Jump to content

GÅSEJAKTA 09


wedgie

Recommended Posts

Tror aldri jeg har sett så mye gås så tidlig noen gang. Kjørte forbi tusenvis av kortnebb nord i Levanger i går. Det var også mange på Inderøya.

 

Når det gjelder skadefelling, så mener jeg at den eneste fornuftige måten å gjøre dette på, er å redusere bestanden generellt.

Det er jo ikke slik at 20-30 gås flyr rundt å spiser såkorn og driter i dyreforet, mens de andre oppfører seg som folk. Det er ingen hjelp i å skyte 3 stk gås akkurat der og da når de sitter og gjør skade. Istedet for de som blir skutt eller skremt, kommer det nye gås. Og hvis du jakter så mye på en åker at de skyr området, så har du sannsynligvis gjort naboen en bjørnetjeneste. Det som hadde hjulpet gårdbrukerne, var å skyte ut 20.- 30.000 kortnebbgås.

 

Jeg synes derfor ikke at bulvaner/lokkegås er betenkelig i denne sammenhengen. Synes ikke det er det samme som å lokke til seg rovdyr med lam for å skyte i nødverge.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 357
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er selvsagt ikke uenig med deg Vømmøl - ikke prinsippene, men måten det blir håndtert på i dag. Skadefelling skal være en tidsbegrenset felling av de spesifikke individene som gjør skade, og ikke en generell jakttid for å regulere bestanden.

 

Ut fra prinsippet om yngletidsfredning kunne heller den generelle jakta på kortnebb godt vært utvidet til f.eks 1.juni på fastlandet. Den skal jo ikke yngle her uansett. Dette måtte selvsagt være en godt regulert jakt med frisoner og avgrensa tidsperioder det kunne jaktes i (f.eks 0600-11.00), for å ikke ødelegge trekket for de som klarer seg gjennom haglskurene.

Link to comment
Share on other sites

1. juni er jo midt i ynglinga, og ikke har vi kortnebber her heller da...? Mente du start på den generelle jakta, flyttet fra 10. august til 1. juni?? Skjønner ikke helt hva du mener jeg. :oops:

 

Jeg er veldig enig i at bestandsregulering foretar man i den normale jakttiden, og skadegås på åker der de gjør skade når bonden har fått tillatelse. Men er det ikke bare 5 gjess eller noe sånt bonden får tillatelse for?

Link to comment
Share on other sites

1. juni er jo midt i ynglinga, og ikke har vi kortnebber her heller da...? Mente du start på den generelle jakta, flyttet fra 10. august til 1. juni?? Skjønner ikke helt hva du mener jeg. :oops:

 

Med å utvide jakta til 1.juni? I dag er jakttidsslutt 23.12, hvis vi utvida jakta til 1.juni (eller hadde helårs jakttid for den saks skyld) ville vi kunne jakte på både vår- og høsttrekk. Og ettersom gåsa ikke hekker på fastlandet, vil det ikke ha noe å si for yngletidsfredninga. Den yngler ikke her...

 

Svalbard har en egen jakttidsforskrift, og der må det selvsagt være yngletidsfredning.

Link to comment
Share on other sites

Nå forstår jeg hva du mente Jibrag! :wink: Ja kortnebbene hadde nok tålt en annen forvaltning enn i dag, siden jeg begynte å jakte på de først på 1990-tallet så har jo bestanden bare økt, sjøl om jeg gjorde mitt beste for å desimere bestanden. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har interessen dabbet av mener du? I pionérårene så sleit vi faktisk litt med grunneiere som nølte med å slippe til jakt, endog sa nei, men forstår jo at dette synet har endret seg forlengst? Nå snakker jeg Selbu og Innherred; Verdal-Steinkjer og ved Snåsavatnet. Vi ble jo nesten uglesett når vi kom med bulvaner for å lokke til oss gåsa...

