Jump to content

Elgjakta 2009


Truls

Recommended Posts

@freeeed: Takk for det. Oksen er ikke veid enda......men vi anslår 250kg. Det er fine dyr i vårt terreng. Skal oppdatere posten når denne veid hos slakter.

 

@tulling: Ja det er artig når det klaffer for laget. Jaktværet har vært helt utrolig bra siden 25.sept., ingenting å klage på i det hele tatt. Vært litt vanskelig føre enkelte ganger med at bakken frøs, men det gått greit.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 346
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jaktværet har vært helt utrolig bra siden 25.sept., ingenting å klage på i det hele tatt. Vært litt vanskelig føre enkelte ganger med at bakken frøs, stakar :lol: men det gått greit.

 

Det er noen som har det! Jeg har vært 17 dager på elgjakt siden 25. sept og EN dag har det vært fint vær, faktisk så fint at man ikke trengte regnklær. Ellers har det vært regn, regn, regn, snø, frost, hagl, snø, sludd, sludd, hagl, regn og regn. Hver jæv** dag! Men så lenge man har kledd seg godt har det gått bra. Til helga er deg faktisk :!::!: meldt bra vær, så jeg håper at mine to siste jaktdager blir bra :D

Link to comment
Share on other sites

For min del er elgjakta over for år :(

Av kvote på 9 dyr fordelt på 2 felt falt siste elgen i går ca kl 15.00.

Fire jegere har jaktet på ei kvote som ser slik ut: 2 okser, 2 koller og 5 ungdyr/kalv.

Av denne kvoten har vi skutt: 2 okser, en 8tagger på 230kg og en 16 tagger på 292kg, 2 koller, ei på 160kg og ei som ikke er veid enda. 2 kviger på 130 og 150 kg og tre kalver å 56, 67og 76 kg.

 

Selv om snøen kom irriterende tidlig i år har jakta gått meget bra og vi har skutt 4 av elgene i los for bikkje. Snella på 8 år og Brutus på 13år :!: har gjort en formidabel innsats på tross av dårlig føre og såre poter. All ære til de.

Kolla på bildet er årets siste og ble felt på 15 meters hold i trav med en gammel Sako forester i .308win toppet med en Nightforce 5,5-22x50 (langholdsprosjekt) som jeg ikke hadde tenkt å bruke til elgjakt. Men etter litt "problemer" med elgrifla mi ble denne børsa med i skogen, og jeg må bare konkludere med at NF funker på elg å. Til og med på korte hold :D

 

x3aa9v.jpg

 

Skitt jakt til alle som ikke er ferdige enda.

Link to comment
Share on other sites

Jakta elg på skolen idag, og jaggu ble det fall.

 

Første elgen for jämttispa som var 6 mnd gammel, gikk i band.

 

Så dyrene lenge inne i ei tette. Det var ku og to kalver, holdet var ikke 100 meter en gang. Måtte vente ut dyrene til de sto åpent på myra rundt 200 meter unna meg. Kalven fikk et skudd uten at jeg så reaksjon, deretter gikk den 10 meter før jeg ga den ett til..og da ble det kvelden.

180grs Oryx ladd til 840ms.

 

voq26r.jpg

Ikke lange biten vi måtte dra, men skal si dere det ble tungt nok i blautmyra, selv med en liten kalv.

 

http://soloer.vgs.no/dtMain1.aspx?m=3180&amid=59982

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på elgjakt i 3 år nå, og først i år ble det elgfall på meg. Jeg var veldig tett ved første året, og i fjor så jeg ikke en eneste elg før vi var ferdige, så det smakte veldig godt med en i år! :D

 

Bill, gråhunden vår kom på sporet ca 1 minutt etter at jeg skjøt den. Jeg satt ved en liten gammel hogstflate, så det var litt dårlig sikt, så skuddet gikk rett før den forsvant ut av synet. Gleden var derfor stor da Bill satte i gang med full los rett nede i lia kort tid etter at han paserte skuddstedet. Oksen løp i følge GPS hundepeileren 152m fra skuddplassen, skuddet satt rett bak bogen og hadde ødelagt lungene skikkelig. Jeg brukte ei rifle i 375H&H og Rhino kula på 270grs hadde blåst rett igjennom.

