Jump to content

Hvilken 6,5x55?


kongle

Recommended Posts

Sitter og ser på div børser i 6,5x55. Litt usikker på valg, men noen som kan hjelpe?

Er slik at jeg ikke ønsker noen rifle med deler av plast både her og der. Kan sikkert funke det, men er mer glad i tre og stål:wink:

 

Har egentlig flere alternativer:

Sako 85 Hunter-dyreste alternativet.

CZ 550 American-varier i tyngde har lest 3,3-3,6 kg. Noen som vet hva denne børsa faktisk veier?

Sabatti Mod 90-Noen erfaringer, lite å finne. Har denne plastic-fantastic-crap.?

Zastava M70-noen som har erfaringer med denne?

Er det andre børser som kan være alternativer?

 

Takker for svar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har en Diamond Hunter som er akkurat den samme riflen som Sabatti 90 i kaliber 308W. Som Sauer200STR sier er det meget god presisjon på disse riflene. Er du heldig kan du finne noen av disse riflene med meget fine stokker. Dette er rifler som du kunn betaler for stål og tre. Ikke noe plastic fantastic på disse riflene, såfremt du ikke velger en med plastokk da :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden ble litt feil :oops: . Lurte egentlig mest på sabatti modell 90. Får godt skussmål ser jeg. :D Men det er greit å se hva som er på markedet.

Tenkte også litt på Tikka Hunter, trestokk og jern, men med plastmagasin??Hvis jeg ikke tar helt feil??Ble skeptisk da...

Link to comment
Share on other sites

Hva med en Browning A-Bolt ? dette er jo gode børser, Sluttstykket har 3 låseklakker og dermed kun 60 graders hevarmsløft. Den har også en perfekt plassering av sikringen på kolbehalsen.

Anbefales på det sterkeste !

 

 

http://www.nordskog.com/produkt.cfm?a=p ... _id=509124

 

slipper all plastikken med en sånn... :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt en Sabatti Model 90. Har en selv og er strålende fornøyd med min. Ingen plastikk. Fine tre stokker og super presisjon. Pluss prisen ikke er så avskrekkende :wink:

 

Må si meg enig her. Dog har jeg versjonen som heter Diamond Hunter Flexi, i .308, men det er samme fabrikk som lager. (nesten identisk).... Ingen plast, men bare tre og metall... Super presisjon... Bilder ligger her på forumet...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Motstand mot plastikk har kun med følelser å gjøre. Selv om tre er flott å se på er det desverre få trestokker som er fullstendig døde, og som vil begynne å røre på seg dersom de utsettes for ulike temperaturer og fuktighet. Plast er udiskutabelt dødt og derfor bedre. Du finner ikke noen av forsvarets rifler med trestokk...

Link to comment
Share on other sites

Motstand mot plastikk har kun med følelser å gjøre. Selv om tre er flott å se på er det desverre få trestokker som er fullstendig døde, og som vil begynne å røre på seg dersom de utsettes for ulike temperaturer og fuktighet. Plast er udiskutabelt dødt og derfor bedre. Du finner ikke noen av forsvarets rifler med trestokk...

 

Modstand mod plast har mange årsager. Men er man uden estetisk sans, og er man vokset op med fætter BR legetøj og tupperware, kan jeg da godt se at man kan leve med plast.

De reelle fordele ved plast, er at plast er billigere at fremstille, og enkelte plast/komposittyper har visse styrke og stabilitetsmæssige fordele. De generelt anvendte plaststokke som man finder på jagtvåben, er grundlæggende blot billige, og så giver de visse mennesker en opfattelse af at de har noget råt og tøft, når man sidder hjemme i sofaen, og drømmer om extreme jagtture, hvor man har midstet årene til båden, der er eneste redningsvej ud fra den uudforskede vildmark :wink:

 

Reelt er de fleste plaststokke så bløde og fleksible, at selv et stykke middelmådigt, og halvtørt stykke granskæfte er fuldtud lige så støttende og stabilt. Men der findes dog også super syndtetstokke med rimelig stabilitet.