Jeg har komplett opplegg med teori og praksis for kursing av nye jegere, kanskje det hadde vært noe? Det finnes kanskje slike opplegg hos dere forlengst da.

Link to comment
Share on other sites

Jeger&fisk har hatt noe opplegg, men jeg har ikke engasjert meg så mye i den biten at jeg kjenner til hvor populært det ble. Spilte forøvrig inn forslag om to eksil-trøndere nordpå som kursholdere, men det ble visst brukt lokale krefter såvidt jeg vet. Det er ikke uaktuelt til høsten, i regi av f.eks grunneierlaget.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo unødvendig for nye jegere å finne opp kruttet på nytt, når andre har gått opp løypa før dem. Får håpe interessen tar seg opp, og skulle det være noe jeg kan bidra med så har jeg to dusin bulvaner og noen timer på gåsepost jeg kan børste støvet av... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kommunen kjøpte 12 dusin bulvaner, har fire esker i garasjen her. To av dem er uåpnet, de andre to har såvidt vært ute på åkeren - til tross for gratis utlån... Og likevel var det mer bulvaner enn kortnebb på åkrene her i fjorhøst...

 

Rett og slett tragisk å stå på bålplassen på elgjakta, være kortselger for gåsjaktkort, og se plog etter plog komme susende nordfra, passere over området jeg solgte kort for, og forsvinne i horisonten. Skal garantere at det kom 2-3000 gås i en sammenhengende flom en tidligmorgen i elgjakta. Det var gåsploger for hver hundrede meter fra sørhorisonten til nordhorisonten, og jeg overdriver ikke. Ikke EI som mellomlanda av disse.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er jo tragisk når de flyr forbi... Det er da systemet (grunneierne) må være så fleksible at man kan oppsøke gåsa på de jordene/områdene den foretrekker der og da. Skal det bli effektiv jakt, så må man ha et slags storvald på dette for hele Innherred egentlig.

 

Jeg opplevde en gang å få ca 1500 kortnebber ned på bulvanene mine, de brukte nesten 20 minutter på å lande, så tettpakket innflyging var det. De lå og sirklet i "stacks" oppover, her skulle det vært flygeledere på kurs! :lol: De nærmeste beitet bare tre meter fra meg før jeg satte meg opp med hagla... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Så ble det gåsebiff på meg i dag. Fikk kun skutt en fugl. Fikk også erfare at mantel på gås ikke er å foretrekke. Skuddet satt fint men gåsa klarte å komme seg ein 30-40 m fra skuddstedet, noe som førte til vading i sørpe og is.. svært ubehaglig.... ER hvertfall i gang, og nå kan jeg høre gåsa ligger i vannet og skriker.. for håpe de ligger på rett sted i morgen!

 

en kompis skøyt en gås med .308 helmantel.. greit treff. fuglen lettet og fløy nesten 200meter før den krøsjlandet i en einebusk.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er jo tragisk når de flyr forbi...

 

Jeg er ganske overbevist om at det hadde rørt seg en viss plass hos deg hvis du hadde vært i mine sko for ganske nøyaktig 5 minutter siden. Jeg tror ikke jeg overdriver om det kom inn en flokk på 1200-1500 gås over gården her, i en typisk bred og uryddig "mangeskjærsplog". Og så snart de siste hadde passert kom en enda større flokk hakk i hæl.

 

Noe så vanvittig med gås...

 

Litt Ronja Røverdatter over det hele... "vaffør gjør dom på detta viset..." :wink:

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Bare en liten kommentar til jakt med helmantel på Gås.

Har skutt i de siste ukene 4 gås med .308 remington full metal jacket ammo. Og samtlige gås var død på flekken! Ikke tegn til liv i noen av dem.

Tror det er så mye annslagsenergi i en .308 at det er veldig rart at en gås kan fly 200meter pluss... Lest litt om kaliber/skuddskader, en .308 skaper et vakuum i et legeme i størrelse på en voksenknyttneve....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jeg overdriver om det kom inn en flokk på 1200-1500 gås over gården her, i en typisk bred og uryddig "mangeskjærsplog".