 

Den hadde en slaktevekt på 195kg, 6 takker.

 

normal_IMGP2968lite.JPG

Link to comment
Share on other sites

Her er hva som ble skrevet:

Oksen løp i følge GPS hundepeileren 152m fra skuddplassen, skuddet satt rett bak bogen og hadde ødelagt lungene skikkelig. Jeg brukte ei rifle i 375H&H og Rhino kula på 270grs hadde blåst rett igjennom.

PRØV Å LESE HVA SOM STÅR!!!!!

Link to comment
Share on other sites

ferdig med elgjakta her ifor i år nå. endte med 0 fall for min del, men vi fikk skutt 4 kalver på 60 kg +/-, ku på 175 kg og 167 kg, 1,5 års okse på 156 kg og en eldre okse på 241 kg.

 

den 1,5 års oksen ble skutt som en 2,5 års okse, den hadde 5 spir :!::!: men tennene(og vekta) visste at det var en 1,5 åring.

Link to comment
Share on other sites

Her er hva som ble skrevet:
Oksen løp i følge GPS hundepeileren 152m fra skuddplassen, skuddet satt rett bak bogen og hadde ødelagt lungene skikkelig. Jeg brukte ei rifle i 375H&H og Rhino kula på 270grs hadde blåst rett igjennom.

PRØV Å LESE HVA SOM STÅR!!!!!

 

Så, så. Ta det helt rolig. Ingen grunn til å fyre. Jeg leste det han skrev, og oppfattet det slik. Det er jo derfor jeg spurte.

Link to comment
Share on other sites

Vent litt - nå tror jeg at jeg skjønner: Han mente at oksen løp 152 meter ETTER at den var skutt.

Eller tar jeg feil igjen? :mrgreen:

 

Du tar feil. Det som skjedde var at han løp etter oksen i 152 meter, for så å skyte den pent bak bogen med 375h&h og 270grs kule, men den gikk ikke inn, og han måtte blåse på den for å få den helt igjennom. Står da helt klokkeklart :!:

Link to comment
Share on other sites

Ja, da var elgjakta ferdig for min del for i år... Er vel femte året jeg er med på elgjakta hjemme, og har i tillegg vært med på leid jakt de to siste årene. Har ikke hatt så mange sjangser, og har kanskje vært litt vel forsiktig - så før årets jakt hadde jeg bare en elgku på samvittigheten. Men i år vil jeg påstå at det løsnet litt :D

 

Vi startet med en liten ukes jakt i nordtrøndelag, hvor vi hadde tre dyr på kvoten. Et vanvittig fint terreng med mer villmarkspreg enn det vi har hjemme. Ikke det beste været akkurat, men godt vær får man ta som en bonus når man er på jakt. Allerede i første drevet datt det en okse.

Etter dette ble det relativt tørt for elg i drevene, og de som var kom deg unna. Mye nedbør og stor elv førte til at vi ikke kom oss over til de beste områdene, men litt ut i jakta kom vi oss over elva og fikk tatt piggoksen. Et par dager senere falt kalven i drevet, siste dyret.

 

