Jump to content

GÅSEJAKTA 09


wedgie

Recommended Posts

  • Replies 357
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

- Og mye skal bli mer! :D Jeg har sett iallfall fem flokker med sikkert over 1000 fugl tilsammen fly lavt forbi her i dag, og det kan godt ha passert mye mer. :wink:

 

De stamper kraftig i motvinden riktignok, helt ned til 50 meters høyde over fjorden (som er uvanlig lavt til høsttrekk å være), så det kan nok hende de tar en rast før de er framme i Innherred. Skitt jakt! :D

Link to comment
Share on other sites

Ved vist-krysset mellom Steinkjer og Mære så det ut som om de hadde fått en ny øy.

 

Det var 1-2000 gås i en klump. Rakk ikke engang å åpne sidevinduet da jeg knipset i forbifarten. Hadde bildet vært bedre så kunne vi hatt tellekonkurranse :D

 

Jøss, nesten utsikten fra vinduet mitt det der...

 

Kan bekrefte at vømmøl ikke overdriver, kanskje tvert om... Det var sikkert 2000 gås i lufta over bukta nå i ettermiddag.

 

Kortsalg hos ABC Fritid på Røra.

Link to comment
Share on other sites

Kan bekrefte at vømmøl ikke overdriver, kanskje tvert om... Det var sikkert 2000 gås i lufta over bukta nå i ettermiddag.

 

Jeg tror også at jeg var litt forsiktig, men det var med vilje.

 

Hoved"flåten" av gås måler kanskje 50x20m = 1000m2. Og det sitter mere enn 1-2 gås pr. m2 her for å si det mildt. Sjelden å se de så tett.

Jeg kræsjer vel en dag, sånn som jeg holder på når jeg kjører bil. :? Mere opptatt av gås enn andre biler :?

 

Bare synd at jeg ikke får jaktet noe særlig. Både jeg og samboer i full jobb som krever noe kveldsarbeid og barn i skole og barnehage. Hus som aldri blir ferdig, og arveoppgjør i hytt og pine. Men som man reder ligger man. :(

Link to comment
Share on other sites

Nå fosser det inn med gås igjen :D Har ikke sett så mye gås som jeg gjorde i dag på lenge.

Blir tidlig opp i hega å ja. :mrgreen:

 

Testa ut blackcloud no 2 i dag på gåsa, enten så hadde jeg flaks eller så er det noe med den ammon.

Falt på bra hold å slå død på åkeren, ikke noe nakke knekking på noen.

Å det pleier det ofte å hver på gåsejakta.

Noen flere som har testet den ?

Link to comment
Share on other sites

Hei :D

 

Jeg skøyt min først kanadagås i dag med min tikka T3 6.5x55, med norma jaktmatch, på ca 200 m hold. En pussig jakt situasjon da jaktdressen var byttet ut med mørk dress, hvit skjorte og slips... :lol: Jeg og min samboer var nemelig på vei til kirken for og døpe datteren vår da jeg oppdaget gåseflokken ute på jordet. Jeg smøg med bort til nærmeste traktoregg som lå i jordkanten og fikk godt anlegg og gåsa var død i smellen :D

 

Men det som jeg lurer på er følgene: Jeg har lest at ung fugl er bedre på smak og sjansen for seigt kjøtt er mindre på ung fugl, men hvordan ser jeg at det er en gås fra årets produksjon? Og er "gamel" kanandagås seig i kjøtte?

 

Mvh even-reven :)

Link to comment
Share on other sites

Hei :D

 

Jeg skøyt min først kanadagås i dag med min tikka T3 6.5x55, med norma jaktmatch, på ca 200 m hold. En pussig jakt situasjon da jaktdressen var byttet ut med mørk dress, hvit skjorte og slips... :lol: Jeg og min samboer var nemelig på vei til kirken for og døpe datteren vår da jeg oppdaget gåseflokken ute på jordet. Jeg smøg med bort til nærmeste traktoregg som lå i jordkanten og fikk godt anlegg og gåsa var død i smellen :D

 

Men det som jeg lurer på er følgene: Jeg har lest at ung fugl er bedre på smak og sjansen for seigt kjøtt er mindre på ung fugl, men hvordan ser jeg at det er en gås fra årets produksjon? Og er "gamel" kanandagås seig i kjøtte?