Det var i sånne stunder brutter´n begynte å famle etter "Store Høvding", et langt, enkeltløpet jern i kaliber 10, he he!

Forresten tips til flere nå på vårtrekket: Som Jibrag er inne på så går det ofte an å se forskjell på grågås og kortnebbgås i måten de flyr formasjon på. Grågåsa har en spissere, mer ryddig plogform, mens kortnebbene har en åpnere vinkel og mer uryddig formasjon, mer i flokk på en måte. I tillegg til at halsen på kortnebbene virker smalere og kortere. De er da også litt mindre enn grågåsa. Grågåsa trekker fra Trøndelag og nordover mest langs kysten, mens kortnebbene flyr dalstråka innafor, til de kommer til Vesterålen. Som regel.

Link to comment
Share on other sites

Grågåsa har en spissere, mer ryddig plogform, mens kortnebbene har en åpnere vinkel og mer uryddig formasjon, mer i flokk på en måte. I tillegg til at halsen på kortnebbene virker smalere og kortere. De er da også litt mindre enn grågåsa
I tillegg kan man ta dem på lyden. Kortnebbgåsa "sprekker" ofte i stemmen, omtrent som en tenåring i stemmeskiftet, mens grågåsa låter mer "voksent". For meg er formasjonen og kaklinga de to viktigste kjennetegnene jeg bruker for å skille grågås fra kortnebbgås. Ihvertfall før jeg plukker den døde gåsa opp fra bakken :twisted:

 

Tror det er så mye annslagsenergi i en .308 at det er veldig rart at en gås kan fly 200meter pluss
Det er ikke et spørsmål om anslagsenergi. Dyrene dør ikke av anslagsenergi, de dør av gjennomtrekk. Helmantel fungerer sikkert helt fint hvis hvert eneste skudd sitter midt i maskinrommet hver gang. Ved ørlite mer marginale treff der gjennomtrekken blir litt dårligere kan det være en fordel med noe som ekspanderer litt, for å rasere nok til at fuglen dør fort nok. Jeg bruker en sakteekspanderende blyspiss på gåsa, nettopp fordi jeg ikke er 100% sikker på å treffe midt i maskinrommet hver eneste gang.
Link to comment
Share on other sites

I år har jeg brukt .222 rem og Lapua E369 (samme som Mega). 55 grs kule ladet til knappe 890 m/s. Gjessene har lagt seg pent ned og slaktene har vært fine. Hadde jeg brukt helmantel kunne jeg nok risikert å måtte ut med båt.

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at jeg ikke bli pælma ut fra styret på årsmøtet til uka, selger jeg småviltkort for det meste av arealet sør for Steinkjer (ca Figga i nord, Leksdalsvatnet i øst, Borgenfjorden i vest og kommunegrensa i sør.) som inkluderer gåsa, unntatt på noen områder hvor vi selger døgnkort på gås med gratis utlån av bulvaner (dette er delvis hos grunneiere som ikke er med i laget, derfor egen ordning på dette). Hvis jeg mot formodning blir pælma, skal jeg alltids kunne formidle kontakt...

 

Det er også organisert kortsalg i de andre "gammelkommunene" i Steinkjer (Egge, Beitstad, Ogndal, Stod og Kvam). Mange gode jaktplasser, i allefall om en ser på dem på våren. Gåsa har vært mer sporadisk de siste høstene...

Link to comment
Share on other sites

Fikk oversendt utkast til lokal forvaltningsplan for grågås fra kommunen i dag. Den er en forutsetning for å kunne søke framskyndet jaktstart på arten. Jeg håper den blir godkjent slik at jakta kan starte 1. august framover. I fjor reiste gåsa etter et par dagers jakting.

Link to comment
Share on other sites

Dette med at gåsa trekker tidligere og tidligere er faktisk et interessant fenomen. Satte meg litt inn i sakene under arbeid med en større temaartikkel om gås for en del år tilbake, blant annet med hjelp av NINA-forsker Arne Follestad.