Hjemme hadde de jaktet første helga uten oss som var i trøndelagen, og hadde fått skutt storoksen, en kalv og en kvige. Det sto fire dyr igjen på kvoten; to hunndyr og to kalver. Et byggefelt i valdet har hatt problemer med nærgående elg. Ku med tvillingkalver skulle tas. Poster og drivere ble trekt, og jeg fikk en god post :D Jeg finner meg en post sittende med ryggen intil et tre med oversikt over en eng. Dyrene bruker å passere her - hvis de ikke kommer rett bak ryggen min. Jeg har sikker bakgrunn i en liten haug, ellers er det ganske flatt. Drevet starter og jeg koser meg med å høre på hva som skjer på sambandet. Etter hvert rapporteres det om dyr i drevet, de har reting mot meg. Sansene skjerpes, jeg smyger på plass reima og legger børsa klar i skuldra; jeg sitter ikke skjult, så jeg vil bevege minst mulig på meg hvis det kommer elg. En liten stund senere lunter en stor elgku ut på jordet. Jeg venter. Slipper henne så langt som jeg kan før jeg roper. Kua stopper opp og ser for å lokalisere lyden - hun ser meg ikke. Hun er så langt ut på jordet at jeg burde sett kalv(er) hvis hun hadde noen - de bruker ikke å henge så langt etter. Jeg legger korset litt bak bogen og skviser av. Ingen reaksjon. etter et par sekunder retter hun hodet i marsretning og fortsetter som ingenting. Men jeg vet skuddet skal være der - Jeg er ikke bekymret over det. Men det neste som skjer bekymrer meg. Ikke èn, men to kalver dukker opp - de har ventet an litt i skogkanten, men nå tar de kjapt innpå sin mor. Det er ikke noe å gjøre, men nå angrer jeg litt på at jeg ikke ga kua et oppfølgningsskudd. Alle dyrene er i fart, og kua klarer 50-60 meter før hun går over ende. Kalvene skvetter til og løper tilbake samme vei som de kom. Jeg har grei bakgrunn, men de løper tett om hverandre og jeg regner meg ikke som noen god fluktskytter. Jeg lar de gå - en skadeskyting nå gjør iallfall ikke noen gagn. Jeg får holde hodet kaldt nå. Rapporterer på radioen at kua ligger nede og at kalvene har snudd, og er på vei inn i drevet igjen. Jeg får beskjed om å sitte. Drevet plasserer seg ut slik at vi i alle fall vet hvor de blir av. Et par-tre minutter går før jeg hører kvister som knekker. Jeg blir lettet. Etter litt ser jeg kalvene. De er på tur rett mot meg på andre siden av grøfta som går langs kanten av enga. Jeg vrir meg så rolig som mulig inn i skytestillling. Holdet er fint men kikkerten er full av kvist. De ser i retning elgfallet, men hvis de ikke vinkler av snart vil de få vær av meg. 30-40 meter unna hopper de over grøfta, så simultant at de ser ut som ett dyr. De blir stående ved siden av hverandre, så jeg har ikke rent skudd. Jeg sikter. Venter. Så snart den ene av de setter av gårde slipper jeg skuddet mot den som står igjen. Begge løper fra meg mot stedet de gikk inn i skogen sist. Den jeg har skutt på må gi seg omtrent halvveis. Jeg melder fra på radioen og føler meg trygg nå. Ingen av dyrene har oppdaget meg, så jeg regner med at den siste kalven kommer tilbake. Jeg tar ladegrep på børsa og ser en fullt brukbar .308 Med en Lapua Mega på toppen, spinne noen runder før den treffer bakken. Jeg må smile litt av meg selv; er vel ikke så iskald som jeg tror. Den får jeg lete etter senere. Etter kun kort tid kommer siste kalven på post igjen, etter samme rute som sist. Skuddet går med det samme den lander på min side av grøfta, den går ned i smellen, men jeg synes det får være nok for dette drevet, så jeg forlater post og gir den et fangstskudd før jeg melder den inn og går for å se til de andre dyrene...

 

Senere på dagen felles den siste kua på kvoten.

 

...Men historien ender ikke der. Forrige helg får politiet beskjed om at folk i byggefeltet ikke tør å slippe ungene ut på grunn av elg. Ku med tvillinger. Det er ikke første gangen, og viltnemda har besluttet at de skal tas. Jeg blir med på jakten, som for det meste foregår på vårt vald. I det vi skal sette i gang andre drevet får jaktleder telefon om at dyrene er observert en halv time tidligere. Drevet rokeres litt om før vi setter i gang. Vi får med oss dyrene i drevet og får de mot postene. Men like før de kommer på post vender de og stikker bak. Det rokeres igjen og vi lykkes i å få stoppet dyrene. Det meldes om at kua står fritt for skudd mens kalvene står i vegetasjon. Dyrene er bra ringet inn, så det gis beskjed om å skyte. Kua går ned i skuddet, men reiser seg igjen. Jeg befinner meg egentlig på en litt håpløs plass i terrenget hvor det er temmelig flatt. Jeg finner meg en kampestein å stå på, mest for å få oversikt. Litt etter ser jeg tre dyr på vei mot meg i rolig tempo. Det glinser i sida på kua, og det ser ut som et bra skudd. Dyrene er rolige og stopper etter hvert opp på ca 60m. Det er litt siv og gress mellom meg og dyrene. Jeg får beskjed om å skyte hvis jeg har mulighet - kua er påskutt og skal ned. Jeg skyter to skudd og kua faller. Den ene kalven går litt fram og presenterer et rent sidekudd. Den går ned i smellen og bilr borte for meg i gresset, men jeg hører den kaver. Etter en liten stund reiser den seg og de to kalvene trekker seg litt unna. Så snart den jeg har skutt på står for seg selv får den et skudd til. Den står en stund før den faller. Kalv nummer to traver avgårde. Jeg skyter foran den. Den stopper og får umiddelbart et skudd. Den blir stående. Det smeller igjen, ikke fra min børse denne gang. Sofus sekunderer, og kalven går ned i smellen...

