Jump to content

M98 - Upgrade eller Ikke


S.O.N

Recommended Posts

Tar stadig en kikk på den M98 som står i skapet, og lurer på om den skal stå slik

i 30 år til, og la den gå videre i arv. Den er like original som da den kom ut av fabrikken i 1943.

 

Med dagens priser på nye børser, så er kan det nesten vurderes om man skal lage

en personlig børse ut av dette og man kan ha noe som er like bra som den mest

moderne Sauer eller noe annet i den prisklassen.

 

Blir kvalitet og kost så ille om man ser for seg en upgrade som følger med noe

avrundet ca. priser:

 

Moderne jakt/Matchstokk : 5000,- (tyristubben style eller lignede)

Voere underbeslag m/magasin: 2300,-

Nytt løp : 2700,-

Nytt avtrekk: 1000,-

Ny bolt med moderne sikring: 1000,-

Litt børsemaker penger: 2000,-

 

Totalt : 14.000,- (litt røft anslått)

 

En ny børse i dag med sånn rimelig oppgiret kvalitet kommer fort på

10-14 lapper, og da er det slik som den står.

 

Vil man etter et slikt løft føle at man har fått valutta for pengene, eller

blir det noe man ikke er helt førnøyd med, der noe liksom skurrer hele tiden ?

 

Har noen lagt så mye sjel i en M98 fra krigen ?...og hvor fornøyde er dere ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg la sjela mi samt 6000kr i den andre mauseren jeg hadde. Og ble veldig fornøyd med det jeg fikk. Den gikk like godt som Remingtonen jeg kjøpte i ettertid før den ble total overhalet den også :roll:

 

Så ja jeg ville bygget om mauseren hvis, du er sikkerpå at du vil ha den i mange år hvis ikke så er det mange penger tapt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha et personlig våpen, og prioriterer det som er unikt og utført etter dine spesielle ønsker og prioriteringer, er mitt svar ja. Men jeg vil si at det er en forutsetning at du har sans for, og verdsetter mauserkonstruksjonens kvaliteter.

Link to comment
Share on other sites

Er en som er inne på samme tankene som deg her...

Og masse andre i flere andre, tilsvarende tråder!

 

Skal man bygge om M98, må det i alle fall ikke være for å spare penger! Man kan til nøds bygge opp en rimelig bruks-mauser med ei rimelig pipe, tilsvarende skjefte, og ei Leupold-skinne for montasje (stiver av kassa litt). Avtrekk, underbeslag etc. bør man bruke som de er.

 

Skal man lage et "prosjekt" av noe slag, er det bedre å starte med en Kongsberg M/67 - da kan en i alle fall bruke pipa og avtrekket (mange tråder om det også!).

 

Før man går i gang med å bygge opp ei gammel M/98-kasse (1943-produkter er sannsynligvis bunn kvalitet) med all verdens førsteklasses, dyre komponenter, bør man iallfall lese Asbjørnsen & Moe: "Suppe på en spiker".

Link to comment
Share on other sites

Børsa kommer aldri til å verken bli solgt destruert så fremt den ikke ved

et uhell blir ødelagt. Den kommer til å vere i familiens eie og arv i 100 år til.

 

Tar man en slik oppgradering så er det for at den skal vere spesiell med den

historien den har.

 

Kjører man en slik oppgradering, så er det for å få nytteverdi av den, og det

er her jeg lurer fælt på om man får en følelse av 'verdi for pengene' med en

slik oppgradering.

 

Jeg har en følelse av å få mere glede i å legge 14-15 lapper i denne, fremfor å

kjøpe noe nytt som ikke er verken bedre eller dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Kjører man en slik oppgradering, så er det for å få nytteverdi av den, og det

er her jeg lurer fælt på om man får en følelse av 'verdi for pengene' med en

slik oppgradering.

 

Jeg har en følelse av å få mere glede i å legge 14-15 lapper i denne, fremfor å

kjøpe noe nytt som ikke er verken bedre eller dårligere.

 

Har brukt 7000kr på oppgradering av en m98 jeg kjøpte av forsvaret i 1972 for 125kr. Dette fordi det etter min mening ikke finnes noe våpen som er mer driftsikkert en mauser m98

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er muligt å bestride drifsikkerheten på en slik M98, men

den er kanskje ikke så moderne lenger i låskassa. Men Ruger sine nye børser er

jo omtrent like som denne, så prinsippet henger jo med enda.

