krav om kurs for å jakte på hans åker. Slikt kan spre seg.

 

Kurs gir kunnskap og ofte mer effektiv jakt. Om noen er villig til det - OK! Men prisen må være overkommelig ja.

 

• For å få til en god evaluering vil det være nødvendig med en innrapportering av jaktpraksis og jaktutbytte med opplysninger på marknivå og dato for jaktutøvelse.

 

Ingen kommentar.

 

Dette er jo viktig, antall skudd hørt, delt på antall gjess felt, gir jo en pekepinn på hvor effektiv jakta er. Har opplevd altfor mange stinnfulle magasinhagler bli tømt på usannsynlige hold...

 

Men hvis det virkelig er interesse for å redusere gåsebestanden:

 

Hvorfor åpnes det ikke for vårjakt? Yngletidsfredning på gås er bare tull. De skal til svalbard å legge egg. De yngler ikke i Trøndelag!

 

Nå tenker du kortnebbgås skjønner jeg, grågåsa hekker jo i aller høyeste grad i trøndelag.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Var å besøkte en bonde på Rennesøy i Rogaland som var plaget av at det kom store mengder gås som satte seg og dreit og ødela beite hans. Da vi gikk nedover mot sjøen lettet sikkert 25-30 gjess med en gang, og da vi kom ned til ein steingard lettet 5-10 stk på 10 meter. Hvordan kan jeg hjelpe bonden til å få skadeløyve osv. Hvem skal kontaktes ect ect. Frustrerende å se den stakkars bonden lide på denne måten, og jeg føler jeg må hjeøpe han :D

 

 

Du får sende en PM hvis du vil ha selskap når jakta strater. Kunne godt tenkt meg å prøve gåsejakt :-)

Link to comment
Share on other sites

@Taffen Smøla har ikke fått godkjent søknaden sin om tidligjakt hos DN så jaktstart er 10.8.

 

gåsjakta på smøla blir som i fjor...26 juli på dyrkamark og 5 aug resten av øya..Men ett og anet kontorkjøtthue har bestemt at kveldsjakta utgår :x tenker at di fastboende som skal på jobb jubler :cry: blir ikke mye jakting på di.....

Link to comment
Share on other sites

@Taffen Smøla har ikke fått godkjent søknaden sin om tidligjakt hos DN så jaktstart er 10.8.

 

gåsjakta på smøla blir som i fjor...26 juli på dyrkamark og 5 aug resten av øya..Men ett og anet kontorkjøtthue har bestemt at kveldsjakta utgår :x tenker at di fastboende som skal på jobb jubler :cry: blir ikke mye jakting på di.....

 

 

 

 

 

Noen som har peiling på hvorfor di plutselig kutter ut kveldsjakta??? Er så irritert at jeg holder på sprekke.....

Link to comment
Share on other sites

Årsaken er etter som jeg skjønner at de hadde søkt om permanent tidligjakt og fikk avslag på dette, men fylkesmannen var "snill" og gav tillatelse til tidligjakt allikevell dette år men da ikke kveldsjakt. man prøver vel med dette å ikke presse gåsa for mye til å starte trekket tidligere.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Men hvis det virkelig er interesse for å redusere gåsebestanden:

 

Hvorfor åpnes det ikke for vårjakt? Yngletidsfredning på gås er bare tull. De skal til svalbard å legge egg. De yngler ikke i Trøndelag!

 

Nå tenker du kortnebbgås skjønner jeg, grågåsa hekker jo i aller høyeste grad i trøndelag.

 

Artikkelen var vel i utgangspunktet myntet på kortnebbgås, selv om kanskje det også fremkom dårlig av artikkelen - som så mye annet.

Link to comment
Share on other sites

@Taffen Smøla har ikke fått godkjent søknaden sin om tidligjakt hos DN så jaktstart er 10.8.

 

gåsjakta på smøla blir som i fjor...26 juli på dyrkamark og 5 aug resten av øya..Men ett og anet kontorkjøtthue har bestemt at kveldsjakta utgår :x tenker at di fastboende som skal på jobb jubler :cry: blir ikke mye jakting på di.....

 

Stemmer det. På tidspunktet jeg svarte hadde viltforvaltninga/kommunen fått avslag på søknaden sin om tidligjakt og på landbrukskontoret sa de at det kun ville bli ordinærjakt fra 10/8.

 

Her er foresten link til tidene og begrensninger som gjelder.

http://www.smola.kommune.no/Artikkel.aspx?AId=580&back=1&MId1=262&MId2=753&MId3=814

Link to comment
Share on other sites

heisann...skal jakte grågås i høst, jeg og noen til skal bestille lokkegås, det vi lurer på litt er om man skal ha en viss blanding av canadagås og grågås, mener å ha hørt at det er går bra med en blanding? eller skal man kun ha grågås?

 

bare å komme med tips om hvor det selges billig :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg har fått tilgang på ett område med gås, men dette er ikke ett beite område men ett overnattings område for gås.

etter det folk sier så burde jeg ikke jakte gås her, fordi gåsa ikke vil komme tilbake her.

er det noen i dette eller ?