 

En helt vanvittig jakt for min del. Jeg hadde vært fornøyd med et dyr - eller ingen forsåvidt - selve skytingen er bare en liten del av jakta slik jeg ser det. Men det er jo ekstra stas å få skutt da. Vanvittig heldig i år ja :D Det fleipes om at jeg skal gå med trebørse neste år, men jeg har jo alt en i plast! - passer meg utmerket :lol:

 

Det er ikke tvil om at det er forskjell på skuddreakjon på dyr som er støkt og ikke. Tenker da på diskusjonen lenger opp i tråden. Alle dyrene det er snakk om her hadde dødelige lungeskudd gjennom begge lunger. Den sistnevnte kua hadde omtrent ikke lunger igjen, men sto som om ingenting var skjedd. Men da var den full av adrenalin etter et langt drev med menneskelukt på alle kanter. Den første kua hadde full kontroll på driverne og trakk bare rolig unna - helt annen reaksjon...

Link to comment
Share on other sites

ja da er jakta over for i år. da har vi skutt 24 dyr og jakta har godt ganske bra,selv så har jeg nok hatt flaksen på min side,har fått mye dyr på meg uansett post jeg har vært på.

bynte med og skyte en pen piggokse, den ble støkt ut på et jorde og kom i lett lunten over jorde, sendte i veg 1skudd ( 9,3 -62 og 250 swift aframe) syntes ikke det var den store reaksjon og la fram litt til på andre skudde og da bikka den. Og noen dager senere så ble jeg sendt ut for og se etter en okse som halta og ikke var i topp form, jeg var inn om plassen tidlig på mårran kjørte inn mot der den var sett før, og på jordet ligger det en stor okse, Jeg stopper og knepper av meg selen og tar og går ut av bilen, oksen virker som den ikke vil på beina,står og ser på den i sikkert 5 min og da bestemmer jeg meg for og skyte den. setter et skudd i bogen og den ligger.

14 tagger og 248kg. Og igår var vi ute at og jeg skulle et stykke inn i skogen på post,lurte meg inn på post, Og jammen sto det et dyr og beita i nærheten av saltstein på hogstflata, VI skulle ha kvige-ku og jeg fikk lagt ned sekken og lurte meg litt fram,Som sagt var jeg ikke sikker på om det kunne være en pigger med en gang,satt og studerte den i kikkerten i ca 10-15min mens den beita rundt. Da den snudde bakenden til og den var hvit helt opp var jeg sikker, venta til den snudde rundt og da sendte jeg et skudd i bogen ( 308-hornady 220gr rn) dyret virka skikkelig trefft. gikk 10m og datt. senere på dagen så gikk hundeføreren på okse,siste dyret på kvota, bynte og bli sent på æftan og men det svingte riktig etter vind rettning og kom mot posten der jeg satt, Pluttselig kom den ut av skogen og kom rett mot furua jeg satt inn at. løfta børsa og i det oksen ble var meg(80m) så sette jeg et skudd i bogen,dyret viste god skudd reaksjon men for og være sikker sette jeg et skudd til,da bikka den trill rundt. Virke som det er bedre skudd reaksjon med di 220gr hornady kulene i 750ms en 9,3-62 og swift 250gr. neste år skal jeg prøve noe som er noe bløter en swift.