 

Det pibeskifte der gennem tiden har voldt mig flest problemer, var en Remmington 600 i et "ultimate sniper stock", med indbygget fuldlængde alubeddeblok, Kalibren var den voldsomme 223. Uanset fik jeg ikke våbnet til at skyde bedre grupper end 30-70mm. Men efter meget hovedbrud og desperation, gav jeg det en sidste chance, og plastbedde systemet i et gammelt defekt skæfte fremstillet til en tikka . Der blev ikke gjort de store hekserier, men herefter skød riflen 8-12 mm grupper med svensk militærammo, og lidt bedre med civil ammo.

 

Er der forresten mange der har set mange benchrestskæfter i plastik???

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter ignorant i dette, selv har jeg en Weatherby 340 i rustfri og syntetstokk. Ustabil presisjon. Jeg beddet den og den ble bedre, men etter en stund begynte den å flytte treffpunkt. Når jeg tok den ut av stokken var beddemassen knust. Årsaken er at plasten virker å være samme type som man lager kjøkkenredskaper av, litt fet og så bløt at den gir etter ved permanente belastninger og kraftige slag. Neste bedding ble gjort ved å bore en masse små hull i plasskjeftet for at beddemassen skulle forsterke skjeftet, det ser ut til å holde, men jeg har satt på et laminatskjefte i tre, og våpenet er stabilt.

Syntetskjefter har en stor fordel, vannbestandighet. Jeg jakter på vestlandet, og kraftig regn ukesvis i strekk er ikke uvanlig. Treskjefter blir raskt ødelagt under slike forhold.

Link to comment
Share on other sites

Sabatti Mod 90-Noen erfaringer, lite å finne. Har denne plastic-fantastic-crap.?

 

Har den i kaliber 223. Det er en rifle som hvor jeg har opplevd fin presisjon, og avtrekket synes jeg selv er fint. Avtrekket kan også reguleres, slik at det passer deg. Når det gjelder plastic fantastic, så er magasinet i plast hvis det er boksmagasin. (boksmagasin i min 223) Dette var jeg noe skeptisk til i starten, men det ahr aldri gitt meg noen som helst problemer, og det virker ikke som det slites ut fort heller, har skutt en del for å si det slik. Ellers er rifla god til sitt bruk. Ladegrepet er ikke like glatt som det er i en sauer eller schults&larsen, men har absolutt kjent verre.

 

Når det gjelder valg av 6,5x55 ser jeg atdu har en hel del alternativer du vil velge. Hva med en Schultz&larsen classic i dette kaliberet? Rifla har en veiledene pris på omlag 8 500 kroner, og presisjonsmessig er denne rifla i toppklasse. (jeg har s&l classic i 308 win, en kompis har den samme i 6,5x55) og som tidligere nevnt er ladegrepet som varm kniv i smør.

 

Etter min mening er s&l classic et svært godt valg til den prisen. Skal du opp i pris har jeg to gode venner som har veldig gode erfaringer med Sauer 202

 

Lykke til med valget:)

Link to comment
Share on other sites

En som har skrevet litt om stokkmaterialer i denne tråden: http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=8154

 

Sakset litt:

"Det som påverkar skottfastheten allra mest är bäddning och hur stum kolven är, ju stummare kolv ju bättre är det men om kolven eller bäddningen inte är vad den borde går sådant att fixa.

 

Jag har inget emot syntet stockar men man måste inse att det är en himmelsvid skillnad mellan olika syntetstockar, den styvhet och skottfasthet som du kan få med en McMillan eller Manners kolv är ljusår ifrån vad som är möjligt med de ”tupperware” stockar som sitter på majoriteten av fabriksbössor. Med de enklare stockar uppkommer det ofta träffbildsförflyttningar om du till exempel monterar benstöd eller använder vissa typer av remstöd. För rent taktiskt/låghålls skytte finns det tre fabrikat som jag kan rekommendera utan tvekan,

 

http://www.mannersstocks.com/Tactical.html

http://www.mcmfamily.com/stocks.html

http://www.sportingservices.co.uk

För den som gillar ett mer renodlat militärt stuk på sina bössor är AICS (Accuracy International Chassies System) inget dåligt alternativ, kvalitén håler högsta klass frågan är bara om du vill ha en tumhålskolv eller ej. De har en del fördelar i liggande skytte men i mina ögon är de en kompromiss i stående/sittande skytte (nu skall det tilläggas att det finns gott om duktiga skyttar som föredrar tumhålskolvar i alla skjutställningar precis som det finns de som inte gillar dem över huvud taget).

