Jump to content

GÅSEJAKTA 09


wedgie

Recommended Posts

  • Replies 357
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Er du ute i skjærgården med båt når du jakter?

Har selv vært ute å sett etter gås, men hun er så sky. Rømmer holmen med en gang man nermer seg med båten og flyr fandenivold.

 

Brukte båten mer for noen år tilbake, men har gått mer og mer over til posteringsjakt i skjærgården med lokkefugler og har sånn smått begynt å benytte lokkefløyte. Kjenner godt til at ho e snar og rømme når en nærmer seg, men det viktigste av alt er å oppdage ho tidlig slik at en kan ta "omveier" for å komme på ho. Jeg benytter kikkerten mye ved slik jakt og har nesten vondt rundt øynene når jakta er over.. :), men du får igjen for det. Og så e det den sørgelige måsen som e ekspert å advare gåsa. Begyner den og kjefte så har en nesten tapt..

Har etter mange år funnet ut at det blir like mye gås ved å poster, men her kan en riskere å ligge i flere timer før gåsa kommer. Hvis hun i hele tatt gjør det. I svært mange tilfeller velger ikke gåsa samme sted 2 ganger på rad slik at det er vanskelig å lese hvor ho skal lande. Det kan lønne seg å være tålmodig og ofte har jeg ligget under kamoen i maange timer før en har fått skuddhold. Her blir kaffen satt ekstra stor pris på.. ;) og en har god tid og reflekter over andre ting.. Etter en slik jakt bruker jeg ofte å ta en tur med båten for å sjëkke omkring liggende holmer og snike meg på gås som du har oppdaget ved hjelp av kikkerten under posteringsjakten..

Det å jakte gås i skjærgården er en meget utfordrende jaktform ,men det er jo så mye mer trivelig enn å ligge på en innmark et sted og vente på bondens mark. Har gjort det også og derfor sier jeg det.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen i Bergen og området rundt som kjenner noen grunneiere som tillater gåsejakt på jordene sine?? Jeg tar gjerne i mot tips og eventuellt navn på grunneiere på PM.

 

Synest det er litt frekt å bare banke på til ukjente bønder som har gås på jordet.....

Link to comment
Share on other sites

hvorfor det??? de fleste er bare gla for at man vil jakte gås, i bondens øyne er gåsa ett skadedyr

her hvor jeg bor har jeg tilatelse å jakte hos stort sett alle bønder, svaret jeg har fått HVÆR gang er SKYT!! du træng ikkje å spørre berre skyt!

 

Kjørte silo for en bonde i sommer og han kunne fortelle at på det største jordet som han høstet

fikk han normalt 100-120 lass, ett år han var så plaga med gås på jordet at han knapt fikk halvparten. pluss at all drittn fra gåsa blanda seg i fôret når han høsta, så kyrn ville ikke ha det :roll:

 

så trur ikke du skal være redd for å spørre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Enkelte småflokker med kortnebbgås er observert i Nord-Trøndelag. De store horder kommer ikke enda, men det er tydeligvis noen som har tyvstartet fra svalbard.

 

De første jeg hørte om, ble observert på innherred sist torsdag. Selv så jeg ca 15-20 stk. fly langs fjorden i morges, i retning fra steinkjer mot fjæra nedenfor Vist-krysset for de som er lokalkjente.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte småflokker med kortnebbgås er observert i Nord-Trøndelag. De store horder kommer ikke enda, men det er tydeligvis noen som har tyvstartet fra svalbard.

Det var ekstremt tidlig, men dreier seg nok om unggås og annen ikke-hekkende gås da. Resten kommer vel om en måned ca.

Link to comment
Share on other sites

Har nu stort sett avsluttet årets gåsejakt. Gåsa e trygt forvart i frysern og kommer frem ved et passende høve.. :D Skulle gjerne jaktet mer, men en skal nu ha bruk før det en skyter. Når grunneierne har fått seg noen gås så e det enda rikelig te jegern.. Kan ik bli bedre :)

Link to comment
Share on other sites

Enkelte småflokker med kortnebbgås er observert i Nord-Trøndelag. De store horder kommer ikke enda, men det er tydeligvis noen som har tyvstartet fra svalbard.