Link to comment
Share on other sites

Hei, SteyrScout.

Ja, det må ha vært litt av en sesong. Fint at du fikk begge kalvene for begge kyrne. Jeg har sett det samme flere ganger, at kua kommer et godt stykke utpå åpne flater mens kalven(e) står igjen i skogkanten. Det er neimen ikke alltid lett å fastslå om kua er i følge med kalver. Det eneste man kan gjøre, er vel det du gjorde, å slippe kua så langt ut som mulig før man lar skuddet gå. Av og til er det nesten som man kan ane at kua er litt mer forsiktig når hun går ut, hvis hun har kalv(er). Mens ei enslig ku ofte toger rett over glenna eller myra uten å stanse, har jeg inntrykk av at ei ku med kalver har lett for å stanse opp litt og se seg om når hun er kommet utpå.

Men det er sevsagt ikke alltid slik heller.

Uansett - en flott jakt du har hatt. Skjønner at de andre vil utstyre deg meg trebørste neste år. Gratulerer med kjøttsankingen :wink:

Link to comment
Share on other sites

I går falt sesongens elg nr. 6 og 7 hos oss. En av disse ble felt som første elg i los for min unghund, Østsibirsk laika på 9 mnd. Hadde et videkamerasystem montert på hunden slik at den filmet losen selv. I tillegg fikk jeg tatt bilder av hund og elg i det de passerte meg. Det ble en meget bra dag, med mye som skjedde på begge sider av dalen. :wink:

 

sequence-03-web.jpg

Bilde fra filmen fra hundkameraet.

 

_dsc5372-web.jpg

En fornøyd unghund!

 

Har skrevet litt fra denne dagen på min nettside, der ligger også filmene fra hundkameraet:

 

>>>> http://www.viltkamera.no/?p=1246 <<<<

Link to comment
Share on other sites

Da var jakta over. Vi felte en kalv i går som var helt alene. Ble felt i trua på at det kunne være ei lita kvige. Den veide 85 kg. I dag felte pappa ei kvige på 148 kg i los for vår ett år gamle hund. Første losen der han har holdt skikkelig! Tidligere har han gitt seg tidlig, men idag hadde han en fantastisk los og det kunne ikke vært bedre at det ble felt elg i los for han. Kviga deisa rett i bakken etter en 250 grs Barnes X fra en 9,3x64. En flott dag!

Link to comment
Share on other sites

Du Truls, ser at du hadde litt trøbbel med å henge med i svingene på beskrivelsen av skytesituasjonen min. Beklager at det kom litt krøkkete frem. Jeg burde kanskje nevnt at jeg satt veldig godt på ræven, støtte på knærne og skuddavstanden til der elgen befant seg da jeg trakk av var ca 100m. :D (Den kom ikke løpende, mer luntende.... )

Link to comment
Share on other sites

I kveld datt min andre elg for i år. Skutt på avtale mellom to jaktfelt. Ringte jaktlederen for det andre jaktfeltet før jeg dro ut og fikk klarsignal for å skyte om elgen skulle dukke opp. Fant meg ei fin myr/hogstflate oppe i skogen hvor det er mye hjortetråkk. Hjort dukket det ikke opp, men etter ei stund hørte jeg kvistknekk og gryntinga på elgen. Dette satt jeg å hørte på i 15-20 min før den kom fram. Da stoppet den opp med bresida til på 70-80 m. Siden det hadde begynt å skumre og jeg ikke var lysten på å leite etter en elg i mørket, la jeg siktepunktet midt i bogen. Ved hjelp av en 300 grains Swift A-frame i .375 H&H og treff midt i bogen med utgang like bak den andre, datt elgen på plassen. Ett raskt ladegrep for å sikre, men det viste seg å være unødvendig. Så var det bare å ta ut av dyret og ringe for å melde ifra og få lånt en ATV for å dra den fram.

 

En liten 1,5-års okse på ca.110 kg.

