Jump to content

GÅSEJAKTA 09


wedgie

Recommended Posts

Dere må legge ut bilder etterhvert. Både av fangst og gjerne gås som beiter, flyver osv... Som en liten motivasjon for oss som venter på jaktstart! Imorgen natt ( natt til 1 aug) braker det løs her, men er nesten ikke en gås å se på mils omkrets, Desverre.

 

Noen som skal jakte På helgeland, Dønna område i år?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 357
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vårtrekk og høstjakt (tilhold om høsten) er to HELT forskjellige ting som regel, de du ser om våren kan like gjerne være kortnebbgås som hekker på Spitsbergen, lykke til med å traske rundt og se etter de i Buskerud nå! :lol: Men kanskje passerer de på trekket nedover i september igjen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vårtrekk og høstjakt (tilhold om høsten) er to HELT forskjellige ting som regel, de du ser om våren kan like gjerne være kortnebbgås som hekker på Spitsbergen, lykke til med å traske rundt og se etter de i Buskerud nå! :lol: Men kanskje passerer de på trekket nedover i september igjen. :wink:

 

Haha.. jeg kan ikke så mye om gås og de forskjellige typene. :wink: Når de flyr over her på 100 m høyde er det vanskelig å se hva type gås det er..

 

Vært med på gåsejakt en gang tidligere,(rogaland) var seint i sesongen og gåsa var sky og ville ikke lande innenfor skuddhold, men det ga mersmak. Store dyr!!

 

Noen plasser i Buskerud jaktbar gås lander da?? hva med kanadagåsa... Den er det masse av overalt, er det matvilt forresten??

Link to comment
Share on other sites

Noen plasser i Buskerud jaktbar gås lander da?? hva med kanadagåsa... Den er det masse av overalt, er det matvilt forresten??

Kanadagås er lovlig vilt ja, men ikke alltid at jakttidene er de samme som for de grå gjessene, så sjekk det. Har spist mye kanadagås jeg, de er god mat de og! :D

Link to comment
Share on other sites

Har nå kommet igjen fra gåsejakta på Smøla og må si jeg er skuffet i år.

Er ikke på langt når så "lett" det var for 5-10 år siden. For dei lokalkjente so var edøya eit eldorado før men nå såg jeg ikke ei eineste ei :cry:

Noen punkt tenkte jeg også jeg kunne ta opp som er litt leit synest jeg.

 

Var nesten ikke noen jegere der i år i forhold til andre år.

 

Nesten ikke noe gås på markene heller. Og mange marker var det ikke tilrettelagt(D.V.S klippet gresset) Sikkert bøndene som driter i det og ikke vil ha gås på marka(forståeligt)men trist.

 

Tråkker sikkert noen på terne nå men skit au...

 

Noen lokale jegere som har skufflet til seg alle dei beste markene. DA MENER JEG MANGE MARKER!!!!

Tror dei at dei har monopol?? Dette er synd for smøla der mange mennesker er avhengige av å leige ut hytter\rorbuer osv.

 

Har også snakket med mange som bor og jakter på smøla heile året at der er dei som misbruker skadegås løyva og skyter ned gås i 100vis iløpet av mai-juni. En sa at på ei mark hadde noen skøte 200 fugler over denne tiden og latt mye ligge igjen til ørna og ravna. DETTE ER IKKE EIT RYKTE FOR DEN PERSONEN SOM SA DETTE VEIT ALT SOM BEDRIVES AV JAKT PÅ SMØLA OG KJENNER NESTEN ALLE GRUNNEIGERNE. STYGG ROVJAKT PÅ DET VÆRSTE. Noen som lurer på grunnen til at gåsa ikke er på markene????

 

I mine øyne er jakta på smøla øydelagt sånn den er nå. Sikkert noen som har full klaff når dei er der også, iallefall dei som har jaktmarker der gåsa trekker over når dei kommer til/fra sjøen. Men desse markene KNIVES :wink: det om.

 

Noe positivt er det også.. Mindre ørn å se i år og meir hare.

Som sagt er det sikkert noen som vil motsi noe av det jeg har skrevet her men da må jeg spørre om du/dere føler dere truffet?

 

Jakttida i år var heilt på jorde også. Jakttid 04-11? og ikke kveldsjakt før den 10 august? når alle gåsene har begynt trekket? Jævla smarting så har funnet på dette!! GENIALT :evil:

Link to comment
Share on other sites

Noen lokale jegere som har skufflet til seg alle dei beste markene. DA MENER JEG MANGE MARKER!!!!