 

Jakt har ført til en naturlig endring i trekktider over tid. De fleste gjessene som skytes av jegere er gjess som har hatt normal til litt sen hekking. De oppholder seg i jaktområdene lenger og har større sjanse for å bli skutt, mens de som er ferdig utviklet i svingfjær tidlig samt tidlig har fått unger berger seg fordi de trekker tidligere og unngår dermed i større grad å bli felt av jegere. Disse var i fåtall tidligere, men over tid har disse tidligtrekkerne blitt mer dominerende i gåsestammen. Det vil derfor ikke være umulig at det blir vanlig med jaktstart allerede i juli etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det blir diskutert jaktstart av gås og at gåsen trekker tidligere og tidligere i ettersommaren.

No legger gåsa egg allereie under ein veke etter at den har komt på tilhaldstaden.

Kva blir det neste? at gåsa blir utviklet med kengru pung og kjem med klekte eg når dei er kommet på plass på våren? :?

Eg har sett ein klart forverring med hausttrekket etter at bøndene har fått startet i jun/juli månad etter skadegås, og dette ha gjort at den ordinære jakten er heilt øydelagt/umulig.

Personlig synest eg at jakt på "fjøsgås" er mykje kjedligere og mindre utfordrande en jakt i strandsonen og i myrane.

 

Syest at den skadefellings jakta for bøndene skulle ha vore forbode, og at om gåsebestanden skulle reduserast burde dette gjerast med meir organisert "fri" jakt med kanskje skuddpremie på gås og eggeplukking.

 

Eg trur at om ein fri jakten foregikk også på våren kunne kanskje trenden på gåsetrekket snu i ein meir positiv retning.

 

Den siste årene har eg sett at grågåsa overvintrer ute på øyene her, og dette trur eg kommer av at etter at jegerane har fått jaktet nokre ganger i august så er dei fleste lei, og dermed får grågåsa vere i fred utan noko stor fare på og bli jaktet på.

 

For min del er vårjakt omtrent berre positivt i forhold til haustjakt.

Vårjakten slipper ein mygg, lite eller fraværende med flått, pollen allergi er ikkje noko problemer på våren, muligheitene for mørning av gåsekjøt er mykje lettere på våren da fluger ikkje er eit problem og at tempraturen er lavere.

At vi jegere har lite andre ting og jakte på på våren er og eit + for vårjakt på gås.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også sett bønder som har tillatt skadegåsfelling i ukene og dagene før ordinær jaktstart. Snakk om å drite på draget, de få som slipper til og de få skuddene som smeller sørger for at området er tomt for gås når jakta og de andre jegerne slipper til. Resultat: Et mye lavere uttak av gjess enn bonden ønsket, for ikke å snakke om de andre bøndene i nærheten. En forkastelig, ekstremt lite effektiv måte å drive gåsjakt på. Oppfordrer alle gåsejegere til ikke å la seg lokke med på noe sånt...

Link to comment
Share on other sites

Kjørte tur/retur Trondheim-Namdalseid idag...

Trur aldri jeg har sett så mye gås noengang som det jeg har gjort idag! Det satt flere tusen gås på jordene og på sjøen, flere steder underveis.

Ikke fritt for at det frister oppfriske gamle gåsejaktminner på Innherred til høsten...!!

 

Men, Jibrag og Ranger, dere som var med på "gåseeventyret" på slutten av 90-tallet. Har den jakta som ble gjort da, bidratt til at gåsa flyr over Trøndelag på vei sørover igjen? For meg virker det som om høstjakta har blitt bare dårligere og dårligere fra høydaren -97? (Uten at jeg har hatt mulighet til å studere dette på nært hold de siste årene...)

Hvordan er det i Selbu, Ranger, flyr gåsa over der også nå?

