Jump to content

GÅSEJAKTA 09


wedgie

Recommended Posts

Åneida, Gisle lever i beste velgående. Selv etter at noen idioter i det lokalet kraftlaget prøvde å steine stakkaren. Men etter at Makkieboy fikk strammet dem opp, kaster de nok ikke stein etter noe no mere i dette livet nei :lol: Disse finmarkingene skal drepe allt de kommer over, merkelig, men så er det vel bare.

 

Det er nok av gås igjen, men den er skjær. Jeg og Viggo støkket nettopp opp en flokk på 40-50 fuggel, ved vannene rett bak anlegget. Børsa var med, men det hjelper ikke når den er på skuldra :oops::oops:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 357
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

LOKKEFLØYTE TIPS.

 

Mulig dette spørsmålet har blitt stilt tidliger, men...

Skal skaffe meg løkkefløyte, men aner ikke hvilken :?: og ikke hvor :?: har sett hos rogne, xxl og magasinet, men har ikke funnet noen. Tips og linker tas gjerne i mot, takk :wink:

 

 

her har dem lokkefløyte,har selv nettopp skaffet meg derifra,står canadagås lokke på pakken men på siden står det grågås og canadagås,men den virker,det er hovedsaken:)

http://brunst.mystore.no/

Link to comment
Share on other sites

Har skutt min første gås for noen uker siden... den blei liggende ute på lyngen ett døgn før den ble lagt (rund) i fryseren hjemme.

så er spørsmålet, har jeg ødelagt maten med denne behandelingen eller er den fortsatt spiselig? :oops:

 

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Hei Primer.

 

Tror dessverre at den er nå ødelagt. Det jeg bruker å gjøre er, slakt den omgående, evt ta ut bryststykkene om du ikke vil ha hel gås. Så kan du legge bryststykkene eller hele gåsesteken til mørning. Selv bruker jeg 2-3 dager i kjøleskapet før den evt går i fryseren.

 

Så gåsen skal ikke henges :D

 

Lykke til neste gang

Link to comment
Share on other sites

Dere som har lokalkunnskapen på plass:

Er det noe gåsetrekk rundt trondheimsfjorden for tiden?

Jeg har bare sett et par fugl men ikke noe trekk.

 

Sånn går det når en sitter i et auditorie hele dagen i stedet for å kunne jobbe ute.

Ikke får en med seg vær og dyreobservasjoner.

 

 

Trekk over Trondheim, du må tull mann :shock:

 

Ta dæ en tur t Byneset, Øysanda, å sjå, du kjem itj t å tru ka du sjer :wink:

 

Nok gås å ta av ska æ lov dæ.....

 

Va opp i Trondheim her i uke 33 å 34, det vart 3 gås å 2 dua....

 

Det blir nok fugl å skyt i høst på dæ...... gi mæ epostadressa di så ska du få ett tlf.nr å ring, kan hende han som selg kort har ett sesongkort t overs....

Link to comment
Share on other sites

LOKKEFLØYTE TIPS.

 

Mulig dette spørsmålet har blitt stilt tidliger, men...

Skal skaffe meg løkkefløyte, men aner ikke hvilken :?: og ikke hvor :?: har sett hos rogne, xxl og magasinet, men har ikke funnet noen. Tips og linker tas gjerne i mot, takk :wink:

 

 

Spørs på om du ska ha canadagås eller grågås d, men du kan dra t Axel Bruun å kjøp dæ grågåslokk, den hete CH-44, av Faulks.....

 

Ellers så har dem å fløyte t canadagås der å.....

 

Skitt jakt....

Link to comment
Share on other sites

Hallo folkens, e d nån som kan hjelp mæ her litt, har rota mæ nedover t Sunnhordaland, å har lyst t å jakt gås, men lure på kor dem gjømme sæ.

 

Nån som har en peker for mæ, vet att d e my gås i Rogaland, rundt Jæren, men har itj nå lyst t å betal 160,- pr hagle pr dag.

 

 

 

 

_______________________________

 

Utflytta Trønder......

 

Trondheim Trondheim att æ reist ifra dæ......

Link to comment
Share on other sites

Hei Primer.

 

Tror dessverre at den er nå ødelagt. Det jeg bruker å gjøre er, slakt den omgående, evt ta ut bryststykkene om du ikke vil ha hel gås. Så kan du legge bryststykkene eller hele gåsesteken til mørning. Selv bruker jeg 2-3 dager i kjøleskapet før den evt går i fryseren.

 

Så gåsen skal ikke henges :D

 

Lykke til neste gang

 

 

TULL og TØYS gåsa er fult spiselig,,jeg har jakta gås i 25 år og sikert skutt 500 stk og alle har hengt .....Desuten har jeg et par fagbrev som kokk,,,,,,,,,,,,,,,,

Link to comment
Share on other sites

hvordan er det egentlig å jakte gås i regnvær?

Gåsa flyr ofte lavere i dårlig vær har jeg hørt. På ørlandet er gåsejakta helt klart best i ruskevær ifølge en lokalhelt jeg kjenner.

Har selv erfart at gåsa kommer noe senere når det er skikkelig regnvær. Det er om morgenen jeg snakker om da. Ellers tror jeg som det sies, "regnvær er gåsevær". Jeg tror og at gåsa har vanskeligere for å oppdage deg som jeger når det er litt regn i lufta, noe som gir dårligere kontraster i terrenget. Hvertfall er den ofte noe lettere å få ned ved lett regn/yr mot klarvær.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

ingen over ingen ved siden når det gjelder lokkefløyte for grågås

 

 

Men du fant itj nå lokkefløyte som va dyrer da, må bare si d att den der e dyr, men fantastisk lyd da....