 

Kan jo også velge en litt mere sparsommelig stokk, men for budsjettet sin del, så

kan det vere greit å regne med litt kroner. Så får jo man også nytteverdi av

8x57JS som er nydelig å skyte med.

 

Tror dette kan bli bra fremfor å bare la den stå til pynt. Det er vel så mange slike

rundt omkring, at det ikke blir noe samlerverdi på det heller selv om den er nummerlik.

 

Får begynne og se etter gode tilbud på deler og samle opp til et prosjekt. Det blir ikke sånn over natta likevel, så man kan bestemme/ombestemme seg flere ganger enda.

Link to comment
Share on other sites

Been there, done that, eller noe lignende, er det ikke så det heter? Har gjort det flere ganger, brent av minst 14 høvdintger på Mauser to ganger, for å oppdage at om jeg hadde brukt 14 til så hadde det ikke, og aldri, blitt noe annet enn en gammel Mauser. Bortkasta penger, ikke gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Drawbacket med å bygge om en mauser er at du aldri får igjen pengene du har lagt i den ved salg, antagelig kan du driver "skadebegrensning" ved å splitte prosjektet i deler og selge det ut i "bits&pieces" og slik sett få tilbake deler av prosjektsummen.

 

Fordelen med en slik ombygging kan vel egentlig ikke begrunnes med annet enn lysten til å bygge en rifle helt etter egne spesifikasjoner og tilpasninger. Og det er forsåvidt en lyst som ikke skal undervurderes, å få bestefarsbørsa i gang er morsomt, men dyrt. Basert på normale rasjonelle beslutninger er det bedre å kjøpe en sauer 202 som andre har antydet, men siden det er ditt gevær og din lommebok, kan du fritt og hemningsløst bygge med god samvittighet men gjør det med vissheten om at du bruker pengene på noe som har verdi for deg og ikke andre.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er nogendlunde forståelse for det tekniske og sikkerhetsmessige, og har muligheten til å gjøre det meste av dette selv, så mener jeg at dette har en stor misjon i seg selv. Man lærer utrolig mye, og man får et personlig forhold til rifla etterpå...

Og funker? Det gjør det!!! :wink:

Men det er selvfølgelig grenser for hvor mye man kan legge i dette. Jeg synes 14 høvdinger høres MYE ut. Men det er klart at hvis man tar det litt etter litt, så blir det fort noen kroner. Men så har man jo en flott hobby ved siden av også da.

Men skal man kaste rifla i baksetet på en bil, reise rett til en smed, og plukke deler på øverste hylle, så vil nok selv en Mauser-elsker som meg si; NEI! :|

Link to comment
Share on other sites

Hvis Adolf-jernet ditt er en original 7,92 i god stand og ikke har vært utsatt for F1-behandling på Kongsberg eller annen modifikasjon, er det litt ille å sette borret i den. Da bør du kjøpe en Mauser til! En M59 eller helst M67 gir deg et løp du ikke trenger å skifte på kort sikt, bare dreie ned kappe litt. M67 har vanligvis gode avtrekk, og så kan du vurdere hvor mye av sikring og underbeslag du skal koste på deg på kort sikt. Billig blir det ikke, men du kan lure deg selv med å gjøre litt i gangen. Men før du setter i gang, kan du jo se på en Winchester M70 Classic. I tillegg til kloutdrager og kontrollert mating har den følgende attributter folk betaler dyrt for å få på en Mauser: Borring og gjenging for kikkertbaser, lav hevarm, M70-sikring (den originale!), justerbart avtrekk, hengslet underbeslag, brukandes pipe og brukandes stokk. Hvis du legger sammen hva det koster å få dette på en Mauser, ser du fort hvilket røverkjøp en brukt Winchester er.

Link to comment
Share on other sites

- En interressant tanke dette, Bukken. Må bare si at jeg er langt på vei enig med deg. Særlig hvis en ikke har interresse og muligheter for å gjøre en vesentlig del av jobben selv.