Det var ekstremt tidlig, men dreier seg nok om unggås og annen ikke-hekkende gås da. Resten kommer vel om en måned ca.

En på jeg snakket med på skytebanen i går mente at det hadde passert en flokk på ca 50 kortnebb over huset hans på verdalsøra i går morges. Det skal normalt være lett å se, og høre forskjell på kortnebb og grågås ihvertfall.

 

Skurtrøskene går for fullt her om dagene, og i dag er det skyfri himmel. Har enda tilgode å se gås på bakken, men det varer vel ikke lenge. Er forøvrig enig i at det er tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg jakter mest rådyr på mitt terreng, men registrerer at det kommer stadig mer kanadagås, de flyr lavt over "jordet mitt" fra et tjern og over på fotballbanen noen hundre meter unna. Det er en flokk på 20 - 30 stykker og det virker som om de kommer fast i 6 - 7 tiden.

 

Etter at kornet er slått har jeg tidligere observert at de står i åkeren. Om de spiser der, eller om de venter og ser ann om fotballbanen blir "ledig" vet jeg ikke.

 

Har noen spørsmål til gåseekspertene her:

- Beiter de i stubben på en havreåker?

- Hvordan tar man best vare på felt gås?

- Noen oppskrifter?

 

:--) Eystein

Link to comment
Share on other sites

Kom en flokk canadagås over Verdalsøra igår morges, om det var den flokken han såg, eller om det også kom grågås/kortnebb skal ikke jeg si :wink:

Satt ca 30 canadagås på en åker i Vinne imorges.

 

Kanadagåsa flyr som regel i plog som ser ut som om den er konstruert med passer og linjal. Grågåsa lager også fine ploger.

 

Kortnebbgås som forflytter seg internt i terrenget ser ut som en flokk verdalinger på tur hjem fra fest. Han kan umulig ha tatt feil av Kanadagås og kortnebbgås :? Og så har kortnebbgåsa en ganske karakteristisk gnåling, istedet for grågåsa sine gakk og grynt.

Link to comment
Share on other sites

WiseM har avsluttet sin jakt, greit det. Vi begynner her i NORD om 21.59 timer, gleder meg som et barn, vi er 4 mann som drar kl.1600 med min båt til en øy her i vest hvor det er gås NOK. :shock: En liten digresjon....hvorfor øker bestanden av arten her i Finnmark; hva skjer?

Jeg har tilbragt alle min snart 40(somre) her ute, men har ikke sett gås før ca.6 år siden, Antallet har eskalert for hvert år. Det interessante er at grågåsa hekker her; har det noe med jakta i Europa å gjøre, tidlig jakt i trekkrutene...klimaendringer.

Men ka farsken, æ skal legge ut bilder fra jakta sånn i etterkant.. :D

Link to comment
Share on other sites

Grågåsa har hekket hele norskekysten oppover til og med Porsangerfjorden i mange-mange år. Holder du til øst for der? I såfall er det nok en migrasjon de siste år ja. Bestanden i Finnmark øker vel i takt med økninga ellers i landet, og dette igjen som følge av endringer i landbruket og økt mattilgang. Mer fugl har også behov for mer plass, og klimaendringer spiller vel også inn.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg avsluttet gåsejakta for 2009 ! Det ble bare 5 grågås totalt i år, men det er jo 5 middager :) Satser nå videre på duejakta sammen med 2 av jentene mine på 7 og 9 år :D

 

bare 5???? :shock:

her skal man være glad,hvis man får se etternølerne av grågåsflokken den 21 aug!

Link to comment
Share on other sites

I kveld begynner det!

Kjenner nakkehårene reiser seg,en ny jakthøst begynner om kun noen ynkelige små timer.. Å nå kommer gylne datoer som haggel fremover. Kalde morgener med frost i gresset som tiner utover dagen, ligge inntil en furulegg å kjenne varmen fra bålet og fra sola.kjenne lukten av alt for sterk kaffe og svidd brødskive med ost på..

Eller kanskje sitte på elg/hjorteposten,gjennomvåt.. å nesten holde pusten for å ikke bli oppdaget,høre losen nærmer seg.mens nesedråpene renner i uante mengder...alle sansene i høyspenn.

Bukkejakta ble vel egentlig ikke så veldig interessant i år,lite rådyr hjemme etter gaupas herjinger...De som har overlevd må få gå i fred.