 

Det er jo tragisk at man ikke skal få utnyttet den ressursen som kortnebbgåsa tross alt er, jaktlig sett.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å si Myrsken, og jeg jakta vel sist i Trøndelag i 2002 eller 2003, så hva som har skjedd siden vet jeg ikke.. Jeg vet heller ikke om gåsa flyr over Selbu nå, av samme grunn.

 

Jakt KAN ha medført endrete trekkvaner, men sjøl om vi felte mye gås på slutten av 90-tallet så var vi ikke så forferdelig mange jegere heller. Trur skremming fra gårdbrukernes side kan stresse gåsa vel så mye. Gjess er sky og vare for forstyrrelser og lærer fort, så hvem vet.

 

Hvis kortnebbene ikke lander i Innherred om høsten nå så skulle jeg likt å vite hvor de lander. Noen som vet? Tidligere har de jo kommet nonstop fra Spitsbergen til Trøndelag, så de må nesten mellomlande et sted og bunkre før turen videre ned i Europa.

 

De siste par årene kunne det synes som om kortnebbgåsa endret litt på vanene og mellomlanda i utmarka, holdt gjerne til ved vann i skogsstrøk uten å gå på innmark i det hele tatt. Dette er også en vaneendring grågåsa gjorde på Vega for rundt 10-15 år siden, plutselig ble tendensen økende til at de holdt til i skogen om natta og beita i lyng og utmark på bær som om de var ryper, der de tidligere foretrakk å beite gresspirer og spillkorn på åkrene. Mye taler for at denne endringen i vaner skyldtes jakt og økt bestand av rovfugl, så en slik tendens kan det jo være med kortnebbene også.

 

Du burde høre med Arne Follestad på NINA, han liker å slå av en prat om gås. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Absolutt Jibrag, men de må jo på land og beite.

 

Si det til gåsa, så er problemet løst. De som satt midt i en flokk bulvaner oppe ved Leksdalsvatnet i høst (lurer på om det var samme åker der det var rimelig bra action for HiNT-gjengen for noen år tilbake) fikk ikke inn ei eneste gås på bulvanene, og påsto at gåsa beita ute på vannet. De dreiv med synkronsvømming, som om de var en gjeng stokkender. Var i allefall omtrent ikke ei gås å se nede på åkrene.

 

Hva de levde av vet jeg ikke, men det kunne nesten se ut som om de bare tok en pause og dro videre.

Link to comment
Share on other sites

@mork: Det er klart, hvis man har felles framskynda jaktstart for et helt område er ikke problemet der. Men som Ranger og Terje338 påpeker, det har vært en del bønder som tillater (selger?) "skadegåsjakt" i dagene rett før den ordinære jakta starter. Det er å bæsje på leggen (og låret!) hvis man virkelig ønsker en bestandsreduksjon, og etter min mening er det forbanna usolidarisk av de enkeltpersonene som får sjansen til å drive med slik "jakt". Skadegåsuttak bør skje tidlig om året slik at gåsa ikke er uroet ved jaktstart, på den måten vil man få et større uttak i de få dagene med ordinær jakt før fuglene hiver seg på nordatrekken og setter nebbet sørover.

 

Det er nokså nedslående å komme til terrenget, se dunger av gåseskit bokstavelig talt overalt og høre beretninger om hvor mye gås det har vært der, mens de få flokkene som er igjen er så sky at de letter på flere hundre meters hold eller stiger brått hvis de flyr over deg. Ut fra den adferden er det liten tvil i hodet mitt om hva som har skjedd i ukene like før...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at noen er fornøyd med helmantel, men jeg liker ikke .224" helmantel til så stor fugl. Heller en litt solid ekspanderende kule. Da jeg brukte fabrikkammo, holdt jeg meg til Federals Trophy Bonded-ammo. Den er ikke i produksjon lenger, men de har begynt å lade 55gr Barnes-kuler i .223Rem. Jeg ville prøvd å få tak i den. Ekspansjon bør være nokså lik som for Rhino eller Trophy Bonded, og jeg har veldig gode erfaringer med skuddvirkning og kjøttødeleggelse hos Rhinokula.