Tror dei at dei har monopol?? Dette er synd for smøla der mange mennesker er avhengige av å leige ut hytter\rorbuer osv.

 

Synd at du fikk en slik oppfattelse, for jeg er temmelig sikker på at det IKKE er slik. Jeg vet det er grunneierlagets store fortvilelse, at de ikke lengre får solgt jaktkort, for det er i hovedsak på utmark kortene gjelder. Men når de kan selge kort - dvs. når det åpner for jakt i utmark, så er jo gåsa forduftet.

Grunneierne taper mye inntekter på kortsalg, grunnet den idiotiske forvaltningspraksisen, og utleiere av hytter & rorbuer likeså.

Men det er håp om en bedring på disse bestemmelsene til neste år, og forhåpentligvis mindre tull & vås, med alle disse bestemmelsene med tid på døgnet, datoer for ditt & datt etc. Det er bebudet et oppvaskmøte!

 

Og skadegåsskyting - helt enig! Det er en uting. Eggsanking likeså. Selv ikke kråke er utsatt for slik type forvaltning!!!

 

Men det er dit vi har kommet dessverre - gåsa har nå blitt et skadevilt, og ikke matvilt, slik det var før.

 

Jeg la ut min frustrasjon her.

 

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=20&t=23402

Link to comment
Share on other sites

Ja da har vi kommet hjem fra smøla...det ble 7 gås...lite gås på øya i år,men hvis en forsker litt på hvor man skal sitte så blir det en tjangs eller to..Reglene på smøla har jeg komentert tidligere,de er håpløse,men den lokale girilja som driver og kjører rundt i bil og hopper ut og skyter villmann er en anen diskusjon..skal man på myrjakt på smøla så må man tåle MYGG!

Link to comment
Share on other sites

har sagt det før,men sier det igjen; er HELT sykt at jakta starter tidligere sørpå,en nord!

det er dømt til å bli tjuvjakt av slikt!og det verste av alt JEG skjønner det godt.....gåsa er borte her i nord den 20 august.skulle nesten tro at jakta skulle begynne der gåsa starter trekket,og jaktstart deretter....men neida,en eller annen smarting har tydeligvis hørt sangen; "i bakvendt land".....og tatt den bokstavelig...

Link to comment
Share on other sites

jeg og Petter var ute etter kråkene i morges da bonden kom å lurte på om vi jakta gås. Ble litt snakk om at det var for tidlig for gåsa enda i denne regionen. etter at vi hadde sittet litt på post tenkte vi å gå en tur nede ved elva. Petter gikk inni en av gapahukene å satte seg til mens jeg gikk nede til elvebredden da jeg får se 4 stk store fugler som går og koser seg "huuusj!, kom å sjå!!" der ble vi enige om det satt 4 grågås.

 

Vi spurta opp til der hvor vi hadde utstyret for å hente tyngre skyts... 4-5 patroner av typen tungsten ble funnet fram og vi løp ned igjen, derifra begynte den lange smygingen.

 

Petter og jeg skled ned på magen ned til elva og vada med vannet til knærne og krumma rygg, da vi kom over vannet begynte ålinga, veeeldig sakte. Ålinga foregikk på stein, sendte hagla først og derretter oss selv, slik holdt vi på i ca 30min, vi måtte ligge helt strak...plutselig får vi se vaktgåsa reiser hodet og er helt stiv, vi ligger i ro lenge til vi plutselig ser at den senker hodet igjen og vi fortsatte sakte framover.

 

nå er vi " bare 35m " unna...petter løfter hagla og sikter...Pang og den ene gåsa bikker stein død ned i vannet.

 

Dette var bare helt utrolig...veldig spennende og krevende jakt må jeg si!

Link to comment
Share on other sites

Klart det. Vi brukte som Kent's tungstein matrix nr.3. holdet var ihvertfall ikke mer enn 20 meter, noe mindre. Ingen skogsfugl lar seg be to ganger før den bukker under når denne ladninga treffer på fornuftig hold, men gåsa... Vi trodde knapt våre egne øyne. Har opplevd dette tidligere med gås også, og det er ingen tvil om at det er det kraftige vingebeinet og den tette fjærdrakta som fungerer som pansring. Særlig fugl som sitter på vannet (de tre vi tok i dag gjorde det) er godt pansret.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med bruk av lokkegås. Har 12-13 skall fra før, pluss at jeg har bestilt 30 profiler nå. Har nå ca 12 stk med hodet oppe og 30 med hodet i beitemodus. Høres dette fornuftig ut?