 

271020090952354ce53dfdcc4da09e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du Truls, ser at du hadde litt trøbbel med å henge med i svingene på beskrivelsen av skytesituasjonen min. Beklager at det kom litt krøkkete frem. Jeg burde kanskje nevnt at jeg satt veldig godt på ræven, støtte på knærne og skuddavstanden til der elgen befant seg da jeg trakk av var ca 100m. :D (Den kom ikke løpende, mer luntende.... )

 

Neida, det er ikke du som er krøkkete, det er jeg som er tett i nøtta.

Link to comment
Share on other sites

arni: Kjempeartig film med hundekameraet. Hvordan sak er det?

Det er et egenkomponert system, med et lite hjelmkamera der opptakerboksen er festet på ryggen til hunden.

Kamera og opptaker er montert på en modifisert Contact sendervest.

 

_dsc5290-web.jpg

 

Om det tåler all den juling det blir utsatt for på lang sikt vil vise seg, det fungerte i alle fall optimalt forrige helg! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg tilbake etter noen fine og minneverdige dager med elgjakt i Femundsmarka :) Her følger noen ord om årets første elgjaktdag for min del. Denne dagen jaktet jeg helt alene i terrenget, og gikk med en ung båndhund som heter Bamse:

 

Vi er begge uerfarne elgjegere, men siden jeg tidligere har bittert erfart hvordan det går dersom man ikke stoler på en jaktbikkje valgte jeg å følge unghunden selv om den ville en annen vei enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Markeringen hans ble stadig mer intens, og jeg begynte å bli nokså sikker på at det virkelig sto dyr et sted foran oss. Plutselig, da jeg akkurat kom over en bitteliten haug i terrenget fikk jeg øye på ei enslig elgku som sto med fronten imot meg og glana. Siden snøen lå flekkvis noen steder hadde jeg lagd noe lyd under ansmygningen, og kua lurte tydeligvis fælt på hvem det var som kom gående. En kjekk kavaler?

 

Vi fikk i allefall øye på hverandre samtidig, og jeg ble nødt til å handle raskt. Linsebeskytteren føk opp samtidig som kolben la seg til skulderen og med kikkerten på 4x forstørrelse fikk jeg akkurat passe mye elg i siktet. I et snev av usikkerhet senket jeg børsa litt igjen, men det tok meg bare et brøkdels sekund å få dyret i siktet igjen. Selv om jeg sto og siktet følte jeg at jeg hadde full kontroll da trådkorset fant stikkhullet og fingeren skviste avtrekkeren rolig helt inn. Holdet var 40-50 meter og det dempede skuddet låt som et lavt piskesmell i den stille skogen. Kua stivnet til idet kula slo inn i henne, og hun tok noen ustøe skritt 180 grader rundt før hun pustet ut for siste gang og rullet over på ryggen stein dau.

 

Det var ei feit og fin 2,5 år gammel ku med en slaktevekt på 172 kg. Første elgen jeg har skutt, og første elgen som er felt for unghunden. :mrgreen:

 

normal_DSC_0054_%5B640x480%5D.JPG

Bamse undersøker sin første elg grundig, og med skrekkblandet fryd.

 

normal_DSC_0058_%5B640x480%5D.JPG

Det obligatoriske debutantbildet.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

"Hansen de lux" gjorde en meget fin jobb med denne oksen da den var påskutt. Men det visteseg i etterkant at det var en bom. Det var kun skuddet til Hansen som satt i den. Bra jobba Hansen med en meget bra bandhund :D . (jeg var med på laget). Ellers må jeg rose hundekara for en formidabel jobb de gjorde, uten dem hadde vi hatt dårlig med elg. Itilegg til Hansen gikk Lars med løshunden Janka som tok ut elg i nesten hvert eneste drev i tilegg til Hansen med Bella. Alt i alt en meget fin jakt også for meg som var satt endel tilbake pga kolsen. Da er det bare og se fram til neste års jakt og håpe den blir like fin :D

Link to comment
Share on other sites

...........Første elgen jeg har skutt, og første elgen som er felt for unghunden. :mrgreen:

 

Grattis!! Dette var litt av debut.....morro og lese slike fortellinger.....Dette var første, men sikkert ikke siste :D

Husker denne en stund....eller for alltid... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...