 

Hvis de Federalpatronene går bra i børsa di, ville det vært førstevalget mitt.

 

http://www.federalpremium.com/products/details/rifle.aspx?id=797

Link to comment
Share on other sites

Når jeg jakter gås så er havet bare 100 - 150 meter unna og med helmantel så flyg gåsa lett 100 - 400 meter med helmantel så det er utelukket. Men en bly spiss kule som ekspansjon er svak eller ikke ekspandere fort, så jeg leter etter en kule dær gåsa ligger på skudd plassen og helst ha så liten flukt avstand så mulig.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ta vare på kjøttet - og det er derfor vi jakter gås ikke sant? - så ville jeg ikke brukt noe V-max lignende saker i gåsa. Synes du skal følge tipset til Sako .30-06 jeg, han har gått opp denne løypa før deg. :wink: Dessuten har jeg mistanke om at det er sjelden gåsa kommer så langt med treff fra de kulene han beskriver.

 

Jeg opplevde som regel knall og fall med helmantel i .30-06, det gjelder bare å treffe riktig.

Link to comment
Share on other sites

jeg leter etter en kule dær gåsa ligger på skudd plassen og helst ha så liten flukt avstand så mulig.
Utprøvd og funker såfremt skuddet sitter sånn ca. i maskinrommet:

:arrow: 55gr Trophy Bonded, fabrikkladd fra Federal

:arrow: 50gr Rhino Solid Shank med en passende mengde N130, V0=980 m/s

 

Med disse kulene har jeg opplevd fluktstrekning fra null til ca. 50 meter samt utgangshull fra 12mm opp til omtrent som en tyvekroning, avhengig av om jeg har truffet i bein på utgangssida eller ikke. Større høl på både inngangs- og utgangssida hvis kula er borti noe før den treffer. Helmantel har gitt dårlig skuddvirkning og fugl som har fløyet sin vei med høl gjennom seg, så det har jeg sluttet med. Men såfremt jeg er i stand til å plassere skuddet noenlunde riktig har jeg ikke mista fugl med disse kulene. Barnes X bør oppføre seg på omtrent samme måte i viltet. Som sagt ville det vært mitt absolutte førstevalg blant fabrikkammo hvis børsa liker ammoen

 

I fjor konverterte jeg til 75gr Swift Scirocco II i 830 m/s pga. vindegenskapene, men jeg fikk ikke sjansen på gås med rifla, så der kan jeg ikke si noe sikkert om skuddvirkning.

 

Når det gjelder V-Max, kjenner til jeg en som har sagt at det ikke er noe problem med kjøttødeleggelse, "det er bare å legge skuddet helt øverst i ryggen" :lol: Så godt skyter ikke jeg...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kjenner den åkeren der ja. Der kom jo gåsa villig vekk før i tida. Nei merkelig dette, nesten så man "må" forske litt på dette, et sted må de jo gjøre av seg og beite...

Det kan jo hende at bonden ved Leksdalsvatnet er like glad for at gåsa ikke lander blandt lokkegjessene lenger, slik de gjorde tidligere.... Det var ikke få morgener han ble vekket av heftige kanonader, og drønn fra Store Høvding :lol:

 

Er enig med deg at det skulle vært artig å forsket litt på kortnebbens trekk sørover Ranger. I går så jo jeg gåsa på akkurat de samme jordene som vi fant de på for 10 år siden. Jeg gjorde meg et par avstikkere fra E6 for å gjenoppfriske gamle minner..(sentimental :oops: )

Hvis den derimot unngår disse jordene til beiting før videre trekk på høsten, så er jeg enig med Jibrag i at det må bety at de aner ugler i mosen.

 

En ting er i hvertfall sikkert, hvis ho skulle finne på å mellomlande på kornstubben til høsten, så skal jeg gjenoppfriske gamle minner 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...