 

Mvh even-reven :)

 

 

:D Ta godt vare på samboeren din! Ikke mange damer som godtar litt småjakting på slike dager.

Link to comment
Share on other sites

Hei :D

 

Jeg skøyt min først kanadagås i dag med min tikka T3 6.5x55, med norma jaktmatch, på ca 200 m hold. En pussig jakt situasjon da jaktdressen var byttet ut med mørk dress, hvit skjorte og slips... :lol: Jeg og min samboer var nemelig på vei til kirken for og døpe datteren vår da jeg oppdaget gåseflokken ute på jordet. Jeg smøg med bort til nærmeste traktoregg som lå i jordkanten og fikk godt anlegg og gåsa var død i smellen :D

 

Men det som jeg lurer på er følgene: Jeg har lest at ung fugl er bedre på smak og sjansen for seigt kjøtt er mindre på ung fugl, men hvordan ser jeg at det er en gås fra årets produksjon? Og er "gamel" kanandagås seig i kjøtte?

 

Mvh even-reven :)

 

Hei.

Du kan ta "nebb testen" Hvis du klarer å holde/løfte hele gåsa i bare undernebbet uten at det knekker/knaser, så er det en gammel fævel! Knekker det momentant er det en ung fævel! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Du kan ta "nebb testen" Hvis du klarer å holde/løfte hele gåsa i bare undernebbet uten at det knekker/knaser, så er det en gammel fævel! Knekker det momentant er det en ung fævel! :)

 

trur nokk ikke det fungerer på gåsa. Er vel hønse fugler det fungerer på :wink:[/quot

 

En kammerat og jeg har skutt 54 canada gjess i år og vi tar alltid nebbtest. Vi var på gåsejakt i sverige, og der sa guiden våres at det var sånn de hadde gjort det i alle år når de skulle sortere kjøtt. Men man kan jo se det på størrelsen på fuglen, men det er ikke lett når man ikke har noen å sammenligne med! :) Så mitt råd er nebbtest!

Link to comment
Share on other sites

det var mye gås på Verdal i dag. Ihverfall rundt elva ved E6.

Jeg har dessuten full oversikt over gåsa som flyr til nesset og skogn.

 

Etter at 3 store flokker hadde passert over Nesset i løpet av en kaffekopp, fant jeg ut at jeg skulle hente kameraet.

 

Her kommer en flokk over Nesset. Fløy videre mot Skogn. Hadde vært artig å sittet på den rette åkeren når disse går ned!

IMG_1041.jpg

 

Man skal legge godviljen til for å kalle dette en plog!

IMG_1042.jpg

 

Hakk i hel kom det en til. Legg merke til at det er en enda større flokk lengre ut. Så den ikke selv før jeg lastet over bildene på pc`n.

IMG_1043.jpg

 

Så ble det stille etter at de forsvant mot Skogn. Gikk inn, og etter 5 min hørte jeg svalderet gjennom veggene. Dette bildet ble tatt fra verandadøra.

IMG_1046.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har svigerfamilien boende i Verdal, ganske nære sentrum, eller øra som de kaller det. Når jeg ser bilder av slike flokker med gås, begynner jeg jaggu å fantasere om å la ælj være ælj til uka, og heller dra til svigers i Verdal og prøve gåsejakt. Hvordan opplegg er det for jaktkortsalg i området? Er det muligheter for gratis jakt hos noen bønder? Er hele turen bortkasta fordi det allerede er jegere på hvert jorde? Hvem eller hvor tar jeg kontakt? Når er beste tiden på høsten?