Flere her i tråden har kommet med anbefalinger om å kjøpe ei "moderne" rifle istedet for å gå inn på et mausersprosjekt. Etter mitt syn er ingen riflekonstruksjon egentlig mer moderne enn M98. Og vi har en del produkter i dagens marked som i det meste bygger på M98-konstruksjonen. Winchester M70 pre-64 /Classic, Brno/CZ 602 og 550 i den "lange" klassen, Dakota og Kimber for å nevne noen. Av disse er Winchesteren (og Brno/CZ) rimelige i pris. Kvaliteten på disse har ikke jeg noen betenkeligheter med. Må bare ta forbehold om at jeg ikke kjenner helt utviklingen når det gjelder Winchester det siste året. I tillegg til mine to prosjektmausere har jeg forresten en M70 Classic (30-06), en blant de første som ble laget etterat Winchester valgte å gå tilbake til pre-64 konstruksjonen. Og den har en sluttstykkegang som ligger godt over gjennomsnittet av det som produseres idag.

Slett ikke noe dårlig alternativ...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja....jeg får PM deg en dag og få noen billige tips. 6500 var ikke avskrekkende.

 

Jeg skjønner ikke at man unngå å bruke iallefall 10-12 lapper på dette vist jeg tar med det som var på lista av løsninger. Med bruk av vanlig jaktstokk til en 1000'ing så kanskje holder 10.000. Dropper jeg Voere beslaget, og kjøper et Gibbs magasin til 500, så er jeg nede i 8000,-.

 

Det er så varierte meninger og erfaringer at jeg lar den stå i 2 år til tror jeg, og vurderer det på nytt.

 

Er begynt og helle i retning at dette blir et hobby prosjekt, med nyttebruk som en bonus. Jeg liker godt det 8x57JS kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Alt arbeid på mi børse er gjort av børsemaker og stokken er tilpassa meg og bedda.Har sett inn timney avtrekk m.sidesikring ,smidd hevarm og skifta løp.

Eg vart iallefall svært godt fornøgd med mi børse.God presisjon og svært god stokk,kaliberet er som før.3006.

Link to comment
Share on other sites

2000 for børsemakerarbeid!? Er det dugende fagfolk der ute som jobber for knapper og glansbilder ennå?

 

Lett å kast bort penger på ei rifle som egentlig ikke blir noe mer enn en halvslarket, gammel militær 98 Mauser. (Jess, jeg har gjort det!)

 

De aller fleste 98ene som er å få tak i her til lands er dessuten herpet på Kongsberg. (Demontert og satt sammen igjen uten tanke på tilpassning og nummerlikhet)

 

Kost heller på deg en sivil 98, feks ZG 47, 1640 eller Mauser kasse som utgangspunkt om du må få bygd ei rifle på denne kassa.

 

Forresten produserer Mauser 98en ennå, med square bridge og hele suppa så vidt jeg vet.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med vavlo mammut.

 

Jeg fatter ikke at folk bruker penger på å bygge om og oppgradere gammelt krigsmateriellet.

Det blir uansett ikke noe annet enn en bastard basert på (i de fleste tilfeller) krigsprodusert våpen med varierende kvalitet.

I dag finns det så mye bra å velge mellom til en absolutt rimelig pris, at disse gamle krigerne burde få hvile.

 

Se på mauser M98 Landrø eller Lux, er det laget et styggere våpen noengang i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Er enig med vavlo mammut.

 

Jeg fatter ikke at folk bruker penger på å bygge om og oppgradere gammelt krigsmateriellet.

Det blir uansett ikke noe annet enn en bastard basert på (i de fleste tilfeller) krigsprodusert våpen med varierende kvalitet.

I dag finns det så mye bra å velge mellom til en absolutt rimelig pris, at disse gamle krigerne burde få hvile.

 

Se på mauser M98 Landrø eller Lux, er det laget et styggere våpen noengang i Norge?