 

Gåsejakta skulle være premiæren..

I natt skulle jeg være på plass.. i natt skulle jeg skyte det første skuddet mot "fornuftig" vilt... I natt skulle høsten åpnes, ei fantastisk tid.

Men nei da!!! Her er purkeinfluensaen kommet i hus.. ligger på sofaen å fryser og svetter.. kaster noen sløve blikk bort på tikkaen å synes FORFERDELIG synd i meg selv!

 

Mon tro om det er en lett tilgjengelig plass i nærheten der man slipper å gå noe særlig.. hmmm..

Uansett! skitt jakt makkieboy! ikke skyt Gisle,da blir matmor lei seg..

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg avsluttet gåsejakta for 2009 ! Det ble bare 5 grågås totalt i år, men det er jo 5 middager :) Satser nå videre på duejakta sammen med 2 av jentene mine på 7 og 9 år :D

 

bare 5???? :shock:

her skal man være glad,hvis man får se etternølerne av grågåsflokken den 21 aug!

 

eg har nå fått tillatelse til å jakte gås på morran og due på eftan av jentene :lol::D De SKAL visst på duejakt !!

Link to comment
Share on other sites

Er det noe vits i å dra ut nu på gåsejakt eller er det morgenen som er tingen skal ut med båten til ei øy\holme der dethar hekket gås i år. Men den ligger rett ut av et sund der gåsa flyr gjennom for å komme sørover....

Enten er det å dra ut nu eller så stiker jeg ut i 2-3 tida i natt tenker jeg, men er veldig klar for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Er det noe vits i å dra ut nu på gåsejakt eller er det morgenen som er tingen skal ut med båten til ei øy\holme der dethar hekket gås i år. Men den ligger rett ut av et sund der gåsa flyr gjennom for å komme sørover....

Enten er det å dra ut nu eller så stiker jeg ut i 2-3 tida i natt tenker jeg, men er veldig klar for innspill!

 

Det er størst sjanse å få hold mellom 4 og 5 på morran. Viktig å komme tidlig på plass slik at området får roe sæ ned. Ska ik mye til før at gåsa velger en annen rute. Bruker også å dra ut i denne tiden og det fungerer bra. Men du forklarer det slik at dette er en bra plass å poster på når gåsa trekker sør og da er det sikkert gode muligheter før skuddhold utover hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

Da blei det endelig gåsefall for Makkieboy også. været her på øya i nord, er litt for fint :shock:

Så gåsa flyr alt for høyt på trekket, slik at hagla blir ubrukelig.

Heldigvis er kombien med, så det er en liten sjangs til å snike på beitende gås på myrene også, men det er jæ... vanskelig, og utfordrene. Med litt for mange bomsnik, der man støkker gåsa før skuddhold. Men morro er det :D

 

Gaasejakt_09.jpg

Her er beviset, skutt med riflepipa i Sabattikombien i 22Hornet, avstand 138 meter. Gåsa tok aldri ut vingene engang, så effekten er jeg fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er godt når vi endelig får komme igang her nord. Synd at man må henge i som en gal de 2-3 dagene gåsa fortsatt er her(om man er heldig!) for å få seg et par middager. Synes det er forkastelig at man ikke kan få starta jakta her oppe også litt tidligere. Ved å gjøre det kunne man ta ut litt av bestanden, og kanskje forhindre noe av beiteskadene som gåsa står for på sin ferd sørover.

Link to comment
Share on other sites

Blei smygjakt på fredagen på meg ! 5 gås med rifla! :) .223 rem. Skutt med fabrikk ammo Federal American eagel helmantel. Alle død på flekken. Skutt på avstand fra 120 - 210m. Tviler ihvertfall ikke på helmantel. plasserte alle skudda i halsgropa. Uansett morro!

 

gaas2.jpg

 

gas.jpg

 

gas3.jpg

Link to comment
Share on other sites

det er ikke noen her inne som vet om noen jaktplasser i Bodø området??

 

vært å jaktet på senja å fikk meg en skuddsjangse å ei gås,men no er eg på leting etter områder å jakte på i bodø da det er her eg bor!!

 

så om noen vet om noen plasser hadde d vært supert:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...