Link to comment
Share on other sites

Rauma kommune fikk også godkjent bestandsplana si for grågås og skal i likhet med Smøla og noen få andre kommuner i M&R starte jakta på grågås 26/7. Tidsbegrensa kl. 04-11. Jeg får ikke anledning til å jakte nå i starten.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, gleder meg veldig til 1. August nå. Denne sesongen blir min første som selvstendig jeger, har vært med min bror og far på mange jakt turer på gås, men har aldri hatt hagla i hendene selv:) Har hele tiden vært den som løp etter gåsa som ble skutt :P Kan nesten ikke vente nå, har rundt 30 lokkegås liggende klar, kammonett, CD-spiller med gås lyder og hagla nypusset :) Har vært ute å sett etter gås, og det ser ut som om det blir en fin sessong her på Ørlandet!:) Kan nesten ikke sette ord på hvor mye jeg gleder meg, blir ikke mye hjemme i løpet av sesongen det skal være sikkert!:P

Link to comment
Share on other sites

Btw, noen som vet når jakta på Ørlandet starter? Har søkt litt på internett, ser den startet 26. Juli i fjor, men den har vell startet 1.August noen ganger også? Finner ikke noe om når sessongen starter i år, litt hjelp hadde jeg satt stor pris på :)

 

/cheers!

Link to comment
Share on other sites

Dette var vel ilddåpen på drillingen også, ikkje sant ?

 

Det stemmer - dette var ilddåpen, og det var med hagla. Forsøkte et rifleskudd også, men feilvurderte holdet, (hadde glemt avstandsmålern) og skjøt over.

 

Ellers er jeg veldig hapy med Doctersighten, også til fluktskyting.

 

Så - nå er vi igang! :D

Link to comment
Share on other sites

Endrer den her. Fant ut at jakta på Ørlandet startet 26.Juli ja :) Så nå er det kjøpt in sessong kort. Var ute å så i dag, satt en stor gåseflokk på rundt 50-100 gjess akkurat til jeg skal :) Gleder meg nå, blir så jeg drar ut litt før klokken 4 i natt for å sette ut lokkegåsa :)

Link to comment
Share on other sites

Endrer den her. Fant ut at jakta på Ørlandet startet 26.Juli ja :) Så nå er det kjøpt in sessong kort. Var ute å så i dag, satt en stor gåseflokk på rundt 50-100 gjess akkurat til jeg skal :) Gleder meg nå, blir så jeg drar ut litt før klokken 4 i natt for å sette ut lokkegåsa :)

 

Hvorfor starter den 26. juli? Finner ingenting om disse datoene i forskriften om jakttider. Kan noen forklare?

 

Edit:

b. Fylkesmannen kan åpne for jakt på grågås inntil 15 dager før ordinær jaktstart når det foreligger en lokal forvaltningsplan. I denne perioden kan det jaktes fra kl. 0400-1100.

 

Fikk egentlig svar på spm mitt der. Viktig å lese litt før jeg spørr.

Men hvor blir slike ting publisert når fylkesmannen åpner for jakt 15 dager før?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen som har peiling på hvordan det går med jakta på¨smøla???Sitter den ut i myrene i år også? Hørte rykter om at det var lite på innmarka,,,,,,,,,,,

 

Jo, det stemmer. Gåsa er jo ingen dum fugl, så derfor stikker det store antall av grågås ut til myrområdene, så snart man starter skyting. Og, der har man av en eller anne årsak ikke lov å jakte.

Såvidt meg bekjent, så er det et svært beskjedent uttak av gås så langt, og årets jakt ser ut til å bli like skandaløs dårlig, som de siste år har vært.

 

Forvaltningen av grågås har åpenbart blitt overtatt av særinteresser, med jaktmotstand som motivasjonsfaktor, og de jegerne som fremdeles gidder å drive med denne jakten, er nå helt oppgitt. Det ryktes om at rapportering til forskerkretser, skal saboteres kollektivt.

 

Dette bør det bli en oppvask av, og NJFF bør til å våkne, og vise litt "pondus". Grågåsforvaltningen er havnet helt på ville veier, samtidig som antallet grågås har eksplodert. Dette i samme periode hvor forvaltningen av grågås har lekt seg med vilkårligheter, som årlige endringer av tidspunkt, dato etc.

 

Til eksempel - årets jaktstart, ble fastlagt 1 uke før jakta startet. NJFF må til å våkne opp av sin "Tornerosesøvn".

Link to comment
Share on other sites

[Edit:

b. Fylkesmannen kan åpne for jakt på grågås inntil 15 dager før ordinær jaktstart når det foreligger en lokal forvaltningsplan. I denne perioden kan det jaktes fra kl. 0400-1100.

 

Fikk egentlig svar på spm mitt der. Viktig å lese litt før jeg spørr.

Men hvor blir slike ting publisert når fylkesmannen åpner for jakt 15 dager før?

 

Heisann, jeg fant det når jeg søkte på: Jakt ørland fylkesmann på Google.

 

Der kommer det opp en fil du må åpne, hvor det står:

"Med dette som bakgrunn har fylkesmann vedtatt følgende"

1. Det fastsettes forskrift for jaktstart på grågås i Ørland og Bjugn kommuner fra og med 26 Juli for årene 2007 - 2011. Det var kun her jeg fant det, ingen annen plass.

Merk deg at klokke slettet er 04.00 - 11.00 som vanlig.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Er det gås på ørlandet for tida?

 

Ja, det en del. Har vært ute 2 ganger så langt. Fikk 1 gås på den første turen og det ble 2 bom på den andre turen, men så en del gås :) Skal snart ute igjen en tur, har sett en del andre jegere også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...