 

Ikke for å bli usakelig, men dette er noe av det teiteste bemerkningen jeg har hørt! Bruk 98 kassa! Kjøp deg et tynt matchløp og et godt avtrekk! Eller finn en 98 som er tidligere gjort om til skarpskyttervåpen (før sauerens inntog) og fiks opp den! Da har du plutselig et jaktvåpen du kan ligge på banen og knatre skudd på skudd med uten at det sprer over hele vollen... som alle billige tupperware pakker med sugerørløp gjør når de har skutt 3 skudd...ser fjonge ut men nei.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har bygd om ein 98, og fått akkurat den børsa eg vil ha.Prisen;ca 6500,ny lam. stokk,nytt løp og nytt avtrekk.Ikkje avskrekkande synest eg.
Se det - akkurat det du var ute etter for 6500,-. Det er et flott resultat, synes jeg - ikke noe er bedre enn å få akkurat det man vil ha til en overkommelig pris!

 

Jeg var verdens største M98-fan en gang i tiden - alt man kunne forvente av ei rifle fikk man i en Mauser. Nemlig! I dag, noen år senere, har jeg justert mine egne standpunkt en smule. Ikke at jeg har forkastet M98, det har jeg på ingen måte, men jeg har fått en slik nesten usunn dragning mot ekstrem presisjon, og det er enklere å få til med andre låskasser, synes jeg - selv om jeg faktisk har opplevd å skyte fem påfølgende NATO-308-er i samme hullet på 100 meter (javelda- det målte 9,8 mm ytterkant til ytterkant) med en M98 jeg bygget opp en gang i tiden. Det er faktisk mulig, selv med gamle krigere.

 

Kjære Kammerater - ikke slakt den viktigste grunnen til å få seg ny børse; Ha Lyst På™. Jeg har mer enn én gang frydet meg over det andre har kalt gammelt skrap, og fremdeles har jeg flere av dem i våpenskapet. Bruker- og eierglede kan ikke veies i rasjonale ;-)

Link to comment
Share on other sites

Et ekte custommade våpen bygd på ei M98 kasse er noe av det mest funksjonelle og vakreste våpen man kan få. Da er det ikke snakk om å "bøye" hevarmen, og kjøpe en 1500 kr stokk og ditti ræl.

 

Nei, da er låskasse justert og høyglanspolert, alle sår og merker er borte, noe legger faktisk inn litt gravyre.

Sluttstykket er også smidd om med en lekkert plassert hevarm, høyglanspolert bolt, uttrekker er finjustert og størbunn er eventuelt tatt opp til det aktuelle kalibere man skal bruke, som regek er det også satt på ny boltmuffe med M70 trepunktssikring

 

Ei høykvalitetspipe blir satt inn, er det snakk om ei safaririfle settes det løpsring for fremre remfeste, velger man å ha på åpne sikter sitter disse lekkert påmontert med løpsring foran og nøye tilpasset baksikte.

Når så alt stålarbeid er utført og finishen er godkjent kommer man til trearbeidet. som sagt setter man ikke på en 1500 kroners trebit med beiset nøttetre, da er det XXXX gradert tyrkisk valnøtt (rotemne) så så er laget ihht. eiers ønsker og krav, oljet slik at de vakre spillet i valnøtten kommer skikkelig fram, nettskjæring utføres også etter de minste toleranser uten feil.

 

Når så dette er gjort har man ei "børse" som slår nock out på det meste fabrikkerte på markedet.

Prislappen blir selvsagt også en annen en hva Landrø Mauserne opererer med.

 

Bare treverket vil koste mellom 6 og 10000,- bare for råemnet, i tillegg kommer bearbeideing polish og nettskjæring

 

Håper dette kan være en spire til å gi 98`n ett nytt liv, bedre låskasse finner du ikke, dette er orginalen som de fleste andre kopierer.

Link to comment
Share on other sites

Min "teite" bemerkning er basert på de billige ombyggingene jeg har sett og prøvd av krigsmausere produsert melllom 1940 og -45.

 

Klart det kan lages billige oppgraderinger og at de virker tilfredstillende, men personlig ville jeg ikke brukt penger på en slik jobb, det var det jeg prøvde å si. Jeg har gjort det en gang og resultatet ble ikke det jeg håpet på.

 

Ingen har bestridt at M 98 er oldefaren til mesteparten av de gode jaktriflene vi har i dag, og at det er en genial konstruksjon. Men mye av avkommet er minst like godt og bedre.

 

Tar en skrittet helt ut og finner ei bra M98-kasse og starter en full customjobb er jeg enig med villreinjegeren, men da snakker vi om helt andre ting enn det trådstarter spurte om.