Link to comment
Share on other sites

Har svigerfamilien boende i Verdal, ganske nære sentrum, eller øra som de kaller det. Når jeg ser bilder av slike flokker med gås, begynner jeg jaggu å fantasere om å la ælj være ælj til uka, og heller dra til svigers i Verdal og prøve gåsejakt. Hvordan opplegg er det for jaktkortsalg i området? Er det muligheter for gratis jakt hos noen bønder? Er hele turen bortkasta fordi det allerede er jegere på hvert jorde? Hvem eller hvor tar jeg kontakt? Når er beste tiden på høsten?

 

Den beste tiden er akkurat nå. De er ikke så lenge her, men det burde være mulig å jakte hele oktober.

Problemet er å vite hvor det er best sjangse uten å være lokalkjent. Selv da er det ikke sikkert man får se gås. Inlegget fra nhd bekrefter jo dette.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig.

Bor midt mellom Verdal og Levanger. Satte ut lokkegås i morges, men ingen landet på min åker i dag. Stilleste dagen på lenge hos meg. Husker de tilbake til skudd de siste dagene?

Merkelig.

Bor midt mellom Verdal og Levanger. Satte ut lokkegås i morges, men ingen landet på min åker i dag. Stilleste dagen på lenge hos meg. Husker de tilbake til skudd de siste dagene?

 

Kjør deg en tur på kvelden før du skal jakte og se hvor de sitter. Mine erfaringer er at de ofte kommer tilbake til samme åker som de satt kvelden før, så lenge de har fått være i fred på den åkeren.

Link to comment
Share on other sites

Kortnebbene som fikk se mine canadagjess her oppe i namdalen ville ikke slå inn, de satta seg litt unna, men når vi skilte ut candagjessene og satta disse litt unna grågås bulvanene slo kortnebbene inn uten å mukke (Det ble en kort stopp :D:D )

Lite gås i Namdalen nå mot helga.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Er fersk på dette forumet,men har lest en del av innleggene om småvilt inne her på forumet.

Så jeg kan vel legge til dagens fangst på gås.

 

Undertegnende og en kompis la oss ut på en åker i verdal i mørke med noen lokkegås,og håpet på litt fangst ved morgentrekke.

Kort og godt så ble det litt hektisk i to timer.

Har bilde men får ikke til å legge inn det ,kommer senere.

 

2elh1xu.jpg

Her er bilde,vart bra fangst :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var på nesset i Levanger i helgen,og så etter gås.

Traff da på en bonde på hjemble gård som sa at Hovedflokken med kort nebb kom nå mot helgen.

Han hadde kontakt med noen fra Trømsø i NINA.

Noen flere som har hørt det samme,eller som kan bekrefte det :?:

 

Isåfall kan det bli ei bra helg med jakt. :D

Link to comment
Share on other sites

Traff da på en bonde på hjemble gård som sa at Hovedflokken med kort nebb kom nå mot helgen.

Han hadde kontakt med noen fra Trømsø i NINA.

 

Dem har vi ikke sett, eller?

 

Ikke sett noe i Namdalen siste uka.

Er det mer kortnebb nordafor?

Link to comment
Share on other sites

Nei

Denn gjøken ga falske forhåpninger om mere gås,var bare for selge jaktkort tenker jeg

 

Merker at det blir mindre og mindre gås i Verdalen den siste uka,så det er vell snart slutt for gåsjakta for i år.

 

Var på gåsjakt i morges,og gåsene kom rett inn på lokke gåsene.

Ble noen gåser hver på oss som trosset minusgradene.

Link to comment
Share on other sites

Hvitkinngåsa er fredet. :shock::shock:

 

Ikke for å være ufin, men dette synes jeg svæt lite om. Så du at gåsa var skadet før du skjøt den? Hvis ikke er dette ikke noe annet en tjuvjakt og ikke akkurat noe å rope høyt om....

 

Jeg tar selvsagt forbehold om at du så at den var skadet, da er du selvsagt i din rett å avlive den.

 

Jaktbare gåsearter i Norge for perioden 2007-2012, i følge Direktoratet for naturforvaltning:

 

Kortnebbgås, med unntak av Finnmark hvor denne er fredet

Grågås, med unntak av fredede soner i Finnmark

Kanadagås

Stripegås

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...