 

Fått tips om å blande skallene og profilene sammen for å få det til å se mer levende ut når gåsa kommer flyvende.

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg det blir litt vel mange "vaktposter", ville iallfall halvert de. Mange gjess med strak hals er et varsel til flokken om å være i beredskap, mulig fare. Du har mer enn nok bulvaner nå iallfall, det som fungerte for meg i hine, hårde dager var minst ett dusin lokkefugl, helst to. Spre gjerne vaktgjessene litt ja, og plassér de som "beiter" med hodet i overveiende grad mot vinden, slik ekte gjess gjerne gjør.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde om bestillingen, så nå lander vi på ca 7 med hodet oppe og 35 beitende.

 

Prøvde endel med lokkefløyte i tillegg til bulvanene i fjor, funket som snus på kanadagåsa, men kortnebb og grågås syns jeg reagerte minimalt på lokkingen (Fløyten er tunet til grågåslokk fra fabrikk...)

Link to comment
Share on other sites

har sagt det før,men sier det igjen; er HELT sykt at jakta starter tidligere sørpå,en nord!

det er dømt til å bli tjuvjakt av slikt!og det verste av alt JEG skjønner det godt.....gåsa er borte her i nord den 20 august.skulle nesten tro at jakta skulle begynne der gåsa starter trekket,og jaktstart deretter....men neida,en eller annen smarting har tydeligvis hørt sangen; "i bakvendt land".....og tatt den bokstavelig...

 

Lenge siden jeg har vært mer enig med noen enn akkurat nå!

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle som har fått tatt gås. Selv kan jeg bare sitte og konstatere at gjessene starta trekket for 3 uker siden, store flokker forlater områdene her, og jakta vår starter 21. august??!!?? :shock:

 

Men, det sitter sikkert noen igjen når vår (Nord-Norge) dato er der :wink:

 

Edit: Noen som kan fortelle oss nordlendinger hvorfor det er slik at jakta starter tidligere sørpå, når Nord-Norge er nærmest tømt for gås fra midten av august?

Link to comment
Share on other sites

har sagt det før,men sier det igjen; er HELT sykt at jakta starter tidligere sørpå,en nord!

det er dømt til å bli tjuvjakt av slikt!og det verste av alt JEG skjønner det godt.....gåsa er borte her i nord den 20 august.skulle nesten tro at jakta skulle begynne der gåsa starter trekket,og jaktstart deretter....men neida,en eller annen smarting har tydeligvis hørt sangen; "i bakvendt land".....og tatt den bokstavelig...

 

Kjenner meg godt igjen slikt du beskriver det og det er forbasket irriterende. For tiden har bor jeg sør om Rødøy Kommune og her begynte jakta i går.. Fint før de som bor slikt til, men jobber for å få tidligere jaktstart på mitt hjemsted kommune i Sør Troms. 10 august bør være den seneste datoen for jaktstart også i Sør Troms.

En vil alltid finne enkelte kull som er sent ute både gås og annet vilt. Har allerede kommen over 2 kull med gås som ikke er flygedyktige. Jegerne bør være voksen nok til å la disse være i fred.

Link to comment
Share on other sites

Føler med dere som ikke får en bit av kaka, men her på sunnmøre er det ivertfall mer enn nok å beskatte for den som

vil planlegge litt til neste år. De fleste bøndene jeg kjenner sitter klar med fellingssøknadene med en gang gåsa kommer

og det er ingen som sier nei på forespørsel om å skyte gås, "problemet" er vel heller at det er for få jegere som bryr seg om gåsa lenger...

 

I år har det vert enormt mye gås her og fordi jeg syns den er bedre før den spiser i seg for mye gress så er allerede gåsekassa i fryseren full,

men en av bøndene spurte om jeg ikke kunne ta noen til da det var så helsikes masse møkk på den nyklipte marka hans og med et par

dager avspasering var jeg ikke veldig tungbedd. Visste at de allerede var der og stod opp kl 06.00 og sneik meg bak en torvhaug med mauseren,

plutselig begynner de: Bææk-bææk-bææk-bææk (nå-er-det-like-før-vi-stikker-lyden) og jeg rakk akkurat å få tatt meg en skikkelig stor en! Det var sikkert 150 stk i den flokken!