 

Og jeg mener fortsatt at landrø-mauseren er det styggeste som finns av M98 ombygginger.

Men den virker og dreper den også, og mange er sikkert tilfreds med en slik og det skal de selvfølgelig få lov å være...

Link to comment
Share on other sites

Riktig Gary

 

vedr. låskasser, så vil det være smart å kjøpe en orginal karabin fra Landrø, pass på at produksjonsåret på kassa er før 1943, fra 1943 og utover ble det brukt stål av dårlig kvalitet, (omsmeltet skrapjern)

Selv så har jeg ett bygge under utvikling hos Fossdal, denne kassa er fra 1939.

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt!

 

I customprosjekter (ikke det trådstarter skal her, så kanskje litt OT) er mange så fryktelig opptatt av hva ETT custombygg koster - og om det er verdt pengene. Er du fornøyd så er vel målet nådd. Jeg kan begynne med meg selv. Kjøpte første jaktvåpenet for omtrent nøyaktig 20 år siden - en mauserkasse som den lokale "smeden" satte på ny stokk, pipe, avtrekk og kikkert. Den har jeg brukt på ALL jakt i ja - ganske nøyaktig 20 år. Nå er et custombygg basert på en sivil mauser snart ferdig. Prisen? Det er verdt hver en krone, og ikke dyrt i det hele tatt (tatt i betraktning at jeg har brukt samme våpenet i 20 år).

 

Jeg syns ikke det er noe galt i det hele tatt å bygge om en gammel mauser - uavhengig av om det gjøres på customvis eller for å bygge seg en rimelig børse. Ofte arves disse våpenene, og jeg vil tro at det har en stor "verdi" for mange å vite at akkurat dette våpenet har far brukt.

Link to comment
Share on other sites

...men jeg er kresen på låskassene. Den ene jeg har bygd på er en VZ24, som forsvaret ikke har hatt kloa i, den andre en sivil FN M98 med hel venstreside, fra ei eldre Husqvarnarifle. Nedpolert (av meg) og blånert (av RH, med ny pipe montert) ble de helt som nye. Og her er det ikke snakk om glassblåste flater..

Link to comment
Share on other sites

Dersom du er så heldig og har en original tysk krigs Mauser i 7.92, så vil jeg IKKE ha ødelagt våpenet hvis jeg var i dine sko. Mausere i 7.92, blir bare mere og mere uvanlige.

 

Bygger du om din Mauser, så er du igang med tradisjonen å ødelegge et stykke våpenhistorie :(

 

Du skal være heldig som har en original tysk krigs Mauser :D

 

Er den ikke god nok for deg i den stand som den er i, så kjøp deg heller et mer moderne våpen. Eller kansje en Mauser som allerede er ombygd.

 

La heller våpenet være originalt. Har selv en oiginal "Dødens Mauser", som jeg bruker på jakt og den funker utmerket i den stand den er i.

 

Eneste "modifikasjonen" jeg har gjort på min, er å bytte ut baksiktet med et Scout Sikte.

Trengte ikke å herpe våpnet med borring og slikt, bare bytta ut baksiktet.

 

Nå vet jeg ikke om det er en "HV-Mauser" du har, men siden du skrev at den er i samme stand som da den kom ut fra fabrikken i 1943, så regner jeg med om at det er en original 7.92.

 

Dersom det er en 7.92 du har stående i skapet, så ikke gjør noe med den :!:

Link to comment
Share on other sites

Den jeg har er helt original ut fra fabrikken i 1943. Kaliber 7.92.

Har aldri vært innom HV.

 

Tidens tann har gjort litt med den. Løpet er ikke noe godt innvendig,

og det kan sees små rust flekker på løpet, så jeg tror nok affeksjonsverdien

i kroner er borte, men historisk verdi og funksjonalitet er helt ok.

 

Jeg har den fremme 1-2 ganger i året og sender noen en pakke med Norma

jaktmatch gjennom den. Noen annen nytte har jeg ikke. Hadde jeg fått

på et kikkert sikte uten å måtte bore i kassa ville jeg faktisk prøvd den på jakt.

 

Er det noen som har en slik monteringsskinne som kan settes i krybba til baksiktet,

så er jeg intressert i å kjøpe det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...