 

Har lyst på ei sjøl, men fant ei fløyte til 180,- hos Axel Bruun i Trondheim, førnøyd med lyden på den ihvertfall, ikke fått prøvd den ut enda på gås....

 

Fløyta er fra Faulks, ch-44 er artikkelnavn.

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli en del gåsekjøtt på meg å nå, har det som jeg trenger selv nå så resten blir gitt bort eller solgt.

Er en del som har spurt om å få kjøpe :mrgreen:

 

6.5x55 med 8 gram scenar har jeg fått virkelig tro på, blir liggende på flekken å pene slakt.

Virker som det blir en kjempe høst når det gjelder gås, er tidlig enda men bra med gås.

Å det virker som de kommer i et jevnt sig nedover.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det blir en kjempe høst når det gjelder gås, er tidlig enda men bra med gås.

Å det virker som de kommer i et jevnt sig nedover.

 

Slutt å skrive sånt! Jeg blir så misunnelig!! :lol:

Her oppe i nord har vi årlig 3-4 dager å gjøre unna jakta på, så er gåsa stort sett borte... :x

Tror jeg får ønske meg tidligere jaktstart neste år i julegave :mrgreen:

 

Er det mye gås som lander i trøndelag på tur sørover? Hører dere noe om bønder som søker erstatning pga. beiteskader?

Link to comment
Share on other sites

Er det mye gås som lander i trøndelag på tur sørover? Hører dere noe om bønder som søker erstatning pga. beiteskader?

 

Det er en del gjess som mellomlander i trøndelag ja.. Nærmere 100 000 kortnebb er innom på tur sør og nordover to ganger i året. Mye grågås er det også.

Erstatning for beiteskader gis særlig ute ved kysten hvor grågåsa også hekker. Vi ser ofta at gåsa går etter "såspora" i åkeren om våren. Noe som man selv kan tenke seg til at ødelegger mange avlinger.

Link to comment
Share on other sites

Er det mye gås som lander i trøndelag på tur sørover? Hører dere noe om bønder som søker erstatning pga. beiteskader?

 

Det er en del gjess som mellomlander i trøndelag ja.. Nærmere 100 000 kortnebb er innom på tur sør og nordover to ganger i året. Mye grågås er det også.

Erstatning for beiteskader gis særlig ute ved kysten hvor grågåsa også hekker. Vi ser ofta at gåsa går etter "såspora" i åkeren om våren. Noe som man selv kan tenke seg til at ødelegger mange avlinger.

 

Hm, er for meg helt uforståelig at vi ikke kan få en tidligere jaktstart her nord, slik at vi kunne tatt unna litt mer av gåsa. Ser liksom for meg at det skulle hjelpe på beiteskader og statens utbetaling av erstatninger å minske bestanden litt...

Det måtte jo være en gunstig løsning både for jegere, jordbrukere og hele hurven!

 

Ser ikke mye kortnebb her oppe, grågås er det det går i. Eneste gåsearten jeg har skutt til nå, faktisk.

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg med i klubben. Hadde med min datter på 11 år på bukkejakt i kveld, bukken kom ikke, men det kom tassende en flokk med grågås. La ann på en grein med min 223, siktet godt og lenge på en av dem og brente løs når den sto klar av de andre fuglene. Den trillet om kull, resten av flokken tok til vingene og en gås til datt ned igjen. Den må ha stått helt i "skyggen" av den andre. For det var på ingen måte ønsket eller villet.

 

Nå skal jeg henge dem på kjøla, men undres hvor lenge de skal henge. Sånn ca 40 døgngrader som mye annet?

 

:--) E

Link to comment
Share on other sites

Ble 13 grågås fordelt på 3 mann i helga som var. Først kom det 5 stykk, alle datt. Deretter kom det en litt større flokk å vi plukka ut to hver så skytinga satt som bare det. Vi tok også to single som var på "bærtur" for seg selv.

 

Ble 13 tilsammen helga før også :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer det påfyll av kortnebber til trønderske jegere! :D Trekket har visst starta for alvor. Denne formasjonen på 85 gjess kom sammen med 4-5 andre formasjoner i én flokk, 100 meter over meg her i Mo i Rana rett før kl 14 i dag.

 

De bør være på plass i Innherred til kvelden. :wink:

 

normal_DSC01547.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer det påfyll av kortnebber til trønderske jegere! :D Trekket har visst starta for alvor. Denne formasjonen på 85 gjess kom sammen med 4-5 andre formasjoner i én flokk, 100 meter over meg her i Mo i Rana rett før kl 14 i dag.

 

De bør være på plass i Innherred til kvelden. :wink:

 

normal_DSC01547.JPG

 

 

såg det der eg og............sykt mange. mått ver hundrevis

Link to comment
Share on other sites

Se der ja Vømmøl! :D Hovedtyngden kommer nok nå framover. :wink:

 

Lovende, Ranger!! Godt du sender beskjed om slikt :)

Du er vel sikker på det er kortnebb? Har gått i to uker å hørt på folk som visstnok var sikre på at de hadde sett kortnebbgås på innherred, noe som viste seg å være feil.

 

Jeg kjenner lusa på gangen, eller kortnebbene på flukten og lyden, om du vil :wink: Har vært mye i trøndelag og jakta på de der, og må si det rykker litt i skuddfoten, må kanskje prøve meg en eller annen høst igjen... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...