 

IMG_0330.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja noen er heldige som får jakte tidligere enn oss som ikke kan smelle på grågåsa før 21.aug.. Men her på øyene i Vest-Finnmark er det bra med gås(foreløpig), min far telte ca. 100 gås rundt hytte-omegnen i dag. Har fått melding fra naboøyene om at det gakler i de fleste viker, på holmer og myrer, så det blir spennende å se hvordan situasjonen er om vel en uke. :| Jeg skal prøve gåseflagget, kjøpt på jaktfall.no, det er "canadaflagg", men med oljemaling skal jeg modifisere det litt. I tillegg er jeg spent på hvordan Federal Blackcloud fungerer, får noen esker før helga og da må det testes litt på blink/kataloger.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med bruk av gåse siluetter? Kan disse brukes alene, bør de kombineres med med bulvaner? Hvor mange bør en ha, har hørt at en bør ha partall... Sist men ikke minst, skal Ven legges med spissen eller åpningen mot vinden?

 

Prøvde å søke litt på dette og det er skreven sinnsykt mye om gåsejakt, og gav opp før jeg fant noe som hjalp meg mye..

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med bruk av gåse siluetter? Kan disse brukes alene, bør de kombineres med med bulvaner? Hvor mange bør en ha, har hørt at en bør ha partall... Sist men ikke minst, skal Ven legges med spissen eller åpningen mot vinden?

 

Prøvde å søke litt på dette og det er skreven sinnsykt mye om gåsejakt, og gav opp før jeg fant noe som hjalp meg mye..

 

 

Hei, siluetter kan godt kombineres med lokkegåsskall ja. Ser på Kristoffer Clausen sine gåsejaktklipp der hvor de har gjort det. Mye enklere å ha med seg og tar liten plass i forhold til skallene.

Når det gjelder antall er et par dusin nok. Trenger ikke å være partall.

 

"Når det gjelder plassering av lokkegåsene så bør lokkefuglene i all hovedsak plasseres med nebbene mot vinden, fordi

villgjess vanligvis organiserer seg slik. Likevel må man ikke overdrive dette, da en gås som beiter også vil vende på hode

og kropp. Hvor mange lokkegjess en bør benytte er det ikke noe fasit på, men flere gjess lokker bedre enn få. Husk at skutte gjess er lokkefugler bedre enn noen. Sett en pinne i bakken, og før nebbet på gåsa inn på den andre enden. Bruk bare noen få gjess med strak oppreist hals, desto flere med krum, «beitende» hals. Når gjessene plasseres ut, bør lokkefuglene i front danne den retteste linjen, de bakerste kan stå noe mer ustrukturert. For innflyvende gjess vil det være lite aktuelt å lande foran de fremste gjessene. Dette bør du ta hensyn til ved utplassering av bulvanene. I tillegg lander nesten alltid fuglene mot vinden. Plasser fronten av lokkefuglene mot vindretningen et stykke forbi kamuflasjen, ca. 10 meter ute og vel 10 meter til siden. Foran kamuflasjen kan du la det være en åpning, mens på motsatt side plasserer du en ny gruppe lokkefugl på samme måte. Du får dermed en flokk med åpning rett foran kamuflasjen. Denne åpningen vil virke som en attraktiv landingsplass for innflyvende gjess, og gjøre at gjessene kan komme skikkelig på skuddhold. Om du bruker kun en gruppe med lokkegjess, må du huske å lage en liten åpning i bakkant mellom bulvanene."

 

Har lett etter siluetter, har du funnet noen som selger eller lager du selv?

Link to comment
Share on other sites

Flott, jeg fant en annen side med vindsokk, men der var det mye dyrere.

Gikk det greit å betale på denne siden? Ser man må sende mail for å bestille. Oppgitt visanummer etc . da eller?

 

 

Betalte via PayPal.. Trivelig fyr og handle med, hjelpsom som bare det: :D

Link to comment
Share on other sites

Var med på gåsejakt for første gang. det blei ei gås, skutt på 167meters hold med tikka t3 308. hjemmeladdet med lapua scenar.

skutt gjennom halsen, men måtte springes inn og kverkes med handmakt?? skulle tro at et slikt treff sendte den i bakken på 123 men neida...

Link to comment
Share on other sites

Selv om gåsejakta begynne 10 august i deler av Nordland så e ho snar å forlate når det begynne å smell.. Akkurat kommen på land etter en kveldsjakt i Skjærgården.. Ikke mye å se, men fikk 2 sjanser og 4 gås gikk i bakken.. Kan ikke bli bedre :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...