 

 

Ett annat trevligt material till stockar som jag tycker kommit lite i skymundan är laminat, dessa har faktiskt fler fördelar än vad många tänker på. För det första är de väldigt stabila och rör sig inte , dessutom är det ganska enkelt att forma dem så att de passar skytten som hand i handske. Nackdelarna är väl främst att de är lite tunga (oftast inget problem för långhållsbössan) samt att de kräver en del arbete innan de är färdiga, alla är inte sugna på handarbete utan föredrar att köpa färdiga lösningar. För den som kan tänka sig att iordningställa sin egen kolv är laminaten ett bra alternativ med bra möjligheter att få en kolv som passar perfekt. Om du hitter en fabriksbssa med laminatkolv som du trivs med är det ett riktigt bra alternativ.

 

Trästockar är kanske inte något förstahandsalternativ för de flesta som söker efter en lämplig bössa för långhållsskytte, detta beror givetvis på att de inte är stabila utan att de rör sig precis som andra levande material. Problemet kan minskas genom att man väljer en stock med ådring som dels är rak och dels går i kolvens längdriktning samt att kolven ”stabiliseras”, recepten för hur detta skall utföras varierar från stockmakare till stockmakare men en metod som jag kommer att prova på min egen ”trippel” av bössor är impregnering med lättflytande epoxi. I kombination med en stolpbäddning hoppas jag då få bössor som är tillräckligt stabila om det lyckas eller ej återstår att se. Även med sina tillkortakommanden anser jag att en trästock ändå är att föredra framför en ”tupperware”stock i fabriksutförande. Om jag skulle rangordna alternativen skulle listan nog se ut som följer;

 

1. Högklassig syntetstock

2. Laminatstock

3. Välimpregnerad trästock

4. Fabrikstillverkad plaststock

 

Oavsett kolvmaterial gäller det att bössa är riktigt bäddad i stocken, inte i första hand med tanke på precisionen utan på skottfastheten. Om du upptäckar problem med bäddningen är det bara att plastbädda hela baletten, då passar du givetvis på att låta stolpbädda bössan. Stolpbäddningen påverkar framför allt skottfastheten eftersom låd- och korsskruv inte längre kan komprimera stockmaterialet vilket gör att det känns tydligt när skruvarna bottnar. För den som har har tillgång till momentnyckel brukar det gå att få information om vilket moment som rekommenderas för låd och korskruv."

 

 

Som dere ser så kan en "plaststokk", i følge rangeringen hans være på topp eller bunn av lista. :wink:

Plaststokkene som sitter på børsene fra fabrikken er vel som regel nærmere bunn enn topp vil jeg tro...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Lakelander 389 i 6,5x55, skulle jeg kjøpt ny børse i samme kaliber ville jeg valgt Kongsberg 393. Har god følelsen med denne, glatt sluttstykke gang, justerbart avtrekk (800 g på min), god presisjon, setter nærmest all ammo i samme hull sideveis. Eneste minus er avtrekkerbøyle i Plast :evil: .

Har også en Browning A-bolt i .375 H&H denne er rustfri med plaststokk. Gir ikke samme følelse som Lakelanderen mer traktor. Her er kun metal i hele konstruksjonen, slutstykkegangen er røffere, men den har noen geniale løsninger. Sikring som er nærmest lydløs og plasert på kolbehals. Magasin som man tar ut ved å åpne underbeslag og ta løs magasinboksen fra underbeslaget. Presisjon er upåklagelig

Link to comment
Share on other sites

Stemmer i med dem som sier at du bør ta en kikk på Kongsberg 393. Litt synd at det nesten er en godt bevart hemmelighet at det produseres knakende gode jaktrifler i Norge...

Ellers ryktes det at Schultz&Larsen sin Classic-modell snart kommer med pipe-bytte-system som DL97. Hvis danskene i tillegg hadde gjort noe med den grusomme nettskjæringen på Classic-stokken, så kan det godt hende jeg kjøper. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...